Visst behöver man bil ibland, men vad?

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
God mornings på er!

Jag skulle behöva lite hjälp med en sak, och jag är ledsen det handlar om såna där plåtburkar med fyra hjul!

Till 99% så kommer jag åka hoj i sommar, men den där sista procenten kommer jag ju eventuellt behöva tillbringa i en bil.

Nu till min fråga, va ska man ha för kärra?

Sålde precis en Pegga RC -04, har åkt M3 & VR6 så nu vill jag bli lite ordentlig och åka i något ekonomiskt försvarbart, man har ju trots allt en hoj :)

Ok, krav:
Ska gå att färdas i på vintern
Ska va någorlunda rolig
Ska inte kosta mkt mer än 50k ( vill ha en buffert för oförutsedda utgifter :D )
Ingen 80talare
Hyffsad försäkring
Ingen soppa slukare
Det ska redan sitta 17" lr 18" på, typ
Helst inte mer än 20k mil ( mindre på Bmw )

Det jag kommit fram till själv är ( av någon anledning så ha ja snöat in på volvo :va )

Volvo 850 tyrbo manuell lr automat? ( krav r front osv )
Volvo s70 Glt?
Volvo v40 2,0 lr 2,0t?
Bmw 325/328? ( vanos ras e dyrt )
Saab 9-5? ( fast dessa kan ju motorn rasa på from -98 till -03 lr )
Inga vr6or ( kamkedjeras e dyrt )
Ecc/Acc/Ac

Så boyz and girlz va tycker ni, ge mig lite förslag, för och nackdelar?? Vad åker ni när ni inte kan ta hojen??

Snälla hänvisa mig inte till Zatzy lr va de heter då ja vill veta hur ni kombinerar ägandet av både hoj och bil och sen tycker ja att vi på detta forumet är smartare :lol

Shoot...

Anderzzon skrev:
2068814 God mornings på er!

Jag skulle behöva lite hjälp med en sak, och jag är ledsen det handlar om såna där plåtburkar med fyra hjul!

Till 99% så kommer jag åka hoj i sommar, men den där sista procenten kommer jag ju eventuellt behöva tillbringa i en bil.

Sålde precis en Pegga RC -04, har åkt M3 & VR6 så nu vill jag bli lite ordentlig och åka i något ekonomiskt försvarbart, man har ju trots allt en hoj :)

Ok, krav:
Ska gå att färdas i på vintern
Ska va någorlunda rolig
Ska inte kosta mkt mer än 50k ( vill ha en buffert för oförutsedda utgifter :D )
Ingen 80talare
Hyffsad försäkring
Ingen soppa slukare
Det ska redan sitta 17" lr 18" på, typ
Helst inte mer än 20k mil ( mindre på Bmw )

Det jag kommit fram till själv är ( av någon anledning så ha ja snöat in på volvo :va )

Volvo 850 tyrbo manuell lr automat? ( krav r front osv )
Volvo s70 Glt?
Volvo v40 2,0 lr 2,0t?
Bmw 325/328? ( vanos ras e dyrt )
Saab 9-5? ( fast dessa kan ju motorn rasa på from -98 till -03 lr )
Inga vr6or ( kamkedjeras e dyrt )
Ecc/Acc/Ac

Så boyz and girlz va tycker ni, ge mig lite förslag, för och nackdelar?? Vad åker ni när ni inte kan ta hojen??

Snälla hänvisa mig inte till Zatzy lr va de heter då ja vill veta hur ni kombinerar ägandet av både hoj och bil och sen tycker ja att vi på detta forumet är smartare :lol

Shoot...

Köp min s40 :)

El Garto skrev:
2068828 Köp min s40 :)
Citera INTE långa texter.
:7peta

S40 går väl inte riktigt att jämföra med dom övriga i listan? Visserligen har T4'an 200 raska pållar, men dom blir väl slutkörda ganska fort? :va Då är nog 2.0T på 160(?) ett bättre val :)
(Även om jag hellre skulle köpa en 9-3 Aero eller en Golf GTi, eller varför inte en Audi S4, rolig vinterbil :hihi )

Några tips

http://www.blocket.se/vi/7786468.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/7782871.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/7777189.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/7755449.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/7699880.htm?ca=3_s

Hoztic skrev:
2068830 :7peta

S40 går väl inte riktigt att jämföra med dom övriga i listan? Visserligen har T4'an 200 raska pållar, men dom blir väl slutkörda ganska fort? :va Då är nog 2.0T på 160(?) ett bättre val :)
(Även om jag hellre skulle köpa en 9-3 Aero eller en Golf GTi, eller varför inte en Audi S4, rolig vinterbil :hihi )

Han tar ju upp V40 så en S40 kan nog jämföras med den. ;)

.

Hoztic skrev:
2068830 :7peta

De va fassan som tyckte ja skulle satsa på 40 modellen, Jopp T4 har inga 200hk när man börjar komma upp i mil.

Ja 2,0t kan funka! 9-3 Aero får man väl inte för 50k? Golf Gti är fint, men vill helst inte ha import kalla mig naiv men så är det!

S4 skit rolig men reservdelarna :va

Drar en 850 tyrbo aotomojt en sjuhelvetes massa soppa?? Någon som har erfarenhet?

Lurch skrev:

Ja de skulle väl vara Bmwn lr volvon då :) Är lite skeptiskt till de andra men juste att du tog dig tid :tummenupp

Fårrden låter rolig men man har ju fått i präntat sig sen barnsben att:
-Ingen Ford på våran gård :hihi

Shoot...[/QUOTE]

Honda Civic V-TEC Hatchback. 96 och framåt en bit, ganska schysst bil för hyfsad peng. :tummenupp

Anderzzon skrev:
2068866 De va fassan som tyckte ja skulle satsa på 40 modellen, Jopp T4 har inga 200hk när man börjar komma upp i mil.

Ja 2,0t kan funka! 9-3 Aero får man väl inte för 50k? Golf Gti är fint, men vill helst inte ha import kalla mig naiv men så är det!

S4 skit rolig men reservdelarna :va

Drar en 850 tyrbo aotomojt en sjuhelvetes massa soppa?? Någon som har erfarenhet?
V40 är trång :( Tycker jag som är 193 iaf :)
T4 slits ganska hårt i chassit också, slitna bussningar har jag för mig var ett standardfel på dom, mycket pga klent tilltaget från början, och "aktiv" körning :hihi

Just ja, 50k-gräns, då kan du nog glömma Aeron... Dock kan du väl få Golf III för dom pengarna, och ha pengar över till soppa också? :va 150hk i en liten Golf är inte fy skam :tummenupp
S4 är rätt dyr i drift ja, både soppa och delar :gnissla Antagligen rätt saftig försäkring också...

Polarns 850 GLT 2,5l sugmotor är ganska törstig, tror den vill ha ca 9dl när han kör försiktigt.

Har kollat på honda, men de fanns inte så många v-tech till salu, hittade någon Civic me 18" å lite grejs på men den vart ju såld direkt

Hoztic skrev:
2068882 V40 är trång :( Tycker jag som är 193 iaf :)
T4 slits ganska hårt i chassit också, slitna bussningar har jag för mig var ett standardfel på dom, mycket pga klent tilltaget från början, och "aktiv" körning :hihi

Just ja, 50k-gräns, då kan du nog glömma Aeron... Dock kan du väl få Golf III för dom pengarna, och ha pengar över till soppa också? :va 150hk i en liten Golf är inte fy skam :tummenupp
S4 är rätt dyr i drift ja, både soppa och delar :gnissla Antagligen rätt saftig försäkring också...

Polarns 850 GLT 2,5l sugmotor är ganska törstig, tror den vill ha ca 9dl när han kör försiktigt.

Ja vi stryker T4an. Haha ja är en kortis ( 170cm ) så ja får nog plats.

Ja golf är juste, hade en Vr6 syncro i början av min bil kariär, riktigt rolig! Frågan är om de börjat rosta?

Ja vi stryker s4an med hehe

Aha den är så pass törstig alltså :huvet

Volvo?! Du skall inte ha nån sossecontainer :fatta! Personligen skulle jag satsa på en diesel japs med partikelfilter (miljöklassad), typ Mazda, eller Toyota.

Billig i drift
Billig att äga
Billiga reservdelar
Roliga att köra

Köp ingen besinbil om du tänker ha bilen ett tag framöver, besin blir dyyyyyyrt! Etanol är inte heller nåt att satsa på tycker jag, skulle alla byta till etanol skulle etanolen bli dyrare än vad bensinen blir eftersom den är dyrare att framställa. Dessutom så köper Sverige etanol från Brasilien = rengskogen dör, jätte bra för miljön eller hur?! Etanolen är subventionerad av staten och därför billigare än bensin just nu, så lär det inte vara i många år till. Nä, köp en diesel med partikelfilter istället och kör den tills bränslecellsbilarna får ett fast grepp om marknaden (vätgasbilar). Där kan vi snacka billigt drivmedel. Sen vinner sossepacken valet IGEN :huvet och biltullarna med mycket annat dåligt blir kvar, men jag tror att de kommer att gå på vägverkets linje om vad som är en miljöbil, och då kommer dieselbilarna med partikelfilet få samma förmåner som andra miljöbilar. Du kan spara in 6000:- på tre år om du köper en dieselbil med partikelfilter, tack vare reducerad skatt (skattelättnaden föreslås träda i kraft den 1 juli 2006).

Kolla även denna intressanta länk, diagrammen på sidorna 8-10 är rätt talande: Maskinskaderapport 2006

Anderzzon skrev:
2068883
Ja vi stryker T4an. Haha ja är en kortis ( 170cm ) så ja får nog plats.

Ja golf är juste, hade en Vr6 syncro i början av min bil kariär, riktigt rolig! Frågan är om de börjat rosta?

Ja vi stryker s4an med hehe

Aha den är så pass törstig alltså :huvet
Fast du kanske vill lasta eller skjutsa ibland också? :)

Tvåan hade ju problem med rost pga galvanisering i bakluckan, och framvagnsbalken rostar upp, men Golf III klarar sig nog bättre har jag för mig. Men det handlar ju om individen som med alla begfordon, det går att misshandla sönder gråsten... :rolleyes:

850 är stor och tung, och har en stor motor med låg effekt, den går sådär måtligt optimalt, och äldre automater är ju inte kända för att vara ekonomiska, du får nog lägga på nån dl per mil med automat :huvet

DrZeto skrev:
2068894 Volvo?! Du skall inte ha nån sossecontainer :fatta! Personligen skulle jag satsa på en diesel japs med partikelfilter (miljöklassad), typ Mazda, eller Toyota.

Billig i drift
Billig att äga
Billiga reservdelar
Roliga att köra

Förslag på modell? Funkar verkligen det med min 50k gräns?

Hoztic skrev:
2068897 Fast du kanske vill lasta eller skjutsa ibland också? :)

Tvåan hade ju problem med rost pga galvanisering i bakluckan, och framvagnsbalken rostar upp, men Golf III klarar sig nog bättre har jag för mig. Men det handlar ju om individen som med alla begfordon, det går att misshandla sönder gråsten... :rolleyes:

850 är stor och tung, och har en stor motor med låg effekt, den går sådär måtligt optimalt, och äldre automater är ju inte kända för att vara ekonomiska, du får nog lägga på nån dl per mil med automat :huvet

Ja det vill man ju också, finns Gti:n i femdörrars, har dålig koll på det?

Haha ja man blir mörkrädd ibland lyckas folk få en bil att inte vara mer än i princip skrot efter några år..

Ja de är ju fasen att den enda fina 850 T-5 jag hittat är med just automat..

Undrar om man kommer bli helt knäckt om man sätter sig i en 140hk v40? Hittade en väldigt vacker sådan..

Har kikat lite på några golfar, visst en rs front är juste men det får inte bli fjårtis styling över det hela :) Cleant med ett par juste hjul är lagom :tummenupp

Jag letar vidare :)

Jag tycker att begagnat marknaden på bilar, gäller även mc är förhållandevis hög, när man själv ska sälja då får man krypa till korset. Men man är ju i rätt läge nu, det är köparen som avgör vad objektet är värt :hihi

jag köpte en skoda octavia 1,8T som gått 7600mil för 60papp. Det tycker jag är lagom.

O så är den stor och rymlig och drar inte alltför mkt soppa.

En 850 turbo låter väl som det mest passande för dig. Har blivit hyffsat billiga och är allmänt trevliga bilar. Bra drag också.

Min räser :drool

http://img93.imageshack.us/img93/93/731qy.jpg

Hoztic skrev:
2068897 Fast du kanske vill lasta eller skjutsa ibland också? :)

Låg effekt? :va Nu är du ute och cyklar. Går som ett skollat troll med mindre modifieringar, sen ska man ju inte köpa en med slutkörd turbo.

Har räknat på vad min drar genom att tnka fullt och nollställa tripmätaren och sen tanka fullt igen.
I oktober drog den 1,18 l/mil blandad körning (mest korta sträckor, lr nästan bara)
En annan mätning i oktober visade 1,15 l/mil.
Men den drar mindre om sommaren.

Tycker du ska satsa på en T5R, då får du allt med en gång så slipper u köpa till R-front osv.

shoei skrev:
2068995 En 850 turbo låter väl som det mest passande för dig. Har blivit hyffsat billiga och är allmänt trevliga bilar. Bra drag också.

Min räser :drool

http://img93.imageshack.us/img93/93/731qy.jpg

I like :tummenupp Har du automat lr manuell? Sitter R fronten på på T-5Ren? Folk kanske skriver fel i annonserna..

Här kommer mina förslag, ris lr ros? Hittade inte T-5r:en :huvet

http://www.blocket.se/vi/7787083.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/7784648.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/7659830.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/7436093.htm?ca=6_s

Givetvis ska det prutas hehe

shoei skrev:
2068995Låg effekt? :va Nu är du ute och cyklar. Går som ett skollat troll med mindre modifieringar, sen ska man ju inte köpa en med slutkörd turbo.
Jag tänkte på polarns 2,5-liters sugmotor på 170hk, det är ingen vidare literseffekt det inte, inte ens för en bilmotor.
Och över 1,1l milen svider när soppan kostar över 11kr litern :huvet

Anderzzon skrev:
2068814 ...Snälla hänvisa mig inte till Zatzy lr va de heter då ja vill veta hur ni kombinerar ägandet av både hoj och bil och sen tycker ja att vi på detta forumet är smartare :lol

Shoot...
[Trådpolisläge ON]

Nä, men nog passar tråden bättre in under "Överflödiga diskussioner" istället. :7peta

Knappast MC-relaterat att diskutera bilköp, iallafall när det inte handlar om en racebuss.

[Trådpolisläge OFF]

War-psycho skrev:
2069058 [Trådpolisläge ON]

Nä, men nog passar tråden bättre in under "Överflödiga diskussioner" istället. :7peta

Knappast MC-relaterat att diskutera bilköp, iallafall när det inte handlar om en racebuss.

[Trådpolisläge OFF]

Därom tvista di lärde, även om din chopper är en sporthoj :näsblod

Ja det är klart, kanske Swedie kan flytta min tråd dit, ber så hemskt mkt om ursäkt :)

Anderzzon skrev:
2069083 Därom tvista di lärde, även om din chopper är en sporthoj :näsblod
Vad har min chopper med saken att göra då ? :va

Det är väl inte MITT fel att du gjorde fel ? :kocko

(Som ett småbarn: "Men durå... men durå...")

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...