Vinterförvaring

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det inte lite överdrivet vikten av att ha att ha hojen i varmgarage? Kondens i tanken slipper man om man toppfyller den. Hur gör ni med era bilar? I det här avseendet är det ju likvärdigt.
Åtminstone min bil står inte still en hel vinter, och den har det mesta av elektroniken mer skyddad än på en hoj. Normalt sett är även bilars tankar av plast, och dom är ganska rostbeständiga trots allt ;)

Att det kommer någon vattendroppe med i soppan då och då gör inte så mycket, men om det börjar bli lite större mängder, då får man problem. Fördelen med E5/10 är ju att vatten och etanol blandar sig, så vattnet blandas upp med soppan istället för att komma i klumpform.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Mycket snack om att underhållsladda batteriet här. Jag har haft min Suzuki i drygt åtta år nu och rullat 7500 mil. Har aldrig underhållsladdat den. Är det nåt jag bör börja med? Jag plockar dock ur batteriet vintertid.
Det beror på hur mycket ström den drar i viloläge.
Vissa har elektronik som kan dra ur batteriet på några veckor, medans andra inte drar någonting alls i avstängt läge.
Men bäst är att ladda det fullt när man ställer bort det, ett batteri mår inte bra av att stå urladdat, livslängden förkortas.
Sval temperatur är också att föredra.
Medan batteriets elektrokemiska processer saktar ner i minusgrader ökar de takten rejält i höga temperaturer.
Hur stor praktisk betydelse det har kan man ju diskutera, men att hålla det fulladdat är ju en enkel sak för att göra det bästa man kan, om man inte orkar plocka ur det, och förvara det på ett kallt ställe.
Som med allt annat kan man optimera i oändlighet, men det måste ju vara rimligt, och ligga inom ramen för vad man orkar med.
Helt klart är det också stora kvalitetsskillnader på olika fabrikat av batterier.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Åtminstone min bil står inte still en hel vinter, och den har det mesta av elektroniken mer skyddad än på en hoj. Normalt sett är även bilars tankar av plast, och dom är ganska rostbeständiga trots allt ;)

Hur många sommarbilar vinterförvaras inte i kallförråd? Två av mina kompisars MB SL500 vinterförvaras i kallgarage t ex. Att elektroniken skulle vara mindre skyddad i en hoj kan jag inte hålla med om. ECU'n sitter ju under kutsen eller dynan, väl skyddad.

Kan inte tycka att det finns argument av tekniska skäl att vinterförvara i varmförråd. Däremot kan man ha andra synpunkter som gör att man väljer att göra så. Det är ju trots allt upp till var och en.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har vinterförvarat hojar både inomhus och i ouppvärmda skjul. Samtliga gångerna har dom startat fint på våren. ? Vissa förberedelser är viktiga, men inte särskilt avancerade.
Värt att tänka på är att inte torrgasa inomhus. Avgaslukten sitter i. Länge. ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har alltid förvarat alla hojar inomhus i värmen å inte gjort någe specielt för just vinterförvaring..
Vissa som enduro hojarna körs året runt ändå...
Alla hojarna står sommar som vinter upplyfta typ på centralstöd eller pall..

Varför dom står varmt har mycke me att göra att man kan gå å pilla på dom i t-shirt å tofflor, me andra ord inte behöva frysa för att göra någe me dom...

Plåt tank var väl någe som försvann på hojar för länge sen... Alla mina hojar har plast tank... Den älsta är från -94..
Min första me plast tank va -84 Qvarna. ..
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Mina står alltid utomhus under kapell. Kopplar aldrig bort batteriet. Har aldrig problem att starta på våren.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sen är de inte fel att sitta å ta en garage öl å minnas sommaren turer å längta till våren...
De fan så skönare å göra de I värmen än sitta å frysa i snödrivan..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej

Varför skulle tanken rosta hål ?

Mvh
I en plåttank som inte är helt fylld bildas kondens vid tempväxlingar. Kondens är vatten som är tyngre än bensin som därför sjunker till botten på tanken och rostar.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Plåt tank var väl någe som försvann på hojar för länge sen... Alla mina hojar har plast tank... Den älsta är från -94..
Min första me plast tank va -84 Qvarna. ..

6 hojar i vårt garage, årgångar mellan 97-09. Alla utom en har plåttank. Den med syntet har problem med svällning pga sprit. Så försvann för längre sen är nog en överdrift.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eldar du i pannrummet så skulle jag inte ställa in en hoj med brandfarliga vätskor i det utrymmet.

Ingen hoj mår dåligt av kallgrader så länge du har glykol i kylaren. Kylan i ett kallgarage konserverar nog dessutom bättre än ett varmt pannrum. Jag förutsätter att det ändå är torrt i garaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I en plåttank som inte är helt fylld bildas kondens vid tempväxlingar. Kondens är vatten som är tyngre än bensin som därför sjunker till botten på tanken och rostar.
Men nuförtiden med minst 5(?) % "förgasarsprit" # i bensinen så blandas nog kondensvattnet med spriten.
Spriten som är blandad med bensinen.

# Förgasarsprit köpte man för länge sedan på bensinstationen under vintern för att hälla i tanken när man tankade. Iden var att kondensvattnet i tanken skulle blanda sig med spriten och på så sätt minska risken för isproppar i förgasaren med följande motorstopp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men nuförtiden med minst 5(?) % "förgasarsprit" # i bensinen så blandas nog kondensvattnet med spriten.
Spriten som är blandad med bensinen.
Vad som nu verkar hända istället är att man får oxidation där tankens metallrena innandöme exponeras för E5/E10 - som på hygroskopisk väg tar upp vatten från luften - kan annars inte förklara den ökade mängd rostgegga man numera hittar i förgasarhojars flottörhus. "Det hände inte förr!"
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju nu lyckats dra på mig tre hojar till sen förra vintern och då blir det kanske lite trångt i garaget till vintern då jag vill ha inne två traktorer som används i snöröjningen.

Har väl nämts i denna tråd att däcken kan ta skada och spricka vid kyla men hur känsligt är detta och är det mer extrema landsvägsdäck det då rör sig om som spricker? I övrigt har jag torr kallförvaring så den biten är jag inte orolig över och har haft gammelbilarna förvarade så under 15 års tid utan att dom tagit nån skada. Här i norr är det ju inte mycket väder omslag under vinter det är ju mest bara kallt och torrt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej inte fan spricker däcken av kylan på en hoj som står orörd, det är värme som torkar ut gummi. Möjligen om däcken står utan luft att det blir sprickor där däcken är tillplattat och gummit mycket deformerat men jag har inte ens sett några sådana sprickor på hojar som stått. Ofta längre tid än en vinter.

Jag tror faktiskt inte ens att däcken spricker ifall du mot förmodan går ut i -35 grader och rullar hojen med tillplattade däck. Möjligen kinesdäck av plast men knappast några märkesdäck.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top