Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tja! Själv monterade jag emtes olje returpump,vevaxeldriven som egentligen är avsedd för busan,den gick lös på 2200kr,väldigt liten fin sak som christer nlr racing säljer,har du bara någon som kan planfräsa ner lite på utsidan för anliggningsytan ta hål i centrum borra för fästskruvar & modda om en m10a insex till m8 gäng ,svarva av skallen lite så den går in i tändpickuppen(dyna 2000) sen en liten hylsa mellan så funkar de bra till att suga från en avluftad catchtank med tillhörande slang/hydraulkoppling(se mitt garage "wachen") :tummenupp /wachen

Tjena!
Ja, de där pumparna verkar vara väldigt smidiga, men lite väl dyra... Jag är student, och halva lönen har gått till litteratur. Resten på hyran. Maten vet jag inte var jag ska hitta, har kanske något nudelpaket någonstans som jag får frysa in i portioner :D Jag mailade direkt till Emtes för ett tag sedan, och de säljer dessa pumpar för 1800:-.
Idag fick jag tag på svingbyggaren, och han har kanske en liten och smidig mekanisk kugghjulspump liggande som han har sparat till roliga ändamål, och mitt bygge var ett sådant. Så den ska kanske monteras på min hoj. Han ska bara hitta den först. Och så ska vi kolla upp flödet och om den kan suga eller inte. Kanske blir en lösning på detta problem också!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite uppdatering!

Här kommer lite nya bilder.
Svingen har kommit, och den monterades idag. Blev ganska bra :) Men jag upptäckte att min kedja inte räcker till, och det var ju inte så bra. Nog jag som mätte fel när jag mätte svingens längd... Nu måste jag ha ny, längre kedja, och det räcker inte pengarna till just nu. Eller så kan jag ju förlänga den jag har, men jag har inte tillräckligt mycket kedja att ta av... Jaj, det löser sig nog! Kanske någon här som har en stump på 1,5 - 2 decimeter?

Nu har jag gått emot "vevaxeldriven returoljepumpsförespråkarna", och fixat en elektrisk kugghjulspump :) Får se hur länge den håller, men den har mässingshus och mässingskugghjul, och en snubbe jag pratat med på ett annat forum har kört med en likadan pump för att pumpa oljan från turbon i två år och över 200 timmar i en Super Seven med 500-hästars Volvo turbomotor. Den har funkat utan problem (och funkar fortfarande), så jag provar jag också. Den kommer från, håll i er nu, Biltema! På bilderna är pumpen upphängd högst provisoriskt med buntband. Jag har kopplat in den också, och den snurrar som den ska :)
Avluftningsburk mellan turbon och pumpen tillverkades av en polare. Finns med på bild nedan.

Slänger upp en bild med hjulet längst fram, och en bild med hjulet längst bak!
 

Bifogat

  • IMG_0003 (Medium).JPG
    IMG_0003 (Medium).JPG
    48.2 KB · Visningar: 142
  • IMG_0012 (Medium).JPG
    IMG_0012 (Medium).JPG
    26.5 KB · Visningar: 113
  • IMG_0006 (Medium).JPG
    IMG_0006 (Medium).JPG
    87.1 KB · Visningar: 141
  • IMG_0017 (Medium).JPG
    IMG_0017 (Medium).JPG
    87.8 KB · Visningar: 1,528
  • IMG_0024 (Medium).JPG
    IMG_0024 (Medium).JPG
    48.4 KB · Visningar: 115
  • IMG_0008 (Medium).JPG
    IMG_0008 (Medium).JPG
    84.8 KB · Visningar: 168
  • IMG_0009 (Medium).JPG
    IMG_0009 (Medium).JPG
    85.6 KB · Visningar: 196

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Heja! Biltemagrejor är inte att underskatta, hoppas den håller lika länge som för han med Super Seven.

Måste du sätta någon strypning på returpumpen för att den inte ska suga returslangen torr eller får den snurra på bäst den vill? Den lär ju flöda betydligt mer per minut än vad turbon släpper genom sig.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Heja! Biltemagrejor är inte att underskatta, hoppas den håller lika länge som för han med Super Seven.

Måste du sätta någon strypning på returpumpen för att den inte ska suga returslangen torr eller får den snurra på bäst den vill? Den lär ju flöda betydligt mer per minut än vad turbon släpper genom sig.

Biltema is da shit! :crash Den kostar ändå 999:- så lite kvalitet borde det vara... Vissa har klagat på att denna pumpen väsnas mycket, men det tycker jag inte att den gör. Kanske ändrat utförande på pumpen? Min har till och med snedskurna drev :) Fint ska det vara! :D

Ingen strypning, men den där avluftningsburken fixar det. Olja in från turbon, olja ut till pumpen, och en anslutning där den kan suga luft så pumpen inte suger lagerdelen torr, dvs avluftning. Pumpen kan pumpa 14 liter/minut och från turbon kommer det väl max 4-5 liter/minut, så resten är luft. Har lite funderingar på att strypa pumpen på något sätt så den inte suger så mycket luft (och så jag får längre livslängd pga lägre varv) men jag kör så här så länge. Super7-nissen kör utan strypning. Men pumpen går ju inte torr iallafall, där är ju alltid ett visst oljeflöde igenom.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Biltema is da shit! :crash Den kostar ändå 999:- så lite kvalitet borde det vara... Vissa har klagat på att denna pumpen väsnas mycket, men det tycker jag inte att den gör. Kanske ändrat utförande på pumpen? Min har till och med snedskurna drev :) Fint ska det vara! :D

Ingen strypning, men den där avluftningsburken fixar det. Olja in från turbon, olja ut till pumpen, och en anslutning där den kan suga luft så pumpen inte suger lagerdelen torr, dvs avluftning. Pumpen kan pumpa 14 liter/minut och från turbon kommer det väl max 4-5 liter/minut, så resten är luft. Har lite funderingar på att strypa pumpen på något sätt så den inte suger så mycket luft (och så jag får längre livslängd pga lägre varv) men jag kör så här så länge. Super7-nissen kör utan strypning. Men pumpen går ju inte torr iallafall, där är ju alltid ett visst oljeflöde igenom.
Skaffa en variabel potentiometer för några kronor så kan du justera steglöst.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur gör du med avluftningen då? Skulle returpumpen stanna av någon anledning så trycks ju all olja ut genom avluftningsslangen...:näsblod
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Skaffa en variabel potentiometer för några kronor så kan du justera steglöst.:tummenupp

Jo, sådana har jag kollat på, men de tål inte så mycket. OM man kör denna pumpen så den ger ett tryck på 2 bar så drar den 11 ampere. Nu ska jag ju inte köra den som tryckpump, och det blir inte så mycket tryck i slangen mellan pump och tråg (oljan ska bara upp ca en decimeter), så den kanske förbrukar 4 ampere istället. Men då behöver jag väl en potentiometer som tål ca 50 watt? Nu är inte min elkretsteori den bästa, länge sedan jag läste det. Men jag har kvar boken iallafall :D Och de potentiometrar jag hittat hos Elfa tål max 1 watt. Hur gör jag då?

Hur gör du med avluftningen då? Skulle returpumpen stanna av någon anledning så trycks ju all olja ut genom avluftningsslangen...:näsblod

Avluftningen ska få en slang som går några decimeter uppåt så oljan inte rinner ut. Och skulle pumpen stanna så oljan inte kommer fram där så kommer oljan att åka ut genom lagringarna istället och det kommer att ryka som fan... Även om det skulle komma en skvätt olja genom avluftningsslangen så är det nog mitt minsta problem. Man ska inte gråta över spilld olja. Gäller bara att placera slangen på något bra ställe så jag inte oljar ner däcken :D
 
Last edited:

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Pump

Hej! Bara för att pumpen får ett lägre varv med en potentiometer betyder inte att livslängden förlängs. Motorn kan istället gå varmare och man kan få problem med el vandring i lagrena som resulterar i värme utveckling och att lagerbanorna får såkallade el-märken. Ser ut som små streck. Stora fläktmotorer som är frekvensstyrda etc brukar till och med ha förstärkta lindningar. Nu är ju detta marginellt på en liten el-pump men tanken med längre livslängd håller inte dock är det ju bra om man vill strypa flödet. En flerstegs trafo är tex bättre! mvh Micke
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej! Bara för att pumpen får ett lägre varv med en potentiometer betyder inte att livslängden förlängs. Motorn kan istället gå varmare och man kan få problem med el vandring i lagrena som resulterar i värme utveckling och att lagerbanorna får såkallade el-märken. Ser ut som små streck. Stora fläktmotorer som är frekvensstyrda etc brukar till och med ha förstärkta lindningar. Nu är ju detta marginellt på en liten el-pump men tanken med längre livslängd håller inte dock är det ju bra om man vill strypa flödet. En flerstegs trafo är tex bättre! mvh Micke

Låter som du kan detta :tummenupp Funderar på att strunta i att strypa pumpen och köra den som den är... funkar nog fint det också. Dessutom väsnas den inte så mycket som jag trodde att den skulle göra.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87660

Byter du ut MosFET'en mot en högströmmare kan du kräma på mer än 6.5A.

Ahaa, där finns ju grejor som kanske funkar :tummenupp Tackar! Det där med MosFET har jag ingen aning om vad det är, förutom att det låter roligt, men 6,5 ampere borde jag klara mig på eftersom det inte blir så stor belastning. Kanske. Men det märker vi! Får nog ta och inhandla en sådandär grunka den 25:e.


:) :) :)

Hur stark är generatorn på en GSXR1100r ?
Klarar hojens elsystem alla pumpar ?

Ingen aning, men 50-60 watt mer borde den ju klara av. Kanske :va Borde inte bli så mycket mer än så eftersom pumpen inte behöver bygga något tryck, så det blir inte så jobbigt för den. Jag har ju diodbaklyse och diodblinkers som inte tar så mycket, och krisar det får jag väl byta ut halvljuslampan till en 35 wattare :) Det funkar nog. Hoppas jag. Men det märker vi! Men tackar för att du nämnde det, så jag vet varför det inte funkar sen :D
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Lahi, du är min idol, du vet det va? :yoparty

Den där hojjen blir kung! Svingen gjorde sig sjukt bra. Säkerligen mest körbar med hjulet längst bak men jag hade unvikit det för de såg lite mysko ut, skjut fram hjulet 5cm så ser de genast bättre ut.

Väl jobbat! du får en tumme upp av mig:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lahi, du är min idol, du vet det va? :yoparty

Den där hojjen blir kung! Svingen gjorde sig sjukt bra. Säkerligen mest körbar med hjulet längst bak men jag hade unvikit det för de såg lite mysko ut, skjut fram hjulet 5cm så ser de genast bättre ut.

Väl jobbat! du får en tumme upp av mig:tummenupp

Hehe, det visste jag inte, men nu vet jag :2cool

Ja, jag hoppas att det blir bra det här. Jag är väldigt nöjd med svingen :) Ser fram emot hur nästa sving kommer att se ut. Han ska nog snart börja bygga, verkar det som.
Jag tycker det ser rejsigt ut med hjulet längst bak, men det är inte så praktiskt på gata. Dessutom räcker inte kedjan till då... förresten, jag har fått tag på kedja nu :) Så i veckan blir det provkörning. Med hjulet längst fram, dvs. svängläget. Längst bak är raktframläget.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hehe, det visste jag inte, men nu vet jag :2cool

Ja, jag hoppas att det blir bra det här. Jag är väldigt nöjd med svingen :) Ser fram emot hur nästa sving kommer att se ut. Han ska nog snart börja bygga, verkar det som.
Jag tycker det ser rejsigt ut med hjulet längst bak, men det är inte så praktiskt på gata. Dessutom räcker inte kedjan till då... förresten, jag har fått tag på kedja nu :) Så i veckan blir det provkörning. Med hjulet längst fram, dvs. svängläget. Längst bak är raktframläget.



Vanu? ska du ha en ny sving?:confused:

Hehe, ja de ser lite rejs ut, men det ser ut som en åka strippen hoj. Däremot längst fram aka; wheeliemode är bättre, å sen kan du ju som sagt svänga också, varför man nu skulle vilja det? ;)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vanu? ska du ha en ny sving?:confused:

Hehe, ja de ser lite rejs ut, men det ser ut som en åka strippen hoj. Däremot längst fram aka; wheeliemode är bättre, å sen kan du ju som sagt svänga också, varför man nu skulle vilja det? ;)

Han som byggde svingen som sitter på nu vill bygga en sving till till mig. Mest för att testa sina nya maskiner. T.ex. servostyrt bord till plasman som snart är på väg från staterna. Den nya blir en aluminiumsving i MotoGP-stil (en sån där tjock en) fast med möjlighet att dra bak hjulet en bit. Ungefär lika långt som jag kan dra tillbaka hjulet nu. Blir nog fett :) Jag är försöksperson, men det tackar jag inte nej till.
Jo, det är roligt att svänga, så jag kommer antagligen att ha hjulet längst fram för det mesta. Men om jag skulle få för mig att rejsa så finns ju möjlighet till det :)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
halloj!
du som är i swingsvängen här. kunde man inte köpa swingjusteringar någonstans som hade lite mer påkostad lösning än original r1100 någånstans.
har för mig att jag sett fyrkantiga justerblock där man skruven sitter framåt på något sätt och dom satt i en "swingände" som man svetsar i originalswingrören. fan vad kryptiskt det här blev, vet du vad jag snackar om för några:va
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top