Vitrykande KTM 640

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
Skulle ut en tur med min 640 igår.. Efter jag kört 200 meter stannade jag i en korsning och där stannade motorn med.
Stod nog och kickade i 3 min innan jag gav upp. :huvet
Fick hjälp av en polare att rulla igång hojen och då rök den blåvitt ur avgasröret. Stängde av och kollade oljenivån och den var ok.
Fick rulla igång igen och körde ca 5km varefter jag stannade för att kolla oljan igen, fortfarande normal nivå.. Väntade tills hojen svalnat lite och kollade kylarvätskan, saknades runt 2 dl så jag fyllde på och körde hem.
Kopplade in tryckluft i tändstiftshålet för jag misstänkte topplockspackningen, vid 0,5 bar tryck bubblade det i expansionskärlet så det kändes som problemet var hittat.

Har plockat bort toppen men tycker att packningen ser hel ut, borde väl inte kunna vara något annat?

Oljan i motorn är inte vit så där har inte vattnet kommit ner iaf. Den tryckte dock ut lite vatten genom slangen vid kylarlocket.

Tacksam för snabba svar!

//Jonas

När du har fyllt på kylarvatten trycker den alltid ut lite överflöd. Har den gjor 3 ggr för mig iaf, så inget att vara orolig för där (om den inte forsätter).

Överigt mekaniskt lämnar jag till dem som vet.

När du har fyllt på kylarvatten trycker den alltid ut lite överflöd. Har den gjor 3 ggr för mig iaf, så inget att vara orolig för där (om den inte forsätter).

Överigt mekaniskt lämnar jag till dem som vet.

Jo, det förstår jag att den trycker ut lite kylarvatten ur slangen när det expanderar.. Men att den vitryker ur avgasröret och det går åt så pass mycket kylarvatten på 5km, borde ju vara topplockspackningen? För finns väl ingen annan väg luften kan ta när man provtrycker genom tändstiftshålet och det bubblar i expansionskärlet?

//Jonas

Va ju även nåra vattendroppar på trottelns framsida (mot topp) samt nån cl vatten i cylindern...

Edit: Ja va me å de rök både när han körde å ett par minuter efter vi stannat (ur avgas)...

Last edited:
packningen behöver ju inte se kass ut för att det ska läcka, kanske toppen varit ojämnt åtdragen? Mät också med bladmått om packytan på toppen är jämn, tror det är 0,10mm det får skilja max. Den spottar antagligen ur sig vattnet för att du får komp i kylarna.

Min olja såg inte speciellt konstig ut när den hade dålig topplockspackning. Något ljusare/brunare än vanligt kanske men den var inte speciellt gammal heller. Däremot när jag skruvade av ventilkåpan syntes det tydligt att något var snett. Oljan hade satt sig i "taket" på ventilkåpan och såg ut som milkshake med chokladsås :) Du såg inget sånt antar jag. Jag hade också fullt med äckelpäckel-klägg i kylkanelerna runt cylindern som luktade lite surt.

Skruvat upp vattenpumpen och kollat? Finns 2 lager och en packning där som kan vara kassa.

Jo, det förstår jag att den trycker ut lite kylarvatten ur slangen när det expanderar.. Men att den vitryker ur avgasröret och det går åt så pass mycket kylarvatten på 5km, borde ju vara topplockspackningen? För finns väl ingen annan väg luften kan ta när man provtrycker genom tändstiftshålet och det bubblar i expansionskärlet?

//Jonas

Toppackningen är absolut troligast men sprucken topp förekommer. Byt packningen och kolla så att tätningsytorna är raka och hoppas.

Jag lånar din tråd lite, är det vanligt att toppackningarna går på LC4:orna?

Vanligt vetefan. Min hade gått och bränt sig fast i tätytorna ordentligt. Metallringen i packningen som sitter runt cylinder hade släptt runt vänster avgasventil. Snackade med en snubbe på lelles lite om det, hans lc4 hade spruckigt med en spricka som gick rakt över hela toppen om jag förstod det rätt :tummenupp

Går inte hojen varm ofta/ojämnt dragen så ska dem väl hålla ett bra tag.

Har beställt topplockspackning och packboxar till vattenpumpen, toppen är dragen med momentnyckel då jag renoverade cylinder och kolv för 300mil sedan.. Satte även dit en ny topplockspackning då. Var inget konstigt med oljan i toppen iaf, kollar man i fönstret nere i motorn så är färgen som vanligt. Ska mäta upp toppen och kolla att den är tät med hjälp av lite vätska på diverse ställen.. På måndag kommer förmodligen grejerna jag beställde så då ska skruvas :)

Ja har samma problem på 530in, har hänt kanske 3 gånger på över ett halvår... Är de nå å oroa sig för?

Ska ja byta topplockspackning?
Nå mer?

Nu har jag fått hem topplockspackning så ska skruva ihop hojen idag å provstarta.. Har mätt både cylinder och topp och de verkar vara raka.. Kan inte se några sprickor i varken cylindern eller toppen så håller tummarna för att det bara var packningen. Toppen fyllde jag med bensin och den verkade vara tät :)

Nu är allt ihop men har inte kunnat provköra den.. Startade den utan kylarvatten och hade igång den i 10 sek för att se att den gick.. Sen stängde jag av och fyllde kylarvatten men då vill den inte starta :(
Har försökt och rulla igång den och fått den att tända till någon gång men känns som det behövs mera fart ifall jag ska lyckas..
Får testa och provtrycka cylindern igen med tryckluft och se om det fortfarande läcker..
Om det skulle göra det, hur felsöker jag cylinder eller topp efter sprickor? Toppen har jag kollat på och kunde inte se något där, cylindern såg oxå bra ut..

//Jonas

Nu är allt ihop men har inte kunnat provköra den.. Startade den utan kylarvatten och hade igång den i 10 sek för att se att den gick.. Sen stängde jag av och fyllde kylarvatten men då vill den inte starta :(
Har försökt och rulla igång den och fått den att tända till någon gång men känns som det behövs mera fart ifall jag ska lyckas..
Får testa och provtrycka cylindern igen med tryckluft och se om det fortfarande läcker..
Om det skulle göra det, hur felsöker jag cylinder eller topp efter sprickor? Toppen har jag kollat på och kunde inte se något där, cylindern såg oxå bra ut..

//Jonas

Har provtryckt och konstaterat att det fortfarande läcker.. :huvet
Plockade av cylinder och topp igår och skruvade ihop det på verkstadsgolvet..
Vände cylinder och topp upp och ner och fyllde i ca 2 dl bensin varefter jag trycksatte kylkanalerna med luft.
Upptäckte en spricka i förbränningsrummet mellan sätena till den ena insugningsventilen och avgasventilen.. (Det kom luftbubblor där när jag trycksatte) Frågan är om det är värt och svetsa det?
Sprickan är så liten att den knappt syns men man lär ju få byta sätena i toppen och det sen med? Kanske drar iväg en del i pengar?

Om någon har en fräsch Highflow topp liggandes så kan det vara intressant!

//Jonas

Last edited:
Har provtryckt och konstaterat att det fortfarande läcker.. :huvet
Plockade av cylinder och topp igår och skruvade ihop det på verkstadsgolvet..
Vände cylinder och topp upp och ner och fyllde i ca 2 dl bensin varefter jag trycksatte kylkanalerna med luft.
Upptäckte en spricka i förbränningsrummet mellan sätena till den ena insugningsventilen och avgasventilen.. (Det kom luftbubblor där när jag trycksatte) Frågan är om det är värt och svetsa det?
Sprickan är så liten att den knappt syns men man lär ju få byta sätena i toppen och det sen med? Kanske drar iväg en del i pengar?

Om någon har en fräsch Highflow topp liggandes så kan det vara intressant!

//Jonas

Jag skall se vad jag kan göra. Har själv bara raceportad topp med större ventiler i titan och den kostar knappast billigt...

Jag skall se vad jag kan göra. Har själv bara raceportad topp med större ventiler i titan och den kostar knappast billigt...

Nä, förstår det.. Det bästa skulle ju vara om du eller någon annan hade en orginal Highflowtopp liggandes som man kunde köpa..
Min topp jag har nu är portad men är lite blästrad i förbränningsrummet efter ett kolvras tidigare i år, så frågan är om man ska renovera?

//Jonas

Nä, förstår det.. Det bästa skulle ju vara om du eller någon annan hade en orginal Highflowtopp liggandes som man kunde köpa..
Min topp jag har nu är portad men är lite blästrad i förbränningsrummet efter ett kolvras tidigare i år, så frågan är om man ska renovera?

//Jonas

Mitt svar är nej det är ingen bra ide att böra reparera. Har det spruckit på ett ställe och du investerar pengarna i svets+nya ventilsäten så kan du ge dig fan på att det ändå inte blir tätt.

Vad är du beredd att betala för en topp? Jag kan fixa en från en bekant men lägger jag ut pengarna får du inte backa ur...

Mitt svar är nej det är ingen bra ide att böra reparera. Har det spruckit på ett ställe och du investerar pengarna i svets+nya ventilsäten så kan du ge dig fan på att det ändå inte blir tätt.

Vad är du beredd att betala för en topp? Jag kan fixa en från en bekant men lägger jag ut pengarna får du inte backa ur...

Fick du mitt PM? Skulle vara bra om du svarar så jag vet om jag behöver leta efter en annan topp eller ej..
//Jonas

Då jag inte fått något svar från Boris JR så får jag fortsätta att leta efter andra toppar.. Någon som har tips på en bra mc skrot som säljer KTM delar?

//Jonas

Då jag inte fått något svar från Boris JR så får jag fortsätta att leta efter andra toppar.. Någon som har tips på en bra mc skrot som säljer KTM delar?

//Jonas

Jag håller på att flytta och har därför internet sporadiskt...

HAr ingen topp 100% klar åt dig så leta vidare samtidigt

//Jonas

De lär väl inte ha begagnat skit men har du ringt och kollat med diverse ktm-verkstäder? Om du har tur kanske de har något begg/billigare än nytt åt dig? Ring dinmc t.ex. så får du snacka med Ragnar. Han lär kunna fixa något åt dig :) Hjälpte mig att fräscha upp min cylinder när den va kass iaf

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti