Visa baken på motard

RSV_Ante skrev:
Hoj!

Blev stoppad pga felplacerad skyllt i somras med flygande bes som följd, slapp dock böter. Det var en mkt trevlig MC-polis i Falkenberg som jag språkade med en god stund. När jag kom hem flyttade jag ut skylten dit den ska sitta. Dagen därpå passerade en civil (ej i tjänst) polis när jag stod parkerad i Värnamo. Han påpekade vänligt (idiotjävel): Du vet väl att din skyllt är olaglig.... Varpå jag undrade vad han menade. Då sa han att den lutade för mkt (den får vara max 30% enligt Falkebergspolisen). Jag svarade att den ska sitta där/så, varpå han sa: Vi vet båda två varför du har skyllten så! Vad vet han om mina synpunkter om vad som är snyggt eller inte. Skyllten syntes hur bra som helst.

Så det finns lika många bud angående placering som det finns griniga snutar.

Hoppas du träffar på en av den vänliga sorten nästa gång..

/ante

Om man ska vara lite petig så ligger det ju något i vad han sa faktiskt. Enligt vissa EU föreskrifter så får inte skylten vara vinklad mer än 30 grader bakåt eller 15 grader framåt.

regg plåt

Nu blir jag säkert på hoppad men skit de samma:kan ni inte ha era plåtar som lagen säger att man ska ha dom :confused: vi ska vara glada så länge dom inte tvingar oss att ha plåt fan bak+FRAM på våra hojar.
ämnet är nog på tapeten i EU nu medans vi sitter o grinar över böter vi får.
JAG BARA UNDRAR :rolleyes:

Grrrooov skrev:
Om man ska vara lite petig så ligger det ju något i vad han sa faktiskt. Enligt vissa EU föreskrifter så får inte skylten vara vinklad mer än 30 grader bakåt eller 15 grader framåt.

Så sant.. han hade dock ingen gradskiva i fickan.. å inte var den många grader från orginal heller.. Han var bara en av de tråkiga...

SJOLLA skrev:
Nu blir jag säkert på hoppad men skit de samma:kan ni inte ha era plåtar som lagen säger att man ska ha dom :confused: vi ska vara glada så länge dom inte tvingar oss att ha plåt fan bak+FRAM på våra hojar.
ämnet är nog på tapeten i EU nu medans vi sitter o grinar över böter vi får.
JAG BARA UNDRAR :rolleyes:

Då blir jag tvungen att förklara för dig också utan något påhopp.

Skylten går inte att ha där bak för den är för bred om den ska sitta centrerat så den kommer att gå i ljuddämparen. Det går att se på bilderna med tanke på att skylten är böjd i ett U som den sitter i hjulhuset. Rätar du istället ut skylten så kommer den som sagt börja sitta i ljuddämparen.

Vad ska den sitta i? Det finns en skruv som det går att sätta den i där bak också. Håller aldrig.

Jag har inte fått någon bild än med förslag på hur det kan sitta för att vara lagligt.

Jag har min som på bilden nedan, och jag har kört mycket i centrala stockholm utan att poliserna reagerat :tungan

ädit: Orkade inte ta bort regnummret, tjyvarna skulle bara våga.. :näsblod

Bifogat

• shopp.JPG
    shopp.JPG
    79.6 KB · Visningar: 147
Bakdel

sök på google/husaberg650 så hittar du svar/bilder på hur det ska sitta för att vara lagligt :tummenupp .själv så tycker jag att det e snyggare :yoparty att ha som du har, men vi ska tänka lite på lagens långa arm,dom "kan"få till det så vi får börja ha plåten fram,och det vill inte jag....... :4skrika

Cyren skrev:
Jag har min som på bilden nedan, och jag har kört mycket i centrala stockholm utan att poliserna reagerat :tungan

ädit: Orkade inte ta bort regnummret, tjyvarna skulle bara våga.. :näsblod

Det måste nog varit något annat dom störde sig på när dom stannade mig för den skylten syns inte direkt bättre än min. Kan tänka mig att den sjunker ner och försvinner ganska bra när man sitter på. Det var vad denna person motiverade min skylt med.

