Vitrykande KTM 640

De lär väl inte ha begagnat skit men har du ringt och kollat med diverse ktm-verkstäder? Om du har tur kanske de har något begg/billigare än nytt åt dig? Ring dinmc t.ex. så får du snacka med Ragnar. Han lär kunna fixa något åt dig :) Hjälpte mig att fräscha upp min cylinder när den va kass iaf

Var visst ett tag sen jag kollade min tråd.. Har ringt runt överallt utan att hitta någon topp.. Ska prova Dinmc med då :)
Har Boris kollat mera efter toppen han eventuellt kunde fixa?
//Jonas

Var visst ett tag sen jag kollade min tråd.. Har ringt runt överallt utan att hitta någon topp.. Ska prova Dinmc med då :)
Har Boris kollat mera efter toppen han eventuellt kunde fixa?
//Jonas

Då har jag äntligen fått tag på en begagnad topp och monterat denna! :tummenupp

Motorn är nu uppstartad och verkar gå bra, men det är något litet missljud.. Vad kan det vara? Det ända som jag har haft borta är cylinder, topp och den stora kåpan på kamkedjesidan.. Det var inget missljud när toppen pajade och jag rev ner det.
Har dragit allt med momentnyckel samt justerat ventilerna. Kamkedjan har gått ca 400mil och spännaren är det 6 hack kvar på.

//Jonas

Då har jag äntligen fått tag på en begagnad topp och monterat denna! :tummenupp

Motorn är nu uppstartad och verkar gå bra, men det är något litet missljud.. Vad kan det vara? Det ända som jag har haft borta är cylinder, topp och den stora kåpan på kamkedjesidan.. Det var inget missljud när toppen pajade och jag rev ner det.
Har dragit allt med momentnyckel samt justerat ventilerna. Kamkedjan har gått ca 400mil och spännaren är det 6 hack kvar på.

//Jonas

Nu är snart våren här och jag har ännu inte kommit på vad det är som låter.. Finns det ingen ktm guru som har några ideer?
//Jonas

Är väl svårt att säga när man inte har en aning om hur/var/när det låter? Men de vanligaste verkar du redan ha kollat. Autodekompen på kamaxeln är ju klassiker på dessa också att den slits och börjar låta. Men borde ha hörts innan du rev ner den...

Jo, man börjar ju undra vad det kan vara.. Hojen startar lätt, men det är missljud redan på tomgång.. Kanske ska testa att plocka bort auto decompen och se om det blir tyst? Tomgången är lite hög i detta klipp men det är för att jag har choken på..
Så här låter den!
http://www.youtube.com/watch?v=NpXdZ68At7w
//Jonas

helvete vad det låter, kanske är värre i klippet än live. Skulle inte tro att det är autodekompen i alla fall! De klickar lite i otakt/osynkat när den är kass, ljudet försvinner också från en dålig autodekomp om man varvar lite. Men om du ändå vill testa går det utmärkt att plocka bort autodekomp helt.

Låter ändå som om det kommer från någonstans i toppen?

Där är något allvarligt felmonterat starta inte motorn igen innan det är lokaliserat.

Tackar för alla svar!
Det låter mycket värre i filmen än vad det gör i verkligheten..
Autodecompen verkar fungera då det klickade om den när jag satte ihop motorn..
Hur är det med den manuella dekompen? Har testat att släppa den och spänna den utan att ljudet blir vare sig bättre eller sämre..
Kicken fungerar som den ska ja.
Kammen är rätt ljusterad efter samtliga märkningar i motorn. Har även plockat bort tändstift och dragit runt motorn för hand och det känns inte som att något går trögt i något läge, dvs kolven bör inte slå i topp eller ventiler..
Får göra som Boris JR säger och riva ner skiten igen..
Vägarna börjar ju torka upp nu så man blir ju sugen på att plocka fram kotten snart!
//Jonas

Lät likadant på min crf när jag hade bytt kolv, visade sig att jag vänt den åt fel håll :mad:

Idag rev jag bort toppen! Kanske har hittat felet.. Verkar som att den "nya" toppen var lite planad.. Man kan se en väldigt liten tendens till att kolven varit emot toppen, ventilerna har dock klarat sig :)
Kolven tar inte i när man drar runt den för hand så det rör sig nog om 100-delar.. Inga kännbara märken i varken topp eller kolv..
Får göra ett försök med dubbla packningar för att se om ljudet försvinner :)
Återkommer!
//Jonas

Last edited:
Idag rev jag bort toppen! Kanske har hittat felet.. Verkar som att den "nya" toppen var lite planad.. Man kan se en väldigt liten tendens till att kolven varit emot toppen, ventilerna har dock klarat sig :)
Kolven tar inte i när man drar runt den för hand så det rör sig nog om 100-delar.. Inga kännbara märken i varken topp eller kolv..
Får göra ett försök med dubbla packningar för att se om ljudet försvinner :)
Återkommer!
//Jonas

Tror att det ska finnas olika tjocklekar på topplockspackningen att köpa. Jag fick med 2st olika i alla fall i packningskittet från KTM. Lär väl bli lite väl tjockt med 2st?

Stopp och belägg här nu.......

Dubbla toppackningar är uteslutet. i Nödfall kan man dubblera fotpackningen. Denna finns dock i flera tjocklekar så man kan anpassa det där.

Vad som dock är oroande är att det krockar redan på tomgång. På maxvarv sträcker sig veven ordentligt så därför behöver man ordentligt med frigång. MÄT!!!!
Sätt ihop motorn med lera utsemtad på kolven. Dra runt den ett varv och demontera. Mät tjockleken på leran med skjutmått och rapportera åter.

Har redan satt ihop motorn med dubbla topplockspackningar.. Topplockspackningen är 1mm så det bör motsvara ungefär lika mycket som toppen är planad.. Mätte detta när jag hade det nerskruvat men minns desvärre inte måttena nu :(
Varför inte dubbla toppackningar?
Hade en extra fotpackning i metall lr vad den nu är gjord av, men den bygger ju typ ingenting.. Hur tjocka fotpackningar finns det?
Motorn är startad nu och går kanon, inga missljud längre..
Har även tagit en liten provtur nu med och det låter inget när man belastar motorn heller..

//Jonas

Dubbla toppackningar håller nästan aldrig tätt i längden. Det finns fotpackningar som är 0,-0,7mm från KTM och sen har tyskarna http://www.ktmax.de/index.php?cPath=98_103 upp till 2mm.

Kör vidare men håll koll på kylvätskenivån och andra tecken på läckage.

Tack Boris JR!
Ska hålla koll på vatten och olja i motorn!
Får byta till tjockare cylinderfotspackning ifall det inte skulle hålla..

//Jonas

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...