Haft en projekttråd på ett annat forum men flyttar hit den nu p.g.a bristande aktivitet/inspiration där.
Har en hel busslast med ideér men allt som oftast så blir det köra istället för att skruva =) Men nu är det ju vinter... Köpte hojjen sent förra sommaren men har legat lågt med modifieringarna än så länge. Men nu är det tänkt att det ska ta fart.
Objektet är en KTM SuperDuke R. 1liter V-twin med gott om mos & låg vikt. Mer bus än så här är svårt att hitta för kurviga 70vägar. Men istället för mitt dravvel får ni en helt sanningsenlig recension av knarren här.
Dock ljuger han lite om sadeln.. Så länge man inte kör som om det vore en HD eller har högkostnadskort på apoteket så är sadeln perfekt!
Byggde om bakdelen lite i våras, det var steg 1 i processen att få till Stockholms fetaste Streetfighter! Dock tog det tvärnit efter det och inte ett skvatt hände. Men nu så.. Har eg. inga stora planer så som turbo osv. utan mer smådetaljer som ska bytas.
Men, först ut var som sagt bakdelen! Men vi börjar med hur knarren ser ut orginal!
Dags för modifiering...
Bort med sadel, backspeglar och orginalpiporna (som säkert väger upp mot 10-12 kilo och låter helt kass!). Ska inte köra helt utan backspeglar, måste bara hitta en snygg rackare att sätta på styränden vilket är lättare sagt än gjort!
Det nya godiset! Akrapovic Titan. Underbarare ljud får man leta efter. Helt galet vad lätta dom är!
Sista delen på grenröret väger som en påse chips ungefär..
På med piporna, in med reg.plåten och dit med skyltbelysningen i samma fäste där hela den gamla hållaren satt. dBkillersen åkte ur även dom efter att ny mapp fixats. Belysningen sitter perfekt men antar att man kommer få både en & två diskussioner ang. placeringen av plåten.. Men den syns riktigt bra bakifrån och är ingen miniplåt så hoppas man klarar sig ett tag iaf =) *EDIT* Hela säsong 08 gick bra!
Då jag vill bli stoppad så sällan som möjligt är blinkers ett måste, om inte annat för ens engen säkerhet i trafiken! Hade först lite planer på ett par mini från Rizoma men eftersom dom är så pass små syns dom inte vilket som. Ne, org. blinkers då allt annat där bak bara är flyttat och hoppas länsman kan se plåten mellan ögonen då jag trots allt har bra blinkers & skyltbelysning.. Reflex är å G!
Själva modden var busenkel, två små hål i plasten och sen bara koppla ihop allt igen.
Dom lutar mindre än det ser ut..
Ser väl nästan orginal ut? Eller är det jag som lurar mig själv?
Nytvättad, och så här såg den ut denna säsong.
Demonteringen tog fart för nån vecka sen, och nu ligger alla skruvar/prylar prydligt nerlagda i uppmärkta plastpåsar, kommer gå toksnabbt att sätta ihop den igen när det väl är dags!
Eftersom det är ett "projekt" så tänkte jag vara flödig med bilderna så fort det händer något.. Men ni får nöjja er med mobilbilder tills tomten har varit här..
Åkte till Lelles i Uppsala för nån helg sen & kolla hur en demonterad KTMspis ser ut. Haft lite funderingar på att plocka isär min motor helt och lacka den svart inför nästa år. Men efter att ha sett vilket hästjobb det verkar vara kom jag på andra tankar.. Men får se hur det blir.. Svart motor skulle sitta som en smäck! Hämta även två stora paket.. Ni får inte se allt nu men lite bjuder jag på!
Ny tank! Den förra började se för gräslig ut (Iofs. en definitionsfråga, men är man prylbög så är man..) men nu har man en ny matt & fin. Satte på en tank-pad och tillbaka med tanklock & bränslepump också. Tog en bild på den om nån aldrig sett en sån förut?!
En annan sån där tråkig sak som byttes idag var krashpuckarna i ramen och i framhjulet. Gjorde en lowsider för nån månad sen (inte i trafik som tur va) och de är nästan sjukt hur bra R&G's skydd till SuperDuke är. Hade eg. ingen fart att tala om när jag la hojen, men hur många här kan ärligt säga att det enda ni skulle behöva byta efter en lowsider är vibrationsdämparen i styret och tre kraschpuckar? Flera "Superduke-vänner" har även dom visat prov på hur bra dessa skydd är. Väl värt att investera i för er som ska leta er ut på bana nån gång. R&G hittar ni här, dom har även lite annat smått & gott.
Efter puckarna tröttna jag på att skruva nyttoprylar och hoppa över på lite bling-bling istället
Täckbrickor för sving-infästningen.
CNCfräst lock till bakre bromsvätskebehållaren & kopplingen (som inte kom på bild).
Nytt lock för bromsvätskebehållare till frambromsarna.
Projektet fortsätter! Luftfiltermodifikationen tog fart för nån kväll sen!
Först en bild på den gräsligt fula orginallådan, syns inte så mycket när tanken är på plats.. Men de som inte går att trimma går att lätta, här gör vi båda två! =)
Bort med snorkeln och lådan. Av med filter och övre trattar.. Sen börja de svåra. Att få bort insugspaketet. Trots att jag blivit tipsad om hur man ska göra så tog det säkert en 45min innan allt var borta och undre delen på luftburken kunde tas bort.
Skulle eg, tagit fler bilder men efter att undre delen på burken var borta var man ju tvungen att prova stoppa på insugspaktet igen för att se hur de kommer se ut. Lite slangar på bilden som ska bort & ett HotRod-filter ska sitta längst upp över trattarna. Filtret kommer sitta i samma höjd som org. men allt under kommer vara helt naket.. Mumma! Det kommer se så rått ut. Bilderna gör inte riktigt utseendet rätta men det kommer bli en grym skillnad när tanken åker på igen.
Fick paket igår, woho!
Vad kan gömma sig i denna lilla låda?
Jo, självklart är det ett Xenonpaket som ska monteras. Vela bra länge mellan 4300k & 6000k men fastna tillslut för 6000k för att få lite "Xenonlook" men inte för överdrivet. Montage får dock dröjja tills jag börja sätta ihop hojen igen..
Nästa grej på inköpslistan är nog en kamera =) 2mp i mobilen och utan blixt är ingen höjdare..
Har en hel busslast med ideér men allt som oftast så blir det köra istället för att skruva =) Men nu är det ju vinter... Köpte hojjen sent förra sommaren men har legat lågt med modifieringarna än så länge. Men nu är det tänkt att det ska ta fart.
Objektet är en KTM SuperDuke R. 1liter V-twin med gott om mos & låg vikt. Mer bus än så här är svårt att hitta för kurviga 70vägar. Men istället för mitt dravvel får ni en helt sanningsenlig recension av knarren här.
Dock ljuger han lite om sadeln.. Så länge man inte kör som om det vore en HD eller har högkostnadskort på apoteket så är sadeln perfekt!
Byggde om bakdelen lite i våras, det var steg 1 i processen att få till Stockholms fetaste Streetfighter! Dock tog det tvärnit efter det och inte ett skvatt hände. Men nu så.. Har eg. inga stora planer så som turbo osv. utan mer smådetaljer som ska bytas.
Men, först ut var som sagt bakdelen! Men vi börjar med hur knarren ser ut orginal!




Dags för modifiering...
Bort med sadel, backspeglar och orginalpiporna (som säkert väger upp mot 10-12 kilo och låter helt kass!). Ska inte köra helt utan backspeglar, måste bara hitta en snygg rackare att sätta på styränden vilket är lättare sagt än gjort!

Det nya godiset! Akrapovic Titan. Underbarare ljud får man leta efter. Helt galet vad lätta dom är!

Sista delen på grenröret väger som en påse chips ungefär..


På med piporna, in med reg.plåten och dit med skyltbelysningen i samma fäste där hela den gamla hållaren satt. dBkillersen åkte ur även dom efter att ny mapp fixats. Belysningen sitter perfekt men antar att man kommer få både en & två diskussioner ang. placeringen av plåten.. Men den syns riktigt bra bakifrån och är ingen miniplåt så hoppas man klarar sig ett tag iaf =) *EDIT* Hela säsong 08 gick bra!

Då jag vill bli stoppad så sällan som möjligt är blinkers ett måste, om inte annat för ens engen säkerhet i trafiken! Hade först lite planer på ett par mini från Rizoma men eftersom dom är så pass små syns dom inte vilket som. Ne, org. blinkers då allt annat där bak bara är flyttat och hoppas länsman kan se plåten mellan ögonen då jag trots allt har bra blinkers & skyltbelysning.. Reflex är å G!
Själva modden var busenkel, två små hål i plasten och sen bara koppla ihop allt igen.


Dom lutar mindre än det ser ut..

Ser väl nästan orginal ut? Eller är det jag som lurar mig själv?

Nytvättad, och så här såg den ut denna säsong.

Demonteringen tog fart för nån vecka sen, och nu ligger alla skruvar/prylar prydligt nerlagda i uppmärkta plastpåsar, kommer gå toksnabbt att sätta ihop den igen när det väl är dags!

Eftersom det är ett "projekt" så tänkte jag vara flödig med bilderna så fort det händer något.. Men ni får nöjja er med mobilbilder tills tomten har varit här..

Åkte till Lelles i Uppsala för nån helg sen & kolla hur en demonterad KTMspis ser ut. Haft lite funderingar på att plocka isär min motor helt och lacka den svart inför nästa år. Men efter att ha sett vilket hästjobb det verkar vara kom jag på andra tankar.. Men får se hur det blir.. Svart motor skulle sitta som en smäck! Hämta även två stora paket.. Ni får inte se allt nu men lite bjuder jag på!
Ny tank! Den förra började se för gräslig ut (Iofs. en definitionsfråga, men är man prylbög så är man..) men nu har man en ny matt & fin. Satte på en tank-pad och tillbaka med tanklock & bränslepump också. Tog en bild på den om nån aldrig sett en sån förut?!


En annan sån där tråkig sak som byttes idag var krashpuckarna i ramen och i framhjulet. Gjorde en lowsider för nån månad sen (inte i trafik som tur va) och de är nästan sjukt hur bra R&G's skydd till SuperDuke är. Hade eg. ingen fart att tala om när jag la hojen, men hur många här kan ärligt säga att det enda ni skulle behöva byta efter en lowsider är vibrationsdämparen i styret och tre kraschpuckar? Flera "Superduke-vänner" har även dom visat prov på hur bra dessa skydd är. Väl värt att investera i för er som ska leta er ut på bana nån gång. R&G hittar ni här, dom har även lite annat smått & gott.




Efter puckarna tröttna jag på att skruva nyttoprylar och hoppa över på lite bling-bling istället

Täckbrickor för sving-infästningen.


CNCfräst lock till bakre bromsvätskebehållaren & kopplingen (som inte kom på bild).


Nytt lock för bromsvätskebehållare till frambromsarna.


Projektet fortsätter! Luftfiltermodifikationen tog fart för nån kväll sen!
Först en bild på den gräsligt fula orginallådan, syns inte så mycket när tanken är på plats.. Men de som inte går att trimma går att lätta, här gör vi båda två! =)

Bort med snorkeln och lådan. Av med filter och övre trattar.. Sen börja de svåra. Att få bort insugspaketet. Trots att jag blivit tipsad om hur man ska göra så tog det säkert en 45min innan allt var borta och undre delen på luftburken kunde tas bort.

Skulle eg, tagit fler bilder men efter att undre delen på burken var borta var man ju tvungen att prova stoppa på insugspaktet igen för att se hur de kommer se ut. Lite slangar på bilden som ska bort & ett HotRod-filter ska sitta längst upp över trattarna. Filtret kommer sitta i samma höjd som org. men allt under kommer vara helt naket.. Mumma! Det kommer se så rått ut. Bilderna gör inte riktigt utseendet rätta men det kommer bli en grym skillnad när tanken åker på igen.

Fick paket igår, woho!
Vad kan gömma sig i denna lilla låda?

Jo, självklart är det ett Xenonpaket som ska monteras. Vela bra länge mellan 4300k & 6000k men fastna tillslut för 6000k för att få lite "Xenonlook" men inte för överdrivet. Montage får dock dröjja tills jag börja sätta ihop hojen igen..

Nästa grej på inköpslistan är nog en kamera =) 2mp i mobilen och utan blixt är ingen höjdare..
Last edited: