Vinterprojekt: XJR1300

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vinterprojekt: XJR1300 (Färdigt!)

Detta projekt är något av en kollaboration mellan flera parter. Farsan (Jan-Eric) står för hojjen, huvudsaklig produktion samt design av gaffelkrona (nedre). Jag (sonen Viktor) står för design av gaffelkrona (övre), produktion och diverse smakråd i allmänhet. Jag står även för förarbete till lackering (armbågsfett, sandpapper, spackel och grundfärg). Sedan har vi en ytterligare person som är inblandad på ett hörn och det är Micke (2taktarn här på Sporthoj), vår fräsare.

Grundtanken (som jag skulle beskriva det i alla fall) är väl att göra hojjen en aning tuffare och ge den ett mer "oldschool" racestuk än vad den är i sitt standardutförande.

Vad ska då sättas på hojjen?

• RD350 kåpa
  • FJ1100 magspoiler
  • R1 sving och framgaffel
  • R1 fälgar (fram och bak)

Såg inga restriktioner vad gäller bilder och bildstorlek så jag kommer lägga in de bilder jag har (800x600).

DSC_0009.jpg

Projektets nuvarande situation (stadie?).

Spoiler.

DSC_0011.jpg

Vänster gaffelben.

DSC_0019.jpg

Kvar att göra:

• Stötdämparfästen bak ska svetsas
  • Styrstolpe ska svarvas
  • Övre gaffelkrona ska fräsas klart
  • Fälgar, sving, spoiler och kåpa ska lackeras
  • Eloxering av gaffelkronor
  • Ny instrumentering (under utredning...)

Projektet påbörjades lite smått så fort säsongen -08 var över, men har framskridit rätt så sakta under vintern, trots att det egentligen inte varit några komplicerade moment i ombyggnationen utöver monteringen av ny sving.

Svingen är som sagt från en R1. Farsan hade sett någon på ett engelskt forum göra samma installation (R1 sving på XJR1300) och gillade det, så han ville göra samma sak. Det första att göra var ju helt enkelt att demontera bakdelen på XJR:en för att sedan se vars vi hamnade.

DSCN0864.jpg

Lyckligtvis så visade det sig att lösningen var relativt enkel: R1 svingen var ca 9mm för bred där svingarmsröret ledar.

DSCN0863.jpg

Det hela löstes ju då genom att fräsa av ca 4.5mm från varje sida utav svingen. Detta (fräsningen) var dock inte helt enkelt. Att montera upp svingen så att den stod i våg var en sak, men att sedan få maskinen att fräsa som den skulle var en annan sak. Av någon anledning så visade fräsen fel med ca .3mm efter varje passering, vilket skulle bli helt tokigt i slutändan. Efter ett samtal till en kollega åt farsan så visade sig att displayen på fräsen inte var att lita på, något som sparade oss en och annan svordom.

Tacka gud för skjutmåttet...

(hittade tyvärr inte bilderna från fräsningen)

DSC_0013.jpg

Ser lite underligt utan däck och innerskärm men det är definitivt en helt annan look än originalsvingen med dom fula svetsarna.

DSC_0016.jpg

Sving monterad. Tanken var att återanvända de gamla nållagren men det visade sig inte gå eftersom ett av lagren satt fast så f*rbannat (trots uppvärmning och rätt verktyg) och när det ena lagret väl kom ut, så var det skadat i kanten. Nya lager och nytt svingarmsrör (ett vanligt hydraulrör) införskaffades och nu sitter den där. Det som återstår att göra är att putsa bort lite lack sedan punkta dit stötdämparfästena med TIG:en, sedan ta hjälp av en riktig svetsare för att göra det hela snyggt.

Något som vi också hade väldigt tur med var offset mellan bakdrevet och det lilla drevet vid växellådan: det var samma offset på orginalsvingen och R1-svingen.

Just nu väntas det ivrigt på övre gaffelkronan (som förmodligen kommer vara färdig i veckan) så det kan börja måttas på hur lång styrstolpe som behövs. Blir förmodligen bara att göra en kopia på originalstolpen så att man kan använda standardlagren. Om möjligt ska vi väl försöka se om det går att återanvända lagren som sitter, men det är osäkert om det går (inte kollat på sprängskiss).

I övrigt debatteras det hett om mätare / instrumentering. Farsan har varit inställd på att köpa den här:

koso.jpg

(med lägre varvtalsgradering dock)

En Koso RX-2N, passar skitbra, är liten och behändig med tydlg display och bra funktioner. Har tidigare kostat omkring 2000kr men numera ligger den på ca 2700kr, så det har börjat tittas på lite alternativ. Fanns en R1 instrumentering här på Sporthoj för 1700kr samt en R6 instrumentering för 800kr, problemet med detta är ju att hastighetsmätaren (sensorn vid drevet) kostar en mindre förmögenhet - 1700kr enligt Yamaha Center i Luleå något jag tyckte va hutlöst dyrt för en liten pulsgivare.

Här behöver vi lite hjälp. Är det nån som känner till ett alternativ till svindyra orginaldelar för dessa sensorer/pulsgivare? Att betala 1700kr för något sånt är bortkastade pengar, men eftersom man nu inte har allt för stor insikt i vad som finns på denna marknad känner vi inte till några direkta alternativ (utöver att hitta en komplett mätare).

Förhoppningen är att allting ska vara klart fram tills Majrundan som går här uppe, men det återstår att se. Jag får väl ta fram piskan och sätta gubben i arbete lite mer istället för att se på TV.

Detta tror jag får sammanfatta första inlägget om hojjen. Kommentarer är mycket välkomna och förslag på vad man skulle kunna ta istället för svindyra hastighetsgivare.

Kommer att uppdatera tråden när några nämnvärda framsteg gjorts. Kommer även lägga upp bilder på gaffelkronorna (riktiga skönheter om jag får säga det själv) när vi får tillbaka dom från vår fräsare. :D

Tills dess...

Last edited:
Blir garanterat ett snyggt bygge när det är klart! Keep up the good work!

Ett riktigt drömbygge för mig !
Hojarnas hoj som utgångsläge och sen fetare grejer.
Nu blev jag avis.

Ska bli kul att följa !:tummenupp

Se där ett bygge till i mina trakter! Kommer bli alla tiders det där.

Det är inte så att din far jobbar på sca?

Blir garanterat ett snyggt bygge när det är klart! Keep up the good work!

Jo, vi hoppas på det också, men det bör det bli. Har ett skapligt öga för vad som ser bra ut. :tummenupp

Ett riktigt drömbygge för mig !
Hojarnas hoj som utgångsläge och sen fetare grejer.
Nu blev jag avis.

Ska bli kul att följa !:tummenupp

Det är definitivt en manlig hoj, skulle inte ha något emot att äga en själv. Mycket trevlig att åka / köra. :D

Se där ett bygge till i mina trakter! Kommer bli alla tiders det där.

Det är inte så att din far jobbar på sca?

Haha, ja, det finns lite mixtermakare här uppe också.

Och visst är det så att farsan jobbar på SCA. Hydraulverkstan huserar han i.

Aha, jo jag anade det :) Har kommit på han någon kväll med att vara där och skruva i en R1-sving :hihi

Jahapp, då var det preppat för diverse arbete då:

DSCN0962.jpg

DSCN0965.jpg

Tigga stötdämparfästen. Ska svetsas ett par 4mm tjocka 90 graders aluminiumvinklar (en T-formad på högersidan för att få nog med stöd, den är mer förskjuten i sidled än vänstersidan) under själva fästet för att få nog med stöd. Förhoppningen är att det ska vara svetsat innan helgen, men då av en som är van alu-svetsare. Jag sa skämtsamt igår åt farsan när vi var och jobbade och han höll på att svetsa (gick inget vidare för han, lite ringrostig vad gäller att svetsa aluminium) "Jag som aldrig TIG-svetsat skulle nog uppnå bättre resultat." - han höll med. Det såg förjävligt ut. :D

Under tiden han försökte svetsa ägnade jag mig åt att förbereda framfälg för blästring.

Några elegant upp huggna brickor i rostfritt...

DSCN0970.jpg

Borra...

DSCN0973.jpg

Resultatet...

DSCN0975.jpg

DSCN0977.jpg

Bara blästra och pulverlacka blank svart då (och sen på med en röd stripe på fälgkanten).

Just nu sitter jag och knåpar på lite fästen för bukspoilern, problemet är att på vänster sida så är det en urtagning i ramröret för att stödet ska få plats. Får se hur det ska lösas. Tanken var bara att ta några rörstumpar (38mm innerdiameter) och klyva dom på hälften för att sedan svetsa fast ett öra och dra fast detta runt ramröret med ett slangklammer för tillfället.

Mer bilder kommer väl troligtvis till helgen.

Valet av toppkåpa och magspoilern får mig att tänka på en oldschool superbike. Det kommer att se riktigt bra ut tror jag !

Har ni funderat över lackeringen, design och färg ?
/ Peter

Kommer bli asfet!! Jag har satt en R1-06 gaffel på min RD 350..så jag hade redan toppkåpan..men inget helt kåpglas...
Men hur gjorde du innerröret i svingen? Det är ju inre lagerbanan i härdat stål?
Jag kapade orginalröret på mitten (inte härdat)så det härdade lagerytorna finns kvar..Har bytt sving oxå på min RD alltså

Valet av toppkåpa och magspoilern får mig att tänka på en oldschool superbike. Det kommer att se riktigt bra ut tror jag !

Har ni funderat över lackeringen, design och färg ?
/ Peter

Hoppas på det också.

Vad gäller lack så var väl drömmen egentligen att ha old-school Yamaha färgerna på den (gul, svart och vit) men farsan fick nöja sig med den grå, vita och svarta, eftersom han gjorde en bytesaffär med sin gamla Suzuki GS1100.

Färg diskuteras det ganska ordentligt om nu. Fälgarna blir då pulverlackade blank svart och så åker det förmodligen på en röd stripe runt fälgkanten. Färg på svingen är inte bestämt än. Står mellan diverse gråtoner (antrasitgrå) eller någon form av titan-look. Gaffelkronorna är tänkt att de ska vara eloxerade med någon from av titan-grå. Bukspoilern blir troligtvis helt svart med en vit Yamaha dekal på, det är i alla fall vad jag tycker.

Inget är hugget i sten dock, så vi får se hur det blir. Men tanken är väl att det ska vara något så när det jag beskrev ovan.

Kommer bli asfet!! Jag har satt en R1-06 gaffel på min RD 350..så jag hade redan toppkåpan..men inget helt kåpglas...
Men hur gjorde du innerröret i svingen? Det är ju inre lagerbanan i härdat stål?
Jag kapade orginalröret på mitten (inte härdat)så det härdade lagerytorna finns kvar..Har bytt sving oxå på min RD alltså

Hoppas vi också. :)

Kåpan är lite modifierad av tidigare ägare, förlängd åt sidorna för att en Ducati ruta skulle passa (vet inte exakt modell), så den är inte helt lik orginalet. Återstår att ses om det ska åtgärdas på något sätt (korta av den).

Innerröret i svingen var som jag skrev i första inlägget bara ett helt vanligt hydraulrör (slitstarkt och styvt). Problemet med orginalröret från R1 svingen var att innerdiametern inte passade själv svingaxeln. Hydraulröret som nu sitter är ett 30x5 (5mm gods). Det bör hålla.

Däremot är det nog en tänkbar lösning att göra som du, att behålla de härdade delarna.

Last edited:
Vars ska du eloxera grejjerna?

Ah, ok. Då vet jag. Tänkte om du lyckats hitta nån lokal firma. Vet du ungefär hur prisbilden ligger?

Ah, ok. Då vet jag. Tänkte om du lyckats hitta nån lokal firma. Vet du ungefär hur prisbilden ligger?

Rättelse: Firman heter Alupart, nere i Småland (eller vars Eksjö blir).

Vad gäller pris så ligger det mellan 400:- och upp till ungefär en tusenlapp beroende på vad man har för önskemål vad gäller färg och finish.

Här mer lokalt finns ju Danod i Robertsfors, men där eloxerar dom bara standardfärger, typ natur, rött, blått, guld, och svart. Vad gäller deras priser så är de förhållandevis humana.

Svingröret fungerar ju som inre lagerbana mot nållagren.Rädd att hydralröret kommer att "ätas" upp..Tycker du sparar dom härdade delarna och svarvar ett lagom långt rör därimellan.

Svingröret fungerar ju som inre lagerbana mot nållagren.Rädd att hydralröret kommer att "ätas" upp..Tycker du sparar dom härdade delarna och svarvar ett lagom långt rör därimellan.

Vi började fundera på just det. Kan nog vara vettigt att ta av hydraulröret och skarva på de härdade ändarna. För precis som du säger, härdningen är ju till för tålighet mot slitage.

Och just nu i skrivande stund håller ett riktigt proffs på att svetsa på stötdämparfästen på svingen. Bilder lär väl dyka upp mot eftermiddagen / kvällen. :tummenupp

Då var stötdämparfästen svetsade på svingen! Resultatet?

DSCN0979.jpg

DSCN0981.jpg

DSCN0982.jpg

DSCN0988.jpg

Viss skillnad mellan amatör och proffs. :tummenupp

Hur stämde det med hur det var tänkt då? Jo, visst passade det precis som väntat...

DSCN0987.jpg

DSCN0993.jpg

Sen kom glädjande nyheter från mannen med fräsen - kronorna är troligtvis klara mot slutet av nästa vecka om allt går enligt planerna. Det hade varit en del snåriga moment i fräsandet, men det var rätt så väntat med tanke på hur pass kraftigt stegad den är (6cm) och den lite speciella designen.

I helgen blir det troligtvis att blästra, grundmåla och eventuellt måla svingen. Tror jag ska försöka mig på ett till målerijobb. Klarar jag av byggmodeller med airbrushen klarar jag nog av en sving till en MC. :D

Skall även tillverkas några täckbrickor till bakfälgen så att man inte får blästersand och färg i lagerbanor, osv.

Har även samtalat lite om svingarmsröret och kommit fram till att använda hydraulröret blir lättast av ett flertal anledningar. Först och främst stämmer inte ytterdiametern på XJR röret mot innerdiametern för lager i R1 svingen. För det andra så stämmer inte innerdiametern i R1 röret mot XJR axeln.

Blir nog att prova hur hydraulröret fungerar ett tag (några veckor - några månader) och sedan se hur pass mycket slitage det blivit. Eventuellt så kan man härda röret i ändarna.

Nåja, ett annat problem för en annan dag. Mer bilder bör väl dyka upp mot slutet av helgen.

Aha - nu hittade jag ju Er byggtråd:tummenupp Fantastiskt snyggt jobb och gubbe som jag är dräglar jag både över Ert projekt och med vilken skicklighet Ni jobbar! Som Pitebo blir man ju både riktigt stolt och liiite avundsjuk över både Er och Noc´s skicklighet.

Bra gjort, denna tråd ska följas! Och resultatet beskådas på majrundan...

Trevlig helg!

Aha - nu hittade jag ju Er byggtråd:tummenupp Fantastiskt snyggt jobb och gubbe som jag är dräglar jag både över Ert projekt och med vilken skicklighet Ni jobbar! Som Pitebo blir man ju både riktigt stolt och liiite avundsjuk över både Er och Noc´s skicklighet.

Bra gjort, denna tråd ska följas! Och resultatet beskådas på majrundan...

Trevlig helg!

Tack!

Jo, förhoppningsvis blir det väl klart tills 1:a Maj, men det är lite kvar fortfarande att inhandla och göra klart. Intstrumentering, nya drev och ny kedja.

Nåja...

Idag gick arbetet framåt ytterligare en bit, framförallt då prepareringsarbetet inför lackering av fälgar och sving. Före blästring var det dock ett litet moment som återstod - att ta bort det gamla stötdämparfästet från R1 svingen.

DSCN0997.jpg

Fästet är väl inte så hemskt störande men eftersom det inte fyller någon som helst funktion är det lika bra att ta bort det.

Fram åkte tigersågen och vips, borta!

DSCN1000.jpg

Sen var det bara att sätta gubben i arbete med att snygga till lite vassa kanter. :D

DSCN0999.jpg

(ursäkta bildkvalitén)

Efter det så var det bara att lägga in svingen i blästerskåpet och försöka blästra. Skåpet är inte direkt anpassat för saker av denna storlek, men efter lite om och men så lyckades jag få det att se riktigt trevligt ut.

DSCN1012.jpg

(efter lite grundfärg)

Något jag märkte tidigare när jag tog bort färg på svingen inför svetsning var att färgen på vänster sida av svingen var ovanligt tjock och hård. Jag tyckte att det luktade något form av epoxyfiller när jag slipade det (håller på med liknande produkter själv i modellbyggande, osv.) och mycket riktigt så visade det sig vara just det - epoxyfiller. Förmodligen har R1:an som svingen suttit på varit ner på sidan vid något tillfälle och sedan blivit lagad.

Skadorna är lyckligtvis inte speciellt stora, lite spackel och sandpapper så ska det fort vara fixat.

DSCN1014.jpg

Och nu till höjdpunkten - framfälgen! Det är nästan synd att pulverlacka blanksvart. Blästerfinishen är så läcker.

DSCN1009.jpg

DSCN1011.jpg

Tog ett tag att få till det fint i alla skrymslen men det blev mycket bra i slutändan. Imorn blir det att blästra bakfälgen och sedan skicka på pulverlack på måndag.

Mer bilder kommer väl troligtvis imorgon nån gång under eftermiddan eller kvällen. Nästa bilduppdatering blir nog mot slutet av veckan när förhoppningsvis kronorna kommer och lackering är klart. Kanske blir att börja snickra på något fäste för magspoilern under tiden, måste ju försöka vara lite effektiva.

Tills dess...

Framsteg och motgångar:

Fälgar är lämnade på pulverlack. Klart i slutet av veckan mest troligt.

Kronorna är klara (och blev mycket bra).

Löste problemet med svingaxeln (röret).

Fått tag i en framskärm (R1 -04).

Färgen på svingen blev kanon.

Finishen på svingen blev kass. Jag tog på mig själv att sprutmåla svingen tidigare idag (billigt, enkelt och snabbt) och det såg mycket lovande ut. Så tänkte vi att vi drar på matt klarlack också ikväll (färgen var ju naturligtvis torr), så är allt torrt och fint tills imorgon så man kan montera ihop det i slutet av veckan. Men icke sa nicke. Klarlacken (billig skit från Dollar Store) såg jättebra ut till en början men så börjar ju sprayflaskan att bete sig som sprayflaskor gör ibland, spotta okontrollerat, osv.

Detta resulterade i att lacken blev för tjock på vissa ställen och till följd av detta började färgen krulla sig och släppa ifrån ytan på svingen. Kort och gott såg det förjävligt ut på en del ställen (trånga veck). Utöver det var det precis som det var tänkt: en väldigt mjuk matt metallic grå-svart.

Det är inte meningen att saker och ting ska gå felfritt här i världen. Det hade gått så pass bra nu i veckan med allt så någon form av motgång var ju tvungen att komma förr eller senare.

Bilder kommer förhoppningsvis upp mot helgen.

Uppdatering:

Tog lite bilder på kronorna / gaffeln.

DSC_0001.jpg

DSC_0009-1.jpg

DSC_0013-1.jpg

Det blev en liten miss på framsidan av övre kronan i "urtagningen". Urtagningen skulle ha varit 10mm mindre från vardera sida. Dock är det inget som kommer synas eller något som kommer att påverka funktionen.

Tänkte passa på att ge ett stort tack till 2taktarn (Micke) för sitt slit med kronorna. Resultatet var över förväntan! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...