Viktor L
Moderator
Vinterprojekt: XJR1300 (Färdigt!)
Detta projekt är något av en kollaboration mellan flera parter. Farsan (Jan-Eric) står för hojjen, huvudsaklig produktion samt design av gaffelkrona (nedre). Jag (sonen Viktor) står för design av gaffelkrona (övre), produktion och diverse smakråd i allmänhet. Jag står även för förarbete till lackering (armbågsfett, sandpapper, spackel och grundfärg). Sedan har vi en ytterligare person som är inblandad på ett hörn och det är Micke (2taktarn här på Sporthoj), vår fräsare.
Grundtanken (som jag skulle beskriva det i alla fall) är väl att göra hojjen en aning tuffare och ge den ett mer "oldschool" racestuk än vad den är i sitt standardutförande.
Vad ska då sättas på hojjen?
Såg inga restriktioner vad gäller bilder och bildstorlek så jag kommer lägga in de bilder jag har (800x600).
Projektets nuvarande situation (stadie?).
Spoiler.
Vänster gaffelben.
Kvar att göra:
Projektet påbörjades lite smått så fort säsongen -08 var över, men har framskridit rätt så sakta under vintern, trots att det egentligen inte varit några komplicerade moment i ombyggnationen utöver monteringen av ny sving.
Svingen är som sagt från en R1. Farsan hade sett någon på ett engelskt forum göra samma installation (R1 sving på XJR1300) och gillade det, så han ville göra samma sak. Det första att göra var ju helt enkelt att demontera bakdelen på XJR:en för att sedan se vars vi hamnade.
Lyckligtvis så visade det sig att lösningen var relativt enkel: R1 svingen var ca 9mm för bred där svingarmsröret ledar.
Det hela löstes ju då genom att fräsa av ca 4.5mm från varje sida utav svingen. Detta (fräsningen) var dock inte helt enkelt. Att montera upp svingen så att den stod i våg var en sak, men att sedan få maskinen att fräsa som den skulle var en annan sak. Av någon anledning så visade fräsen fel med ca .3mm efter varje passering, vilket skulle bli helt tokigt i slutändan. Efter ett samtal till en kollega åt farsan så visade sig att displayen på fräsen inte var att lita på, något som sparade oss en och annan svordom.
Tacka gud för skjutmåttet...
(hittade tyvärr inte bilderna från fräsningen)
Ser lite underligt utan däck och innerskärm men det är definitivt en helt annan look än originalsvingen med dom fula svetsarna.
Sving monterad. Tanken var att återanvända de gamla nållagren men det visade sig inte gå eftersom ett av lagren satt fast så f*rbannat (trots uppvärmning och rätt verktyg) och när det ena lagret väl kom ut, så var det skadat i kanten. Nya lager och nytt svingarmsrör (ett vanligt hydraulrör) införskaffades och nu sitter den där. Det som återstår att göra är att putsa bort lite lack sedan punkta dit stötdämparfästena med TIG:en, sedan ta hjälp av en riktig svetsare för att göra det hela snyggt.
Något som vi också hade väldigt tur med var offset mellan bakdrevet och det lilla drevet vid växellådan: det var samma offset på orginalsvingen och R1-svingen.
Just nu väntas det ivrigt på övre gaffelkronan (som förmodligen kommer vara färdig i veckan) så det kan börja måttas på hur lång styrstolpe som behövs. Blir förmodligen bara att göra en kopia på originalstolpen så att man kan använda standardlagren. Om möjligt ska vi väl försöka se om det går att återanvända lagren som sitter, men det är osäkert om det går (inte kollat på sprängskiss).
I övrigt debatteras det hett om mätare / instrumentering. Farsan har varit inställd på att köpa den här:
(med lägre varvtalsgradering dock)
En Koso RX-2N, passar skitbra, är liten och behändig med tydlg display och bra funktioner. Har tidigare kostat omkring 2000kr men numera ligger den på ca 2700kr, så det har börjat tittas på lite alternativ. Fanns en R1 instrumentering här på Sporthoj för 1700kr samt en R6 instrumentering för 800kr, problemet med detta är ju att hastighetsmätaren (sensorn vid drevet) kostar en mindre förmögenhet - 1700kr enligt Yamaha Center i Luleå något jag tyckte va hutlöst dyrt för en liten pulsgivare.
Här behöver vi lite hjälp. Är det nån som känner till ett alternativ till svindyra orginaldelar för dessa sensorer/pulsgivare? Att betala 1700kr för något sånt är bortkastade pengar, men eftersom man nu inte har allt för stor insikt i vad som finns på denna marknad känner vi inte till några direkta alternativ (utöver att hitta en komplett mätare).
Förhoppningen är att allting ska vara klart fram tills Majrundan som går här uppe, men det återstår att se. Jag får väl ta fram piskan och sätta gubben i arbete lite mer istället för att se på TV.
Detta tror jag får sammanfatta första inlägget om hojjen. Kommentarer är mycket välkomna och förslag på vad man skulle kunna ta istället för svindyra hastighetsgivare.
Kommer att uppdatera tråden när några nämnvärda framsteg gjorts. Kommer även lägga upp bilder på gaffelkronorna (riktiga skönheter om jag får säga det själv) när vi får tillbaka dom från vår fräsare.
Tills dess...
Detta projekt är något av en kollaboration mellan flera parter. Farsan (Jan-Eric) står för hojjen, huvudsaklig produktion samt design av gaffelkrona (nedre). Jag (sonen Viktor) står för design av gaffelkrona (övre), produktion och diverse smakråd i allmänhet. Jag står även för förarbete till lackering (armbågsfett, sandpapper, spackel och grundfärg). Sedan har vi en ytterligare person som är inblandad på ett hörn och det är Micke (2taktarn här på Sporthoj), vår fräsare.
Grundtanken (som jag skulle beskriva det i alla fall) är väl att göra hojjen en aning tuffare och ge den ett mer "oldschool" racestuk än vad den är i sitt standardutförande.
Vad ska då sättas på hojjen?
- RD350 kåpa
- FJ1100 magspoiler
- R1 sving och framgaffel
- R1 fälgar (fram och bak)
Såg inga restriktioner vad gäller bilder och bildstorlek så jag kommer lägga in de bilder jag har (800x600).

Projektets nuvarande situation (stadie?).
Spoiler.

Vänster gaffelben.

Kvar att göra:
- Stötdämparfästen bak ska svetsas
- Styrstolpe ska svarvas
- Övre gaffelkrona ska fräsas klart
- Fälgar, sving, spoiler och kåpa ska lackeras
- Eloxering av gaffelkronor
- Ny instrumentering (under utredning...)
Projektet påbörjades lite smått så fort säsongen -08 var över, men har framskridit rätt så sakta under vintern, trots att det egentligen inte varit några komplicerade moment i ombyggnationen utöver monteringen av ny sving.
Svingen är som sagt från en R1. Farsan hade sett någon på ett engelskt forum göra samma installation (R1 sving på XJR1300) och gillade det, så han ville göra samma sak. Det första att göra var ju helt enkelt att demontera bakdelen på XJR:en för att sedan se vars vi hamnade.

Lyckligtvis så visade det sig att lösningen var relativt enkel: R1 svingen var ca 9mm för bred där svingarmsröret ledar.

Det hela löstes ju då genom att fräsa av ca 4.5mm från varje sida utav svingen. Detta (fräsningen) var dock inte helt enkelt. Att montera upp svingen så att den stod i våg var en sak, men att sedan få maskinen att fräsa som den skulle var en annan sak. Av någon anledning så visade fräsen fel med ca .3mm efter varje passering, vilket skulle bli helt tokigt i slutändan. Efter ett samtal till en kollega åt farsan så visade sig att displayen på fräsen inte var att lita på, något som sparade oss en och annan svordom.
Tacka gud för skjutmåttet...
(hittade tyvärr inte bilderna från fräsningen)

Ser lite underligt utan däck och innerskärm men det är definitivt en helt annan look än originalsvingen med dom fula svetsarna.

Sving monterad. Tanken var att återanvända de gamla nållagren men det visade sig inte gå eftersom ett av lagren satt fast så f*rbannat (trots uppvärmning och rätt verktyg) och när det ena lagret väl kom ut, så var det skadat i kanten. Nya lager och nytt svingarmsrör (ett vanligt hydraulrör) införskaffades och nu sitter den där. Det som återstår att göra är att putsa bort lite lack sedan punkta dit stötdämparfästena med TIG:en, sedan ta hjälp av en riktig svetsare för att göra det hela snyggt.
Något som vi också hade väldigt tur med var offset mellan bakdrevet och det lilla drevet vid växellådan: det var samma offset på orginalsvingen och R1-svingen.
Just nu väntas det ivrigt på övre gaffelkronan (som förmodligen kommer vara färdig i veckan) så det kan börja måttas på hur lång styrstolpe som behövs. Blir förmodligen bara att göra en kopia på originalstolpen så att man kan använda standardlagren. Om möjligt ska vi väl försöka se om det går att återanvända lagren som sitter, men det är osäkert om det går (inte kollat på sprängskiss).
I övrigt debatteras det hett om mätare / instrumentering. Farsan har varit inställd på att köpa den här:

(med lägre varvtalsgradering dock)
En Koso RX-2N, passar skitbra, är liten och behändig med tydlg display och bra funktioner. Har tidigare kostat omkring 2000kr men numera ligger den på ca 2700kr, så det har börjat tittas på lite alternativ. Fanns en R1 instrumentering här på Sporthoj för 1700kr samt en R6 instrumentering för 800kr, problemet med detta är ju att hastighetsmätaren (sensorn vid drevet) kostar en mindre förmögenhet - 1700kr enligt Yamaha Center i Luleå något jag tyckte va hutlöst dyrt för en liten pulsgivare.
Här behöver vi lite hjälp. Är det nån som känner till ett alternativ till svindyra orginaldelar för dessa sensorer/pulsgivare? Att betala 1700kr för något sånt är bortkastade pengar, men eftersom man nu inte har allt för stor insikt i vad som finns på denna marknad känner vi inte till några direkta alternativ (utöver att hitta en komplett mätare).
Förhoppningen är att allting ska vara klart fram tills Majrundan som går här uppe, men det återstår att se. Jag får väl ta fram piskan och sätta gubben i arbete lite mer istället för att se på TV.
Detta tror jag får sammanfatta första inlägget om hojjen. Kommentarer är mycket välkomna och förslag på vad man skulle kunna ta istället för svindyra hastighetsgivare.
Kommer att uppdatera tråden när några nämnvärda framsteg gjorts. Kommer även lägga upp bilder på gaffelkronorna (riktiga skönheter om jag får säga det själv) när vi får tillbaka dom från vår fräsare.

Tills dess...
Last edited: