Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu är det dags för vinterns uppdateringar! Igår tog jag sista turen för året, och det var hur kul som helst. Har inte varit ute på en månad, men igår var det torrt och fint så då fick det bli några mil. Kallt som fan, men lite grepp fanns det ändå så powerwheelisarna blev ganska många :) Det gillar brudarna.

Efter rundan åkte hojen in i sitt nya garage! Där ska det skruvas, skruvas och åter skruvas i vinter. Nu ska det bli en GSX-R 1195 Turbo, och det som ska göras är:

-Byta till större turbo. Kör med TD04-16T nu (från 850R), och en KKK K24 från S60R ska på. Ligger på vinden. Bild nedan.

-Dela hela motorn och fräsa ur blocket så att nästa punkt kan genomföras...

-Montera borrad Bandit-cylinderrad (foderna får inte plats om jag inte fräser ur blocket...). Cylinderraden ligger på vinden, nyborrad och klar! Går upp från nuvarande 76 mm till 81 mm i borr.

-Montera Hayabusakolvar. Ligger i köksskåpet. Smidda och med negativ dome. Ger rätt komp utan spacerplatta, så jag kommer att få rätt squishmått för en gångs skull... Blir på 1195 cc istället för de 1052 cc jag har nu. Bild nedan. Min hundvalp hittade en kolv...

-Byta flänsplatta på grenröret, ev. bygga om grenröret så KKK'n passar.

-Kapa tvärstag framför motorn så turbon får plats...

-Kapa en rad på intercoolern så jag kan svänga fullt... Gaffelbenen tar gärna i nu.

-Montera extern 38 mm wastegate. Tror jag. Får se hur det blir med platsen. Går det inte så får jag väl köra med den integrerade...

-Tillverka en separat pipa till wastegaten. (Om det blir extern)

-Tillverka nytt avgasrör i rostfritt. Som det gamla, 25 cm långt och 3 tum i diameter.

-Svetsa på 34 mm dumpanslutning på tryckröret, istället för 25 mm som jag har nu.

-Montera dump med 34 mm anslutning och med tratt! Den 25 mm Boschdump jag har nu hinner inte evakuera all luft, så jag har krökt spjällen tre gånger. Jag kan ju sätta dit en till, men jag kör hellre med en större än två mindre. Iofs är Boschdumparna jäkligt bra. Vi får se!

-Bygga ordentlig vevhusventilation för att sänka trycket i vevhuset = mer effekt.

-Tajma om kammarna till 109/109 eller 110/110 lobecenter = mer effekt på topp och mildare botten, så jag slipper rensa lådan hela tiden trots mer effekt. KKK:n kallas ju inte växellådsdödare för ingenting!

-Montera Apexi AVC-R digital boostcontroller! Det är en bra mojäng... Laddtrycket kan ställas efter varvet, olika tryck på olika växlar mm mm. Jag kan alltså ställa ner trycket på lågvarv och styra trycket precis hur jag vill så jag får en jämn och fin laddtryckskurva och effektkurva. Den där jättemoment- och effektstöten jag har nu vid ca 6000 varv ska planas ut så växellådan håller en stund till.

-Montera custombyggd sving! Håller på att tillverkas nu efter mina ritningar. Sving med cnc-frästa extensions, se bild. Kan köras med original hjulbas, och vid rejs så slänger jag på en längre kedja och kör med +13 cm förlängning. Får se om det blir dubbla rundrör bakåt eller kvadratiskt tvärsnitt, byggaren hade lite problem med spänningar mm. Men det löser sig säkert!

-Montera bakstötdämpare och länkage från GSX-R 1000 -02. Ligger på vinden och har gått 100 mil, dvs nästan ny. Ljusår bättre än originalaren från -86 som sitter på nu... den läcker som ett såll och var inte bra ens när den var ny.

-Modifiera länkageinfästningarna i ramen så att den nya dämparen passar. Blir dogbones så att jag snabbt kan höja och sänka baken.

-Montera Öhlins gaffelfjädrar. (Om pengarna räcker...)

-Snygga till sladdar mm.

-Snygga till lacken på toppkåpan. Finns lite sprickor i den nu pga. mycket spackel under... Alternativt skaffa ny spackelfri toppkåpa. Jag är även lite sugen på att montera en original GSXR1000 framlampa. Får se.

Jag har säkert glömt något, men jag kompletterar när jag kommer på det. Får se hur mycket jag hinner med, men förhoppningsvis ska allt vara färdigt till våren! Har ganska mycket i skolan också... men jag ska försöka hinna allt.

Effektmål: Målet är ca 350 hk på hjulet. Får se hur långt jag kommer. Det är ju iofs bara en fråga om laddtryck :rolleyes:


Lite bilder!: Förresten, den gör sig nog ganska bra som streetfighter också. Inga kåpor, turbo och långsving :D Hmm, får se vad det blir. Är lite sugen på det, men jag är även sugen på kåpor. Kan inte riktigt bestämma mig. Cross-styre eller kunna sitta kvar i 200+? Jaja. Här kommer bilderna. De på hojen visar hur den ser ut just nu. I veckan åker turbogrejorna av, och motorn ska ur.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    65 KB · Visningar: 273
  • 2.jpg
    2.jpg
    77.2 KB · Visningar: 287
  • 3.jpg
    3.jpg
    57.9 KB · Visningar: 403
  • 4.jpg
    4.jpg
    51.6 KB · Visningar: 160
  • 5.jpg
    5.jpg
    68.5 KB · Visningar: 496
  • IMG_0031 (Medium).JPG
    IMG_0031 (Medium).JPG
    72.2 KB · Visningar: 758
  • IMG_0033 (Medium).JPG
    IMG_0033 (Medium).JPG
    77.5 KB · Visningar: 438
  • IMG_0036 (Medium).JPG
    IMG_0036 (Medium).JPG
    76.9 KB · Visningar: 506
Helvetes dig vill man ju inte glida upp jämsides med på motorvägen ... :tummenupp

Ser fram emot vinteruppdateringar och många pics.
 
Ska bli intressant o följa. Sista vändan igår? Jäkla lyx. Här har vi haft snö så länge jag kan minnas. Typ.

Själv väntar jag med allt skruvande till i april-maj nån gång. Blir mer sport då. Hehe.
 
Ditt garage ser öhhum lite kallt och dragit ut:tungan

Hehe, nädå, så farligt är det inte. Värmare finns nu, och väggarna med glipor är bara innervägg. Finns isolering och ordentlig vägg utanför. Under porten finns en bred gummiflärp, och överallt där det kan komma in kyla finns isoleringsmaterial inpetat. Så det ska nog bli bra!

:D
Helvetes dig vill man ju inte glida upp jämsides med på motorvägen ... :tummenupp

Ser fram emot vinteruppdateringar och många pics.

:D Den kan nog bli ganska pigg.
Många bilder kommer efterhand!

Ska bli intressant o följa. Sista vändan igår? Jäkla lyx. Här har vi haft snö så länge jag kan minnas. Typ.

Själv väntar jag med allt skruvande till i april-maj nån gång. Blir mer sport då. Hehe.

Jajjemän, +2 grader, varmt och torrt! Ingen snö än, men det kommer nog. Hehe, april/maj? Då har ju mc-säsongen varit igång i 2 månader... :tungan
 
Last edited:
vad är skillnaden mellan bandit cylraden och tex den som jag har dvs -91:ans:va är den bitigare:va
DU du du, hur skulle du säga att ditt "gamla" TD04 agg var i funktion med hojen, kom det för sent dåligt botten, för mycket botten seg på toppen eller:va har satt ett tänkt mål på 300 och står och väger mellan TD04 och antingen Mcx eller KKK24, men det verkar vara mera strul med oljereturer där än med TD:n, vad är ditt råd där:Bugar
 
Vill inte hamna bredvid dig vid rödljuset...kommer bli ett hysteriskt bygge:yoparty Men är det inte lite slöseri med effekt om du inte ska kåpor på?
 
Har du någon länk till info om Apexin?
Låter som en kanoninvestering !
 
vad är skillnaden mellan bandit cylraden och tex den som jag har dvs -91:ans:va är den bitigare:va
DU du du, hur skulle du säga att ditt "gamla" TD04 agg var i funktion med hojen, kom det för sent dåligt botten, för mycket botten seg på toppen eller:va har satt ett tänkt mål på 300 och står och väger mellan TD04 och antingen Mcx eller KKK24, men det verkar vara mera strul med oljereturer där än med TD:n, vad är ditt råd där:Bugar

Banditraden har en halv millimeter tjockare foder än 1127-raden. Nu när jag borrat så pass mycket i original foder så är den extra halva millimetern bra att ha :)
Det gamla aggregatet funkade kanon. Ska du ha 300 på hjulet så är egentligen 16T lite för liten. Den blir så stressad. Avgashuset ska hänga med att evakuera också, och närmar man sig 300 hästar så får man höja laddet ganska mycket för att det ska hända grejor pga. avgasmottrycket. Med höga ladd blir det lite hoppigt och inte lika följsamt och lättkört som vid lägre tryck.
Jag fick positivt tryck från strax under 4000. Byggde ett halvkilo till 6000 och sen bar det iväg ordentligt när nålen flög upp till 1,45 vid ca 7000-7500. Skoj :) Seg på toppen var den inte, den orkade hålla trycket ända till varvstoppet. Men om det var så hälsosamt för turbon vet jag inte.
Nöjer du dig med 250-270 hk på hjulet och ca 1 bar i tryck så är 16T en skitbra turbo. Du kan ju ladda mer men det blir hoppigt. Iofs kul, men ändå :D
McX400 eller KKK K24 pumpar längre och har större avgashus. Evakerar avgaser bättre. Jag har inte provat KKK:n än så jag kan tyvärr inte uttala mig om den. Men td04-16t (och 18t, 19t) är jäkligt bra aggregat.

Vill inte hamna bredvid dig vid rödljuset...kommer bli ett hysteriskt bygge:yoparty Men är det inte lite slöseri med effekt om du inte ska kåpor på?

Precis. Klart du ska ha kåporna kvar på ett sånt här bygge.

Hmm, ja, de får kanske stanna på. Orkar inte gömma undan alla sladdar och annat skit :D

Har du någon länk till info om Apexin?
Låter som en kanoninvestering !

http://www.apexi-usa.com/product_electronics_detail.asp?id=200&pageNum=1

Hupp? Jag kan ärva dina kåpor :tummenupp

Hehe, nja, det blir nog inte kåplöst ändå. Jag gillar inte när det blåser :D
 
Last edited:
Förresten, nu ser min stackars hoj ut så här... grenrör, turbo, intercooler, förgasare och plenum åkte av i kvälll. Glömde ta med KKK:n till garaget för en bild tillsammans med td04:an, men det kommer! Måste ju se hur stor skillnaden i storlek är :hihi
 

Bifogat

  • IMG_0042 (Medium).JPG
    IMG_0042 (Medium).JPG
    76.8 KB · Visningar: 449
Här kan man hitta Apexi mätaren om någon är intresserad av pris??

http://www.creatix.se/
Hittar inte den där? De har Gizzmos boostcontrollers, men någn Apexi hittar jag inte. En Apexi AVC-R kostar ca 6000:- i Sverige, men jag tar från staterna istället. http://www.extremepsi.com/ Tryck på "Boostcontrollers". $389 usd kostar den. $449 usd inklusive frakt. Sen tillkommer tull och sådant, men det blir ca 3000:- + tull.

Har du själv ritat upp svingen i cad ?
Kanske jobbar med det ?

Japp, den slängde jag ihop i Catia. Har inte hållf.beräknat den, men ska nog ta och göra det också i Catia.
Nä, jag jobbar inte med det, men jag pluggar till maskiningenjör och vi använder Catia ganska mycket. Går så många utbildningar i det som jag kan! Kan vara bra att kunna :)
 
Last edited:
Ser ut som en komplett uppgradering, kommer säkerligen bli snyggare och snabbare. ^^

Vem är det som bygger svingen åt dig och när blir den klar? Jag är sugen på enkelsving.
 
Banditraden har en halv millimeter tjockare foder än 1127-raden. Nu när jag borrat så pass mycket i original foder så är den extra halva millimetern bra att ha :)
Det gamla aggregatet funkade kanon. Ska du ha 300 på hjulet så är egentligen 16T lite för liten. Den blir så stressad. Avgashuset ska hänga med att evakuera också, och närmar man sig 300 hästar så får man höja laddet ganska mycket för att det ska hända grejor pga. avgasmottrycket. Med höga ladd blir det lite hoppigt och inte lika följsamt och lättkört som vid lägre tryck.
Jag fick positivt tryck från strax under 4000. Byggde ett halvkilo till 6000 och sen bar det iväg ordentligt när nålen flög upp till 1,45 vid ca 7000-7500. Skoj :) Seg på toppen var den inte, den orkade hålla trycket ända till varvstoppet. Men om det var så hälsosamt för turbon vet jag inte.
Nöjer du dig med 250-270 hk på hjulet och ca 1 bar i tryck så är 16T en skitbra turbo. Du kan ju ladda mer men det blir hoppigt. Iofs kul, men ändå :D
McX400 eller KKK K24 pumpar längre och har större avgashus. Evakerar avgaser bättre. Jag har inte provat KKK:n än så jag kan tyvärr inte uttala mig om den. Men td04-16t (och 18t, 19t) är jäkligt bra aggregat.

Men risken blir väl i stället att den tappar i botten va:va
Man vill ju ha botten, fast inte växellådsknäckarbotten och så vill man att den skall dra långt och kunna prestera 300 på hjulet, men så vill man ju även ha pengar i överflöd och en egen ö :rofl

Vad tror du man skulle behöva för tryck för att prestera ca 300, jag trodde man hamnade runt 1,5bar men det kanske måste till högre för att övervinna mottrycket, vad tror du.

Hur var det med KKK agget då, visst blev det en del fix med oljereturen där va och blev det inte trångt:va
 
KKK:n gillar inga höga tryck dock. Så man får nöja sig med det goda flödet /rasat tre kkk, aldrig mer :D.

För att inte skrämma skiten ur folk;
Ja, alltså... Om man nu räknar på volymer och effekt så krävs det ju mer laddtryck i en liten motor för att leverera effekt jämfört med en stor, som sväljer betydligt mer luft/varv.(det är ju liksom luftmängden som styr bränslebehovet, mer bränsle= mera knuff. Resten är matematik) Herrar som håller på med små voblospisar väljer inte kkk av detta skäl. Men eftersom den gode Lahi väljer att öka slagvolymen så får knotan i sig samma luftmängd som tidigare men vid ett lägre behov av övertryck. Ladda mindre, borra mer å snart har vi trimmat sugmotor :D- Eeeeeftersom 1200cc@12000rpm är teoretiskt jämförbart med 2400cc@6000 rpm (å då börjar 7:ans avgashus bli proppmätt, I tell ya..) så är inte kombinationen kkk24 å Lahi:s knota helt upp åt väggarna vansinnigt, utan snarare "lagom" (Jea.. om man nu anser 300+påsar vara lagom dvs...) Men hålla skall det göra, såvida det inte är ett sådant där "omärkt" aggregat från en stor matlåda..

:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top