Vintersportsfråga; Slalomskidor eller snowblades?

Blades

Äh köp va du vill men efter högst 2 dagar så är det plötsligt svårare att åka blades än riktiga skidor, det kan inte vara nån som helst stabilitet i dom och sen är det bara fel fel fel....

Egentligen har du ingen användning av twintip som nybörjare heller men dom där såg fräscha ut och extrem är väl skapligt märke, svenskt tror jag?

Fanns ett par Scott P3 i örebro med om du vill ha TT.

Haha, fast det är ju bara taget ur luften för det finns ju ingen anledning att påstå att det är coolare med blades bara för att liksom :confused:
Och visst är det ostabilt, när man ska åka fort vilket jag inte ska göra. Jag ska ha dem för att öva in mig på snön och förhoppningsvis lära mig hoppa lite. Då är det betydligt lättare med blades än ett par långa jävla skidor, eller hur?

Har sökt på twintips OR twintip OR twin-tips OR twin-tip, finns det mer sökord på blocket för dem?
Vad ska jag ha för längd på dem? Stor skilllnad mot Carving? TT är mjukare antar jag?

Haha, fast det är ju bara taget ur luften för det finns ju ingen anledning att påstå att det är coolare med blades bara för att liksom :confused:
Och visst är det ostabilt, när man ska åka fort vilket jag inte ska göra. Jag ska ha dem för att öva in mig på snön och förhoppningsvis lära mig hoppa lite. Då är det betydligt lättare med blades än ett par långa jävla skidor, eller hur?

Har sökt på twintips OR twintip OR twin-tips OR twin-tip, finns det mer sökord på blocket för dem?
Vad ska jag ha för längd på dem? Stor skilllnad mot Carving? TT är mjukare antar jag?

Om du hoppar och får fram eller bakåtvikt (vilket du kommer få) har jag hellre plank som är en meter extra långa. Jag skulle då inte våga mig på några större hopp eftersom felen man gör är antingen för lite fart så man inte kommer över eller bakåtvikt. Vet inte hur många gånger man åkt på tailarna så skidorna ser ut som C:n. Har du blades ligger du på rygg direkt.

Ger du det en chans så kommer du snart inse att du inte trasslar in dig för att du har långa skidor. Angående längd så är det väl mest vikten man går efter men ta ett par skidor som ser ut som timglas till formen som når mellan halsen och näsan så blir det nog bra. Tror inte det spelar nån större roll va du åker på i början.

Att säga att twintip är mjukare kan man inte heller säga, det finns park/jibbskidor eller som mina Scratch BC där BC betyder Back Country som är mer för hela berget sen finns Scratch FS som betyder Free Style, dom är mer för park.

Hittar du ett par skidor kan du kolla på www.freeride.nu där har dom recensioner av hur många modeller som helst.

Just Extreme Freek va det lite dåligt med recensioner på

http://www.freeride.se/review/view.php?id=673

Jag tycker det är väldigt ostabilt att hoppa med blades. Både i landning och upphopp. Gäller att du hamnar rätt på centimetern annars blir det skit av allt. Då är det mycket lättare att hoppa med vanliga skidor, tycker jag.

Dårar är vad ni är :mad:
Jag har nyss emottagit ett paket bestående av ett par skidor av märket Råssignåll á 170cm långa, eller 174, skitsamma.
Pjäxor i strl 27,5, aningen små men det funkar. Glappar tammejfann inte!
Stavar modell långasomsatantyp140cm!

Hur fan tänkte ni, tappade er morsa er på huvudet eller? Det finns ju inte en chans i världshistorien att jag kommer ta mig ner levandes på dessa skidor. Carving dessutom, innebär det ytterligare ett steg närmare döden!!!?

Nej, blades är det som gäller märker jag för de här asen är ju stört omöjliga att till och med få på sig i hallen här hemma, hur ska man då ta sig ner för backen med dem, eller uppför dessutom!?

Jävla dårar, nu har ni lurat mig att tro att jag ska kunna åka långskidor och därför har jag inte hämtat ytterligare ett par snowblades. Jag får väl stå nedanför backen imorgon och kolla på och känna skammen värma i bröstet :(

Edit/ :mad: :mad: :mad: :mad: :6surkart

Dårar är vad ni är :mad:
Jag har nyss emottagit ett paket bestående av ett par skidor av märket Råssignåll á 170cm långa, eller 174, skitsamma.
Pjäxor i strl 27,5, aningen små men det funkar. Glappar tammejfann inte!
Stavar modell långasomsatantyp140cm!

Hur fan tänkte ni, tappade er morsa er på huvudet eller? Det finns ju inte en chans i världshistorien att jag kommer ta mig ner levandes på dessa skidor. Carving dessutom, innebär det ytterligare ett steg närmare döden!!!?

Nej, blades är det som gäller märker jag för de här asen är ju stört omöjliga att till och med få på sig i hallen här hemma, hur ska man då ta sig ner för backen med dem, eller uppför dessutom!?

Jävla dårar, nu har ni lurat mig att tro att jag ska kunna åka långskidor och därför har jag inte hämtat ytterligare ett par snowblades. Jag får väl stå nedanför backen imorgon och kolla på och känna skammen värma i bröstet :(

Edit/ :mad: :mad: :mad: :mad: :6surkart
Du har väl benmuskler? Använd dom.

Du kommer dö!

Jag är rätt kass på slalomskidor men på blades har jag skitkul :tummenupp ett par :öl i kroppen på det så vågar man lite mer och är inte lika rädd/feg så ramlar man mindre.

Enda gången jag har åkt på riktigt så var jag full konstant i 3 dagar, kanske därför det gick så bra?
Nåja, det visar sig imorgon då jag och tjejen drar till backen runt 10-snåret för att möta vår död...
En timme tidigare har jag förhoppningsvis kommit hem efter att ha åkt flera mil och köpt ett par blades :mad:

Enda gången jag har åkt på riktigt så var jag full konstant i 3 dagar, kanske därför det gick så bra?
Nåja, det visar sig imorgon då jag och tjejen drar till backen runt 10-snåret för att möta vår död...
En timme tidigare har jag förhoppningsvis kommit hem efter att ha åkt flera mil och köpt ett par blades :mad:

Sluta sjåpa dig, kolla sällskapsresan 2. Tyngden på dalskidan älskling är inte så dumt som de låter :D

Hehe, tjejen föreslog att vi skulle kolla på den för att lära oss något :D
Jag tror jag hoppar den...

Jävla tur som sagt att jag inte lyssnade på er :D
Har åkt snowblades utan problem halva dagen idag, men nu inför de sista åken så drog jag på mig ett par Rossignol-carvingskidor. Det gick åt helvete. 3 krascher på vägen ner, sen gick jag till bilen och kastade på mig mina blades igen.
Aldrig mer carvingskidor, nu ska jag fortsätta köra på mina blades MEN jag ska även köpa mig ett par hyffsat korta twintips runt 140-145cm. Det såg riktigt skoj ut, ungarna hoppade ju som galningar med dessa.
Själv blev jag omhoppad av en liten 4-årig tjej på skidor från 70-talet, låg tyngdpunkt är tydligen en klar fördel :D

Nu ska jag lägga mig på soffa och dö, för det här var nog det jobbigaste jag har gjort på länge.

PS: Tjejen klarade sig galant fast det var första gången på snö för henne. 3-4 åk sen gick det fort nerför backen och på slutet även lite i hoppen. Snowblades is the shit när man ska lära sig åka säger jag!

Jävla tur som sagt att jag inte lyssnade på er :D
Har åkt snowblades utan problem halva dagen idag, men nu inför de sista åken så drog jag på mig ett par Rossignol-carvingskidor. Det gick åt helvete. 3 krascher på vägen ner, sen gick jag till bilen och kastade på mig mina blades igen.
Aldrig mer carvingskidor, nu ska jag fortsätta köra på mina blades MEN jag ska även köpa mig ett par hyffsat korta twintips runt 140-145cm. Det såg riktigt skoj ut, ungarna hoppade ju som galningar med dessa.
Själv blev jag omhoppad av en liten 4-årig tjej på skidor från 70-talet, låg tyngdpunkt är tydligen en klar fördel :D

Nu ska jag lägga mig på soffa och dö, för det här var nog det jobbigaste jag har gjort på länge.

PS: Tjejen klarade sig galant fast det var första gången på snö för henne. 3-4 åk sen gick det fort nerför backen och på slutet även lite i hoppen. Snowblades is the shit när man ska lära sig åka säger jag!

Håller fullständigt med! Jag testade blades i lördags och det gick hur bra som helst. Jag åkte bra jäkla fort och inte upplevde jag att det skulle vara ostadigt... Så idag blir det att inhandla blades efter jobbet :yoparty

Åkte hela dagen och idag har man lite ont, :brinnerup

Håller fullständigt med! Jag testade blades i lördags och det gick hur bra som helst. Jag åkte bra jäkla fort och inte upplevde jag att det skulle vara ostadigt... Så idag blir det att inhandla blades efter jobbet :yoparty

Åkte hela dagen och idag har man lite ont, :brinnerup

Du ser, de där förståsigpåarna i den här tråden kan ta sig i r***n :arsele
Sen kanske man tröttnar på dem inom kort, det är en annan femma. Men jag kan ju säga att jag INTE skulle få för mig att hoppa med ett par långskidor på fötterna då det var svårt nog att hålla reda på de korta. Inte än åtminstone, möjligtvis när jag har åkt nerför backen ett 100-tal gånger...

Jag och tjejen åkte både i lördags och igår, hon tränar men inte jag. Imorse var det "såååå synd om henne" tyckte hon. Stela armar och ben, och jag är inte stelare än vanligt. Ni är så känsliga hela tiden :hihi

Du ser, de där förståsigpåarna i den här tråden kan ta sig i r***n :arsele
Sen kanske man tröttnar på dem inom kort, det är en annan femma. Men jag kan ju säga att jag INTE skulle få för mig att hoppa med ett par långskidor på fötterna då det var svårt nog att hålla reda på de korta. Inte än åtminstone, möjligtvis när jag har åkt nerför backen ett 100-tal gånger...

Jag och tjejen åkte både i lördags och igår, hon tränar men inte jag. Imorse var det "såååå synd om henne" tyckte hon. Stela armar och ben, och jag är inte stelare än vanligt. Ni är så känsliga hela tiden :hihi

Precis! Visst som du skriver så visst kanske man tröttnar sen ( om man ens gör det ) Men innan dess kommer jag iaf ha skit kul :banana

Haha, du dra inte alla tjejer över en kam ;) Visst hade jag också ont idag men det beror lite på att jag håller på ta ner en vägg i ett garage också :rolleyes:

Sen kanske hon spännde sig mer under helgen än du, det kan ju påverka hennes ömmande leder :)

För den som är på jakt så kan jag tipsa om alpinmotsvarigheten till "louis.de" & fc-moto.de
http://www.sport-conrad.de

Funderar själv på att köpa ett par freeride-skidor där men de jag är sugen på är så förbannat ruggigt djävla fula så jag inte rikigt vet om jag skulle stå ut att ha dem. Billiga är de dock. Förvisso förra årets modell men 360 euro inklusive bindning jämfört med de 6500:- de kostade här hemma förra året.

För den som är på jakt så kan jag tipsa om alpinmotsvarigheten till "louis.de" & fc-moto.de

Var du tvungen att länka den där sidan :mad: Jag har redan blåst så jävla mycket pengar i december/januari så att det är skadligt för min snåla själ, och nu visar du den där :machinegu

Jag behöver ju verkligen brillor, hjälm, stavar, pjäxor, ny jacka mm :gnissla

Var du tvungen att länka den där sidan :mad: Jag har redan blåst så jävla mycket pengar i december/januari så att det är skadligt för min snåla själ, och nu visar du den där :machinegu

Jag behöver ju verkligen brillor, hjälm, stavar, pjäxor, ny jacka mm :gnissla

Du får se det från den ljusa sidan:
Hade inte jag varit snäll och visat den sidan hade du troligen kastat bort dubbelt så mycket i en lokal butik.

NU tycker jag iofs att man gott kan vara lokalpatriot om man har råd eftersom det finns vissa fördelar med att ha någon som kan slipa & valla skidor i närheten..

Funderar själv på att köpa ett par freeride-skidor där men de jag är sugen på är så förbannat ruggigt djävla fula så jag inte rikigt vet om jag skulle stå ut att ha dem. Billiga är de dock. Förvisso förra årets modell men 360 euro inklusive bindning jämfört med de 6500:- de kostade här hemma förra året.

Vilka lagg är det ?
I wann´a know...låt höra.

Vilka lagg är det ?
I wann´a know...låt höra.

K2 Seth 179

Hyrde ett par sådana i Engelberg förra året och de var otroligt sköna både i och långt utanför backarna.
Ska till Engelberg i år igen så jag funderar på att slå till och investera i ett par egna skidor. Skall till Kittelfjäll med jobbet lite senare och överväger ett helikopterlyft där och då kommer de till användning igen....

Du får se det från den ljusa sidan:
Hade inte jag varit snäll och visat den sidan hade du troligen kastat bort dubbelt så mycket i en lokal butik.

NU tycker jag iofs att man gott kan vara lokalpatriot om man har råd eftersom det finns vissa fördelar med att ha någon som kan slipa & valla skidor i närheten..

Kollade in sidan lite närmare nu och det visade sig att de inte var SÅ billiga direkt. Eller så kollar jag bara på priserna här i Sverige då de har röd lapp på sig :gnissla Jag är fantastiskt snål, faktiskt. Senast jag grät var nog när jag köpte en jacka för 700:- då jag inte behövde den egentligen, så snål är jag :rolleyes:

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka