Kan man inte fulfixa lite genom att köpa ett sånt här glasfiberset och limma på kolfiberduk och klarlacka efteråt?
Länk till kåpset på ebay
Länk till kåpset på ebay
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kan man inte fulfixa lite genom att köpa ett sånt här glasfiberset och limma på kolfiberduk och klarlacka efteråt?
Jag får kalla kårar då jag drar mig till minnes över hur jävligt det kändes att såga och borra i sina nya fina kolfiberkåpor.
Hoppas du har mer tålamod i verkligheten än här på forumet annars kommer det sluta med en trasig hög av kåpor.
Titanium var för övrigt najs!
Kan man inte fulfixa lite genom att köpa ett sånt här glasfiberset och limma på kolfiberduk och klarlacka efteråt?
Vet att det finns en firma som säljer kolfiber till flygplan... där är det knepa knåpa som gäller om man int vill att dom ska göra allt åt en.
Men det blir garanterat billigare.
Har ingen länk tyvärr men google finns ju alltid. Riktigt najs idé![]()
Någon som kan förklara för mej vad vit kolfiber är för någonting..?
Är det riktig kolfiber? Är det färgad kolfiber? Är det kolfiber blandat med någonting annat?
Jäjligt snyggt men vad i helvete är det för nått?
![]()
![]()
Kolfiber är av naturen gråsvart.
Aramidfibrer är gula.
Glasfiber är vitt.
Vit kolfiber är ungefär lika vanligt som blå maskrosor.
Om någon kallar något för "vit kolfiber" så vore jag tacksam om någon ville vara snäll och meddela mig molekylstrukturen samt tekniska data som sträckgräns, värmetålighet, tryckkänslighet, hygroskopiska egenskaper, brottgräns, brottöjning, handelsnamn, tillverkare, leveransskick och pris på detta material.
Troligen är det ju någon aluminiumtjofräs av något slag, men du kan väl börja med att posta molekylstruktur och teknisk data som sträckgräns, värmetålighet, tryckkänslighet, hygroskopiska egenskaper, brottgräns, brottöjning, tillverkare och pris på VANLIG kolfiber, kolfiber/kevlar, kevlar och glasfiber, kanske också kolfiber/glasfiber och glasfiber/kevlar.
Nu é jag inte BARA dryg, sitter du på den kunskapen så är det ju faktiskt intressant.
You go girl![]()
högst troligen färgad glas eller kevlar
har funnits länge i en massa olika färger.
men snyggt javisst.
Ett annat problem som inte bara har med kostnad att göra är att dem företagen som gör kåpor med mera inte tillverkar fälgar. Detta gör att jag nästan omöjligt kan få tag på fälgar med samma vävstruktur som på kåporna.
Troligen är det ju någon aluminiumtjofräs av något slag, men du kan väl börja med att posta molekylstruktur och teknisk data som sträckgräns, värmetålighet, tryckkänslighet, hygroskopiska egenskaper, brottgräns, brottöjning, tillverkare och pris på VANLIG kolfiber, kolfiber/kevlar, kevlar och glasfiber, kanske också kolfiber/glasfiber och glasfiber/kevlar.
Molekylstruktur har jag inte i huvudet, men det är i princip sträckta kolkedjor. Du har ingen nytta av att veta det just nu ändå
Kolfiber har dåliga tryckegenskaper och därför använder man det ihop med t ex aramidfibrer om det finns risk för tryckpåkänningar. Kolfibern splittras och kollapsar vid tryck, men har mycket bra dragegenskaper. Detta sker oavsett vilket polymert matrismaterial du väljer.
Stål har en E-modul på ca 2.1x10^5 MPa. För kolfiber är samma siffra ca 0.7x10^5 MPa.
MEN! Du töjer stål vid ca 1,5 - 2 ‰ sträckning och kolfiber tål upp till 2% i bästa fall. Därur kan du räkna ut vad en viss konstruktion tål.
Eftersom kolfiber sällan läggs helt parallellt med en endimensionell dragriktning så får man i praktiken inte de fördelar som teorin förespeglar.
