Volvo S60 D5 eller BMW 330d???

Vilken bil ska jag välja?

• Antal röstningar
    0

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Hej,

Jag ska börja långpendla och söker därför en schysst diesel. Vill ha en hyfsat ny bil med bra komfort, relativt låg förbrukning och tillräcklig kvalitet. Har nu suttit ett halvår framför datorn och funderat, och har kommit ner till två olika modeller. Nu ska ni säga vilken jag ska välja.

Alternativ 1: Volvo S60 D5 årsm 01-03.
+ Verkar vara hyfsat bra kvalitet, sköna stolar, rätt låg förbrukning i landsvägsfart
- gubbvarning

Alternativ 2: BMW 330d E46 årsmod 00-02
+ Sportigare, samma kvalitet som Volvon (?) bra komfort och rolig att köra
- tonårsraggarevarning

Jag har tammefanken kollat på varenda vettigt bilmärke, och nu kommit så här långt. Nån fransman vill jag inte ha. Man ska inte lita på såna som äter sniglar. Japanerna verkar vara efter gällande dieslarna i min prisklass, och VAG vet jag inte vad jag ska tro om. De vet säkert knappt själva om de är tyska, spanska eller tjeckiska.

Så, vilken skulle ni ta? BMW eller Volvo?

BMW:n är en av dom bästa dieselbilarna i den klassen, och den har i mina ögon bättre kvalitet än volvon. Så länge du inte solfilmar eller sänker den och sätter på en ful vindrutestreamer så är du inte en fjortis.

Jag har alltid varit nöjd med mina bmwbilar.

En annan finfin oljebrännare är nya passaten med 170hk tdi-motorn och dsglådan.

Bör kanske tillägga att budgeten medför bilar med 20000 mil+.
Spelar det nån roll? Är BMW ändå mer för pengarna?

Jag skulle välja BMW de närmaste 1 000 åren. Alpina har en del dieselmodeller också som kan vara värda att titta på. På mibile.de finns ett knippe.

BMW´n har dyr skatt men motorn är fantastisk. Har dock hört lite om problem med den första generationen. Sök på http://www.autopower.se/ Kan du så sikta på E90, den drar betydligt mindre.

Polarens farsa hade en S60 och ena hjullagret bak var slut efter 4000 mil av kö-pendlande. Billigare ihopslängd bil men motormedian verkar ju gilla den.

Bör kanske tillägga att budgeten medför bilar med 20000 mil+.
Spelar det nån roll? Är BMW ändå mer för pengarna?

Det är väl just då man ska sikta på en kvalitetsbil Varför inte en Merc? Kolla in taxibilarna. En V70 på 17.000 mil är helt slut medan en E-klasse känns hur frisk som helst efter 45.000...

En annan finfin oljebrännare är nya passaten med 170hk tdi-motorn och dsglådan.

Ja folkan är ju faktiskt ett säkert kort.

Last edited:
Som BMW Dieselägare så skulle jag varmt rekommendera den. Vi har en E46 320da Touring (150 hk) och den är pigg och snål nog så det räcker åt oss. Kanonbra motorer och klockrena körmaskiner.

Glöm raggarstämpeln, den sätts av folk som inte själva åker BMW. Kvalitetsmässigt så ligger BMW´n långt över Volvon. Våran -02 E46 har gått 16.000 mil utan tillstymmelse till problem och drar utan knyssel ett 1300 kg´s släp på högsommaren med under litern i förbrukning (Automat + ac på). Våran är som sagts en automat något som passar alldeles utmärkt med en vridstark diesel.

Som BMW Dieselägare så skulle jag varmt rekommendera den. Vi har en E46 320da Touring (150 hk) och den är pigg och snål nog så det räcker åt oss. Kanonbra motorer och klockrena körmaskiner.

Glöm raggarstämpeln, den sätts av folk som inte själva åker BMW. Kvalitetsmässigt så ligger BMW´n långt över Volvon. Våran -02 E46 har gått 16.000 mil utan tillstymmelse till problem och drar utan knyssel ett 1300 kg´s släp på högsommaren med under litern i förbrukning (Automat + ac på). Våran är som sagts en automat något som passar alldeles utmärkt med en vridstark diesel.

