Vinterkörning

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
5-10 cm smörig kramsnö, packat under. I princip nya grova däck. Körteknik eller ej så fanns det inte friktion, dubbdäck hade hjälpt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du någonsin provat (vinter)enduro?
Inte i modern tid, men det blir många hundra mil trampcykel vintertid varje år, på minst sagt blandat underlag, från djup modd till snöig grusväg och plogad asfalt, så viss erfarenhet av tvåhjuling och vinterväglag har jag trots allt ;)

Sen är det ju så klart skillnad på vilka dubb man har, men ska man ha något som bettar i skogen så är dom ju inte så charmiga på asfalt heller.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Säsongen är igång på riktigt nu. Denna dagen var nog den värsta jag varit med om. Fullständigt kaos i trafiken. Lastbilar körde fast överallt och det tog 90 minuter att köra 20km. Höll mig på hjulen men frös om tårna.
 

Bifogat

  • 24929304-EA45-4604-AEB4-CD2527E850D1.jpeg
    24929304-EA45-4604-AEB4-CD2527E850D1.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 42

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Säsongen är igång på riktigt nu. Denna dagen var nog den värsta jag varit med om. Fullständigt kaos i trafiken. Lastbilar körde fast överallt och det tog 90 minuter att köra 20km. Höll mig på hjulen men frös om tårna.

Respekt
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har inte läst hela tråden men tycker inte att du ska köra på vintern. Det är för mycket risk i det. Hur vet jag det?
Jo för att jag vaknade en morgon i Mars för 12 år sedan körkåt som fan då jag givetvis körde R1:an. +3 grader ute så inga problem!

Ut från garaget i Kungsbacka mot Götelaborg! På motorvägspåfarten.

Ettan… FULL jäVLA PUnG! Tvåan… Fullare mer Djäuvla PuNg!

Får dock snabbt slå av då det är bilkö och jag glider in mellan köerna mellan en lastbil på höger sida och bilar på vänster. Hela jävla mittendelen av vägen var ren is och snö!!! Rena turen jag höll mig på hjulen. Jag vågar inte tänka vad som hänt om det INTE var kö och jag slagit av. Kanske hade jag korsat strängen i 150-160 Blås.

Man gör sånt när man är ung och körkåt, man tänker med pungen istället för huvudet.

Vänta tills det är torrt och iaf + 7-8 grader.

my two 50Cent.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Säsongen är igång på riktigt nu. Denna dagen var nog den värsta jag varit med om. Fullständigt kaos i trafiken. Lastbilar körde fast överallt och det tog 90 minuter att köra 20km. Höll mig på hjulen men frös om tårna.
Hahaha Du får ga en whiskeyflaska MED whiskey i som avluftare till vevhuset som du får zippa på varannan kilometer. Du är king, men ser jävligt kallt ut. Hahah
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har inte läst hela tråden men tycker inte att du ska köra på vintern. Det är för mycket risk i det. Hur vet jag det?
Jo för att jag vaknade en morgon i Mars för 12 år sedan körkåt som fan då jag givetvis körde R1:an. +3 grader ute så inga problem!

Ut från garaget i Kungsbacka mot Götelaborg! På motorvägspåfarten.

Ettan… FULL jäVLA PUnG! Tvåan… Fullare mer Djäuvla PuNg!

Får dock snabbt slå av då det är bilkö och jag glider in mellan köerna mellan en lastbil på höger sida och bilar på vänster. Hela jävla mittendelen av vägen var ren is och snö!!! Rena turen jag höll mig på hjulen. Jag vågar inte tänka vad som hänt om det INTE var kö och jag slagit av. Kanske hade jag korsat strängen i 150-160 Blås.

Man gör sånt när man är ung och körkåt, man tänker med pungen istället för huvudet.

Vänta tills det är torrt och iaf + 7-8 grader.

my two 50Cent.
Jag kör inte för att jag är körkåt. Jag kör för att jag inte vill ha bil och inte pallar att ta bussen.

Jag vet inte vad som kan stoppa mig. Har kört till jobbet året runt i fem år nu. Aldrig gått omkull och aldrig bangat ur och tagit bussen. Skulle nog behöva en rejäl vurpa men den kommer aldrig.

Det är knappast någon racing just nu. Målet är att komma till jobbet utan dödsolycka typ.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Säsongen är igång på riktigt nu. Denna dagen var nog den värsta jag varit med om. Fullständigt kaos i trafiken. Lastbilar körde fast överallt och det tog 90 minuter att köra 20km. Höll mig på hjulen men frös om tårna.
Haha! Var idag värsta dagen? Igår morse måste väl varit 10ggr värre än idag eftermiddag? Iofs åker du ut från stan och jag in ? Tog mig nästan 3 timmar från Lilla Edet till Frölunda igår. Hade dock gått fortare på hoj ;)

Jag körde hoj året runt i slutet på 90-talet när jag bodde i Stenungsund. Men då var jag 18 och bodde utanför samhället. Idag kör jag knappt under 15 grader ?

Jag ser dock inga problem med att köra hoj vintertid om man klär sig varmt. Men jag sitter hellre tillbakalutad med en kaffe i knät och öppnar rutan lite för att få in lite frisk morgonluft i den varma bilen :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Haha! Var idag värsta dagen? Igår morse måste väl varit 10ggr värre än idag eftermiddag? Iofs åker du ut från stan och jag in ? Tog mig nästan 3 timmar från Lilla Edet till Frölunda igår. Hade dock gått fortare på hoj ;)

Jag körde hoj året runt i slutet på 90-talet när jag bodde i Stenungsund. Men då var jag 18 och bodde utanför samhället. Idag kör jag knappt under 15 grader ?

Jag ser dock inga problem med att köra hoj vintertid om man klär sig varmt. Men jag sitter hellre tillbakalutad med en kaffe i knät och öppnar rutan lite för att få in lite frisk morgonluft i den varma bilen :)
Det var rätt illa i förrgår morse också men igår var klart tuffast för hojkörning, enligt mig.

Min vinterkörning har blivit som en tävling med mig själv. Jag ska klara det, oavsett väder. Känner mig galet nöjd när man sladdar in på jobbet i världens skitväder. Bekvämt är det inte men allt slår bussen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Rena rama vårkänslorna igår med 8 plus och sol. I morse var det bara 3 grader, men torrt! Nu är det ju snart jullov och då åker vi till Norge, så mitt högst ofrivilliga säsongsuppehåll blir samma som innan pandemin, från runt den 20 december fram till 3-4 januari. :)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hemvärnet kör med skidor och odubbat vad jag förstått. Men med tanke på vinterkörning... Vad ska man ha för stövlar? Kläder kan man ju alltid dra på flera lager men motorcykelstövlar är ju smala och tajta - man fryser som fan. Skoterkängor eller bara dom fetaste jaktstövlarna man får tag på? Eller tre storlekar för stora och flera lager raggsockor? Batteridrivna värmesulor?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hemvärnet kör med skidor och odubbat vad jag förstått. Men med tanke på vinterkörning... Vad ska man ha för stövlar? Kläder kan man ju alltid dra på flera lager men motorcykelstövlar är ju smala och tajta - man fryser som fan. Skoterkängor eller bara dom fetaste jaktstövlarna man får tag på? Eller tre storlekar för stora och flera lager raggsockor? Batteridrivna värmesulor?
Jag kör också odubbat. Funkar väldigt bra. Hade varit coolt med skidor de värsta dagarna men är svårt att hitta bra hojar med skidor och har man bara en vinterhoj vill man gärna kunna plocka av skidorna smidigt från dag till dag.

Jag kör med samma stövlar året runt. Inga tjocka grejer men hyfsat vattentäta. Har raggsockor på vintern. Funkar bra för ett par timmars körning. Vid tankstopp får man gå in och värma sig. Ska du köra 40 mil motorväg i -10 finns det inte en stövel/strumpa i världen som hjälper. Då får man antingen gå in och värma sig på macken eller ha eluppvärmda stövlar/strumpor.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Funderar på att köpa skidor. Farfars bror körde sin Husqvarna till jobbet året om på sextiotalet. Fem mil. Med skidor. Gav bort hojen när han fick råd med bil. Skidor finns det ju att köpa såg jag. Har köpt mig en Himalayan och dom finns det ju skidor till. När de inte används hänger de ju bara bredvid.

Ska nog ta och byta mina äventyrsstövlar då. För de är rena skräpet. Vattentäta var dom i några månader men nu är de snarare tvärtom... ?
Jag kör bara sjuttioväg till jobbet. Genom skogen. Knappt någon trafik. Bara jag och två till och en kvinna som cyklar i princip varje dag det är möjligt. Hon håller värmen uppe iallafall.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Funderar på att köpa skidor. Farfars bror körde sin Husqvarna till jobbet året om på sextiotalet. Fem mil. Med skidor. Gav bort hojen när han fick råd med bil. Skidor finns det ju att köpa såg jag. Har köpt mig en Himalayan och dom finns det ju skidor till. När de inte används hänger de ju bara bredvid.

Ska nog ta och byta mina äventyrsstövlar då. För de är rena skräpet. Vattentäta var dom i några månader men nu är de snarare tvärtom... ?
Jag kör bara sjuttioväg till jobbet. Genom skogen. Knappt någon trafik. Bara jag och två till och en kvinna som cyklar i princip varje dag det är möjligt. Hon håller värmen uppe iallafall.
Var hittar du skidorna?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Himalayan med skidor.

Och en video till en annan hoj med skidor där man ser lite närmare en typ av skidor.
 

Bifogat

  • 298093318_460967659373749_5223645036916092023_n.jpg
    298093318_460967659373749_5223645036916092023_n.jpg
    167.8 KB · Visningar: 10
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Himalayan med skidor.
24hp på 200kg hoj går dock bort. Min vinterhonda har 39hp på 185kg fulltankad. Låg vikt är sjukt viktigt för vinterkörning. Sen använder jag även min vinterhoj som firmahoj/brukshoj där jag kör långa sträckor med tunga väskor med verktyg. Då räcker inte 39hp.

Funderar på en äldre versys 650 när hondan klappar ihop, men den envisas med att överleva all misshandel.

Eller att jag skaffar en renodlad superlätt vinterhoj och en renodlad adventure. Man får aldrig nog med hojar.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top