Vintersportsfråga; Slalomskidor eller snowblades?

K2 Seth 179

Hyrde ett par sådana i Engelberg förra året och de var otroligt sköna både i och långt utanför backarna.
Ska till Engelberg i år igen så jag funderar på att slå till och investera i ett par egna skidor. Skall till Kittelfjäll med jobbet lite senare och överväger ett helikopterlyft där och då kommer de till användning igen....

Runt 95 mm i midja, dem blir nog bra i Engelberg.
Om du är i dessa krokar så prova Andermatt ! dvs om du har tid, lust och ork att ta dig dit. Väl där... leta rätt på någon som hittar och dra ut i den relativt lättillgängliga offpisten (Gemstock), men jag misstänker att du får bra skidåkning så det räcker i Engelberg.

Runt 95 mm i midja, dem blir nog bra i Engelberg.
Om du är i dessa krokar så prova Andermatt ! dvs om du har tid, lust och ork att ta dig dit. Väl där... leta rätt på någon som hittar och dra ut i den relativt lättillgängliga offpisten (Gemstock), men jag misstänker att du får bra skidåkning så det räcker i Engelberg.

Jo, jag har hört att Andermatt är riktigt bra. Men vi åker ner med två smågrabbar som är 2.5, så Engelberg har fördelen med "det andra berget", Brunni.. Där finns allt för knoddarna, en kabinbana bort. :)

Så två kan åka skidor på Titlis och de två andra sitter med ungarna på Brunni och solar.

Kollade in sidan lite närmare nu och det visade sig att de inte var SÅ billiga direkt. Eller så kollar jag bara på priserna här i Sverige då de har röd lapp på sig :gnissla Jag är fantastiskt snål, faktiskt. Senast jag grät var nog när jag köpte en jacka för 700:- då jag inte behövde den egentligen, så snål är jag :rolleyes:

Några tips om du känner en stickande smärta i plånkan när du handlar jacka.
1. Myrorna.
2. Röda Korset.
3. Uff container, är gratis där men du måste ha långa och ledlösa armar för att "fixa biffen".
Lycka till !

Jo, jag har hört att Andermatt är riktigt bra. Men vi åker ner med två smågrabbar som är 2.5, så Engelberg har fördelen med "det andra berget", Brunni.. Där finns allt för knoddarna, en kabinbana bort. :)

Så två kan åka skidor på Titlis och de två andra sitter med ungarna på Brunni och solar.

Nice, trevlig resa då !
/ Peter

Last edited:
En liten fråga då;
Kan jag montera vanliga slalombindningar på mina blades? Har sett att det finns såna, men är det svårt? Hur fan fäster man bindningen på en skida då det inte finns förborrade hål eller dylikt? Inte på alla jag har kollat på åtminstone...
För om det går så köper jag ett par billiga skidor med befintlig bindning och plockar över dem till mina skidor helt enkelt.
Lite läskigt att hoppa och grejja med icke-utlösande bindningar, kan lätt bli fula frakturer sägs det :(

Efter många år på skidor så köpte jag mig en bräda förra året inför nyårsfirandet i vemdalen.

Det var jäkligt länge sedan jag hade så sjukt roligt i en skidbacke.. 1 dag så kunde jag svänga åt båda hållen. Sen så var det bara att ösa på :yoparty

Får väll tacka longboarden för det :)

Så det är Carving man ska ha? Vad är det för skillnad på de olika modellerna? Kan jag tex åka på ett par skidor som är runt 140-150cm långa, jag är 170cm kort?
Åker och hämtar ett slalompaket imorgon som jag lånar en vecka eller två för att testa mig fram. Men jag ska ändå köpa ett par snowblades, jag tror ändå att det är roligare :mad:

jag åker snowblades och det är hur kul som helst, även om det tyvärr är mkt benbrott, mot vanliga slalomskidor som löses ut vid fall. Det gör ju inte snowblades.:hihi

Någon som vet om ski-stoppers skiljer sig mellan olika märken av bindningar, eller om Marker 9.0-bindningens ski-stopper går ihop med en bindning från Salomon?
Och någon som vet vart jag kan beställa detta på nätet? Butikerna i min närhet hade inget och jag behöver ha det till på torsdag då jag drar på skidsemester.

jag åker snowblades och det är hur kul som helst, även om det tyvärr är mkt benbrott, mot vanliga slalomskidor som löses ut vid fall. Det gör ju inte snowblades.:hihi

Jepp, det är jäkligt kul! Nu har jag dock köpt mig ett par twintips för att pröva på det, blir premiäråk idag så vi får se om jag återkommer eller ej :3freak

Last edited:
Snowblades är för fjortisar och folk som inte kan åka.

Och om du inte håller med, är du antingen en fjortis eller också kan du inte åka. Ledsen att behöva berätta för dig på det här sättet, men det var lika bra att göra det nu så att du slipper bli fullkomligt utskrattad av alla på berget och deras moster. Skyll inte på mig, dina föräldrar skulle ha sagt att det var en dum idé att skaffa snowblades från början.

Snowblades är för fjortisar och folk som inte kan åka.

Och om du inte håller med, är du antingen en fjortis eller också kan du inte åka. Ledsen att behöva berätta för dig på det här sättet, men det var lika bra att göra det nu så att du slipper bli fullkomligt utskrattad av alla på berget och deras moster. Skyll inte på mig, dina föräldrar skulle ha sagt att det var en dum idé att skaffa snowblades från början.

Men du, sluta vara en sån enormt stor förlorare och läs gärna igenom tråden nästa gång. Har du inget vettigt att säga så kan du dra åt ******************, välkommen tillbaka när du kan svaret på min tidigare fråga.

Jag pysslar visserligen inte med några extremtrick eller sådär, men nog har man vurpat ganska rejält ett par gånger med sina blades. Inte ett enda benbrott hittills:) Vet inte om det har betydelse eller ej, men jag brukar spänna bindningarna så hårt att man precis kan få dem på sig. Nästan så att de ligger i sträck liksom. Sen när man trillar så löser oftast i alla fall en av dem ut... Vet inte om det ska vara så eller om det är det som gjort att jag klarat mig undan benbrott, men det är så jag gör med mina bindningar och jag har ju i alla fall klarat mig hittills som sagt:)

Bara 5 minuter kvar, sen ska jag försöka ta mig nedför backen med twintips på fötterna :brinnerup

Jag pysslar visserligen inte med några extremtrick eller sådär, men nog har man vurpat ganska rejält ett par gånger med sina blades. Inte ett enda benbrott hittills:) Vet inte om det har betydelse eller ej, men jag brukar spänna bindningarna så hårt att man precis kan få dem på sig. Nästan så att de ligger i sträck liksom. Sen när man trillar så löser oftast i alla fall en av dem ut... Vet inte om det ska vara så eller om det är det som gjort att jag klarat mig undan benbrott, men det är så jag gör med mina bindningar och jag har ju i alla fall klarat mig hittills som sagt:)

jag har oxå klarat mig, men vet om de som brytit bena..:näsblod

Finns det någon brytpunkt för maxlängden på pjäxan i bindningarna? Tex om alla bryter vid 285mm eller dylikt? Hittade ett par skidor till tjejen där det hade suttit ett par pjäxor som är 285mm långa medan tjejens pjäxor är 291mm. Går det att skruva ut de där sista 6mm som behövs eller skiter det sig?
Har ju svårt att tänka mig att man har haft bindningen ute max... Säljaren visste inte hur man justerade ut/in dem heller så det var inte till så mycket hjälp.

Jodå, det gick skapligt! Lite vingligt i början med stora tunga skidor jämfört med bladesen, men efter 2-3 åk så var det lugnt.
På slutet så blev jag kanske lite väl kaxig och eftersom jag inte riktigt har lärt mig hur man ska skjuta ifrån vid hoppen så blev det en vurpa efter ett hopp. Inget allvarligt, men hade jag tagit det STOOOOORA hoppet så hade det varit mer smärta inblandad. Men det hoppet är på tok för stort, säkert 6-8 meter i luften innan man landar= inget för mig, ÄN.
Imorgon åker vi till Norge och röjer bland en massa guttar, får se om backarna är något att ha. De höll ju ett os där för inte så länge sen så det kanske duger för oss :gnissla
Återstår att se om det blir gipsvagga i helikopter hem eller V70 på vägen tillbaka också...

Men du, sluta vara en sån enormt stor förlorare och läs gärna igenom tråden nästa gång. Har du inget vettigt att säga så kan du dra åt ******************, välkommen tillbaka när du kan svaret på min tidigare fråga.

Det är det vettigaste som skrivits i tråden ju :banana

Kul att höra att skidåkningen går bra.

Efter 2 dagars åkning i Lillehammer kan jag konstatera följande:
1. Jag har muskler som jag tydligen inte kände till då jag har träningsverk i dessa idag. Magmusklerna känns som om de väger 20kg, låren det dubbla.

2. Norrmän är inte friska, på en fläck. Och det går faktiskt att reta upp en norrman riktigt ordentligt, det trodde jag inte.

3. Man KAN bryta armen i ett litet enkelt hopp. Inte jag själv då men den glade norrmannen som var med i gänget landade lite illa efter ett hopp redan första dagen och det resulterade i gipsad arm :(

4. Offpist-åkning är grymt kul men jävligt farligt. Men det är värt den risken för så kul har jag nog inte haft tidigare utan att sitta på/i något med en motor.

5. Det är jävligt dyrt i Norge. Och de kan inte köra bil. Och de kan tydligen inte bygga ett väl fungerande vägnät, fast allt detta kände jag till sedan tidigare men jag vill bara påpeka det för de som ej känner till det än.

6. Jag kan tänka mig att bo i en fjällstuga i perioden november-april och sedan bo i sommarstugan resten av året. Vem fan behöver en stor fet villa att ta hand om? Vi bodde i en rätt så lyxig 3-rummare med all tänkbar lyx såsom plasma-tv, bastu, veranda etc och den kostar 1,5M att köpa. Norska. Så kan jag nu bara råna en värdetransport så kanske jag kan bli riktigt bra på skidor till slut :tummenupp

Just ja; Det fanns en hel del Blades-åkare där i backarna. Men de flesta åkte på värstingblades med riktig bindning, det gick att hyra för några hundra per dag. Såna ska jag köpa till nästa säsong! Men även nya twintips...

Var i Sälen förra helgen. Körde väggen på morgonen, den var så isig att det var svårt att få stopp med riktiga skidor. Inför andra åket stod det två norrmän på blades och kikade ner i backen. Tänkte för mig själv att jag skulle aldrig köra blades i väggen när det är bara is. Måste vara omöjligt att få stopp då.
Efter att jag kört halva, så stannade jag och väntade på polaren. Vänder mig om och ser ena blades killen helt enkelt åka över kanten, och kura ihop sig och bränner rakt ner. Fi fan vad det fladdrigt det var. Trodde aldrig att han skulle stå hela vägen ner. Såg när jag kom ner att han hade GPS på armen. Ångrar lite att jag inte frågade hur fort det gick, för fort gick det! :näsblod

Haha, DET är manligt! Jag tyckte det var fladdrigt att åka nerför svarta backen i Hafjell på riktiga skidor när jag skulle åka och hämta hjälp till min skadade norske vän, väggen i Sälen är aningen värre tippar jag på :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT