Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Har växt upp inom brukshundvärlden. Det jag har lärt mig under alla dessa år så är det att fel-avel kan ske inom alla raser. Den största boven i hela dramat är faktiskt människan och inte hunden. Har träffat flertalet av de utpekade raserna och måste säga att en hund uppväxt under rätt förhållande, köpt av en seriös uppfödare är en trevlig jycke.

Åter till problemet med agressiva hundar så är det oftast människans fel, fel personer som köper (tufft med en pitbull ju).

Så att bara peka ut en ras är fel måste till andra åtgärder precis som vissa andra här har påtalat.

Angående polisernas agerande så är det svårt att exakt uttala sig men lite smidigare hade de nog kunnat göra sitt jobb.

Men fy f-n vad lätt det är att vara efterklok.

Förstår inte kamphundsförsvararna när de säger att kamphundar är precis som alla andra hundar.

Köp andra hundar då.

Case closed

Jag håller med och tror också att hundägaren har en stor roll av hur en hund uppför sig. Men varför är det så viktigt att hålla hundarna renrasiga?

Vi människor blandar oss hejvillt mellan olika länder och folkslag, det ser jag bara som ett sundhetstecken. Titta bara på små samhällen i Sverige där ”alla är släkt med alla” och därför är mer sjuka än genomsnittssvensken.

De trevligaste och friskaste hundar som jag har stött på är av olika blandraser, (s.k. gatukorsningar)

Nej, låt naturen ha sin gång och låt våra små söta vänner sätta på varandra hur mycket de vill över rasgränserna. Blir generna uppblandade så tror jag att de extrema egenskaperna kommer att mildras. Sönderavlade djur som knappt kan andas, har njurproblem, ryggproblem eller aggressivitetsproblem kommer då att minska.

Mina 2 cent. :katt

Vad är de du inte förstår??

Har läst ett otal trådar i detta ämne och kamphundsförespråkarna framhåller alltid att deras hundar främst är ofarliga och barnvänliga. Väldigt få förklarar sitt val av sällskapsdjur med att "den har förbannat bra kampegenskaper" eller "fAn meD ResPeckt jag får av alla när jag rastar jycken". Det är inte de rasspecifika dragen för kamphundsgruppen som framhålls, utan mer ett försvar att den har precis samma egenskaper som alla andra hundar. Sen vet jag att man kan terra vilken vovve som helst att växa upp till ett rabiat tuggmonster, men faktum kvarstår att skadorna är värre.

Man kan inte hålla på att förbjuda hundraser hit o dit. Om man förbjuder kamphundarna så kommer rinkeby,rosengård,osv fyllas med rottisar schärar,osv och jag kan inte se hur det skulle göra saken bättre. kamphundar är ju specifikt avlade att inte attackera människor så det skulle väll TOM göra saken värre om dom ersattes av hundar som faktiskt avlats till människoaggresivitet

Hårdare tag mot hundägare.
Inget lagförslag om rasförbud.
:yoparty

DN sidan 8, huvudtidningen och Nyhetsmorgon tv 4

:tummenupp

Ja, blommorna borde skickats till polisen istället för ett väl utfört arbete. Poliser är en kontinuerligt bespottad yrkeskår, otack är världens lön.

Med rätta när de agerar så hjärtskärande inkompetent som i det här fallet.

Med bakrund av att malmöpolisen/kommunen anser att de har ett problem med aggressiva hundar ifrågasätter jag varför de inte har varken kunskap eller utrustning till att hantera dylika problem på ett för dem själva och omgivningen säkert sätt.

(Pepparspreja en lugn hund i tron om att den ska... ja vadå? Lugna ned sig lite till? Sätta sig med tassarna i vädret och säga på bred skånska "jag ger mig"? När det inte funkar som tänkt... hur fan de nu tänkte... så öppnar man eld på en springande måltavla... allt detta grundat i en total felbedömning av situationen...)

Så då kan man inte sörja??

Last edited:
Har läst ett otal trådar i detta ämne och kamphundsförespråkarna framhåller alltid att deras hundar främst är ofarliga och barnvänliga. Väldigt få förklarar sitt val av sällskapsdjur med att "den har förbannat bra kampegenskaper" eller "fAn meD ResPeckt jag får av alla när jag rastar jycken". Det är inte de rasspecifika dragen för kamphundsgruppen som framhålls, utan mer ett försvar att den har precis samma egenskaper som alla andra hundar. Sen vet jag att man kan terra vilken vovve som helst att växa upp till ett rabiat tuggmonster, men faktum kvarstår att skadorna är värre.

Väldigt få väljer att köpa en schäfer för dess egenskap att valla. Väldigt få säger att de köper en rottis för att det vill ha en vakthund. Väldigt få köper en JRT för att det är en underbar grythund.
Pga detta finns det tex två "avelslinjer" på tex BorderCollie. En linje där hunden faktiskt kommer att jobba som vuxen och en linje där hunden kommer vara sällskapshund. Sällskaps-BorderCollien vallar inte alls lika mycket, pga av aveln. Du kommer inte ha några direkta vallningsframgångar även om de tränas.
Man atraheras inte alltid av det i rasen den har varit avlad för. Man attraheras av vad den avlas för att vara.
Hmm... De rasspecifika dragen som du påstår att en bullhund har (läst rasstandarden?) är löjeväckande, men tycker man att det är ens sanning, så förstår jag att du ifrågasätter varför vi fortsätter att äga bullhundar, utan att kampa med dem....

/Carin

Ang. det här lagförslaget så går det tydligen ut på att förbjuda olämpliga hundägare.

Skall de införa någon typ av IQ-test för hundägarna? Hur definierar man en olämplig hundägare? Hood och addidasbyxor?

Finns det möjlighet att nominera folk? Jag har ett par solklara kandidater isf :D

Är inte det här att angripa problemet från fel håll? Om jag förstått det rätt så är ju skadan redan skedd när man polisanmäler? Vad är det man skall polisanmäla egentligen?

"Jag såg en kille i hood och addidasbrallor på torget med nåt som såg ut som en kamphund. Han såg farlig ut, så jag tyckte det var bäst att göra en polisanmälan"?

Hur är det egentligen tänkt?

Fan, jag borde skicka in en kollektiv polisanmälan där jag anmäler samtliga kamphundsägare som potentiella våldsmän (och ägare av avarter av dessa samt andra hundraser jag inte gillar).

Man gör nog som vanligt i det här landet. Polisanmäler, fast du kanske hellre vill ha det i dokusåpastyle!? Det verkar ju vara passande för dej....

/Carin

Är inte det här att angripa problemet från fel håll? Om jag förstått det rätt så är ju skadan redan skedd när man polisanmäler? Vad är det man skall polisanmäla egentligen?

"Jag såg en kille i hood och addidasbrallor på torget med nåt som såg ut som en kamphund. Han såg farlig ut, så jag tyckte det var bäst att göra en polisanmälan"?

Hur är det egentligen tänkt?

Fan, jag borde skicka in en kollektiv polisanmälan där jag anmäler samtliga kamphundsägare som potentiella våldsmän (och ägare av avarter av dessa samt andra hundraser jag inte gillar).

Jaa... Det är väll som vanligt här med... Har du inga bevis håller inte din polisanmälan, och är dina argument som ovan så kommer nog snuten att garva dej i örat... Om du nu ska göra polisanmälan mot nån med hoodie så räkna med att du får en motanmälan för förtal, om inget kan stärka din story... :D
Du vet... Lika inför lagen, men det kanske bara gäller kattägare??

/Carin

Känns som hela "kamphunds" grejen gått överstyr o fokuserar på en speciell ras går o hetsa viken hund som helst till en kamphund är ju iförsta hand ägarens fel o i vissa fel avels fel.
Läs om tex Amstaff i en hundbok så är just den hunden som fått så jäkla dåligt rykte pga medier o annat bös den perfekta familje hunden.

Sätt dit människan som ligger bakom o inte hunden är min åsikt har man en gång gjort bort sig så skall man fan aldrig mer ha en hund oavsett ras!

Du vet... Lika inför lagen, men det kanske bara gäller kattägare??

/Carin

Du, om du håller din hund innanför dina fyra väggar alla dygnets timmar så får den vara precis hur mycket kamphund som helst. Akta bara så att den inte biter dig i kinden.

Du, om du håller din hund innanför dina fyra väggar alla dygnets timmar så får den vara precis hur mycket kamphund som helst. Akta bara så att den inte biter dig i kinden.

Nu förstår jag inte.... Du ska ju se till att alla utekatter sköter sig oxå! Du har ju samma ansvar som en hundägare. Strikt ägaransvar. Om någon katt skiter ute och ingen plockar upp det, så är det bara ut och plocka, enbart av den anledninge att du har katt. Att den/de sen är innekatt/katter skiter jag fullständigt i! Du ska oxå se till att katterna i mars inte stör min sömn. Att ingen katt hoppar på något stackars barn och försöker klösa ögonen ur den osv, osv...:rolleyes:

/Carin

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...