Viskositet på gaffelolja i originalgaffel med Öhlinsfjädrar?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Halloj.

Jag har precis beställt Öhlinsfjädrar till min R1 -08 och undrar nu vad för viskositet samt vad för typ av gaffelolja skall det vara i gaffeln då? Någon särskild viskositet eller så?
Fjädrarna är på 10Nmm.

I paketet med Öhlinsfjädrarna ligger instruktionshäfte med information om vilken sorts olja och hur mycket som rekommenderas, även rekommenderade inställningar för originalgaffeln med Öhlinsfjädrarna. Så såg det ut när jag beställde till min k5 iaf! :)

I paketet med Öhlinsfjädrarna ligger instruktionshäfte med information om vilken sorts olja och hur mycket som rekommenderas, även rekommenderade inställningar för originalgaffeln med Öhlinsfjädrarna. Så såg det ut när jag beställde till min k5 iaf! :)

Aha.. Då tackar jag för svaret! Grymt!:tummenupp

Att bara ändra fjädrarna kräver i sig inte annan olja än original. Då du har original hydrualik kvar rekommenderar jag inte att byta viskositet utan enbart justera luftkammare.

Att bara ändra fjädrarna kräver i sig inte annan olja än original. Då du har original hydrualik kvar rekommenderar jag inte att byta viskositet utan enbart justera luftkammare.

Har aldrig mekat med gafflar innan, så jag har ej koll riktigt. Skall därför lämna in hojen på verkstad, men skall ha det i åtanke när jag lämnar in den.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort