Voge DS800X Rally

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Ännu en kinesisk grusvägsmaskin
Det är många att välja mellan nu.

Har man bara tillräckligt många ”x” i namnet, lägger till ”Rallye” på fräcka klibbor och låter någon hoppa med den på bild så finns det alltid köpare!

(Som inte tänkt över det där mycket goda och många gånger dyrköpta rådet: Buy quality, cry once)

Med vänlig hälsning,

Har man bara tillräckligt många ”x” i namnet, lägger till ”Rallye” på fräcka klibbor och låter någon hoppa med den på bild så finns det alltid köpare!

(Som inte tänkt över det där mycket goda och många gånger dyrköpta rådet: Buy quality, cry once)

Med vänlig hälsning,
Jag antar att du kommenterade utan att titta på filmen?

Fullständigt korrekt antagande.

Men har det med saken att göra? Är inte ”X”, ”Rallye” och ”Adventure” säljande argument? :va
Jag tycker att det hör till god netikett att studera helheten i tidigare inlägg innan man svarar i en tråd.
Det du skriver nämndes i inslaget i trådstarten.

Jag tycker att det hör till god netikett att studera helheten i tidigare inlägg innan man svarar i en tråd.
Det du skriver nämndes i inslaget i trådstarten.

Nämndes det att long term ownership är osynat? Jag tror att du missade min poäng… :)

Med vänlig hälsning,

Vad bra, det bevisar onödigheten att se alla filmer på YouTube… :)

Med vänlig hälsning,
Jag har legat sömnlös och funderat över min ton i inlägget. No sleep til Brooklyn...
Det jag menar är att jag tycker att ryggmärgsreflexinlägg utan att ha tagit till sig det som skrivits innan mest tenderar att fylla forum med upprepningar. På Flashback är det "Det var säkert en invandrare" i trådar om brott och i diskussioner om Tesla finns det folk som ser det som grundläggande att tillföra begreppet "Swasticar" utan att egentligen driva diskussionen framåt.

Jag gillar Northovers sätt att prova motorcyklar. I filmen nämner han även att de håller på med långtidstest av en kinahoj.
Tyvärr måste man väl testa många för att veta om de är bra för det kan vara så att man har fått det exemplar som var närmast specen.

Jag har legat sömnlös och funderat över min ton i inlägget. No sleep til Brooklyn...
Det jag menar är att jag tycker att ryggmärgsreflexinlägg utan att ha tagit till sig det som skrivits innan mest tenderar att fylla forum med upprepningar. På Flashback är det "Det var säkert en invandrare" i trådar om brott och i diskussioner om Tesla finns det folk som ser det som grundläggande att tillföra begreppet "Swasticar" utan att egentligen driva diskussionen framåt.

Jag gillar Northovers sätt att prova motorcyklar. I filmen nämner han även att de håller på med långtidstest av en kinahoj.
Tyvärr måste man väl testa många för att veta om de är bra för det kan vara så att man har fått det exemplar som var närmast specen.

Man skall absolut vara öppensinnad.
Det jag menar är att det går tretton på dussinet av YouTubers som ger sitt ”första intryck” av det ena eller det andra och det säger förstås endast vad det första intrycket var för vederbörande och ingenting annat.

Det går också tretton på dussinet av nya produkter från Kina där en hel del levererar över förväntan vad gäller första intryck men ännu återstår allt att bevisa hur det fungerar i längden. Fortfarande kostar lösningar, material, finish. Long term quality. Sådant brukar ta tid även för high end-tillverkare att klura ut.

Jag brukar framhålla japanska motorcyklar i detta avseende, men det har inte alltid varit så. Jämför en tidig sjuttiotals japansk MC med en dito BMW eller Ducati. Kvalitet på plåt, lack, krom, elsystem, lager, sadel, handreglage, bromsar osv.

