Vintersportsfråga; Slalomskidor eller snowblades?

jag har också testat snowboard två gånger (eller nåt sånt) och jag förstår verkligen inte nöjet med det... ..

Efter 4 dagar från att inte stått på en bräda(inte heller skateboard) så älskar jag snowboard..
Och ja ont gör det i början.. Och man funderar allvarligt på vad man håller på med.. men de e värt det

Hehe, jag ser ett samband mellan de som anser att snowblades är för småungar etc....
Men jag ska lyssna på er, imorgon hämtar jag ett par carvingskidor och ska försöka hinna med att åka nu i veckan för att se om det är så jävla skoj som ni påstår. För säkerhets skull så plockar jag även upp ett par snowblades under morgondagen, så man slipper ha tråkigt :D

MEN, skulle dessa skidor funka för en annan? Inte så jävla långa åtminstone, det tycker jag låter bra... http://www.blocket.se/vi/19639652.htm?ca=9_s
Sen är det nära och bra också, och även pjäxor hade hon...

Snow Blades är lika frEKct som Monoski.

Monoski, vad fan är det :va Annat ord för snowblade?

Last edited:
Efter 4 dagar från att inte stått på en bräda(inte heller skateboard) så älskar jag snowboard..
Och ja ont gör det i början.. Och man funderar allvarligt på vad man håller på med.. men de e värt det

jag testade i sammanlagt två veckor, en vecka åt gången. fastnade aldrig, tyckte bara att det var obekvämt, jobbigt och allmänt dumt:confused: :rolleyes:
nej, jag trivs bra med mina blades!:tummenupp älskar att vara rörlig, smidig och snabbstyrd, och det är man i överflöd med ett par bra blades:D

ni som snackar strunt om blades, har ni ens testat?:va angående att man ser dum ut i backen... vem fan bryr sig?? tycker för det första inte att det är så farligt (man kan ju alltid försöka skryta med att man är en jävel på att trixa:D ), och för det andra så spelar utseendet en obetydligt liten roll för mig så länge jag har kul. ni som inte testat men snackar tråk ändå, testa först så får ni se att det är ganska kul :) skidkänslan finns kvar, man är bara mer snabbstyrd:tummenupp

trådskaparen ska inte ha nåt annat än blades och hör sen!:mad: :rolleyes:

Sambandet jag såg mellan dem som snackar skit om blades är ju att de är tråkmånsar som kör pensionärshojar eller ÄR pensionärer :D
Och de har antagligen aldrig testat det. Och är det för att man ser dum ut så ska man ju INTE ställa sig på ett par slalomskidor med ett par stavar i nävarna, för DET ser dumt ut.
Och jag ska ha både och har jag kommit fram till! :mad: Fast mest blades...

Sambandet jag såg mellan dem som snackar skit om blades är ju att de är tråkmånsar som kör pensionärshojar eller ÄR pensionärer :D
Och de har antagligen aldrig testat det. Och är det för att man ser dum ut så ska man ju INTE ställa sig på ett par slalomskidor med ett par stavar i nävarna, för DET ser dumt ut.
Och jag ska ha både och har jag kommit fram till! :mad: Fast mest blades...
Jag tycker blades är tråkigt. Har ett par själv och har åkt mååånga gånger. Är 19 och kör supermotard ;) Pensionär?

Du kommer tröttna jag loovar! Är bara personer som är dåliga på att åka skidor som uppskattar blades. När man väl kan åka riktiga skidor ordentligt är blades bara en pina.

skidor lärde jag mig aldrig så jag köpte en Snowboard för en massa år sedan... nu är jag ingen stjärna på att åka på den tog några sesonger innan jag lärde mig ta mig upp för backen (ankarlift) utan att bli släpad upp till toppen (hände ofta), Isiga backar går bort med brädan men med lite pudersnö är det underbart :) att man bara kan svänga åt ett håll lär man sig handtera... man får ställa sig högst upp i backen å kolla vart den slutar... ställ dig sedan parallelt med slutet och ge gärnet ;) nä men det går till slut.

Även om nu brädan är ute och skidor är inne så håller jag mig kvar... är lite farträdd när det gäller fjällfriåkning så jag får svårt att svägna om det går för fort eller är för brant... där vinner brädan man kan ju f...n hasa i flera kilometer och det är dessutom underbar träning för vader och lår.

Lycka till i backen vilket det än faller på.

Jag tycker snowblades är mycket roligare, som att åka inlines eller skridskor. Man åka hoppa, trixa, leka, åka baklänges i normala farter och ha skitkul. Visst kan man göra det med Slalomskidor men då krävs det mycket mer av åkaren.

vill man ha kul och lära sig samtidigt som man har skoj är det snowblades som gäller.

Snowblades=stunt hoj 600cc
Salomskidor= hayabusa 1300cc

Jag tycker blades är tråkigt. Har ett par själv och har åkt mååånga gånger. Är 19 och kör supermotard ;) Pensionär?

Du kommer tröttna jag loovar! Är bara personer som är dåliga på att åka skidor som uppskattar blades. När man väl kan åka riktiga skidor ordentligt är blades bara en pina.

Men jag ÄR ju dålig på att åka skidor! Antagligen, har ju inte åkt...
Och du är kanske undantaget pensionärsgrejjen, även om XR650 måste räknas till en pensionärshoj som hör hemma i spåret :D
Men eftersom du har tröttnat på dina blades så kan du få min adress pm'ad till dig så du vet vart du ska skicka dem :rolleyes:

Snowblades=minimoto
Twintips=stunt hoj 600cc
Storslalomlagg=Hayabusa

Så du hade nästan rätt:D

Jag tror mer på bullysmile's version fast vill tillägga att storslalom=HD sportser...

Last edited:
Men jag ÄR ju dålig på att åka skidor!

Jag hörde att du varit uppe och åkt i helgen....
07s11-skidlift-848__823965l.jpg

Får ju hoppas att han inte hade varit på afterski innan, kan vara jobbigt att lätta på trycket i det där läget!

Haha, det där kunde mycket väl ha varit jag :D
Jag har försökt åkt ankarlift en gång i mitt liv, dessutom första gången jag liftade. Och det gick rakt upp. Jag försökte hoppa av i panik *det var så jävla brant juh!* och det slutade med att jag istället inte höll på att komma av skiten väl där uppe.
Ingen mer ankarlift för mig.

Dee_cati fick du mitt PM? för är du inte intresserad så slipper jag rota fram dem bland allt damm i källaren.

tjuvar lite på tråden..

Har åkt slalom en stor del av mina barnår, höll sen uppe ca 5 -6 år och nu bara åkt ett par gånger. Åkte senast igår och lurades nerför de branta delarna. Visst gick väl hyfsat men fan vad svårt det var. Sen var jag självklart inte i nån direkt svår backe, men jag fick tusan inte runt skidorna utan jag hamnade i ett ofrivilligt störtlopp hela tiden...

Därför undrar jag som aldrig testat snowblades, är det lättare att svänga runt i de mer branta delarna??

Snowblades=minimoto
Twintips=stunt hoj 600cc
Storslalomlagg=Hayabusa

Så du hade nästan rätt:D
Den jämförelsen är ganska bra.

Minimoto är kul ett tag, men i längden är en 600cc bra mycket roligare :hihi

tjuvar lite på tråden..

Har åkt slalom en stor del av mina barnår, höll sen uppe ca 5 -6 år och nu bara åkt ett par gånger. Åkte senast igår och lurades nerför de branta delarna. Visst gick väl hyfsat men fan vad svårt det var. Sen var jag självklart inte i nån direkt svår backe, men jag fick tusan inte runt skidorna utan jag hamnade i ett ofrivilligt störtlopp hela tiden...

Därför undrar jag som aldrig testat snowblades, är det lättare att svänga runt i de mer branta delarna??
Klart att det är lättare att svänga runt ett par snowblades. MEn gå inte över till den mörka sidan så lätt :näsblod

Last edited:
Den jämförelsen är ganska bra.

Minimoto är kul ett tag, men i längden är en 600cc bra mycket roligare :hihi

Klart att det är lättare att svänga runt ett par snowblades. MEn gå inte över till den mörka sidan så lätt :näsblod

Att det blir lättare att svänga förstår jag, men jag undrar hur lätt det blir i de branta delarna. Nån skrev att det kunde vara svårare, jag undrar hur svårt och vad han kan mena med för brant :)

Jag är rädd att dem redan har ett stort tag om mig, jag är nog tyvärr förlorad :tungan

Last edited:
..är det lättare att svänga runt i de mer branta delarna??

Ja, men resten då?!
...du svänger förvisso lättare men all stabilitet är som bortblåst när du börjar få lite fart. Snowblades är kul om man är vass på inlines/skidor och vill leka rommen av sig i parken.

Att se medelålders nybörjare flaxa runt i backarna på snow blades är bara tragiskt...

Ja, men resten då?!
...du svänger förvisso lättare men all stabilitet är som bortblåst när du börjar få lite fart. Snowblades är kul om man är vass på inlines/skidor och vill leka rommen av sig i parken.

Att se medelålders nybörjare flaxa runt i backarna på snow blades är bara tragiskt...

Resten är inga problem tror jag, det enda som jag har lite problem med är de mer branta delarna och där blir mina skidor för långa.. (eller jag för dålig, vilket som ) Jag är egentligen mer ute efter att leka av mig

Sen behöver inte alla se tragiska ut för att du kanske har gjort det :pannkyss

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...