VM i snedslitna bromsbelägg

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Ja, att belägg kan slitas lite ojämt är inga konstigheter. Min brembo caliper har ju som gammelhojar en stor bromscylinger som trycks ut vid bromsning.

Finns lite olika metoder för att oket ska flexa men jag förstår bara inte hur min är tänkt att fungera.

varför mina belägg är fucked up är ju för att oket är snett. Men hur ska man justera? Kolla bild 2-3 så ser man att man kan rotera hela oket kring den del man skruvar fast.

Detta verkar ju jävligt mysko.
 

Bifogat

  • C08CB0B1-A6CA-4A07-9912-98672BB8F6C9.jpeg
    C08CB0B1-A6CA-4A07-9912-98672BB8F6C9.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 103
  • 5C71DDA0-6DF3-4B1D-9C6A-AC8001FABC62.jpeg
    5C71DDA0-6DF3-4B1D-9C6A-AC8001FABC62.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 102
  • EC308D30-313B-403F-8D66-2A3BB5EFC309.jpeg
    EC308D30-313B-403F-8D66-2A3BB5EFC309.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 102
"I teorin" så skall väl oket vara flytande och sitter på glidpinnar? Därmed skall det balansera sig självt och bli rakt. I praktiken blir det oftast som du visar. Lite smuts och friktion så är du där.
 
"I teorin" så skall väl oket vara flytande och sitter på glidpinnar? Därmed skall det balansera sig självt och bli rakt. I praktiken blir det oftast som du visar. Lite smuts och friktion så är du där.
Tack! Det bekräftar mina egna tankar. Innan jag tog bort oket satt ju den rörliga delen snett som fan.

jag tycker att cylindern och oringarna ser fräscha ut då jag tror att jag gör ett första försök med bara nya belägg och stålspunnen slang. Blir det samma resultat kanske det är dags för ny cylinder och ringar i oket.
 
Mer förundrad! Kollar jag på bilden så ser det ut som att beläggen ska vara sneda?

jag fattar nada nu.
 

Bifogat

  • 811A36E7-A34D-487D-A3D2-275EBC0F5B99.png
    811A36E7-A34D-487D-A3D2-275EBC0F5B99.png
    2.5 MB · Visningar: 33
Ett par belägg för xs400.
Det är ju såhär det ska vara då? Då är mina belägg helt sprillans ju!
Har aldrig ens hört om sneda belägg innan…
 

Bifogat

  • D18FA13D-EE9F-4AE2-B4D6-32586D59B7B1.png
    D18FA13D-EE9F-4AE2-B4D6-32586D59B7B1.png
    584.7 KB · Visningar: 19
Första generationen BMW med skivbromsar hade ok som satt på en svängtapp och de beläggen var som de du hade på bild, dvs "sneda" när de var nya..

Om man tittar på en av dina bilder så ser det ut som om ditt ok är av en liknande konstruktion och då är det nog rätt att beläggen ska se ut så där.

BMW-beläggen ser ut så här:

De oken behövde justeras så att beläggen ligger plant mot skivan genom att vrida på en excenter. Det funkar så här:

Kanske dina ok har något liknande?

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
@ingvar.olsson Tack för infon! Nu kan jag med 100% gott samvete sätta tillbaka beläggen. Jag tyckte att de var otroligt ”jämt” slitna på snedden så man blir misstänksam. :)

men då ska jag bara på med stålspunnen slang för beläggen ser helt nya ut. Skönt!
 
Haha samma tråd som min!
Skulle hittat denna tidigare.

 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top