Provkörde nya 320 dieseln för några veckor sedan. Kan inte säga annat än att jag blev sjukt imponerad. Pigg som fasen och drog hela vägen som en bensinmotor. De kan sina dieslar BMW.

Av de där två alternativen så skulle jag helt klart välja BMWn. Även om jag rent generellt sett inte är någon fantast av BMW så är de iaf bättre än Volvo.

Är du sugen på en VAG-diesel så skulle jag rekommendera en 2.0TDI på 140hk. Den är driftsäker, pigg och hyfsat snål (min Golf med sån motor går utan problem på 0,5-0,55l/mil blandad körning). 1.9TDI motorn på 130hk ligger något snäpp sämre till. 1,9TDI motorn på 110/105hk är soppasnål och driftsäker men inte särskilt pigg.

Nu frågade du frågan på ett av de mest BMW kåta forumen jag vet om :tungan
BMWs motor är att föredra men vill du komma fram på vintern så välj volvon.

Absolut ingen fördel volvo på vintern, bmw har det bästa antisladd/antispinnsystemet på marknaden.

Har två kollegor som kör långmilar 330d de går inte diskutera jävligt skön motor går som en bensinare. Drar soppa som en också ! BMW kvalite som alltid. Fjortis (bmw 318) varning skulle jag inte kalla de snarare 30+ kris.
Båda hade problem med fönster som frös i vintras vilket gör att du inte kan öppna dörren fönstret ska gå ner när du öppnar.
och båda hade startproblem bmw sa att de var kassa glödstifft vilket var krångligt att byta (lyfta insuget)

Bmw´n har dyr försäkring tror de fick betala över 10k och båda är äldre en 30 Jag betalar ca 6 för min s40 och jag är 23.
Volvo är ju lite tråkigare och fulare men billigare service innan 04 har de basservice för typ 1500kr.

Har två kollegor som kör långmilar 330d de går inte diskutera jävligt skön motor går som en bensinare. Drar soppa som en också ! BMW kvalite som alltid. Fjortis (bmw 318) varning skulle jag inte kalla de snarare 30+ kris.
Båda hade problem med fönster som frös i vintras vilket gör att du inte kan öppna dörren fönstret ska gå ner när du öppnar.
och båda hade startproblem bmw sa att de var kassa glödstifft vilket var krångligt att byta (lyfta insuget)

Bmw´n har dyr försäkring tror de fick betala över 10k och båda är äldre en 30 Jag betalar ca 6 för min s40 och jag är 23.
Volvo är ju lite tråkigare och fulare men billigare service innan 04 har de basservice för typ 1500kr.

Drar en 330d faktiskt så jäkla mycket om man ligger i 110 rakt fram en timme? Ner under 6 liter ska man väl ändå komma?

30 årskrisen börjar onekligen göra sig påminnbar. :)

Ska åka och kika på både en 330d och en 320d imorgon!

Tänkte fråga på Autopower, men tänkte att jag skulle välja nån mer märkesneutralt forum. Kanske jag borde gå in på Peugeotklubben och kolla där? :krama

Last edited:
Drar en 330d faktiskt så jäkla mycket om man ligger i 110 rakt fram en timme? Ner under 6 liter ska man väl ändå komma?

30 årskrisen börjar onekligen göra sig påminnbar. :)

Ska åka och kika på både en 330d och en 320d imorgon!

Tänkte fråga på Autopower, men tänkte att jag skulle välja nån mer märkesneutralt forum. Kanske jag borde gå in på Peugeotklubben och kolla där? :krama

jag har ju bara åkt med så kan ju inte göra någon korrekt analys men den indikerade medelförbrukningen låg aldrig under 0,7 motorvägskörning. men kan ju vara så att med körglädje så kör man kanske lite aggressivare:S vilket inte är positivt för förbrukningen.

Utan tvekan bmw:n.

Kom ihåg att kolla rosten bara, bmws är inte immuna mot rost dom heller.

Är du turk? Gillar du att köra lite för nära andra bilar på motorväg så de blir irriterade? Tror du status mäts i vilken begagnade diesel-bil du har? Tycker du det är tufft att ha för mycket lutning på förarsätet?

Om du svarat ja på något av detta:

Välj BMW!

Annars kan du alltid fundera på:
What would Homer do?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back