Volvo 360?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Sitter å småfunderar på att köpa mig en billig bil. Ska gärna kunna dra släp med den...

Volvo 360, är det nåt å ha för typ en 5-6 tusing? Typ en sån här. ?

Vill ju kunna sladda runt å ha kul på sjöarna, samt ta skotern på släp om det skulle behövas.. :)

Nja, i Volvo 340 sitter där väl Renaultspis?

360n ska väl va en volvo ändå..?

På jobbet så brukade vi drömma om att en gång äga en volvo 360 med jaluzi och turbofälgar. Äckligt snyggt, sen gör bladfjädringen och den våldsamt starka motorn sitt jobb för att man ska kunna köra riktigt snabbt.

Volvo 360....är en riktigt gammal konstruktion.
Bladfjädrar bak..
Bakhjulsdrift..

Sen orkar den inte dra värst mycket heller.

För 5-6 tusen så skulle jag hellre satsa på en Saab 900 från 88-92.

skoteridioten skrev:
Sitter å småfunderar på att köpa mig en billig bil. Ska gärna kunna dra släp med den...

Volvo 360, är det nåt å ha för typ en 5-6 tusing? Typ en sån här. ?

Vill ju kunna sladda runt å ha kul på sjöarna, samt ta skotern på släp om det skulle behövas.. :)

Dra släp med kanske du skall överväga. Tror inte den är jättestark men som vanlig bil fungerar den fint. Har nyss kört syrrans bil från Sthlm till Eskilstuna.
Går stadigt och bra tycker jag :)

Jag sladdade med en Volvo 360 igår. Roligare har jag inte haft sen.... i förrgår. Då sladdade jag också. :D

Tjöp!

Edit: Pruta som ett svin, förresten. Du kan få en fin och nybes för 2500.
Pruta tills du skäms, sen sänker du priset en tusenlapp till. :yoparty

John skrev:
Jag sladdade med en Volvo 360 igår. Roligare har jag inte haft sen.... i förrgår. Då sladdade jag också. :D

Tjöp!

Edit: Pruta som ett svin, förresten. Du kan få en fin och nybes för 2500.
Pruta tills du skäms, sen sänker du priset en tusenlapp till. :yoparty

Låter bra! :yoparty :yoparty

Synd att man är så kass på att pruta då.. :rodnar :gnissla

Wiseguy skrev:
Volvo 360....är en riktigt gammal konstruktion.
Bladfjädrar bak..
Bakhjulsdrift..

Sen orkar den inte dra värst mycket heller.

För 5-6 tusen så skulle jag hellre satsa på en Saab 900 från 88-92.

Bladfjädrar.. jaja, köper inte bilen för komfortens skull.
Bakhjulsdrift.. en av de större anledningarna till att jag vill ha den :)

Runt 100 pållar ska den väl ha iaf?

Som sagt, ska ju bara vålda runt på byn i den å så, åka tof jobb..kanske dra släp vid nödfall.. :)

Last edited:
Har haft en -83 360GLT, dock utan drag så jag vet inte hur den är att dra med.

Vinterföre är inte 360:n bästa före, den vill gå mera på tvären än rakt fram(roligt när man vill leka, inte annars) så en stor baslåda + sandsäck i bagaget är att rekomendera på vintern.

Motorn är nog Volvo B19 i den där, vet inte om det är en fögasare(ca.95hk) eller insprutare(ca.115hk) i den där. Insprutaren är hyffsat pigg men har en mycket skör bakaxel, blåste min så att det ramlade ut en massa drevbitar när jag öppnade locket(en 360 kan burna på bägge hjulen utan diff):yoparty

Hade min i 11år och den höll mycket bra, det enda jag fick laga på den var en bakaxelklump och en drivaxel. Det var under ca.12000 hårda mil

Jag hade också en 360glt och det var bland de bättre vinterbilarna jag har haft. Perfekt viktfördelning för snabba sladdar och med växellådan på bakhjulen så underlättar det ännu mer.
Inte nåt vidare drag i dem med behövs inte då den inte väger så mycket. Inte lika stor dikesmagnet som en 240 som gärna ger returer med sin viktfördelning.
KÖP!

:mattias Det är bara att handla... kom just på att jag har ett lämpligt turbo agg liggandes till en sån spis med.. handla nu så fixar jag OT hjul kan vi göra en sladdfilm på smälingen.

Mr o skrev:
:mattias Det är bara att handla... kom just på att jag har ett lämpligt turbo agg liggandes till en sån spis med.. handla nu så fixar jag OT hjul kan vi göra en sladdfilm på smälingen.

:tummenupp

Jag måste bara säga, kan inte hjälpa det men känner mig tvingad av röster i mitt huvud, att Volvo 300-serien = :zpy

M.G.F skrev:
Jag måste bara säga, kan inte hjälpa det men känner mig tvingad av röster i mitt huvud, att Volvo 300-serien = :zpy

Men du är skåning du förstår inte hur viktigt det är med RWD, och det börjar bli lite svårt att få tag på lämpliga objekt. Annars så är en BMW E34 inte helt fel :drool , säkert bättre att dra med än en 360

Rigge skrev:
Men du är skåning du förstår inte hur viktigt det är med RWD, och det börjar bli lite svårt att få tag på lämpliga objekt. Annars så är en BMW E34 inte helt fel :drool , säkert bättre att dra med än en 360

Nu var det ju inte bakhjulsdriften eller att man kan hinka i en 480 Turbo-motor i den jag syftade på utan snarare att fulare bil får man leta läääääääänge och väl efter.

Ja vacker är den kanske inte men för dom pengarna kan man inte vara kräsen.

Fulare bilar finns det gått om, jag har aldrig gillat Volvo 740 och välj vilken Citroën du vill(en kompis köpte en ny C5 V6, han fick åka bärgare 4 gånger första året :hihi )

Givetvis hivar man inte i en 480 turbo motor, det ska ju vara en Volvospis.
Brorsans jobbarkompis hivade in en strokad B23E på ca.170-180hk, gissa vad många blev förvånade när en rostig 360 blåste deras BMW vid rödljusen. :rofl

Skulle rekomenderar att du skaffar en 240 istället. av min erfarenhet av 360 så är det den sämsta bil jag haft.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back