Vinterns bygge snart klart...

Jag vet inte hur många av er som har läast eller kommer ihåg Gert´s olycka (finns att läsa i Minneslunden här) :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118985
Hur som helst så var det inte mycket av hans hoj som överlevde, men tanklocket var snyggt och helt så det sparade jag.

Som en lite kul grej och för att hedra en fin vän så skickade jag in det för gravering. Nu får åtminstonde nåt från Gert rulla runt på vägarna ett litet tag till;

Vilken fin detalj att göra. All heder åt Dig!
 
Det går att ta ut runt en 80 hk utan att anstränga ihjäl sig, bara man hittar grejor (börjar bli tunnsått till den här modellen...).
80 hästar? Dra mig baklänges! Vad får du för driftbild på den då? Original ligger RGV/RS på dryga 55 bakhjulshästar. Min 250 Racer lämnar cirka 80 bakhjulshästar och då med högt komp som kräver 102 oktan, lättade delar och kolvbyten vid 75 mil. Hur tar man ut 80 hästar ur en RGV utan att anstränga sig eller skjuta motorn? Jag har sett bänkpapper på en RS250 med motor uppborrad till 305cc och den lämnade cirka 65 hk.
 
80 hästar? Dra mig baklänges! Vad får du för driftbild på den då? Original ligger RGV/RS på dryga 55 bakhjulshästar. Min 250 Racer lämnar cirka 80 bakhjulshästar och då med högt komp som kräver 102 oktan, lättade delar och kolvbyten vid 75 mil. Hur tar man ut 80 hästar ur en RGV utan att anstränga sig eller skjuta motorn? Jag har sett bänkpapper på en RS250 med motor uppborrad till 305cc och den lämnade cirka 65 hk.

En tanke som säkert slagit många av oss...en ganska entusiastisk effektuppgift, men skitsamma, hojen är ju väldigt fin hursomhelst!
 
Riktigt läcker hoj! Väl byggt! Jag gillar ju allt som e tvåtakt så detta föll mig i smaken till 100% Fastnade lite för rören, de var fräcka såg ut att vara mycket jobb. Har du ändrat expansionskammaren någonting, flyttat eller förstorat? man kan ju laborera en hel del med detta på just tvåtaktare och tjäna lite effekt.
 
Tok-snyggt bygge. Det var ordentligt imponerande finish på det hela.
 

Okay, jag får ta tillbaka "utan att anstränga sig", men hur som helst är det full möjligt.

Jag avsåg att köpa ett big-borekit, 300cc och byta till 38 mm fuggarna + kitpipor. Då är det ifos inte en 250 längre, men den kommer ändå att lämna 80-85 hp på hjulet. Och det är relativt enkelt för den som kan skruva...

Eller så får man anstränga sig aningen mer;

Samma portning som RM125 fast med subportar
TZ:ans 38mm förgasare
Zeeltronincs tändsystem
Kitluftbox alt. öppna luftfilter (öppna är antagligen bättre för att öka gasflödet...)
Kalluftflödesmatning
Sugaya-pipor
Modifierade insug
Carbon reeds
Torrkoppling
Högkompstoppar
TZ kolvar (1 kolvring)
Svetsad vev och keramiska lager

Denna variant är betydligt mer komplicerad, men fullt möjlig. Tillförlitligheten blir nog sådär (som på alla andra trimmade maskiner...) kanske 25-30 mil / kolv.

Tillförlitligheten blir betydligt högre med 300cc-kittet.

För att undanröja alla spekulationer så har jag inte testat detta själv, utan jag utgår från att det som andra som trimmat dessa motorer säger är sant.

Men det kan hända att jag får lust att testa...:galen

Men då kanske jag har fel..?
 
Vilka pipor har du satt på nu? Vikt? Pris?

Vad har du gjort av alla saker som tidigare gömdes under cutsen?

Och såhär, bara mellan dig och mig (för det är väl ingen annan som läser här...ehhh), så tycker jag att du ska behålla motorn som den är, helt standard, möjligtvis undantaget byte till en torrkoppling, men då bara för det fina ljudets skull. Bygget talar för sig själv. Snyggt jobbat! :tummenupp
 
TYGA-pipor, kommer inte ihåg priset, men dom var hyfsat billiga. Vikten skall vara 9 kilo lättare än orginal.

Allt som fanns under orginalkutsen finns kvar där, fast lite omstrukturerat.

Denna motorn kanske får vara "orginal", men det kommer en till senare. Man måste ha minst 3 av allt! :D

Tack!
 

Bifogat

  • DSC01311.JPG
    DSC01311.JPG
    153.8 KB · Visningar: 150
Inte ofta man kollar på hojen innan tjejen :hihi

Men den där har du lyckats riktigt bra med, grymt snygg! Snyggaste som jag set iallafall! :tummenupp

Hade du bänkat den än?
 
Tack skall ni ha!

Nej, hojen är inte bänkad ännu, det är fortfarande lite småpill kvar att göra innan den är helt körklar.

Jag var tvungen att få ihop den för fotningen eftersom den skulle med i "Bike of the Year 2008". Lite stolt kan jag väl nämna att den blev utvald till "Bike of the Month, June 2008".

En bild till;
 

Bifogat

  • 200DSC_resize.jpg
    200DSC_resize.jpg
    68.5 KB · Visningar: 151
Fy faaaan va najs den ÄR!!! Grattis till utmärkelsen. Absolut värd det. :yoparty
 
polera

Tack skall ni ha!

Nej, hojen är inte bänkad ännu, det är fortfarande lite småpill kvar att göra innan den är helt körklar.

Jag var tvungen att få ihop den för fotningen eftersom den skulle med i "Bike of the Year 2008". Lite stolt kan jag väl nämna att den blev utvald till "Bike of the Month, June 2008".

En bild till;

Jag känner att jag får snart börja polera, ta hand om hojen med dokumenterad RACE-PRESTANDA, så det så! Toymans moppe.
 

Bifogat

  • IMG_0202 hp.jpg
    IMG_0202 hp.jpg
    155.8 KB · Visningar: 102
  • IMG_0192 hp.jpg
    IMG_0192 hp.jpg
    173.1 KB · Visningar: 77
Last edited:
Reggad ja, och blinkers finns som option... :D
Jag känner att jag får snart börja polera, ta hand om hojen med dokumenterad RACE-PRESTANDA, så det så! Toymans moppe.

Japp, Autosol på 1-kilos burkar, det är vad du behöver... :)

Sedan kan vi ju faktiskt ha ett polerrace du och jag, nu när jag oxå har skaffat mig en såndär H*nda som du har!

EDIT: Förresten, jag har ett orginalfäste till tutan, kom in och hämta det nån dag så slipper du ha skiten hängande så där....
 
Last edited:
Back
Top