Visa baken på motard

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Ja som rubriken antyder så skulle jag vilja se lite olika bakändar på motarder med placeringar av nummerskylt som helst ska vara godkända då förstås. Min placering var inte omtyckt.

Kan den sitta här inne på något vis och ändå vara godkänd.

"Min var ej väl synlig och kan ej lätt avläsas" och bötfälls med 300kr

Bifogat

• 650 -03 bak.JPG
    650 -03 bak.JPG
    41.9 KB · Visningar: 500
  • 650 -03 bak 2JPG.JPG
    650 -03 bak 2JPG.JPG
    137.2 KB · Visningar: 471
Last edited:
Skylten måste sitta bakom bakre hjulaxel för att vara lagligt placerad.

Elgasen skrev:

Bilder välkomnas om det går att göra något snyggt av detta också. Särskilt i kombination med husa utan att borra sönder halva baken.

Grrrooov skrev:
Ja som rubriken antyder så skulle jag vilja se lite olika bakändar på motarder med placeringar av nummerskylt som helst ska vara godkända då förstås. Min placering var inte omtyckt.

Kan den sitta här inne på något vis och ändå vara godkänd.

"Min var ej väl synlig och kan ej lätt avläsas" och bötfälls med 300kr

Jag förstår att avgassröret skymmer när man tittar från vänster. Men nämde de något om att den satt framför bakre hjulaxeln eller hade den placeringen godkännts om inte avgassröret skymmt?

jo den var lite svårläst.. :rolleyes:
Denna tråden ska jag kolla efter. Min plåt sitter som din nämligen.

nomercy skrev:
Jag förstår att avgassröret skymmer när man tittar från vänster. Men nämde de något om att den satt framför bakre hjulaxeln eller hade den placeringen godkännts om inte avgassröret skymmt?

Det hade inget med avgassystemet att göra utan den ska vara väl synlig och detta skall godkännas av besiktning eller framförallt polismyndigheten.

Det som inte syntes menar dom är när jag sitter på bågen och fjädrar ner skylten framför hjulet men jag var precis ute i garaget och tog två bilder, en sittande och en stående bild.

Bortse ifrån att den saknar belysning, det är på gång.

Dom sa inget heller om att den ska sitta bakom hjulaxeln.

Bilderna är tagna med mobilkamera genom en bilruta dessutom i dålig belysning.

Bifogat

• Sitter.JPG
    Sitter.JPG
    61.4 KB · Visningar: 339
  • står.JPG
    står.JPG
    59.7 KB · Visningar: 326
Då borde du enbart behöva flytta upp skylten lite för att få den godkänd även när du sitter på hojjen. :tummenupp
Jag är väldigt intresserad av om det godkänns för jag tänkte också placera min skylt en bit in.

Mvh

den ska ju va väl synlig från sidorna oså..de där beror alldeles på viken bes man du får...
flytta ut för bes o flytta in efteråt..inte sååå jobbigt.
är ju bara vartannat :tummenupp

Grrrooov skrev:
Det hade inget med avgassystemet att göra utan den ska vara väl synlig och detta skall godkännas av besiktning eller framförallt polismyndigheten.

Det som inte syntes menar dom är när jag sitter på bågen och fjädrar ner skylten framför hjulet men jag var precis ute i garaget och tog två bilder, en sittande och en stående bild.

Bortse ifrån att den saknar belysning, det är på gång.

Dom sa inget heller om att den ska sitta bakom hjulaxeln.

Bilderna är tagna med mobilkamera genom en bilruta dessutom i dålig belysning.

Så detta är din hoj men synlig regnr eller?

ozeo skrev:
den ska ju va väl synlig från sidorna oså..de där beror alldeles på viken bes man du får...
flytta ut för bes o flytta in efteråt..inte sååå jobbigt.
är ju bara vartannat :tummenupp

Polisen sa ju att det är dom som i första hand avgör om den är väl synlig. Besiktningen har sina regler för hur den ska sitta men det verkade inte polisen bry sig om. På han som bötfällde mig så kan den bli synligare av att flytta upp den om jag utgår från att jag har nummerskyltsbelysning på den.

Besiktning är 2008 nästa gång så för min del är det inte så allvarligt med den biten men böter är ju lite värre.

motardnisse skrev:
Så detta är din hoj men synlig regnr eller?

Detta är min maskin på bilderna ja. Första två bilderna är med och utan blinkers när den står på stöd.

Dom andra två är när jag sitter på den eller står på den och då är kortet taget inifrån en bil som står bakom. Det är alltså som den såg ut när jag blev bötfälld och jag hade i bakhuvudet att det var något med axeln så hade jag inte godkänd "ej synlig regskylt" så hade det väl blivit något annat av det. Nu när jag skrivit på går det väl knappt att överklaga heller.

Polisen själv sa att den syntes hyffsat bra när jag inte var på hojen och att det var för mörkt där inne.

Elgasen skrev:

Jag har försökt att hitta detta påstående i lagtexterna men det står bara att den ska var väl synlig bakifrån så jag fattar inte varför du inte skulle kunna ha den placerad där du har den, förutsatt att du har skyltbelysning förstås.

[PlastRaket] skrev:
Jag har försökt att hitta detta påstående i lagtexterna men det står bara att den ska var väl synlig bakifrån så jag fattar inte varför du inte skulle kunna ha den placerad där du har den, förutsatt att du har skyltbelysning förstås.

Bakdäcket skymde den lite om man förutsätter att belysning finns. Det finns ju utrymme att höja detta på.

Lägger in en bild på begäran från en kille om e-märkning på baklyset.

Hur går det med bilder på era bakändar?

Bifogat

• e-märkt.JPG
    e-märkt.JPG
    55 KB · Visningar: 160
  • ordningsbot.JPG
    ordningsbot.JPG
    105.6 KB · Visningar: 241
Last edited:
[PlastRaket] skrev:

kanske för att:
#Den syns inte så bra när han sitter ner
#Den syns inte i från vänster

Har själv fått prata med polis 2 gånger om det där med skylt placering, dom är ju ganska petiga.

Din skylt kan ju inte alls synas när du kört i lite skit:va

Men de blir ju alltid snyggare än org med inflyttad skylt:)

hahahaaaa
varför i h vete ska alla trilskas med stt sätta på mini skyltar. eller flytta in dem??? Släng bort skiten istället. och om de stoppar er säger ni Oj den måste trillat av nu då. Då slipper man böter förstår ni... Så enkelt är de med den saken... Och om ni inte har lust att prata med pappa blå så kör ifrån dem då, för majoriteten som skriver här äger ju en motard eller offroadare och hur svårt är de att bli av med ett litete bi hang då :arsele .. Hmmm

whoooo hoooo hoooo :tuttar

///micke

Elgasen skrev:

vart har du läst det? enda som gäller är väl att den ska sitta "väl synlig" sen är ju det upp till å tolkas av forbror polis å dig själv, anser du att den syns tillräckligt bra för avläsning ta det till domstol/rätten eller vad dom nu kallar det.

Mr_Mike skrev:
hahahaaaa
varför i h vete ska alla trilskas med stt sätta på mini skyltar. eller flytta in dem??? Släng bort skiten istället. och om de stoppar er säger ni Oj den måste trillat av nu då. Då slipper man böter förstår ni... Så enkelt är de med den saken... Och om ni inte har lust att prata med pappa blå så kör ifrån dem då, för majoriteten som skriver här äger ju en motard eller offroadare och hur svårt är de att bli av med ett litete bi hang då :arsele .. Hmmm

whoooo hoooo hoooo :tuttar

///micke

Har du provat menar du? Jag motiverade nämligen min placering av skylt till att den skulle vibrera bort eller vibrera sönder något annat om den satt där. Kan dom inte bötfälla för något ens då?

ne inte ett skit. jag har aldrig någon skylt på... Jag menar om du säger att den måste ha trillat bort så är de ju upp till dem att bevisa mot saken och hur lätt är de för dem att göra de, t.ex säger du bara oj den har nog trillat av jag har ju varit och kört på grusvägar halva dagen nu.... Har polare som har blivit stannade utan skylt och då har pappa blå bara sagt att se till att fixa en ny då, men lite vresiga har de allt varit... Men föresten vem stannar när ppap blå sätter fart efter en när man kör motard då vet man ju att de är för att de ska ta lappen för en för men en busis hoj kör väl knappast någon lagligt med om jag inte har fel :)

///micke

Mr_Mike skrev:
ne inte ett skit. jag har aldrig någon skylt på... Jag menar om du säger att den måste ha trillat bort så är de ju upp till dem att bevisa mot saken och hur lätt är de för dem att göra de, t.ex säger du bara oj den har nog trillat av jag har ju varit och kört på grusvägar halva dagen nu.... Har polare som har blivit stannade utan skylt och då har pappa blå bara sagt att se till att fixa en ny då, men lite vresiga har de allt varit... Men föresten vem stannar när ppap blå sätter fart efter en när man kör motard då vet man ju att de är för att de ska ta lappen för en för men en busis hoj kör väl knappast någon lagligt med om jag inte har fel :)

///micke

Lagligt är det väl aldrig på en sådan men det kan ju vara det just för stunden då dom får syn på dig och då kan det ju vara onödigt att dra ifrån dom med tanke på att dom kan ju bli lite hårdare och petigare en annan gång.

Jag hade ingen lust att stanna den sista turen jag hade med min suzuki. Det gick för fort för det, sen var det inget vidare klokt att dra heller men gjort är gjort :-)

30%

Hoj!

Blev stoppad pga felplacerad skyllt i somras med flygande bes som följd, slapp dock böter. Det var en mkt trevlig MC-polis i Falkenberg som jag språkade med en god stund. När jag kom hem flyttade jag ut skylten dit den ska sitta. Dagen därpå passerade en civil (ej i tjänst) polis när jag stod parkerad i Värnamo. Han påpekade vänligt (idiotjävel): Du vet väl att din skyllt är olaglig.... Varpå jag undrade vad han menade. Då sa han att den lutade för mkt (den får vara max 30% enligt Falkebergspolisen). Jag svarade att den ska sitta där/så, varpå han sa: Vi vet båda två varför du har skyllten så! Vad vet han om mina synpunkter om vad som är snyggt eller inte. Skyllten syntes hur bra som helst.

Så det finns lika många bud angående placering som det finns griniga snutar.

Hoppas du träffar på en av den vänliga sorten nästa gång..

/ante

RSV_Ante skrev:
Hoj!

Dagen därpå passerade en civil (ej i tjänst) polis när jag stod parkerad i Värnamo. Han påpekade vänligt (idiotjävel): Du vet väl att din skyllt är olaglig.... Varpå jag undrade vad han menade. Då sa han att den lutade för mkt (den får vara max 30% enligt Falkebergspolisen). Jag svarade att den ska sitta där/så, varpå han sa: Vi vet båda två varför du har skyllten så! Vad vet han om mina synpunkter om vad som är snyggt eller inte. Skyllten syntes hur bra som helst.

Så det finns lika många bud angående placering som det finns griniga snutar.

Hoppas du träffar på en av den vänliga sorten nästa gång..

/ante

Du skulle ha sakt åt snuten att den syns bättre när jag slangar!! :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP