Vintersportsfråga; Slalomskidor eller snowblades?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag och tjejen ska till Lillehammer i februari för lite åkning på snön, både hon och jag är nybörjare ungefär. Jag har varit och fylleåkt skidor i Trysil en gång i gymnasiet, det är allt...

Grejjen är den att jag är rädd för skidor :( Jag får hela tiden för mig att benen ska spreta iväg åt olika håll och att jag kommer dö när jag krockar med ett träd eller nåt. Men sen testade jag snowblades och det är ju både skitenkelt och jävligt skoj! Typ som skridskor fast på snö.
Nu säger några av mina vänner att det är lika enkelt att åka slalomskidor som det är att åka snowblades, men säger de så bara för att de vill bli av med mig :va

Och just ja, om någon råkar ha ett eller två par snowblades så kan jag köpa dem rakt av! Pjäxor i storlek 41 vore bra också, tjejen har väl 38 eller nåt sånt :) Jag är så snål så jag vill inte handla nytt bara för några dagars åkande, bara pjäxorna gick ju på 2000:- :brinnerup

PS; Jag har allvarligt funderat på en Bob. De sålde en värsting-bob i en stadiumbutik, kolfiber-dekaler, stålkanter på skidorna, förstärkt aluminum-ram och större än en vanlig och endast 1500:-! Frågan är ju bara hur man liftar med den :confused:

Inte frågan eller svaret du kanske vill ha men; testat snowboard!? är ju trots allt "bara en bräda" att hålla koll på, samt att man slipper stenhårda och kalla pjäxor :)

Och vad gäller att köpa så.... hyra istället kanske!? Ska själv en vecka till Åre och gillar att åka Snowboard, men när man kan åka 1-2 veckor per år i 6-7 år innan kostnaderna har nåt vad en ny snowboard kostar så anser jag det bättre att hyra, för då kan man prova på olika längder och "alltid ha det senaste" :)

Snowboard gör nog betydligt mer ont att lära sig än slalomskidor!

Har du inte helt obefintlig balans så kan du hyra ett par schyssta slalomskidor och lära dig åka hyfsat på en dag. Är riktigt kul då man kan, särskilt med moderna carvingskidor!

Något säger mig att det är lättare att lära sig åka skidor på ett par lätta twintips än tunga carvingskidor. Man vill ju gärna lyfta benen och ha sig. Kanske är dels pga. vikten som du föredrar blades?

jag har testat både och men väljer ALLTID snowblades när jag känner till området jag ska åka i. snowblades har en väldigt liten kantyta och är därmed ingen hit att åka i riktigt branta isiga nerfarter med, och av den anledningen så tog jag bara vanliga skidor med mig när jag drog till italien förra året (jävligt brant och jävligt isigt på sina ställen). men är det bara "vanliga" svårighetsgrader på backarna (italienarna har ju flyttat sin skala eller nåt men en svart backe här hemma är för fan blå där!? :va ), så föredrar jag lätt snowblades:) man känner sig bra mycket lättare och smidigare jämfört med skidor och man kan ju mer eller mindre vända på en femöring. det är inte en alltför stor skillnad mellan de två olika stilarna (kan du åka den ena så kan du åka den andra, inga roblem. och oroa dig inte, benen sticker ingenstans ;) ) men den mest påtagliga är svängandet. jag upplever vanliga skidor som trögstyrda och lite sega att svänga med (nästan som om man måste "dra" med sig fötterna när man ämnar svänga) medan snowblades bara styr fram och tillbaka hur lätt och smidigt som helst!:tummenupp

en kort sammanfattning: snowblades är bäst och roligast i alla avseenden, utom när det blir jävligt brant och isigt för då är det typ oåkbart.

Snowboard är sååååå 1998 så det befattar jag mig inte med. Skämt åsido, jag har testat snowboard 2 ggr och tydligen så är de utformade på det viset att det bara går att svänga åt ett håll. När de uppfinner en snowboard där man kan svänga åt båda hållen så kanske jag testar igen...

Jag vill gärna köpa något begagnat så jag kan träna lite här hemma i skidbacken först, jag har bara 500 meter till en riktigt bra skidbacke men hittills har jag bara åkt pulka, fyrhjuling samt jeep cherokee i den men skidor kanske är på sin plats att testa där nu...

Bushido har överalat mig, snowblades får det bli! Jag tror som sagt att det är lättare att få in åkningen på ett par såna jämfört med lite längre skidor.

Så, har ni några så är det bara att skicka dem till mig mot betalning :) De som är förslagna här i tråden var för fula helt enkelt.

Snowboard är sååååå 1998 så det befattar jag mig inte med. Skämt åsido, jag har testat snowboard 2 ggr och tydligen så är de utformade på det viset att det bara går att svänga åt ett håll. När de uppfinner en snowboard där man kan svänga åt båda hållen så kanske jag testar igen...

Jag vill gärna köpa något begagnat så jag kan träna lite här hemma i skidbacken först, jag har bara 500 meter till en riktigt bra skidbacke men hittills har jag bara åkt pulka, fyrhjuling samt jeep cherokee i den men skidor kanske är på sin plats att testa där nu...

Bushido har överalat mig, snowblades får det bli! Jag tror som sagt att det är lättare att få in åkningen på ett par såna jämfört med lite längre skidor.

Så, har ni några så är det bara att skicka dem till mig mot betalning :) De som är förslagna här i tråden var för fula helt enkelt.

jag har också testat snowboard två gånger (eller nåt sånt) och jag förstår verkligen inte nöjet med det... fötterna sitter fast så man känner sig helt handikappad, det enda som går riktigt bra är att köra rakt fram och då går det så inihelvete fort att det med säkerhet kommer att sluta i ond bråd död, så fort man försöker bromsa genom att snedställa brädan så antingen glider den undan under en eller också hugger bakkanten tag i backen varpå man slungas från stående till liggande med en jävla kraft och ett spräckt skallben som följd, det finns ingen "parkeringsbroms" så om man tabbar sig bara yttepyttelite vid själva av- och påknäppandet så sticker en livsfarlig projektil nedför backen i 300 km/h+++, om (när) man trillar så bryter man båda benen på flera ställen eftersom de som sagt sitter fast och man därför knyter knut på knäna så fort benen vill nån annatsnas än överkroppen... dödsredskap med andra ord. blades är mycket bättre.

woho!:yoparty det är lättare, iallafall själva styrningen. man är duktigt mycket mer kvickstyrd med ett par blades än med ett par skidor:) sen så kan man ju snurra och köra baklänges och allting också! :D

mina får du inte, de är ju mina ju:gnissla

men men, lycka till och hoppas att det fixar sig!:tummenupp

Jag trodde att snowblades bara var för nioåringar och andra knattar som inte var mogna för twintips än? :va

Lägg ner snowblades. Mest för att om du är längre än 130cm och åker snowblades så tror folk endera att du rymt från "En annan del av Köping" eller är tysk. I skidbacken är det svårt att veta vilket är värst.

Hyr ett par twintips med ok carving-egenskaper är mitt råd. Håller sig roligare längre, och nästa gång så testar du ett par fetare carvingskidor. Klart roligare än blades. Eller så kan du köpa mina K2 Apache Cheif (offpist-lagg).

Jag trodde att snowblades bara var för nioåringar och andra knattar som inte var mogna för twintips än? :va

Jag vet inte ens vad twintips är så... Och jag har sett massvis med vuxna som även åker på en sån där planka man fäster fötterna på, och de skäms inte även fast det ser muppigare ut än snowblades.

Vanliga skidor. Snowblades är roligt en förmiddag, sen tröttnar du...

sen så kan man ju snurra och köra baklänges och allting också! :D

men men, lycka till och hoppas att det fixar sig!:tummenupp

Vfan, snurra o åka baklänges gjorde jag på mina 185cm oldschool-lagg långt innan det fanns ord som carving, twintip och snowblades:D
Ett par hyffsade carvingskidor kör sig själva och det tar inte mer än ett par åk så behärskar du dom tillfyllest även om du aldrig åkt tidigare:tummenupp

Så det är Carving man ska ha? Vad är det för skillnad på de olika modellerna? Kan jag tex åka på ett par skidor som är runt 140-150cm långa, jag är 170cm kort?
Åker och hämtar ett slalompaket imorgon som jag lånar en vecka eller två för att testa mig fram. Men jag ska ändå köpa ett par snowblades, jag tror ändå att det är roligare :mad:

Så det är Carving man ska ha? Vad är det för skillnad på de olika modellerna? Kan jag tex åka på ett par skidor som är runt 140-150cm långa, jag är 170cm kort?
Åker och hämtar ett slalompaket imorgon som jag lånar en vecka eller två för att testa mig fram. Men jag ska ändå köpa ett par snowblades, jag tror ändå att det är roligare :mad:
Snowblades är inte roligare.. En förmiddag och du har tröttnat.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back