Jag har varit ägare till en S40 T4 2000 årsmodell och den har jag varit helnöjd med...
Men ur andra aspekter så är det bättre att ta en 850/x70, mycket bättre bil, men som sagt inget fel alls på en x40...
Problemen med rosten på huven är delvis stenskotten som dyker upp här o där, men samtidigt med den gamle typen av grill så skapades galvaniska strömmar som gjorde att lacken reste sig. Det åtog sig Volvo att göra vid på garantin, nackdelen med det är att det skulle vara genomrostat och det var där inte många som blev.
X40 modellen är som någon sa tillverkad i Holland, helt rätt.. Fas 3 modellen är 03or och 04or.
Ska du satsa på en x40 så ta en turbo som lägsta val, det finns 2.0 T 165 hästarn och T4an på 200. Det var inte förrän 03 som Volvo kom med egna växellådor i icke turbo modellerna, annars var det renaults växellådor och dom är rent ut sagt SKIT. T4 modell år 1998 ska du inte ta då dom har enorma problem med styrenheterna då motorerna pluddrar på gaspådrag, dyrt. Delar kan köpas på skroten men inte det, har styrenheten en gång blivit ett med bilen så är den gift med den för all framtid. Det går inte att reprogrammera den till en annan. Räkna 8000 kr...
Kopplingen kan kännas svampig.. kontroll är då bromsklossarna om dom är nerslitna speciellt bak. Bromsar som sitter fast. Bromsrören på de tidigare modellerna runt 98/99 och eventuellt upp till 2000, inte billigt. Länkarmarna och dess kulleder är integrerade i varandra och får byta hela skiten och där är glapp i leden. Det går att sätta i en biltema kulled om man pressar ur den gamle men kommer aldrig att bli samma sak.
X40 modellens svarta får är GDI:n... KÖP ALDRIG DEN!!! Du får bara problem med den, höga HC-värden (bensin) = Dyr historia. Oftast EGR-ventilen som sotas igen, insugsröret får blästras ner så soten som bildas där försvinner (Inget som Volvo utför, men går till Mitsubishi så löser dom det till dig) GDI är Mitsu motor som sitter i den.
Men i slutändan, får du tag i ett bra exemplar så njut av den då den är som ett spjut enligt min mening
Lycka till // Fd ägare till en vass S40 T4 -2000