Volvo S60 D5 eller BMW 330d???

Vilken bil ska jag välja?

• Antal röstningar
    0
BMW:n är en av dom bästa dieselbilarna i den klassen, och den har i mina ögon bättre kvalitet än volvon. Så länge du inte solfilmar eller sänker den och sätter på en ful vindrutestreamer så är du inte en fjortis.

Jag har alltid varit nöjd med mina bmwbilar.

En annan finfin oljebrännare är nya passaten med 170hk tdi-motorn och dsglådan.

Håller med angående BMW.

Dock, om man nu av någon märklig anledning vill ha Passat skulle jag ej rekommendera VAG 170hk-motorer och större i kombination med DSG-lådan. DSG upp till 140hk-motorn går bra i Passaten, men ej större. Vill även varna för multitronic/variomatic, välj ej, oavsett vilken motor man har i bilen.

Gillar du att köra lite för nära andra bilar på motorväg så de blir irriterade?

Det där är fan något jag reagerat på! Oftast när det är en bil som kommer och lägger sig precis bakom som sedan är omöjlig att bli av med oavsett om man gasar, bromsar eller byter fil... är det en BMW!

Kan bero på att jag kör merca iofs. Av någon anledning så är det många bmw-ägare som måste hetsa mercaägare :va Vet inte hur många som gasar lite extra iväg från rödljusen bara för att komma före. Eller som MÅSTE köra om på motorvägen, men kör saktare än mig när de väl lagt sig framför. Varför?

Det där är fan något jag reagerat på! Oftast när det är en bil som kommer och lägger sig precis bakom som sedan är omöjlig att bli av med oavsett om man gasar, bromsar eller byter fil... är det en BMW!

Kan bero på att jag kör merca iofs. Av någon anledning så är det många bmw-ägare som måste hetsa mercaägare :va Vet inte hur många som gasar lite extra iväg från rödljusen bara för att komma före. Eller som MÅSTE köra om på motorvägen, men kör saktare än mig när de väl lagt sig framför. Varför?

Det handlar om att de tror att de "kör aktivt", de har läst reklamen bakpå något modemagasin.

Jag tycker i och för sig BMW är fina bilar, men 9 av 10 förare i åldern 20-50 är efterblivna töntar. Det är inte tufft att ligga för nära andra bilar, det är töntigt.

Har två kollegor som kör långmilar 330d de går inte diskutera jävligt skön motor går som en bensinare. .

Vad anses som långmil i BMW-världen?
En MB diesel fnissar bara åt 30000mil medans jag börjar bli nervös nu när min Saab passerat 14000mil.

BMW sköna bilar med bra motor, resten är skit och rasar. Vet inte en enda e60 disel som startade som de skulle i vinter.
Bara sälja och köpa sig en saab.

Kollade på två olika 330d i helgen. Båda var i dåligt skick, rosten hade börjat ta baklucka och skärmkanter. Bilarna råkade också vara ganska "härjade".

Har en annan på G, gubbkörd, en ägare, vintertid i garage. :)

Har glömt S60 D5 gamla modellen, såg att jag har råd med nya karossen, men vete fan om man vågar. Nya D5 motorn verkar ju ha nåt fel enligt vad jag läst. Nåt om remmen som tar fast med motorbyte som följd.

Ett nytt alternativ är BMW 118/120d. Lär dra mindre soppa, men ändå vara rätt kul bilar.

1-serien är fina bilar.. Känns som 3-serie näsr man kör dem.. Jag skulle hellre slå ett slag för x20d motorn som jag tycker räcker långt för en normal förare.

Vill man komma fram på vinter så köper man till X-drive som säljs i större omfattning än Audi´s Quattro. Fast 35%fram 65%bak drivning. De som säger att BMW inte kommer fram på vintern har förmodligen inte kört en eller har skitdåliga däck. Våran går klockrent genom det mesta.. Blir det isgata så är det ju samma för alla bilar oavsett, men BMW´s DSC/DTC system är faktiskt otroligt bra på att hålla i bilen om man gasar för mycket på fel ställe.

Skall inte prata illa om Volvo efter jag inte haft en personligen, men jag kan säga att BMWs 320d på 150 kusar med automat utan problem hänger med VW´s 170 pumpduse TDi.

Tips från mig är att titta på en diesel med automat oavsett.. Okej, de kanske dricker lite mer, men en mindre motor med mycket vrid (läs turbotryck) har ibland en tendens till lågvarvstapp på vridet och en automat gör livet väldigt trevligt i en bil med mycket mellanvarvsvrid.

Jag skulle nog välja BMW vilken dag som helst, men problemet med E46 är att den rostar väldigt friskt.

Det är kittet som släpper i skarvarna, det drabbar främst motorhuv och baklucka.

Då både 3- och 1serien är av intresse antar jag att storleken inte är avgörande. Varför inte titta på 530d? Fram till 2003 är modellkoden e39. Har en skottsäker motor och tystaste (interiört och exteriört) dieseln på länge. Låter som en bensinare. Interiören är precis lika mysig och ombonad som på e46 (3serien). Bara mer av allt. :) :tummenupp

Känner spontant att jag måste slå ett slag för Volvon här... Alla verkar ju insnöade på BMW :gnissla

Jag har kört både gamla och nya D5an en hel del och tycker det är en fantastisk maskin. Pigg, går snålt och håller bra. Funderar själv på en sån faktiskt.

Farsgubben har haft 2 D5or och kört omkring 30 000 mil tot med dom, och det har inte varit några speciella reparationer, de bara rullar. Den nya D5an är lite töstigare, runt 0.7 blandat. Jag körde den Tur och retur GBG-Sälen, fullastad med 4 gubbar och packning och stans största blydojja och den drog 0.64. Aut givetvis. :yoparty

BMW kan jag inte riktigt uttala mig om, har bara kört en gammal e34 diesel och den går inte riktigt att jämföra med.

// Bjarras

Hej,

Angående 530d så verkar ju motorn vara allt annat än skottsäker. Finns hur mycket som helst att läsa om gasspjällen... Inte roligt.
330d verkar ha samma problem på vissa årsmodeller. Sen är det ju som sagt rosten och en del problem med automatlådan.

Behöver ingen stor bil, ska pendla ensam, har Honda Accord Tourer då familjen ska med. :)

Just nu verkar det som om det blir en 1-serie BMW. Mest för att de verkar vara skonade från större fel i motor och drivlina, men också för att bilen är nyare. E46 och E39 känns gamla, trots att de tillverkades en bra bit in på 2000-talet. Samma sak med gamla S60.

Har spenderat halva arbetsveckan med att kolla typfel på BMW och Volvo. :)
Hur handlade man bil innan Internet? Var ju tvungen att lita på grannens kompis polares kusin som sa att Toyota Starlet minsann var en jeTebra bil. :tungan

Jag skulle inte välja någon av dem. Min erfarenhet av Bmw'n är att de inte är så jävla snåla, när jag räknade på det så kunde jag lika gärna köpa en 320 touring då de går riktigt snål men är billigare på alla sätt än dieseln.
Ska du köpa en sparbössa så får du nog ta och kolla åt Frankrike ändå, men vill du betala lite extra och slippa en del småproblem så kan du fundera över Tyskt.
Vagen är billigare men det finns en anledning.
Själv brukade jag köra omkring i en Skoda med 30 000 mil på mätaren som gick bra ändå. Billigt också, går att få ned på 0.6 utan problem med Octavian som ändå är rätt stor. Enda problemet är ju som sagt att det är en VAG, men det är ändå snäppet bättre än Volvo i mina ögon. Om man ser ekonomiskt på det.
Svensk diesel? Nej tack.

