VIO POV. HD Testklipp

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Här är ett testklipp med nya VIO POV.HD för de som är intresserade och undrar hur kvalitén är.

Jag är inte så duktig med inställningar än och i detta klipp så skulle man ha lite andra inställningar för ljuset men det blev ganska bra ändå.

Filmat i 1080p@30fps.

OBS. Youtube sänker kvalitén en del + att det är komprimerat.

http://www.youtube.com/watch?v=TR0nXZHH_gQ

Riktigt bra bild! Men du skulle nog hellre köra på 720p60 när du kör hojfilm. Det blir mjukare och mindre markanta "dubbelstolpar" och skuggor då... Sen tyckte jag att texten i början var taggig även i 1080, har du hårdkomprimerat den i redigeringen?

Har du uppdaterat firmware till v1.09 ?
Där finns tydligen några fixar som gäller "dropped frames" och "frame rate".
Jag ser en klar skillnad på min efter att ha uppgraderat från 1.04 till 1.09.

Riktigt bra bild! Men du skulle nog hellre köra på 720p60 när du kör hojfilm. Det blir mjukare och mindre markanta "dubbelstolpar" och skuggor då... Sen tyckte jag att texten i början var taggig även i 1080, har du hårdkomprimerat den i redigeringen?

Jag upplever inget av detta, kan du köra 1080p utan lagg i vanliga fall?

Har du uppdaterat firmware till v1.09 ?
Där finns tydligen några fixar som gäller "dropped frames" och "frame rate".
Jag ser en klar skillnad på min efter att ha uppgraderat från 1.04 till 1.09.

Jag har v,1.09 och ser också skillnad. Dock så är filmen för mig helt laggfri.

Jag kan prova att ladda upp en annan komprimering av filmen.

Kör inte på brunnslocken för böveln!

Ett bra råd nu när det är risk för halka, mycket grus med.

Jag upplever inget av detta, kan du köra 1080p utan lagg i vanliga fall?

Nej det laggar inte, det jag pratar om är till exempel att stolpar får en "skugga", "dubbelbild" bakom när du passerar. Det blir så med 30 frames i 1080. Om du tittar på den vita texten i början så är den taggig i de runda delarna, ser ut som att det är mer komprimering än vad Youtube lyckas trassla till...:)

Här ser du vad jag menar:

http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Nej det laggar inte, det jag pratar om är till exempel att stolpar får en "skugga", "dubbelbild" bakom när du passerar. Det blir så med 30 frames i 1080. Om du tittar på den vita texten i början så är den taggig i de runda delarna, ser ut som att det är mer komprimering än vad Youtube lyckas trassla till...:)

Här ser du vad jag menar:

http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Nu ser jag vad du menar med texten. (Var dock väldigt lite :rolleyes:) Jag prövar och ladda upp i nytt format.

Bra film ni bifogade förresten men jag måste säga att det är nog på detaljnivå. 60fps kan jag tänka mig vid snabba tag men annars tycker jag 1080p ger så mycket bättre kvalité att det är värt det.

Men jag måste säga, ni har ett bra öga för detaljer.

Tack för hjälpen, får klura lite på komprimerings inställningarna. Sen så failade jag lite med inställningarna vid inspelningen. Hade t.ex. inte ställt in kompensation för det starka ljuset vilket syns ganska tydligt i filmen.

EDIT: Tog en titt i Sony vegas, kanterna du upplever runt den vita texten finns redan i redigeringsprogrammet. Har inget med komprimeringen att göra.

Last edited:
Nu ser jag vad du menar med texten. (Var dock väldigt lite :rolleyes:) Jag prövar och ladda upp i nytt format.

Bra film ni bifogade förresten men jag måste säga att det är nog på detaljnivå. 60fps kan jag tänka mig vid snabba tag men annars tycker jag 1080p ger så mycket bättre kvalité att det är värt det.

Men jag måste säga, ni har ett bra öga för detaljer.

Tack för hjälpen, får klura lite på komprimerings inställningarna. Sen så failade jag lite med inställningarna vid inspelningen. Hade t.ex. inte ställt in kompensation för det starka ljuset vilket syns ganska tydligt i filmen.

EDIT: Tog en titt i Sony vegas, kanterna du upplever runt den vita texten finns redan i redigeringsprogrammet. Har inget med komprimeringen att göra.

Visst är det hårklyverier men jag är lite miljöskadad:)

Redigerar du i original codecen, är väl h.264 misstänker jag?
Ett tips kan ju vara att komprimera upp h.264 till en redigeringscodec. Då kommer du att förbättra kvalitén...

Ljudet lät väldigt bra tycker jag. Sitter mic:en vid kameran?
Tycker dock inte att bilden var så skarp som jag hade förväntat mig, speciellt då den kameran är lite dyrare än de andra vanliga (GoPro, m fl), väl?

Visst är det hårklyverier men jag är lite miljöskadad:)

Redigerar du i original codecen, är väl h.264 misstänker jag?
Ett tips kan ju vara att komprimera upp h.264 till en redigeringscodec. Då kommer du att förbättra kvalitén...

Orginal är mpeg4 (kan välja .mov)

Jag gjorde denna till windows .avi för att behålla så mycket kvalité som möjligt. Annars använder jag .wmv där filerna är betydligt mindre.

Om ni har någon annan codec ni kan tipsa om men små filer så vore de gött.

Ljudet lät väldigt bra tycker jag. Sitter mic:en vid kameran?
Tycker dock inte att bilden var så skarp som jag hade förväntat mig, speciellt då den kameran är lite dyrare än de andra vanliga (GoPro, m fl), väl?

Det är för att jag inte ställde in kameran för solljuset. Får bli fler filmer sen :)

Last edited:
Orginal är mpeg4 (kan välja .mov)

Jag gjorde denna till windows .avi för att behålla så mycket kvalité som möjligt. Annars använder jag .wmv där filerna är betydligt mindre.

Om ni har någon annan codec ni kan tipsa om men små filer så vore de gött.

Det är för att jag inte ställde in kameran för solljuset. Får bli fler filmer sen :)

Vad låg priset på, och var köpte du den? Var förvarar du inspelningsmanicken någonstans?

Lite synd att det är Vidvinkel precis som den gamla pov:en. blir jävla kämpigt att filma när man ligger bakom någon ! man får ligga nära nära nära .
men förövrigt en grymt bra bild . får se om ekonomin går ihop så man kan byta upp sig från den gamla 1.5:an

Vad låg priset på, och var köpte du den? Var förvarar du inspelningsmanicken någonstans?

Jag köpte den på sportscam.se. För tillfället har jag den i en "POV Bröstväska" från samma affär. Funkar bra.

Dock så behöver du också klass 10 minneskort (gärna 32GB, kan rekommendera transcend 32GB klass 10 för ca. 550 på netonnet.) samt starka batterier. Köpte 2700mah idag, får se hur bra de funkar .

Tänkte först importera men märke att priset är samma i hela europa. Från USA blir det heller inte värt med tanke på frakt + tullavgifter mm.

En sån kamera skulle man ha. Ser att du gled förbi spånga station :)

spångabo? :tummenupp

Lite synd att det är Vidvinkel precis som den gamla pov:en. blir jävla kämpigt att filma när man ligger bakom någon ! man får ligga nära nära nära .
men förövrigt en grymt bra bild . får se om ekonomin går ihop så man kan byta upp sig från den gamla 1.5:an

Jag gillar faktiskt vinvinkeln, får med allt man behöver tycker jag :)

Last edited:
Snyggt Fredrik, men nog fan kunde du spelat in ett lite mer händelserikt klipp :krama

Ruskigt bra ljud som någon tidigare påpekat, var sitter micken?

Snyggt Fredrik, men nog fan kunde du spelat in ett lite mer händelserikt klipp :krama

Ruskigt bra ljud som någon tidigare påpekat, var sitter micken?

Jag var på väg till mekanikern för att nita kedjan då kedjelåset flugit av så mer spännande än så ville jag inte ha det :crash

På ryggen mot ryggen, tycker jag faila lite men andra tycker det visst blev bra. hade i framtiden tänkt försöka pula in micken i hjälmen så jag kan sjunga lite medan jag åker :tungan

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!