Vintersportsfråga; Slalomskidor eller snowblades?

Resten är inga problem tror jag, det enda som jag har lite problem med är de mer branta delarna och där blir mina skidor för långa.. (eller jag för dålig, vilket som ) Jag är egentligen mer ute efter att leka av mig

Sen behöver inte alla se tragiska ut för att du kanske har gjort det :pannkyss

Jag har lekt tillräckligt mycket i park för att kunna stå över snowblades. :)

Hyr ett par bra, moderna och kortare skidor istället.

Att det blir lättare att svänga förstår jag, men jag undrar hur lätt det blir i de branta delarna. Nån skrev att det kunde vara svårare, jag undrar hur svårt och vad han kan mena med för brant :)

Jag är rädd att dem redan har ett stort tag om mig, jag är nog tyvärr förlorad :tungan
Dom är ju ungefär halva längden bara så du får ju bara hälften så mycket yta mot marken. Så är det brant och framförallt lite isigt så är det svårt att få rena skär, man kasar mest.

Står du sen på lite och får upp tempot så är dom väldigt ostabila..

Jag har lekt tillräckligt mycket i park för att kunna stå över snowblades. :)

Hyr ett par bra, moderna och kortare skidor istället.

Okej :)

Hmm ok men hur korta bör dem vara? Jag har ett par relativt nya skidor ( de senaste utseendet ) som är 154 cm ( är själv 160 )

Dom är ju ungefär halva längden bara så du får ju bara hälften så mycket yta mot marken. Så är det brant och framförallt lite isigt så är det svårt att få rena skär, man kasar mest.

Står du sen på lite och får upp tempot så är dom väldigt ostabila..

Hmm okej.

Last edited:
Okej :)

Hmm ok men hur korta bör dem vara? Jag har ett par relativt nya skidor ( de senaste utseendet ) som är 154 cm ( är själv 160 )

Hmm okej.
Bara att öva mer :mattias Om du bara åkt en dag efter 5-6 års vila är det inte så konstigt att det går knackigt. Det kommer :)

Bara att öva mer :mattias Om du bara åkt en dag efter 5-6 års vila är det inte så konstigt att det går knackigt. Det kommer :)

Det har blivit lite fler gånger än en :) men jag har tyvärr alltid haft problem dem branta delarna. Det gör tyvärr att man blir lite låst

Ja, men resten då?!
...du svänger förvisso lättare men all stabilitet är som bortblåst när du börjar få lite fart. Snowblades är kul om man är vass på inlines/skidor och vill leka rommen av sig i parken.

Att se medelålders nybörjare flaxa runt i backarna på snow blades är bara tragiskt...

När jag ställde mig på ett par snowblades för första gången så hade jag inte åkt något annat än snowboard 2ggr tidigare. Det var hur lätt som helst, man kunde svänga på en femöring, stanna hur snabbt som helst OCH det gick att åka fort. Visst, lite ostabilt var det när man brände om slalomåkarna i högsta fart, speciellt utan stavar. Men inte så farligt som du försöker få det till, sen kanske det är MYCKET stabilare med riktiga skidor, det låter jag vara osagt...
Jag har även en god vän som har tävlat inom slalom sen han knappt kunde gå, han tycker snowblades är hur kul som helst. Men lite ostabilare dock, men han påstod att jag som nybörjare inte märker sånt direkt.

Ihelvetteheller!
Monoski är yyyybercoolt, BASTA!:yoparty
[YOUTUBE-ID]ZeCnXIB60RM[/YOUTUBE-ID]

Fjollblades är sånt som 8-åringar skriker om men tröttnar på efter en kvart.

Det där såg lika coolt och modernt ut som hans frisyr :rolleyes:

När jag ställde mig på ett par snowblades för första gången så hade jag inte åkt något annat än snowboard 2ggr tidigare. Det var hur lätt som helst, man kunde svänga på en femöring, stanna hur snabbt som helst OCH det gick att åka fort. Visst, lite ostabilt var det när man brände om slalomåkarna i högsta fart, speciellt utan stavar. Men inte så farligt som du försöker få det till, sen kanske det är MYCKET stabilare med riktiga skidor, det låter jag vara osagt...
Jag har även en god vän som har tävlat inom slalom sen han knappt kunde gå, han tycker snowblades är hur kul som helst. Men lite ostabilare dock, men han påstod att jag som nybörjare inte märker sånt direkt.

Det låter ju skitbra, man ska egentligen oftast testa själv och skapa sin egen uppfattning men tips och sånt är ju alltid välkommet :tummenupp Jag ska testa snowblades på lördag i Romme :)

Last edited:
Det låter ju skitbra, man ska egentligen oftast testa själv och skapa sin egen uppfattning men tips och sånt är ju alltid välkommet :tummenupp Jag ska testa snowblades på lördag i Romme :)

Du har helt rätt, sköt dig själv och skit i andra :D
Romme är den bästa backen i min närhet så det blir nog ett besök för mig också innan vintern är slut. Det är den som ligger nästan vid hemma hos dig antar jag, eller blandar jag ihop den med någon annan backe nu :va

Haha precis.

Romme är verkligen toppen, dem har så många olika backar och Prästslingan är hur kul som helst!

Ja den ligger bara 1 mil från där jag bor :tummenupp Så man kan ju vara där precis när jag känner för det. Bekvämt och bra :)

Du har helt rätt, sköt dig själv och skit i andra :D
Romme är den bästa backen i min närhet så det blir nog ett besök för mig också innan vintern är slut. Det är den som ligger nästan vid hemma hos dig antar jag, eller blandar jag ihop den med någon annan backe nu :va

Jag trodde blades var utdött. Enda gången man ser dom är på vardagar när parkeringen i Kungsberget är full med bussar som har telefonnummer som börjar med 08. Skitungar med jeans och blades ligger i drivor i parken, helst bakom hoppen.

MEN, skulle dessa skidor funka för en annan? Inte så jävla långa åtminstone, det tycker jag låter bra... http://www.blocket.se/vi/19639652.htm?ca=9_s
Sen är det nära och bra också, och även pjäxor hade hon...

Monoski, vad fan är det :va Annat ord för snowblade?

Satsa på ett par lite längre skidor. Skulle gissa att någonstans runt 150-160 kan nog vara något. Sen ska du ha en bindning du kan spänna lite hårdare (de du kollade på hade ett max på 7, dvs runt 70kg) hört att man inte ska spänna bindningen max heller. Så leta efter ett par som har runt 10 i max.

Jag trodde blades var utdött. Enda gången man ser dom är på vardagar när parkeringen i Kungsberget är full med bussar som har telefonnummer som börjar med 08. Skitungar med jeans och blades ligger i drivor i parken, helst bakom hoppen.

Kan du då inte gå dit och sno ett par åt mig? Fast du vet att jag talar om SNOWblades och inte såna med hjul på :va

Satsa på ett par lite längre skidor. Skulle gissa att någonstans runt 150-160 kan nog vara något. Sen ska du ha en bindning du kan spänna lite hårdare (de du kollade på hade ett max på 7, dvs runt 70kg) hört att man inte ska spänna bindningen max heller. Så leta efter ett par som har runt 10 i max.

Tack för ett av de få givande svaren :) Då ska jag hålla utkik efter något dylikt, hade ingen aning om att 7.0 stod för hur mycket bindningen tål, visste inte ens att det fanns bindning för olika tyngder :D
Som sagt, jag är nybörjare på det hela.

Men nu börjar det bli jobbigt att leta snowblades :( Ingen som åker från Ockelbo mot Arboga i helgen :gnissla Det fanns ett par där uppe, och ett par i Sala men jag vill ju åka i helgen :gråta

Last edited:
Jo jag förstår vad du säger men inte varför.

http://www.blocket.se/vi/19500364.htm?ca=8_s Arboga är väl i närheten av Örebro väl? Köp dom så blir du 1000ggr coolare än med blades. Och det är bättre och roligare.

Jag förstår inte varför det skulle vara coolare med tt än med blades, är det för att något proffs har sagt det i media eller :va
Bättre och roligare har jag ingen aning om, men det är ju garanterat svårare. Och jag ska ha såna, men jag SKA även ha blades, punkt slut.
Men tack för tipset, de där såg bra ut :tummenupp Bra pris och allt, ska maila för lite mer info på bindningarna.

Jag förstår inte varför det skulle vara coolare med tt än med blades, är det för att något proffs har sagt det i media eller :va
Bättre och roligare har jag ingen aning om, men det är ju garanterat svårare. Och jag ska ha såna, men jag SKA även ha blades, punkt slut.
Men tack för tipset, de där såg bra ut :tummenupp Bra pris och allt, ska maila för lite mer info på bindningarna.

Blades

Looking-Stupid.jpg

Twintip

james%20wheelie-large.jpg

Äh köp va du vill men efter högst 2 dagar så är det plötsligt svårare att åka blades än riktiga skidor, det kan inte vara nån som helst stabilitet i dom och sen är det bara fel fel fel....

Egentligen har du ingen användning av twintip som nybörjare heller men dom där såg fräscha ut och extrem är väl skapligt märke, svenskt tror jag?

Fanns ett par Scott P3 i örebro med om du vill ha TT.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka