lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu är det dags för vinterns uppdateringar! Igår tog jag sista turen för året, och det var hur kul som helst. Har inte varit ute på en månad, men igår var det torrt och fint så då fick det bli några mil. Kallt som fan, men lite grepp fanns det ändå så powerwheelisarna blev ganska många
Det gillar brudarna.
Efter rundan åkte hojen in i sitt nya garage! Där ska det skruvas, skruvas och åter skruvas i vinter. Nu ska det bli en GSX-R 1195 Turbo, och det som ska göras är:
-Byta till större turbo. Kör med TD04-16T nu (från 850R), och en KKK K24 från S60R ska på. Ligger på vinden. Bild nedan.
-Dela hela motorn och fräsa ur blocket så att nästa punkt kan genomföras...
-Montera borrad Bandit-cylinderrad (foderna får inte plats om jag inte fräser ur blocket...). Cylinderraden ligger på vinden, nyborrad och klar! Går upp från nuvarande 76 mm till 81 mm i borr.
-Montera Hayabusakolvar. Ligger i köksskåpet. Smidda och med negativ dome. Ger rätt komp utan spacerplatta, så jag kommer att få rätt squishmått för en gångs skull... Blir på 1195 cc istället för de 1052 cc jag har nu. Bild nedan. Min hundvalp hittade en kolv...
-Byta flänsplatta på grenröret, ev. bygga om grenröret så KKK'n passar.
-Kapa tvärstag framför motorn så turbon får plats...
-Kapa en rad på intercoolern så jag kan svänga fullt... Gaffelbenen tar gärna i nu.
-Montera extern 38 mm wastegate. Tror jag. Får se hur det blir med platsen. Går det inte så får jag väl köra med den integrerade...
-Tillverka en separat pipa till wastegaten. (Om det blir extern)
-Tillverka nytt avgasrör i rostfritt. Som det gamla, 25 cm långt och 3 tum i diameter.
-Svetsa på 34 mm dumpanslutning på tryckröret, istället för 25 mm som jag har nu.
-Montera dump med 34 mm anslutning och med tratt! Den 25 mm Boschdump jag har nu hinner inte evakuera all luft, så jag har krökt spjällen tre gånger. Jag kan ju sätta dit en till, men jag kör hellre med en större än två mindre. Iofs är Boschdumparna jäkligt bra. Vi får se!
-Bygga ordentlig vevhusventilation för att sänka trycket i vevhuset = mer effekt.
-Tajma om kammarna till 109/109 eller 110/110 lobecenter = mer effekt på topp och mildare botten, så jag slipper rensa lådan hela tiden trots mer effekt. KKK:n kallas ju inte växellådsdödare för ingenting!
-Montera Apexi AVC-R digital boostcontroller! Det är en bra mojäng... Laddtrycket kan ställas efter varvet, olika tryck på olika växlar mm mm. Jag kan alltså ställa ner trycket på lågvarv och styra trycket precis hur jag vill så jag får en jämn och fin laddtryckskurva och effektkurva. Den där jättemoment- och effektstöten jag har nu vid ca 6000 varv ska planas ut så växellådan håller en stund till.
-Montera custombyggd sving! Håller på att tillverkas nu efter mina ritningar. Sving med cnc-frästa extensions, se bild. Kan köras med original hjulbas, och vid rejs så slänger jag på en längre kedja och kör med +13 cm förlängning. Får se om det blir dubbla rundrör bakåt eller kvadratiskt tvärsnitt, byggaren hade lite problem med spänningar mm. Men det löser sig säkert!
-Montera bakstötdämpare och länkage från GSX-R 1000 -02. Ligger på vinden och har gått 100 mil, dvs nästan ny. Ljusår bättre än originalaren från -86 som sitter på nu... den läcker som ett såll och var inte bra ens när den var ny.
-Modifiera länkageinfästningarna i ramen så att den nya dämparen passar. Blir dogbones så att jag snabbt kan höja och sänka baken.
-Montera Öhlins gaffelfjädrar. (Om pengarna räcker...)
-Snygga till sladdar mm.
-Snygga till lacken på toppkåpan. Finns lite sprickor i den nu pga. mycket spackel under... Alternativt skaffa ny spackelfri toppkåpa. Jag är även lite sugen på att montera en original GSXR1000 framlampa. Får se.
Jag har säkert glömt något, men jag kompletterar när jag kommer på det. Får se hur mycket jag hinner med, men förhoppningsvis ska allt vara färdigt till våren! Har ganska mycket i skolan också... men jag ska försöka hinna allt.
Effektmål: Målet är ca 350 hk på hjulet. Får se hur långt jag kommer. Det är ju iofs bara en fråga om laddtryck
Lite bilder!: Förresten, den gör sig nog ganska bra som streetfighter också. Inga kåpor, turbo och långsving
Hmm, får se vad det blir. Är lite sugen på det, men jag är även sugen på kåpor. Kan inte riktigt bestämma mig. Cross-styre eller kunna sitta kvar i 200+? Jaja. Här kommer bilderna. De på hojen visar hur den ser ut just nu. I veckan åker turbogrejorna av, och motorn ska ur.
Efter rundan åkte hojen in i sitt nya garage! Där ska det skruvas, skruvas och åter skruvas i vinter. Nu ska det bli en GSX-R 1195 Turbo, och det som ska göras är:
-Byta till större turbo. Kör med TD04-16T nu (från 850R), och en KKK K24 från S60R ska på. Ligger på vinden. Bild nedan.
-Dela hela motorn och fräsa ur blocket så att nästa punkt kan genomföras...
-Montera borrad Bandit-cylinderrad (foderna får inte plats om jag inte fräser ur blocket...). Cylinderraden ligger på vinden, nyborrad och klar! Går upp från nuvarande 76 mm till 81 mm i borr.
-Montera Hayabusakolvar. Ligger i köksskåpet. Smidda och med negativ dome. Ger rätt komp utan spacerplatta, så jag kommer att få rätt squishmått för en gångs skull... Blir på 1195 cc istället för de 1052 cc jag har nu. Bild nedan. Min hundvalp hittade en kolv...
-Byta flänsplatta på grenröret, ev. bygga om grenröret så KKK'n passar.
-Kapa tvärstag framför motorn så turbon får plats...
-Kapa en rad på intercoolern så jag kan svänga fullt... Gaffelbenen tar gärna i nu.
-Montera extern 38 mm wastegate. Tror jag. Får se hur det blir med platsen. Går det inte så får jag väl köra med den integrerade...
-Tillverka en separat pipa till wastegaten. (Om det blir extern)
-Tillverka nytt avgasrör i rostfritt. Som det gamla, 25 cm långt och 3 tum i diameter.
-Svetsa på 34 mm dumpanslutning på tryckröret, istället för 25 mm som jag har nu.
-Montera dump med 34 mm anslutning och med tratt! Den 25 mm Boschdump jag har nu hinner inte evakuera all luft, så jag har krökt spjällen tre gånger. Jag kan ju sätta dit en till, men jag kör hellre med en större än två mindre. Iofs är Boschdumparna jäkligt bra. Vi får se!
-Bygga ordentlig vevhusventilation för att sänka trycket i vevhuset = mer effekt.
-Tajma om kammarna till 109/109 eller 110/110 lobecenter = mer effekt på topp och mildare botten, så jag slipper rensa lådan hela tiden trots mer effekt. KKK:n kallas ju inte växellådsdödare för ingenting!
-Montera Apexi AVC-R digital boostcontroller! Det är en bra mojäng... Laddtrycket kan ställas efter varvet, olika tryck på olika växlar mm mm. Jag kan alltså ställa ner trycket på lågvarv och styra trycket precis hur jag vill så jag får en jämn och fin laddtryckskurva och effektkurva. Den där jättemoment- och effektstöten jag har nu vid ca 6000 varv ska planas ut så växellådan håller en stund till.
-Montera custombyggd sving! Håller på att tillverkas nu efter mina ritningar. Sving med cnc-frästa extensions, se bild. Kan köras med original hjulbas, och vid rejs så slänger jag på en längre kedja och kör med +13 cm förlängning. Får se om det blir dubbla rundrör bakåt eller kvadratiskt tvärsnitt, byggaren hade lite problem med spänningar mm. Men det löser sig säkert!
-Montera bakstötdämpare och länkage från GSX-R 1000 -02. Ligger på vinden och har gått 100 mil, dvs nästan ny. Ljusår bättre än originalaren från -86 som sitter på nu... den läcker som ett såll och var inte bra ens när den var ny.
-Modifiera länkageinfästningarna i ramen så att den nya dämparen passar. Blir dogbones så att jag snabbt kan höja och sänka baken.
-Montera Öhlins gaffelfjädrar. (Om pengarna räcker...)
-Snygga till sladdar mm.
-Snygga till lacken på toppkåpan. Finns lite sprickor i den nu pga. mycket spackel under... Alternativt skaffa ny spackelfri toppkåpa. Jag är även lite sugen på att montera en original GSXR1000 framlampa. Får se.
Jag har säkert glömt något, men jag kompletterar när jag kommer på det. Får se hur mycket jag hinner med, men förhoppningsvis ska allt vara färdigt till våren! Har ganska mycket i skolan också... men jag ska försöka hinna allt.
Effektmål: Målet är ca 350 hk på hjulet. Får se hur långt jag kommer. Det är ju iofs bara en fråga om laddtryck
Lite bilder!: Förresten, den gör sig nog ganska bra som streetfighter också. Inga kåpor, turbo och långsving

är den bitigare
Men är det inte lite slöseri med effekt om du inte ska kåpor på?