Jag skulle inte välja någon av dem. Min erfarenhet av Bmw'n är att de inte är så jävla snåla, när jag räknade på det så kunde jag lika gärna köpa en 320 touring då de går riktigt snål men är billigare på alla sätt än dieseln.
Ska du köpa en sparbössa så får du nog ta och kolla åt Frankrike ändå, men vill du betala lite extra och slippa en del småproblem så kan du fundera över Tyskt.
Vagen är billigare men det finns en anledning.
Själv brukade jag köra omkring i en Skoda med 30 000 mil på mätaren som gick bra ändå. Billigt också, går att få ned på 0.6 utan problem med Octavian som ändå är rätt stor. Enda problemet är ju som sagt att det är en VAG, men det är ändå snäppet bättre än Volvo i mina ögon. Om man ser ekonomiskt på det.
Svensk diesel? Nej tack.

Bra input! Men franskt alltså... Friterade potäter och förlora krig är de ju bra på, men jag har en seriös rädsla för franska bilar. :gnissla

Orsaken till att jag söker just Diesel är att priset på soppan per liter ligger ca 30cent (3 kronor) under E95 här. Blir rätt stor skillnad om man kör 50.000km/år.

Bra input! Men franskt alltså... Friterade potäter och förlora krig är de ju bra på, men jag har en seriös rädsla för franska bilar. :gnissla

Orsaken till att jag söker just Diesel är att priset på soppan per liter ligger ca 30cent (3 kronor) under E95 här. Blir rätt stor skillnad om man kör 50.000km/år.

Jag missade totalt att du bodde i Finland, då är det klart du ska ha en diesel!
Jag håller med om grodätarna till viss del, men nyare bilar är ok men fortfarande så kan de ju inte dricka riktig sprit eller prata normalt så bara det är en anledning att bojkotta dem.
Men som sagt så tror jag att en Octavia kan vara en rejäl sparbössa beroende på hur priserna är i Finland. Motormässigt är det bra kvalité men på attiraljerna råder det delade meningar ibland, men oftast inget som påverkar körbarheten.

Last edited:

Om du inte har några krav på storlek men vill åka bekvämt är Citroen C4 110 hk diesel "automat" ett lysande val för pendlaren.

0,35-0,38 liter/mil blir besparing i långa loppet. Samtidigt åker man väldigt bra i dom.

/ Jens

Om du inte har några krav på storlek men vill åka bekvämt är Citroen C4 110 hk diesel "automat" ett lysande val för pendlaren.

0,35-0,38 liter/mil blir besparing i långa loppet. Samtidigt åker man väldigt bra i dom.

/ Jens

Hade en polare som köpte en flång ny C3 med stora dieseln för några år sen. Den var allt annat än ett bra köp, det mesta krånglade..

Till och med när han körde ut bilen från försäljaren så lyste det felmeddelande på instrumentpanelen. Eftersom nästan 10 besök på verkstaden så blev den någorlunda körbar.

Bästa var dock när han ringde till mig från E4:an i stockholm, han var lite halv hysterisk och det visade sig att han satt med växelspaken i handen .. då hade bilen inte ens gått 500 mil ..

Hade en polare som köpte en flång ny C3 med stora dieseln för några år sen. Den var allt annat än ett bra köp, det mesta krånglade..

Till och med när han körde ut bilen från försäljaren så lyste det felmeddelande på instrumentpanelen. Eftersom nästan 10 besök på verkstaden så blev den någorlunda körbar.

Bästa var dock när han ringde till mig från E4:an i stockholm, han var lite halv hysterisk och det visade sig att han satt med växelspaken i handen .. då hade bilen inte ens gått 500 mil ..

Det finns måndagsexemplar överallt. Jag har varit säljare på sveriges största bilfirma och har erfarenhet av många bilmärken och modeller.

Jag sålde en ML (Mercedes) 320CDi med 1900 mil på mätaren (ett år gammal) som var rostig i alla dörrar. Ytrost och svår att upptäcka, men ändå!

En kompis körde bom i sin rova i en 1-serie efter 3000 mil.

Jag kör idag en Cittra C5 som tjänstebil. 6000 mil snart på ett år. Snitt 0,6 (stor bekväm bil). Inga problem. En annan polare har en C4, är jättenöjd med komfort + förbrukning.

En annan polare har en C3 diesel. Den drar lite mer, men är ju en shoppingbil...

/ Jens

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back