Förmodligen skulle en fälg hålla om den var gjord i glasfiber, men detta kan du inte lägga upp själv "på känn" utan du behöver en del beräkningar på dragriktningar, torsionspåkänningar osv, och dessa data kan du inte få fram på något enkelt sätt om du inte väljer att konservativt bakåträkna vad en aluminiumfälg tål. Pga de olika egenskaperna hos metall och fibrer kommer du ändå att behöva ta till så någon viktminskning är det inte tal om.
Mot bakgrund av dina frågor så tror jag att du ska undvika att ge dig på fälgar.
Däremot är det ganska ofarligt att försöka göra egna kåpor. Glasfiber är definitivt good enough för det ändamålet och det finns en hel del gelcoats och matrismaterial att välja mellan. Snacka med din lokala båtklubb. De vet säkert. Gör man en tank så måste man tänka till så materialet man använder tål bensinen under lång tid.
Det var ett par år sedan jag själv konstruerade och byggde i kolfiber och glasfiber så jag vet inte riktigt vem som säljer material nu. Det torde vara lätt att hitta på nätet.![]()
Grymt inlägg, jag är imponerad![]()
Som det verkar så blir det väl vanliga krashkåpor att lacka bara matt/blank vita, enkelt ock snyggt. Har inte hittat någon leverantör av mitt vita kolfiber (som inte finns). Dock kan jag fortfarande vara inne på kevlar, det är riktigt snyggt.
Vad tror ni om att få en färg bruten att matcha kevlar, eller kanske kevlar fälgar. Om jag har förstått det rätt så är kevlar segare, dvs mer flex i än kolfiber.
Taskigt temperament som ni har märkt, men tack för hjälpen ni som stannat i tråden och stått ut.
Kom gärna med mer bilder idéer och funderingar. Jag vill göra något coolt med hojen.
Bästa tillverkaren av kåpor (glasfiber - ABS plast) ?
hur ser din idé ut? med hojen, beskriv så vi kan brainstorma lite
kåpor i silverfärgad glasfibermatta går kanske att hitta, om inte annat att tillverka, men dyrt.
kroma kåporna kanske?
Det finns ett företag som heter swecomposite.
http://www.swecomposite.com/
Dom har ett marerial som heter alutex som är silverfärgad, troligen inte kol dock.
En annan intessant länk är http://www.kolfiber.info.se/
Där finns också lite matnyttig läsning.
Vilka grymma länkar, tack så himla mycket.
Första steget är nu att köpa 1kg spillbitar komposit -glasfiber. Och kolla vad dem skall ha för att gjuta respektive drapera kåpor, fälgar och tank till mig. Blir det VÄLDIGT mycket pengar så provar jag nog drapering själv.
Eller, jag vet inte, vintern är lång och jag har massa idéer, dessutom ett par världrekord att planera till sommaren. (lite därför hojen skall vara unik)
En sak som jag behöver (på riktigt) är skenor (hjulhållare) till inlines, super, super stabila. 7075t aluminium eller kanske kolfiber/kevlar, långa nog för 5st 100mm hjul. Dessutom så behöver jag någon som kan svarva 20-30st 100mm inlineshjul i ren nylon. Men den diskutionen kan vi ta i en annan del av forumet.
Nu skall jag korka upp min 60% Jamaica ROM och en 33cl burk Cola. God natt
inte för att låta sån,på nått sett alls, men..
drapera fälgarna, det skulle jag vilja se, inget e omöjligt men det kräver en mkt duktig snubbe att göra det, tom kåporna e svårt.
hur skulle jag lösa detta själv?
mkt hänger på pengar, men köp glasfiberkåpor, gjut av, gjut upp egna i den matta du vill ha.
hänger ju på kunskap, jag kan, men vill inte klabba me´t
har lite prylar liggande som jag gjort i silvermatta för några år sedan, hajfena tex.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Richa blickar framåt mot 70 år i branschen
Bike var på plats på Richa ... |