Virago 250 1999 startar inte.

Filip.soder

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2021
Hoj
Kawasaki ER6-N 2008
Hej, har problem med min släktings Virago 250.

Skulle ut och köra och motorcykeln startade perfekt. Medans jag skulle knäppa hjälmen så bluddrade motorcykeln lite lätt och sedan dog utan några smällar. Motorcykeln vägrar att starta nu. Den smäller ingenting utan motorn går bara runt men absolut ingen reaktion eller indicier att den skulle starta. Har skruvat av tändstift och de gnistrar när jag testar dem, de är även blöta så det verkar som att bränsle har kommit fram. luktar även bränsle när jag försöker starta. Har tömt förgasaren och bensinen i tanken är cirka 2-3 veckor gammal. Har även gått igenom alla bränsleledningar men hittar inga konstigheter. De säkringar jag kan hitta är hela. jag förstår inte längre vad felet kan bero på. Har även försökt med startgas vid luftfiltret men absolut ingenting händer. Ska tilläggas att jag självfallet har kollat dödmansknappen, att stödbenskontakten inte är trasig eller kopplingssensorn. Motorn går runt när stödbenet inte är nere eller är nere och växeln i neutral osv (som det ska vara) Tändstiften är inte nya men de enligt min åsikt ser inte allt för dåliga ut men det kanske finns något som kan vara trasigt trots man inte ser det?

Trevlig dag!
Mvh,
Filip
 
Last edited:
VarmKÖRa berättar att man skall köra iväg, dock lugnt. Om hojen dör trots att du kör kan det vara flottörnålarna som inte tätar och som dränker motorn med bensin - som gör att stiften blir blöta och kortsluts.

Bränn av tändstiften med gasol tills mittenisolator blir körsbärsröd.
 
VarmKÖRa berättar att man skall köra iväg, dock lugnt. Om hojen dör trots att du kör kan det vara flottörnålarna som inte tätar och som dränker motorn med bensin - som gör att stiften blir blöta och kortsluts.

Bränn av tändstiften med gasol tills mittenisolator blir körsbärsröd.
Verkar det ändå inte konstigt att båda förgasarna skulle råka ut för samma problem samtidigt? Om den ena cylindern tänder borde den väl kunna dra igång den andra efter en stund?
 
Verkar det ändå inte konstigt att båda förgasarna skulle råka ut för samma problem samtidigt? Om den ena cylindern tänder borde den väl kunna dra igång den andra efter en stund?
Inte säkert att köra hjälper.
Jag körde 2mil med en 4-cylindrig Suzuki som var 3-cylinder.
Efter två mil skiftade jag stift och då funkade den igen!
 
Verkar det ändå inte konstigt att båda förgasarna skulle råka ut för samma problem samtidigt? Om den ena cylindern tänder borde den väl kunna dra igång den andra efter en stund?

En fråga är det verkligen två förgasare på en Virago 250? Sitter det inte bara en mellan cylindrarna?
 
Någon klok person sa att du behöver tre saker för att motorn ska gå: Bränsle, Gnista och kompression. Vissa kan åtgärdas/förbättras andra kan mätas. Eftersom det inte är så många saker på listan så är det relativt enkelt. Fixa stiften, mät kompen och kanske använda startgas. Det borde ge mer info att göra så.
Du kan även mäta batterispänningen när du drar runt startmotorn med stift i, är den för låg får du kanske ingen gnista.
 
VarmKÖRa berättar att man skall köra iväg, dock lugnt. Om hojen dör trots att du kör kan det vara flottörnålarna som inte tätar och som dränker motorn med bensin - som gör att stiften blir blöta och kortsluts.

Bränn av tändstiften med gasol tills mittenisolator blir körsbärsröd.
Har nu rengjort förgasaren med bromsrengöring mm. även värmt stiften som du sa. Dock är det precis som innan, får absolut ingen respons när jag använder startmotorn eller försöker springa igång motorcykeln. soppa kommer till stiften då när jag nu kollar så är det fuktiga/blöta igen och de var snustorra när jag satte i dem efter bränningen.
En fråga är det verkligen två förgasare på en Virago 250? Sitter det inte bara en mellan cylindrarna?
Hej! det är en förgasare :)
Någon klok person sa att du behöver tre saker för att motorn ska gå: Bränsle, Gnista och kompression. Vissa kan åtgärdas/förbättras andra kan mätas. Eftersom det inte är så många saker på listan så är det relativt enkelt. Fixa stiften, mät kompen och kanske använda startgas. Det borde ge mer info att göra så.
Du kan även mäta batterispänningen när du drar runt startmotorn med stift i, är den för låg får du kanske ingen gnista.
Hej, tack för hjälpen. Har provat att bränna stiften fria från kol då de såg så pass bra ut. Kompen har jag inte kollat men är det rimligt att den bara dör lugnt och fint om kompen går? Borde inte motorn smälla lite eller något innan? Menar inte att ifrågasätta utan mer i lärdomssyfte :) Startgas hjälper tyvärr inte.

Hittills skulle jag vilja sammanställa att det verkar som att det är något fel på tändningen på motorcykeln? Stiften blir som sagt fuktiga/blöta och luktar bensin. Motorn går inte runt om jag aktiverar dödmansknappen / har stödet nere /inte har koppling intryckt. så dessa borde man kunna utesluta som problem.

Snart blir det nog att skicka ner denna i ån! :huvet
 
Som sagt, hur mår batteriet, har du mätt spänningen? Har du dessutom kört startmotorn en hel del så lär batteriet inte ha blivit piggare med tiden. Du har visserligen försökt springa igång den, men är batteriet trasigt så kan det räcka för att tändningen inte ska leverera gnista. Vad händer om du försöker kabla igång den från en bil?

Att hojen dog kan ju faktiskt också ha berott på att generatorn tackade för sig, och då orkade inte batteriet driva tändningen. Långsökt, men konstigare saker har hänt.
 
En virago 250 är knappt värd kaffe pengar har ett chassi av ljummen spagetti, bromsar sämre än en diligens i en amerikansk västernfilm, fjädring knappt värd att kallas cykelpumpar.

Lägg inte för mycket med jobb o pe gar på den.. Det finns metall återvinning.


Om inte annat kolla så du verkligen har en Blå gnista på stiften inte en gul eller orange.

Det kan vara så att din tändspole gett upp i lind ingen den är ju rätt så gammal.
 
Hej! det är en förgasare :)
Ok, det hade jag ingen aning om. Har aldrig hört talas om en flercylindrig hoj med en förgasare.
1. Har den stått längre kan det förstas var "skit i förgasaren", orenheter i bensinen satte igen nåt munstycket när du startade den. Det räcker inte att bara tömma tanken, man bör spola ur den med varmt vatten om den stått länge.
2. Sen kan ju förstås tändspole eller cdi ha lagt av helt plötsligt
3. Att kompressionen skulle försvinna verkar mer osannolikt, ventiler och packningar blåser man inte bara sådär.
5. Totalhaveri med kamkedja och sånt är inte heller så vanligt, om inte hojen gått mer än 6-7000mil i alla fall.
 
Såja, nu ska vi inte såga en Viagra 250 bara för att den är liten och ful.
Den har sin plats i världsalltet också.
Jag skulle göra såhär nu när du verkar ha pillat en del.
1. Stäng bränslekranen alternativt ta bort vakuumslangen så kranen inte kan öppna, eller ta bort slangen till förgasaren och vik den dubbel med ett buntband om.
( b t w, står kranen i läge "PRI" så kan det hända konstiga saker.)
2. Öppna upp så du kommer åt luftburken/filtret.
3. kolla med stiftet mot gods att det gnistrar. Sätt tillbaka och var säker på att tändkablar och hattar sitter ordentligt i båda ändar.
4. Spraya startgas i måttliga mängder rakt i luftfiltret.
Om du har en kompis så kan denne kanske mäta batterispänningen medan startmotorn går.
5. Startar inte fanskapet och går i någon sekund nu så är det bara att riva den i lagom delar och lägga ut på Blocket som "Scramblerprojekt / Nästan färdig caféräcer".
 
Last edited:
Kommer ihåg tidningen Bikes kommentar för mååånga år sedan när någon ville ha lite tips om en cb400n.
"Köp en riktig motorcykel"
 
Kommer ihåg tidningen Bikes kommentar för mååånga år sedan när någon ville ha lite tips om en cb400n.
"Köp en riktig motorcykel"
Såna där dumdryga kommentarer dyker alltid upp förr eller senare. Folk som tycker att de är tuffare för att de kör en 1000cc, och inte fattar tjusningen med mindre hojar. Det finns många som kör moped med stor behållning...
Alla har inte mc-åkandet som livsstil utan vill bara ta en sväng ibland, nån fin sommardag. Då passar säkert en 250cc perfekt.
 
Såna där dumdryga kommentarer dyker alltid upp förr eller senare. Folk som tycker att de är tuffare för att de kör en 1000cc, och inte fattar tjusningen med mindre hojar. Det finns många som kör moped med stor behållning...
Alla har inte mc-åkandet som livsstil utan vill bara ta en sväng ibland, nån fin sommardag. Då passar säkert en 250cc
Haha, inget allvarligt o illa menat.
Jag är så gammal nu så tuffhet genom mer cc är inget jag eftersträvar.
Tycker man det är kul o köra virago 250 så gör man det
 
Haha, inget allvarligt o illa menat.
Jag är så gammal nu så tuffhet genom mer cc är inget jag eftersträvar.
Tycker man det är kul o köra virago 250 så gör man det
Jag menade inte dig utan tidningen Bike. Det var väl där kommentaren kom ifrån?
Kör själv bara småhojar, och föredrar att puttra fram genom landskapet framför bakhjulsåka eller att slipa knäpuckarna mot asfalten. Man har väl blivit lite snarstucken under åren.
 
Man har väl blivit lite snarstucken under åren.
...det avtar ju närmare pensionsåldern man kommer - har jag märkt. Orka bry sig vad andra tycker och tänker. Märkte att chefen frös till under utvecklingssamtalet i måndags när jag nämde "det är 6 månader kvar tills jag får gå i pension". Fem (förr sex) hojar att pyssla med. Minstingen, den sjätte, gav jag dock bort helt gratis. Sex är f.ö. sådant som pensionärer inte prioriterar.

"Fem eller sju" som det heter... :nurse
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top