Jag låg bara bakom dom och rätt var det är så svänger dom av och låter mig köra förbi sen på med blåljusen och sen var det färdigt och jag anade ingenting om varför dom tänkte stanna mig för då hade jag inte gjort något dumt.

SJOLLA skrev:
sök på google/husaberg650 så hittar du svar/bilder på hur det ska sitta för att vara lagligt :tummenupp .själv så tycker jag att det e snyggare :yoparty att ha som du har, men vi ska tänka lite på lagens långa arm,dom "kan"få till det så vi får börja ha plåten fram,och det vill inte jag....... :4skrika

Nej, vem vill det. Men har dom tänkt ut hur den ska sitta och var för att synas? Böjd i fronten på sporthoj kanske kan funka men inte någon annanstans för att just vara väl synlig. hehe

SJOLLA skrev:
sök på google/husaberg650 så hittar du svar/bilder på hur det ska sitta för att vara lagligt :tummenupp

Jag kollade 12 sidor med bilder på google och det finns bara på endurohojar med den svarta läppen som hänger där bak men den finns ju inte på en crossmaskin.

Byggde ett eget litet stag och försökte få den att sitta fast där bak men nu fick jag beställa hem en ny nummerplåt istället. Den måste vibrerat bort.

Grrrooov skrev:
Jag kollade 12 sidor med bilder på google och det finns bara på endurohojar med den svarta läppen som hänger där bak men den finns ju inte på en crossmaskin.

Byggde ett eget litet stag och försökte få den att sitta fast där bak men nu fick jag beställa hem en ny nummerplåt istället. Den måste vibrerat bort.
Vaddå bara enduromaskiner??? Inte fanken åker väl du omkring på en cross?? Nog ser det ut som du har de fästen baki som finns på enduro- och motardmaskinerna!?

Ett tips är att köpa det nya lyse som sitter standard på musabärgarna fr.o.m 2006 eller som finns som reservdel till KTM dessförinnan. Kolla hur min ena ser ut i annonsen eller 06orna här nere

Husaberg_FS_650e.jpg

Husaberg_FE_450e.jpg

Supermoto skrev:
Vaddå bara enduromaskiner??? Inte fanken åker väl du omkring på en cross?? Nog ser det ut som du har de fästen baki som finns på enduro- och motardmaskinerna!?

Ett tips är att köpa det nya lyse som sitter standard på musabärgarna fr.o.m 2006 eller som finns som reservdel till KTM dessförinnan. Kolla hur min ena ser ut i annonsen eller 06orna här nere

Husaberg_FS_650e.jpg

Husaberg_FE_450e.jpg

Jag menade att den är likadan som en cross i bakändan och inte som enduron är. Den läppen som satt på dom bilderna som hittades på google finns inte på min och jag vet inga fästen där bak som det går att sätta i heller. Det enda är den skruven som håller plasten och dom stora hålen för blinkers.

Ska jag behöva byta ut mitt diodbakljus mot något standardlyse också istället?

Va jobbigt det blir. Håller med Mr_Mike om att köra utan nummerplåt. Det blir nog minst bekymmer så. Synd att baken inte syntes på dom korten på din.

Men KTM lyse på en husa? Det ryser lite i ryggraden, kan det verkligen vara snyggt? Inte jämfört med original vill säga. Jag är nöjd med dioder. Riktigt bra och fint ljus från dom.

Den placeringen av nummerskylt kan väl aldrig bli godkänd heller på 06an förresten.

Den lutar ju mer än 30 grader ser det ut som och det får dom ju inte göra.

EUR-lex (utdrag ur direktivet som inte finnes på sven ska och i direktivet finns även bilder som hjälp till läsaren)
Council Directive 93/94/EEC of 29 October 1993 relating to the space for mounting the rear registration plate of two or three-wheel motor vehicles

3. INCLINATION
3.1. The rear registration plate:
3.1.1. must be at right angles to the median l ongitudinal plane of the vehicle;
3.1.2. may be inclined from the vertical by not more 30° when the backing plate for the registration number faces upwards;
3.1.3. may be inclined by not more than 15° from the vertical whe n the backing plate for the registration number faces downwards;

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti