Vinterkörning

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
24hp på 200kg hoj går dock bort. Min vinterhonda har 39hp på 185kg fulltankad. Låg vikt är sjukt viktigt för vinterkörning. Sen använder jag även min vinterhoj som firmahoj/brukshoj där jag kör långa sträckor med tunga väskor med verktyg. Då räcker inte 39hp.

Funderar på en äldre versys 650 när hondan klappar ihop, men den envisas med att överleva all misshandel.

Eller att jag skaffar en renodlad superlätt vinterhoj och en renodlad adventure. Man får aldrig nog med hojar.
Känns som låg vikt borde vara negativt vid vinterkörning? Mer tryck mer fäste och mer effekt lättare hjulspinn?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Känns som låg vikt borde vara negativt vid vinterkörning? Mer tryck mer fäste och mer effekt lättare hjulspinn?
Jag har kört en del olika hojar på vintern och de där extra 50kg kan ge till grepp är försumbart när man brottas med en 50kg tyngre hoj i moddsträngar och snöhögar. Det ska vara lätt och gärna hyffsat låg så man kan parera med foten när framhjulet viker sig eller baken glider ut. Sen brukar tyngre hojar ha bredare däck så då är förlusten av grepp ännu större.

ABS kan dock starkt rekommenderas. Det har jag inte på nuvarande vinterhoj men blir ett krav på nästa. Har bara svårt att ge bort eller slänga min fullt fungerande gammelhonda. Saltet har käkat upp det mesta så den ser verkligen helt förjävlig ut. Lär inte få mer än någon tusenlapp för den. Samtidigt så går den som en klocka och är utrustad med värmehandtag, vindruta, handskydd och väskhållare. Hoppas den skär ihop helt till vintern så jag måste köpa nytt.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Då är väl Himalayan bra. Den har väl bara 120brett bakdäck. Men hur som helst. Det ska bli intressant. Jag kanske instämmer med dig efter provat vinterkörning. Har bara kört min lille KLX på vinter och det gick ju bra sålänge det inte var tjock blötsnö.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då är väl Himalayan bra. Den har väl bara 120brett bakdäck. Men hur som helst. Det ska bli intressant. Jag kanske instämmer med dig efter provat vinterkörning. Har bara kört min lille KLX på vinter och det gick ju bra sålänge det inte var tjock blötsnö.
Klx230 kollade jag på när jag skulle köpa nuvarande vinterhojen. Den tror jag är perfekt för renodlad vinterkörning. För mig föll den på en kombination av lite udda däckstorlek, låg effekt för annan körning och möjlighet till större packväskor. Då fanns de bara sprillans nya för 44900kr och det kändes fel att lägga så mycket pengar på en ny hoj som kommer se helt utskiten ut efter en säsong. Blir det en renodlad vinterhoj när hondan dör så lutar jag starkt åt en begagnad klx.

120 däck på himlayan är bra. Det har jag på hondan också. Något jag hades, kanske obefogat, oroat mig för med en RE som vinterhoj är risken för galen rost och korrosion i elsystemet med mera. Behöver inte vara så. Ser fram mot en rapport.

Sen funkar nästan alla hojar som vinterhojar bara man vill. Man brukar ta sig fram på något sätt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har kört med mina Oxtar ”crossstövlar”. Hyggligt vattentäta och varma. Sen två par yllestrumpor.

Tidigare hade jag några andra ”crosstövlar” som funkade neråt -30. Fast då var det oftast bara till o från jobbet. Nöjesåkning i -20 funkade om man jobbar sig varm på oplogade. skogsvägar.

Bra bild. :)

746F2576-EF8B-4DA9-A5DB-29978D820F3E.jpeg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har kört med mina Oxtar ”crossstövlar”. Hyggligt vattentäta och varma. Sen två par yllestrumpor.

Tidigare hade jag några andra ”crosstövlar” som funkade neråt -30. Fast då var det oftast bara till o från jobbet. Nöjesåkning i -20 funkade om man jobbar sig varm på oplogade. skogsvägar.

Bra bild. :)

View attachment 475615
Är det en gammal XT?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är ju en Bäst i test hoj. Från Bike 1985-86. :)
En DR600 från -86.
Kollade på dr, xt, xr med mera men de var så dyra så det fick bli en slr650. Sjukt praktiska hojar.

Börjar dock tröttna lite på gammalt skrot och vill ha nyare saker nu. Insprut och abs är nice på vintern. Gärna slippa stånkavibrationerna också.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top