Vm 2009

Kommer freecaster lägga upp rejset så man kan se det i efterhand. Som det är nu går inte det. Alla andra inslag går att se i efterhand så det kanske kommer ?!
 
Nu slår man ihop S1 och S2 heaten i VM!?! (separat poängräkning)
Känns ju spontant som ett ganska ruttet steg av FIM att ta, varför inte istället göra VM mer attraktivt för fler förare/team så man fyller respektive klass?
 
Nu slår man ihop S1 och S2 heaten i VM!?! (separat poängräkning)
Känns ju spontant som ett ganska ruttet steg av FIM att ta, varför inte istället göra VM mer attraktivt för fler förare/team så man fyller respektive klass?

Verkade bara gälla Brittiska rejset tackvare sam arr. med motocross VM.

Hatten av för finnen som håller sig på pallen och slutade 3:a denna gång. Men vad va han upprörd över eftermålgång? Omkörd under gulflagg av VdB?
 
Det ska tydligen gälla framöver också, om det är färre än 32 i båda klasserna tillsammans kör de ihop.

Sen verkar alla varit överrens på mötet de hade om att det bara ska vara en VM-klass i framtiden, samt sänka däckskostnaden.
 
Det ska tydligen gälla framöver också, om det är färre än 32 i båda klasserna tillsammans kör de ihop.

Sen verkar alla varit överrens på mötet de hade om att det bara ska vara en VM-klass i framtiden, samt sänka däckskostnaden.

Ok, då missade jag det.

Jag förstår dom. Om inte fler har råd/intresse att köra VM är det väl bättre att hålla en full klass. Men tvåklasser i en som nu känns ganska värdelöst faktiskt.
Verkar det bli en ren 450-klass eller en Open-variant?
 
Ok, då missade jag det.

Jag förstår dom. Om inte fler har råd/intresse att köra VM är det väl bättre att hålla en full klass. Men tvåklasser i en som nu känns ganska värdelöst faktiskt.
Verkar det bli en ren 450-klass eller en Open-variant?
liten eller öppen är inte bestämt ännu

KIRKBY MALLORY (GREAT BRITAIN), 30 May 2009 - Yesterday, during the FIM SuperMoto Grand Prix of Great Britain in Mallory Park, there was a meeting with the SuperMoto team owners and representatives in a very friendly atmosphere to discuss the future of the FIM SuperMoto World Championship.

Despite the very difficult economical situation everyone agreed on continuing the promotion of SuperMoto and finding a way to increase the show and reduce the costs.



The key points of the meeting were the following:

Everyone agreed with the principle of a future with only one World Championship class (S1), the discussion is still open if it will be an 'Open' class or a '450' class.
Everyone agreed to reduce the tyre costs, to have the tyre compound much harder to provoke a longer life (meanwhile increasing the show with more sliding), and to use only two different tyre possibilities (one for dry and one for wet).


Giuseppe Luongo, the President of Youthstream, commented: "The goal of all parties is to continue developing the FIM SuperMoto World Championship, I am delighted with the atmosphere, with the understanding of all to continue with the professional promotion and to find a balance between the show and the costs. Of course it is not possible to cut the investment in television, in timing and especially in the safety, but it is important to find other compromises where we can reduce the costs for the teams, and everyone agrees that one of the main points is the tyres. This is why after this meeting and a discussion with our tyre contractual partner a plan has been studied in order to reduce the tyre costs and improve the show."



Dr. Wolfgang Srb, the FIM/CMS President, ended: "That is exactly how a project has to be developed nowadays: all the relevant partners discuss about the important issues in an open and friendly atmosphere and work jointly on a solution. The reduction to one class was already on the agenda since last year and the issue of the tyres had also high priority. I trust that the best solution for the capacity of the S1 class as of 2010 will be identified shortly in order to give manufacturers, teams and riders the chance to prepare without stress for the next year. A much harder tyre compound will not only reduce the costs significantly, but will also bring back spectacular slides and drifts that have been so significant for SuperMoto."
 
liten eller öppen är inte bestämt ännu

Nåt för Sverige för att höja nivån på SM?

En Open-klass och en SM-klass valfri kubik!

Svårare att kvala in i SM=bättre förare och fylld startplatta! :yoparty
En större Openklass=fylld startplatta,bra för publik....
Endagarstävling=bättre ekonomi för arrangörerna och färre funktionärer behövs.
Wildcard delas ut till nästkommande tävling till snabbaste Openförare,så den hinner förbereda sig bättre mentalt/material utan stress.
 
Last edited:
Varför lägger de lag-VM samtidigt som Superbiker i Mettet? Det förklarar en del, typ varför det saknas länder och inte är en enda VM-förare i lag-VM.. :)
 
Last edited:
Varför lägger de lag-VM samtidigt som Superbiker i Mettet? Det förklarar en del, typ varför det saknas länder och inte är en enda VM-förare i lag-VM.. :)

Kanske kanske vågara man hoppas på en ev pallplats för sverige.
Hur coot vore det!!!!
 
Det är synd att man aldrig får se en "turhelg" för sverige istället för en helg med små problem och otur som denna.
Jag tror att om allt går sveriges väg under hela helgen skulle man kanske våga hoppas på en pallplats, det tycker jag Christian Nilsson visade som nr2 :yoparty
 
Tackar så mycket för underhållningen! Det var riktigt kul att se. Bra resultat trots strul. Behållningen var Olas räddning i andra rejset och framförallt Christians körning i tredje, respekt! Bra kört alla 3:tummenupp
 
VM kalendern 2010

02 May ITALY, Tba

23 May CATALUNYA (E), Salou

13 June FRANCE Villars Sous Ecot

11 July GERMANY Lausitz

25 July ANDORRA Andorra

19 September BELGIUM, Bilstain

3 October BULGARIA, Pleven

10 October, SuperMoto of Nations, FRANCE, Cahors


Jag hoppas hoppas något inte är som det brukar så det är krock med SoN och Mettet nästa år igen. I övrigt ser det ju bra ut med en bättre och välkommen spridning på racen.
 
VM's sista deltävling och titlarna togs av VdB i S1 och Adrien Chareyre i S2.

S1 Championship top ten: 1. Thierry van den Bosch (FRA, TM), 264 points; 2. Thomas Chareyre (FRA, Husqvarna), 261 p.; 3. Ivan Lazzarini (ITA, Honda), 257 p.; 4. Mauno Hermunen (FIN, Husqvarna), 235 p.; 5. Eddy Seel (BEL, Suzuki), 210 p.; 6. Giovanni Bussei (ITA, Honda), 159 p.; 7. Matthew Winstanley (GBR, Husqvarna), 131 p.; 8. Alex Serafini (ITA, TM), 106 p.; 9. Viktor Bolsec (CRO, Honda), 89 p.; 10. Christian Ravaglia (ITA, Aprilia), 87 p.

S2 Championship top ten: 1. Adrien Chareyre (FRA, Husqvarna), 298 points; 2. Gérald Delepine (BEL, Husqvarna), 263 p.; 3. Davide Gozzini (ITA, TM), 248 p.; 4. Paolo Gaspardone (ITA, Honda), 203 p.; 5. Edgardo Borella (ITA, KTM), 188 p.; 6. Fabrizio Bartolini (ITA, Husqvarna), 165 p.; 7. Andrea Occhini (ITA, TM), 136 p.; 8. Lionel Deridder (BEL, KTM), 129 p.; 9. Ales Hlad (BUL, Aprilia), 112 p.; 10. Lorenzo Mariani (ITA, TM), 99 p.;

Hoppas nu på en uppryckning av VM till 2010. Det här måste ju varit den sämsta säsongen genom VM's korta historia, med pinsamt dåligt med deltagare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top