Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
halloj!
du som är i swingsvängen här. kunde man inte köpa swingjusteringar någonstans som hade lite mer påkostad lösning än original r1100 någånstans.
har för mig att jag sett fyrkantiga justerblock där man skruven sitter framåt på något sätt och dom satt i en "swingände" som man svetsar i originalswingrören. fan vad kryptiskt det här blev, vet du vad jag snackar om för några:va

Jadu, jag förstår vad du menar, men jag kan inte komma på just nu var man kan hitta förlängare till gammelgixxers. http://www.aperaceparts.com/ har ju till nyare, men till äldre vet jag inte. Ska fundera lite!


Förresten, nu börjar det närma sig provtur :) Ska bara fylla på bromsvätska till bakbromsen och så ska jag lufta kopplingen. Sen jävlar! :yoparty Ska försöka få tid till att köra också, men till helgen borde jag hinna.
 

Bifogat

  • 101 (Medium).JPG
    101 (Medium).JPG
    82.3 KB · Visningar: 232
  • 104 (Medium).JPG
    104 (Medium).JPG
    82.9 KB · Visningar: 247

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jadu, jag förstår vad du menar, men jag kan inte komma på just nu var man kan hitta förlängare till gammelgixxers. http://www.aperaceparts.com/ har ju till nyare, men till äldre vet jag inte. Ska fundera lite!


Förresten, nu börjar det närma sig provtur :) Ska bara fylla på bromsvätska till bakbromsen och så ska jag lufta kopplingen. Sen jävlar! :yoparty Ska försöka få tid till att köra också, men till helgen borde jag hinna.

jovisst, så är det alltid med oss gammelgixxerägare, allt som finns på sidor etc rör bara "nya" hojar. gärna bara timmar gamla :huvet

swingändarna hade liksom en styrning som man skulle banka in i swingbenen och sedan svetsa och jag VET att jag sett dom någonstans men kan fan inte hitta dom idag :huvet

hade jag vart du hade jag redan vart ute och åkt nu, säkert skulle jag sitta och äta glass i solen och skina ikapp med moppen just nu :tummenupp

jag kan nästan slå vad om att nästa modif en längre dragstång till bakoket va :D
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
vingförlängare

halloj!
du som är i swingsvängen här. kunde man inte köpa swingjusteringar någonstans som hade lite mer påkostad lösning än original r1100 någånstans.
har för mig att jag sett fyrkantiga justerblock där man skruven sitter framåt på något sätt och dom satt i en "swingände" som man svetsar i originalswingrören. fan vad kryptiskt det här blev, vet du vad jag snackar om för några:va

Tja krokodilen.Du kan göra en egen ritning på dina förlängninsblock & ta med till en cnc fräsarsnubbe då kan du ju designa de som du själv vill,mina förlängningsblock gick på 1200kr i arbete( kvällsjobb) & 500 spänn i material,släppte in dom 10 mm i svingen gängstång med muttrar rätt mått i mellan & svetsade blev skitbra håller hitintills för 278 nm på slangen.lägger upp en bild i mitt garage "wachen".Lycka till/wachen:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur lång blev hjulbasen med den i främre läget? Ser nästan rättframracing ut redan :yoparty

I främre läget blev det +4 cm, dvs. 1500 mm (original är 1460 mm) om jag mätt rätt denna gången :rolleyes: Bakre +14 cm = 1600 mm :)

Nya svingen passar bra in i hojens design.

Ps.
Kör du med Metzeler racetec bak ??

Tackartackar! Då har jag gjort något rätt iallafall :D Japp, Racetec (medium tror jag att det är) sitter bak för bra fäste. Håller 100 mil. Fram vetefan, det är ändå i luften. Men jag tror det är super corsa som sitter där.

Ruskigt fin sving! :)

Tackar så mycket :)

jovisst, så är det alltid med oss gammelgixxerägare, allt som finns på sidor etc rör bara "nya" hojar. gärna bara timmar gamla :huvet

swingändarna hade liksom en styrning som man skulle banka in i swingbenen och sedan svetsa och jag VET att jag sett dom någonstans men kan fan inte hitta dom idag :huvet

hade jag vart du hade jag redan vart ute och åkt nu, säkert skulle jag sitta och äta glass i solen och skina ikapp med moppen just nu :tummenupp

jag kan nästan slå vad om att nästa modif en längre dragstång till bakoket va :D

Ja, jag har också sett sådana någonstans, och jag har säkert sidan som bokmärke, men att gå igenom ett antal tusen bokmärken gör man inte i en hast :rolleyes: Men jag ska leta!

Hehe, den där glassen har jag inte hunnit med än. Jag tog premiärturen igår. Skulle gjort det i torsdags på kvällen, men då var jag lite trött. Upp kl 7 på onsdag morgon, och så hade jag inte tid att sova förrän kl 22 på torsdag kväll pga. jobb och skola (39 timmar om jag räknat rätt, mycket att göra) så jag kände inte mig så körduglig. Men igår blev det av! Men det gick inte riktigt som det var tänkt...
För det första så går den åt helvete för fett så jag får inte upp laddtrycket och den går inte alls rent med lite gas (men det är snabbt fixat), och för det andra så fick jag världens oljeläckage och höll på att gå omkull... Banjoanslutningen för oljan till turbon gav upp på vägen hem (jag märkte det när jag gasade ut ur en rondell (på tvären...)), och oljan rann ut på vägen och på hjulet. Man kan följa mitt oljespår i ca två kilometer ända fram till garaget :yoparty Det är humor det, men brudarna gillar det ju, så det får man bjuda på. Vet inte om det var gängorna som var kass. Ska ta mig en titt på det snart.
Så idag ska jag försöka fixa ny anslutning till banjon. Sen jävlar! Men det blev en stor skillnad i botten, nu pinnar den på som fan även utan laddtryck :) Jävla bröl, låter mycket mer än innan, så jag får nog ta och bygga något annat avgassystem...

Hehe, hur kunde du gissa att nästa modifiering är en längre stång till oket? :D
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hehe, hur kunde du gissa att nästa modifiering är en längre stång till oket? :D

tja, den var helt röd av utsträckning och skrek "byyyyt miiiig", höll nästan inte på att kunna stänga ner sidan utan skuldkänslor vetty:D :tummenupp

kolla när du har tid, jag vill inte belasta dig nu när du håller på att lära dig "grasstrack racing" i rondellerna och allt:gnissla

tror kanske ändå att man skall gå på Wachen och din linje och "göra" egna Swingändar. jag var kanske ute efter en ballare och mera funktionell låsning än den "något" undermåliga utrustningen som sitter där original :gnissla
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
tja, den var helt röd av utsträckning och skrek "byyyyt miiiig", höll nästan inte på att kunna stänga ner sidan utan skuldkänslor vetty:D :tummenupp

kolla när du har tid, jag vill inte belasta dig nu när du håller på att lära dig "grasstrack racing" i rondellerna och allt:gnissla

tror kanske ändå att man skall gå på Wachen och din linje och "göra" egna Swingändar. jag var kanske ute efter en ballare och mera funktionell låsning än den "något" undermåliga utrustningen som sitter där original :gnissla

Hehe, den är lite ansträngd :D
Jepp, jag ska leta lite när jag hinner! Skulle kunna göra det nu, men jag hinner egentligen inte sitta framför datorn nu. Grillning och öl hägrar :)

Att göra egna kostar nog mindre än att köpa färdiga, trots att det antagligen är en one off grej för firman som kommer att tillverka, dvs. ingen massproduktion alls. Om du inte har fräs och sådant själv.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hehe, den är lite ansträngd :D
Jepp, jag ska leta lite när jag hinner! Skulle kunna göra det nu, men jag hinner egentligen inte sitta framför datorn nu. Grillning och öl hägrar :)

Att göra egna kostar nog mindre än att köpa färdiga, trots att det antagligen är en one off grej för firman som kommer att tillverka, dvs. ingen massproduktion alls. Om du inte har fräs och sådant själv.

nä, han har inte det men köpte mig precis en liten svarv på 110cm lång 6' chuck. tänkte jag kunde investera i det nu när det inte verkar som om mc intresset verkar avta direkt utan har gått in i en mera "fixa själv" fas:D :D :yoparty
ja, den känner du ju redan till:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
nä, han har inte det men köpte mig precis en liten svarv på 110cm lång 6' chuck. tänkte jag kunde investera i det nu när det inte verkar som om mc intresset verkar avta direkt utan har gått in i en mera "fixa själv" fas:D :D :yoparty
ja, den känner du ju redan till:tummenupp

Ja, den där fasen känner jag till :D Trevligt med egen svarv! Man kan göra mycket med en sådan.


Igår var jag ute på premiärtur nummer 2! På förmiddagen tillverkade jag en ny oljeanslutning till turbon, och efter lite skruvande (plus en timme extra skruvande för att jag var så klantig så jag tappade ner en liten M5-skruv i turbon...) så var det uppstart. Inga läckor! :yoparty
Tyckte den gick jävligt fett på första premiärturen när nålen passerade nollan, den spottade och fräste lite och lät som den ville men inte kunde (lät som den gjorde för några år sedan när den gick åt helvete för fett), men det var inte alls som den gick fett denna gången. Jag får skylla på att jag var väldigt trött... anledningen var att den där justeringsgrunkan på wastegatestången gängat upp sig själv (KKK-lösning där jag inte behöver lossa wg-armen från luckans arm för att justera trycket). Inte så konstigt att jag inte fick något tryck.
Jag skruvade ihop stången igen, och tog en provtur. Gick som fan :) Fortfarande mycket starkare i botten än innan (slipper vänta på draget), snällare laddtrycksuppbyggnad (dvs. inte lika mycket ketchup), och trycket kommer mycket tidigare nu än innan. Laddade inte mer än 0,7-0,8 bar igår, men på de trycken gick den som den gjorde på 1,0 innan. Gött :) Efter inkörning så ska trycket upp till samma nivå som innan, dvs. minst 1,4 bar. Ska testa det i bänken. Efter en kvart så gängade stången upp sig själv igen, så idag ska jag dit med kontramutter.
Känns som det är en helt annan motor!
Helt annat ljud i dumpen blev det också... Ett jävla pys, vetefan varför. Ska nog ta och byta till en trattdump och se hur mycket det låter :D Kanske läge att gå upp från dumpanslutningens 25 mm till 35 mm istället?
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Blev en 20-milarunda idag! Skojskoj :) Vill inte gasa för mycket eftersom jag håller på att köra in den, men den går jäkligt bra ändå. Med gamla turbon och volymen hade jag positivt tryck från ca 3700-3800 varv, nu får jag övertryck från ca 2800 varv istället. Trots något större turbo. Blev hemskt stor skillnad, 1000 varv är inte lite på de låga varven. Så den är mer lättkörd trots mer effekt :) Inte lika mycket ketchup.

Jag skulle vilja slimma ner den lite framför motorn så att inte alla jag möter (t.ex. poliser) ser att det är turbo på hojen. Filtret sticker ut ganska mycket nu... Någon som har en idé om hur jag kan göra? Något jättelågt filter? Luftintag pekande uppåt som får plats innanför kåpan? Hur gör ni andra som kör turbohoj med kåpor och inte har utstickande filter som jag?

Bilder från dagen nedan! Blev ingen glass idag. Men en korv blev det.
 

Bifogat

  • Bild111 (Medium).jpg
    Bild111 (Medium).jpg
    75.5 KB · Visningar: 125
  • Bild126 (Medium).jpg
    Bild126 (Medium).jpg
    88.3 KB · Visningar: 165
  • Bild127 (Medium).jpg
    Bild127 (Medium).jpg
    135.4 KB · Visningar: 122
  • Bild134 (Medium).jpg
    Bild134 (Medium).jpg
    105.2 KB · Visningar: 99
  • Bild143 (Medium).jpg
    Bild143 (Medium).jpg
    72.6 KB · Visningar: 136
  • Bild155 (Medium).jpg
    Bild155 (Medium).jpg
    86 KB · Visningar: 159

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Hej, har följt din tråd hela vintern med spänning och kan bara säga, fan vilket sjysst bygge!!! Håller själv på med turbobygge på min hoj, men är inte ens halfärdig än så får se hur det slutar. Jo, en liten undring,, fick du oljeretur pumpen från biltema att fungera? räcker strömen till?
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Jag skulle vilja slimma ner den lite framför motorn så att inte alla jag möter (t.ex. poliser) ser att det är turbo på hojen. Filtret sticker ut ganska mycket nu... Någon som har en idé om hur jag kan göra? Något jättelågt filter? Luftintag pekande uppåt som får plats innanför kåpan? Hur gör ni andra som kör turbohoj med kåpor och inte har utstickande filter som jag?


Prova sok pa: http://www.knfilters.com/search/univ2.aspx?ID=S0012.
Det finns tex ett filter som heter RC-0920 som har 70mm anslutning, 52mm hojd och 127mm yttermatt. Fast det finns manga andra som du kommer se.
Grattis till ett fint bygge som man har foljt med stort intresse :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grattis! Kul att du får tidigare ladd trots större snurra, det gör nog susen för körbarheten.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Blev en 20-milarunda idag! Skojskoj :).

Här kommer en hälsning från Afrika, gött att du fått ordning på allt, svingen ser grym ut!
Kommer hem 1 vecka i slutet av maj, då skall det gasas!

Ha det så länge och hälsa Lina / Ryggen
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej, har följt din tråd hela vintern med spänning och kan bara säga, fan vilket sjysst bygge!!! Håller själv på med turbobygge på min hoj, men är inte ens halfärdig än så får se hur det slutar. Jo, en liten undring,, fick du oljeretur pumpen från biltema att fungera? räcker strömen till?

Tackar så mycket :) Kul att den gillas :) Jaså, turbobygge? Gött. Snart sommar så ligger du i så hinner du :tummenupp
Jajjemän, pumpen funkar fint. 2,5 timmars kontinuerlig drift igår, och den går som den ska fortfarande. Hur den håller i längden vet jag inte, men enligt andra jag talat med som kör med likadan pump så funkar den i längden också. Strömmen verkar räcka till. Jag har lika bra kräm i batteriet nu som jag hade innan gårdagens tur. Och det är ju bra :)

Prova sok pa: http://www.knfilters.com/search/univ2.aspx?ID=S0012.
Det finns tex ett filter som heter RC-0920 som har 70mm anslutning, 52mm hojd och 127mm yttermatt. Fast det finns manga andra som du kommer se.
Grattis till ett fint bygge som man har foljt med stort intresse :tummenupp

Ahaaa, man tackar! Men orkar sådana låga filter flöda tillräckligt mycket? Vill ju inte att det ska bli som en restriktor :D Men jag ska kolla rundor där! Ska kanske ta och höra med Marklund också.

Grattis! Kul att du får tidigare ladd trots större snurra, det gör nog susen för körbarheten.

Tackar tackar! Ja, jag blev positivt överraskad :) Mycket körbar och bra blev den :) Kontrollerbar och hög effekt är bra.

Här kommer en hälsning från Afrika, gött att du fått ordning på allt, svingen ser grym ut!
Kommer hem 1 vecka i slutet av maj, då skall det gasas!

Ha det så länge och hälsa Lina / Ryggen

Tjena Ryggen!!! Kul att du hör av dig :) :) Finns det internet i Tchad? :rolleyes: Ja, här har det rullat på i lagom takt. Värmen har ju börjat komma här nu (ca en tredjedel av vad du har i Tchad...), så nu blir det mycket gasande. Jajjemän, många fullgasrepor måste vi hinna med när du kommer :) Och ganska mycket öl också... :fyllisar
Ha det gött, och sköt om dig. Lina hälsar tillbaka!
 
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Ahaaa, man tackar! Men orkar sådana låga filter flöda tillräckligt mycket? Vill ju inte att det ska bli som en restriktor :D Men jag ska kolla rundor där! Ska kanske ta och höra med Marklund också.
!

Prata just med Erik da jag oxa ska gomma mitt 'langa' filter pa MXC400/KKK24an. Har Eriks 'vanliga' filter till KKK24 som ska kortas ca 35mm. Han sa att nog var det inga problem for mina 357hk/340Nm (pa slangen i Eriks bank vid 1.15bar)for luftflodets skull. Ska limma med "Limma-Tata" fran Wurth som Erik anvander.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top