Viskositet på gaffelolja i originalgaffel med Öhlinsfjädrar?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Halloj.

Jag har precis beställt Öhlinsfjädrar till min R1 -08 och undrar nu vad för viskositet samt vad för typ av gaffelolja skall det vara i gaffeln då? Någon särskild viskositet eller så?
Fjädrarna är på 10Nmm.

I paketet med Öhlinsfjädrarna ligger instruktionshäfte med information om vilken sorts olja och hur mycket som rekommenderas, även rekommenderade inställningar för originalgaffeln med Öhlinsfjädrarna. Så såg det ut när jag beställde till min k5 iaf! :)

I paketet med Öhlinsfjädrarna ligger instruktionshäfte med information om vilken sorts olja och hur mycket som rekommenderas, även rekommenderade inställningar för originalgaffeln med Öhlinsfjädrarna. Så såg det ut när jag beställde till min k5 iaf! :)

Aha.. Då tackar jag för svaret! Grymt!:tummenupp

Att bara ändra fjädrarna kräver i sig inte annan olja än original. Då du har original hydrualik kvar rekommenderar jag inte att byta viskositet utan enbart justera luftkammare.

Att bara ändra fjädrarna kräver i sig inte annan olja än original. Då du har original hydrualik kvar rekommenderar jag inte att byta viskositet utan enbart justera luftkammare.

Har aldrig mekat med gafflar innan, så jag har ej koll riktigt. Skall därför lämna in hojen på verkstad, men skall ha det i åtanke när jag lämnar in den.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back