Vitvaror - vad ska man ha?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ska köpa kyl och frys och min andra hälft har massa önskemål som jag enbart tycker verkar fördyrande. Är jag dumsnål eller har rätt?

Exempel:

Dubbla kompressorer
Energiklass A
Automatisk avfrostning

Vad av detta och andra fördyrande funktioner/egenskaper är faktiskt försvarbara ur ett ekonomiskt perspektiv?

Du är dumsnål! :mattias

Förutom dubbla kompressorer och automatisk avfrostning så bör man ha:

• Exakt elektronisk temperaturreglering med touchknappar
• Elektronisk display för kyl och frys på kyldörrens utsida
• Digital temperaturvisning för kyl och frys
• Snabbkylningsknapp
• Kontrollampa för snabbkylning
• Snabbinfrysningsknapp
• Kontrollampa för snabbinfrysning
• Optiskt och akustiskt temperaturlarm
• FRÅN-knapp med varningssignal
• DynaCool fläktkylning
• GlassLight-belysning
• Stabilt flaskställ för t ex 6 vinflaskor
• IceMaker - automatisk ismaskin med fast vattenanslutning
• 1 frukt- och grönsakslåda
• 2 fryslådor för istärningar eller mindre frysvaror
• 2 fryslådor med transparent front
• VarioRoom
• Komihåg-system och fryskalender
• Smör- och ostfack
• 2 flyttbara dörrhyllor
• 1 smörbehållare
• 2 ägghållare
• 2 frysklampar
• Rostfri vattentilloppsslang 1,5 m

Kvalitet lönar sig i längden! :tummenupp

Automatisk avfrostning, antibakteriell nånting.. Och självklart aluminium! ;D

Förutom automatiska isbitar känns RoLLERs lista bra. En polares päron hade med isbitar, kul tills slangen bakom började läcka när de va på semester.

Päronen köpte ett Elektrolux-set nyligen. Verkar klockrent det lilla jag lekt med det. http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=13806 den + tillhörande frys.

dubbla kompressorer är ett måste ifall du ska köpa kombinerad kyl/frys som skall stå utomhus eller i väldigt ojämnt tempererat rum...
annars onödigt..
köp ett kvalitets märke.. nåt från e-lux koncernen eller miele

Dubbla kompressorer är helt OK, går den ena tuffar den andra på
Energiklass A, givetvis, de drar mindre el
Automatisk avfrostning ger också lägre elkostnad i längden
Så just de tre sakerna ser jag som nödvändiga, vad hon vill ha för övrigt vet vi ju inte :)

Dubbla kompressorer kan jag rekommendera starkt! Hade nyss ut en servicekille från Electrolux då ena kompressorn pajjade i kylen som var två år gammal och har knappt gått något då den står i sommarstugan. Nu fungerade frysen åtminstone...
Automatisk avfrostning är också ett måste, det finns inget värre än att frosta av frysen :mad: Nu har jag iofs två frysar så man kan flytta över prylarna, annars vore det totalt omöjligt.
Angående färgen så är ju svart jäkligt snyggt, vitt funkar om man bara ser till att det är polarvit och inte nåt annat skit som en del har.
Är inte alla energiklass A numera!? Ok, köper man nåt billigt skit på Rusta kanske man får nån med energiklass Z men annars bör alla ligga i A.
Ismaskin är bra, men drygt när man måste byta den så ofta för att inte groggen ska smaka sunkigt. Även is ska vara någorlunda färsk!

Rostfritt!!! Alu är för mjukt och minsta tillstöt skulle synas.

Stöt inte till det då? Det är liksom ett kök vitvarorna ska stå i. Ingen verkstadsindustri..^^

Men jag förstår vad du menar. Och egentligen är det svart som gäller nu. Så kör på det. Svart med blå led/display är najs! ;D

Dubbla kompressorer är helt OK, går den ena tuffar den andra på...
Men måste inte den trasiga ändå bytas ut?

Kan en kompressor plötsligt göra det som två gjorde innan?

Vi ska inte ha en kombinerad kyl/frys utan en av varje stående bredvid varandra.

Mer råd avseende detta - inget trams om isbitar, svart lack osv.

Vi ska inte ha en kombinerad kyl/frys utan en av varje stående bredvid varandra.

Det är inget trams. Svart lack is teh shit! Och förmodligen det bästa tipset du kommer att få i denna tråden! ;D

Nej men som SW skrev.. Köp en Electrolux eller Siemens. Titta på olika modeller och fundera sen ut vilket pris du vill lägga dig på. Hitta sen den modellen som ligger närmst där och så *trumvirvel* har du en kyl och en frys på kanske en vecka! Köper du något av ovanstående två märken utan att välja absolut billigaste modellerna så har du ju vitvaror som kommer stå sig länge. Både till funktion och utseende. Man behöver inte djupdyka i vilken teknik dom innehåller. Det är ju själva grejen med ett bra / dyrt / seriöst märke. Som att välja mellan en Skoda och en BMW. BMWn är bara bättre. Allting måste inte mätas och jämföras.

Som jag skrev innan är antibakteriell beläggning bra då det hjälper till att stoppa tillväxt av bakterier och lukt. Sen är automatisk avfrostning gött då det gör att du slipper tömma och tina frysen i tid och otid. Energiklass (miljöklass?) A innebär väl att den drar lite el? Också bra.

Jo, den trasiga måste väl bytas ut? Eftersom hon vill ha dubbla kompressorer antog jag att det är kyl/frys hon vill ha. Annars behövs väl inte dubbla? Själv saknar jag kyl/frysarna vi hade innan vi flyttade hit. Vi använde en kyl som kyl och en som sval. Nu har vi en kyl och en frys och jag har inte lyckats hitta någon "sval" del i kylen på 4 år. Frysen frostar igen på 0-tid.

Det nya vita är ju svart nu :D

För 70 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 60 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 50 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 40 år sedan var vita vitvaror helrätt! (och lejongult, mossgrönt och blått)
För 30 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 20 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 10 år sedan var vita vitvaror helrätt! (och rostfritt i olika varianter)
Nu är vita vitvaror helrätt! (och svart, och kanske rostfritt)

Om 10 år är vita vitvaror helrätt, folk kräks åt rostfritt och börjar tröttna på svart.

Om man i dag köper rostfritt eller svart, och behöver byta ut ena delen om 7 år så lär man inte ha mycket att välja på.
Bekanta till mig inredde köket i rostfritt för 10 år sedan och har redan behövt byta ut en frys som pajade, nu har dom två olika nyanser rostfritt i köket.

Dessutom ser rostfritt ut som ett bårhus, speciellt i kombination med halogenspotlights...

För 70 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 60 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 50 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 40 år sedan var vita vitvaror helrätt! (och lejongult, mossgrönt och blått)
För 30 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 20 år sedan var vita vitvaror helrätt!
För 10 år sedan var vita vitvaror helrätt! (och rostfritt i olika varianter)
Nu är vita vitvaror helrätt! (och svart, och kanske rostfritt)

Om 10 år är vita vitvaror helrätt, folk kräks åt rostfritt och börjar tröttna på svart.

Om man i dag köper rostfritt eller svart, och behöver byta ut ena delen om 7 år så lär man inte ha mycket att välja på.
Bekanta till mig inredde köket i rostfritt för 10 år sedan och har redan behövt byta ut en frys som pajade, nu har dom två olika nyanser rostfritt i köket.

Dessutom ser rostfritt ut som ett bårhus, speciellt i kombination med halogenspotlights...

Haha....du har helt rätt. Vita vitvaror är som min frisyr.....tidlösa.
Resonemanget är tråkigt men helt korrekt.

Jag däremot som är värsta kapitalisten byter ut hela köket vart 5:e år så det är inget bekymmer för mig. Ostron till mellis såklart :tummenupp

Ursäckta min dåliga insatthet men hur funkar automatisk avfrostning? när man gör de själv så är ju en hink under och massa vatten? var tar de vägen när de fårför sig att avfrosta kl 5 på morgonen?

Ursäckta min dåliga insatthet men hur funkar automatisk avfrostning? när man gör de själv så är ju en hink under och massa vatten? var tar de vägen när de fårför sig att avfrosta kl 5 på morgonen?

Det frostas av mycket oftare än vad vi gör med manuell avfrostning så det är aldrig så mycket is i skåpen :) Det brukar finnas en slang som går ner bakom skåpet till en skål som står så till att kompressorn (som ju alstrar värme för stt skapa kyla) får vattnet att dunsta. Jag har aldrig varit med om att skålen svämmat över.

Det frostas av mycket oftare än vad vi gör med manuell avfrostning så det är aldrig så mycket is i skåpen :) Det brukar finnas en slang som går ner bakom skåpet till en skål som står så till att kompressorn (som ju alstrar värme för stt skapa kyla) får vattnet att dunsta. Jag har aldrig varit med om att skålen svämmat över.

Du kan mycket! :kär

*/ ?>
Back