Vinterhäst?

Okej, det är helt upp till dig.
Då är det bara att inse att vi har olika syn på hur djur ska behandlas, och så avslutar vi (iallafall jag) disskussionen.

Jag håller med dig. Tycker också det är slutdiskuterat nu, för övrigt.

Måste man "gå ut med dem", eller finns det hästlåda?

Japp de har hästlåda som då kallas box i allmänt tal, den ska man tömma varje dag precis om med kattlådan.

Nu ska jag byta om gå ut å titta till den gråa 2-hjulingen och sen åka och å rida en lååång och hääärrrlig tur.

Att äga häst är klart dyrare än att ha en hoj, om man ser till månadskostnad.

Men självklart går det att lösa det billigt där med. De stora kostnaderna är oftast inte inköpet (om du inte ska köpa nån tävlings pålle då) utan Uppstallningen, försäkring och veterinärskostnaderna.
Att ha hästen uppstallad, med in och utsläpp + foder brukar ligga runt 2500 - 4000 kr i månaden, Beroende på vad det är för stall. Självklart finns det dyrare. Men jag har svårt att tänka mig att du kommer hitta billigare än 2500 kr med "helpension".

Försäkringen vill jag inte gissa på då den varrierar ganska mycket, och oftast kan du själv välja hur mycket du vill försäkra pållen för.
Och veterinärskostnaderna är ju helt styrda av din försäkring/självrisk. vilken veterinär du går till spelar också roll.
Och så ska hästen skos med, nya sulor titt som tätt, och även om dne inte har skor, så ska den verkas.. mm.

Utöver hästen ska ju all utrustning till, men vad du behöver är ju helt upp till åldern på din dotter, hennes intresse för ridningen som sport eller hobby, vad som är tanken med att köpa hästen?
Är det en tävlings häst ni köper så blir allting automatiskt dyrare (det är inte som en racehoj ;) ) Då ska det va, Benskydd hit och dit, Transportskydd, Martingal, träns, bett, sadel för dressyr/hopp, olika vitaminer och minneraler. benlindor, borstar mm. Köper ni däremot en liten ponny, som hon ska harva runt på i paddock eller i skogen med så, begränsas oftast utrustningen till, Träns, tränsbett, en Allraund sadel, borstar, och ev benskydd om man anser att det behövs. Dock är det sällan "hobby ponnyer" har det, men det är inte dumt att ha... veterinär besök kostar :zpy:

ps. Jag har inte läst igenom hela tråden!

Vad äter en häst.. Är det hästkött som gäller?
Havre, Pellets, Müsli, Är basföda, de gör ungefär likvärdiga saker, men kostar olika beroende på små de skillnader som är (jag vet inte exakt. du får googla helt enkelt).

Betfor kompleteras med, för det ger extra energi, smakar socker typ :)

Sen får hästarna Hö som "mellanmål" Inte så energigivande, men mättande. Detta brukar ges ibland inne, som kvällsfodring, ibland som utfodring i hagen om de står i en "lerhage" eller om det bara är ont om gräs.

Saltstenar ska de ha med, så de får i sig lite salt med. Sen brukar de få en skopa minneraler med havren el. liknande.

Havre, Pellets, Müsli, Är basföda, de gör ungefär likvärdiga saker, men kostar olika beroende på små de skillnader som är (jag vet inte exakt. du får googla helt enkelt).

grundfoder är grovfoder som tex kan vara hö, ensilage, gräs, luzern eller halm. Alla hästar behöver grundfoder.
Rids de hårt behöver de extra energi sm de kan få i en massa olika varianter som, havre, musli, korn och så vidare.
Vill man kan det kompletteras med saftfoder som tex morötter, morötter är även bra för hungiga ryttare som behöve något nägot att tugga på.
Vi har även kaffebryggare i stallet men det är till de tvåbenta stalltyperna.

Nu har jag varit ute å känt på den Skånskta vintern och fått så mycket luft nerblåst i lungorna att jag klarar mig ett tag nu. Satt på mina 5hästkrafter hela tiden så jag slapp promenera.

Nu har jag beställt en häst.. Säljaren säger att den inte behöver äta på några veckor, kan det verkligen stämma? :va

Last edited:
Bara krossa mina drömmar, gör det! :gråta

..

Du har inte alls blivit lurad, ps:ad häst voila =painthorse:tungan

Det här (till höger) är att lura folk däremot, en barockpinto (:ajjabajjakorsa fraiserhäst på det där sättet, det ska vara orginal )

Bifogat

• Max2006.jpg
    Max2006.jpg
    34.4 KB · Visningar: 46
  • 100045100571.jpg
    100045100571.jpg
    11 KB · Visningar: 47
Last edited:
Man måste hålla hästen hårt i kopplet..
Denna slet sig och hoppade in i en bil när husse vände ryggen till.. Enligt uppgift hade bilägaren en säck morötter i baksätet..

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...