De nya hojar som lanseras och pushas för på YouTube kommer att ersättas redan inom några år av nya ännu bättre produkter med ännu fler X och Rallye. Vilket märke och vilken återförsäljare gäller om tio år?

Jag är ganska säker på att Honda, BMW, Ducati, Yamaha finns kvar i Sverige om tio år. Jag skulle inte satsa pengar på att det här märket är det. Då får man jämföra med Flashback bäst man vill, det är inte särskilt relevant. :)

Med vänlig hälsning,

Man skall absolut vara öppensinnad.
Det jag menar är att det går tretton på dussinet av YouTubers som ger sitt ”första intryck” av det ena eller det andra och det säger förstås endast vad det första intrycket var för vederbörande och ingenting annat.

Det går också tretton på dussinet av nya produkter från Kina där en hel del levererar över förväntan vad gäller första intryck men ännu återstår allt att bevisa hur det fungerar i längden. Fortfarande kostar lösningar, material, finish. Long term quality. Sådant brukar ta tid även för high end-tillverkare att klura ut.

Jag brukar framhålla japanska motorcyklar i detta avseende, men det har inte alltid varit så. Jämför en tidig sjuttiotals japansk MC med en dito BMW eller Ducati. Kvalitet på plåt, lack, krom, elsystem, lager, sadel, handreglage, bromsar osv.

De nya hojar som lanseras och pushas för på YouTube kommer att ersättas redan inom några år av nya ännu bättre produkter med ännu fler X och Rallye. Vilket märke och vilken återförsäljare gäller om tio år?

Jag är ganska säker på att Honda, BMW, Ducati, Yamaha finns kvar i Sverige om tio år. Jag skulle inte satsa pengar på att det här märket är det. Då får man jämföra med Flashback bäst man vill, det är inte särskilt relevant. :)

Med vänlig hälsning,
Det är inte alla Youtubers som arbetat med motorcykeldesign och är öppna med vad som går sönder under testerna. De amerikanska kanalerna verkar oftare vara oroliga för att bli stämda och öser på med lovord.

Tittar man på japanska bilindustrin så ser man att driftsäkerhet inte längre är en parameter som säljer. De flesta som köper en bil har större krav än att bara komma fram till sitt mål. Där är kineserna stadigt växande trots tveksam funktion på en del saker.

Jag är inte heller övertygad om att Voge, Kove, Benelli eller vad de kan tänkas heta finns kvar om 10 år, men japanerna som är självklara idag är lika säkra som BSA för 55-60 år sen.
Världen är föränderlig.
Jag möter fortfarande folk som ser "Made in Taiwan" som ett skämt ungefär som jag ser på "Made in USA".

:ROFLMAO: vi förstår att Brook gillar japanskt, och "kvalitet" hur som helst. Det uppskattas och respekteras. Tråden här är precis som tråden om CF Moto vs Yamaha T7. Nymodighet vs beprövad kvalitet.

Voge DS800 borde väl vara nåt liknande CF Moto, kinesiskt? Det betyder inte att hojen är dålig, och som i den andra tråden så kan bara tiden utvisa långtids hållbarhet.

.. nu ska jag kolla upp Vogen lite närmare.

Det som talar emot att köpa någon ny mc modell av en ny för oss okänd tillverkare det är den stora frågan.
Går det att få tag på någon reservdel om tex 5 år? Finns det någon återförsäljare kvar i Sverige? Finns märket kvar i Europa?
Detsamma gäller alla nya kina elbilar som kommer från nya för oss okända märke/tillverkare. Många ser riktigt bra ut och sägs sälja mängder av bilar på vissa marknader. Men hur blir det här hemma om några år?
När jag rest runt nere i Asien så ser man många bilmärken som aldrig hört talas om här hemma speciellt mindre elbilar.

Åkte taxi ca10mil med en liten elbil som jag glömt märket på senast skulle till flygplatsen. Satt och tittade runt i den och fick bra kvalitets intryck så visst kan dom bygga fordon.

”Gillar” vet jag inte; själv ”gillar” jag franska bilar och tyska motorcyklar men det finns objektiva kriterier man inte kommer runt när det kommer till japanska industriprodukter. Det finns både empiri, data och industrifilosofiska orsaker till att man kan förvänta sig vissa saker.

Vad man kan förvänta sig av nya märken som kommer och går vet man inte ännu; men hittills har väldigt få kunnat trolla…

Med vänlig hälsning,

”Gillar” vet jag inte; själv ”gillar” jag franska bilar och tyska motorcyklar men det finns objektiva kriterier man inte kommer runt när det kommer till japanska industriprodukter. Det finns både empiri, data och industrifilosofiska orsaker till att man kan förvänta sig vissa saker.

Vad man kan förvänta sig av nya märken som kommer och går vet man inte ännu; men hittills har väldigt få kunnat trolla…

Med vänlig hälsning,
Men vet du Brook, jag börjar NÄSTAN tro att du är en snobb.. ! Kan det stämma ;)

Hur som helst så noterar jag att även dessa mindre kända märken använder delar från kända kvalitetstillverkare, t ex framgaffel, bromsar, dämpare, avgassystem .. mm. Vad är det som får oss att känna denna antipati? Tillgång på reservdelar? Vilka delar handlar det om? Nästan allt förutom ram och plaster är ju toppkvalitetsmärken!

Jag förstår bilden, och jag kopplar också att Kina har kopplingar med Ryssland och för dagen världens fiende #1 mr. Putin.
Men om vi för trådens skull lägger politik och krig åt sidan och fokuserar på motorcyklar, specifikt nu Voge DX800X rally, vad vet vi om den?

Emellertid ett klipp på en lycklig pojke som nyligen köpt sin 2025 Yamaha T7. Lär känna hojen som alla andra försöker mäta sig med.

Hur som helst så noterar jag att även dessa mindre kända märken använder delar från kända kvalitetstillverkare, t ex framgaffel, bromsar, dämpare, avgassystem .. mm. Vad är det som får oss att känna denna antipati? Tillgång på reservdelar? Vilka delar handlar det om? Nästan allt förutom ram och plaster är ju toppkvalitetsmärken!
Även de kända fabrikaten har ofta lågbudgetvarianter och att kasta ihop olika bra saker gör inte automatiskt att soppan blir god.
Den faktor som Pimpelgas visar i förra inlägget är inte heller att förakta. De där två gubbarna arbetar tillsammans för att göra de mer demokratiska delarna av världen fattigare. Är det något man vill gynna?

Tyvärr behöver de flesta prioritera sina inköp och priset är en viktig faktor.
Även om det troligen är betydligt sämre andrahandsvärde på en Voge än på en Yamaha så ska de där pengarna på prislappen tas någonstans.

Jag tror att jag har funderat över samtliga fabrikat som finns på svenska marknaden (och några som inte finns här) när jag köpt en cykel. Senast blev det en KTM, men en begagnad sån eftersom jag tror att största värdetappet är borta. Det är nämligen inte helt otroligt att jag vill byta ut den så småningom.
Blir nästa kinesisk? Det vet jag inte idag. Jag tycker ändå det är bra att det finns alternativ på marknaden även om de tyvärr är prisdopade av slavarbete.

Jag förstår bilden, och jag kopplar också att Kina har kopplingar med Ryssland och för dagen världens fiende #1 mr. Putin.
Men om vi för trådens skull lägger politik och krig åt sidan och fokuserar på motorcyklar, specifikt nu Voge DX800X rally, vad vet vi om den?

Emellertid ett klipp på en lycklig pojke som nyligen köpt sin 2025 Yamaha T7. Lär känna hojen som alla andra försöker mäta sig med.

Titta på hans senaste video så ser du vilken cykel han köpt en gång till. Den är inte japansk...eller kinesisk...

Back