Vinterförvaring

MR_Z750

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2021
Hoj
Z 750
Hej

Jag funderar lite på vinterförvaring.

Vi bor i villa. Suteräng. Med en källardel som ligger ihop med bottenplan.

Vi har bara kallgarage.

Kan förvara hojen i tex pannrummet?

Är de några av er som vinterförvarar i boningshus?

Mvh Henrik

Hej

Jag funderar lite på vinterförvaring.

Vi bor i villa. Suteräng. Med en källardel som ligger ihop med bottenplan.

Vi har bara kallgarage.

Kan förvara hojen i tex pannrummet?

Är de några av er som vinterförvarar i boningshus?

Mvh Henrik
Har alltid en i vardagsrummet, pyntar den till jul, så slipper man tjorva med någon gran.
Men ofta även en i hallen, och en i köket.
Man vill ju se dom :)

Har alltid en i vardagsrummet, pyntar den till jul, så slipper man tjorva med någon gran.
Men ofta även en i hallen, och en i köket.
Man vill ju se dom :)

Är de sant eller driver du med mig:)?

Full tank o inga läckage på hojen så kan de ju inte va någon fara :)

Luktar det föe dig ?

Är det en förgasarhoj så tömmer jag förgasaren.
Men jag tar inte in någon som "gör ifrån sig" på golvet, det blir så dålig stämning då.
I övrigt är det inga problem, förutom när man har en bastukväll, för då är det alltid någon som ska starta en hoj, och den parfymen sprider sig oerhört snabbt...

Varför kan du inte förvara den i kallgaraget? Batteriet kan du ju ta ur om du är rädd att det ska må illa.

De är inga problem å ha den i pannrummet... Där har hojen de varmt å gott istället för frysa i kallgaraget..

Varför skulle tanken rosta hål ?
Den frågan är inte den första man ställer när man har 15 liter bensin på golvet. Jag vet. Tankar rostar, mer eller mindre, än hur du beter dig med tillsatser, full eller halvfull tank. E5 och E10 är hygroskopiskt. Ska du dra in hojen i huset, dränera den på bensin.

"Batteriet mår bättre i kallgarage. Hojen mår nog bättre i pannrummet"

Av vilken anledning rent tekniskt mår hojen bättre av att förvaras i uppvärmt utrymme?

Vissa däck tycker ju inte om att bli frysta, men då handlar det ju mest om slicks mig veterligen.

Minusgrader är inga problem egentligen, så länge du har glykol i hojen, det värsta är alla temperaturväxlingar, det är dom som orsakar kondens.

Mest för att slippa oxidering pga kondens vid väderomslag.
Håller med om det, och även att dränera tanken, det är trist med bensin i frigående form inomhus.
Men rent tekniskt så mår batteriet bättre i kylan, det har mindre självurladdning.
Men är det urladdat så riskerar det naturligvis att frysa sönder.
Nackdelen med att ha det i hojen inomhus är ovan nämnda bastukvällar. :)

Mina står i välventilerat kallgarage, men flyttas in i värmen om jag ska göra något.
Tömmer bensin, kör en stund på alkylat och underhållsladdar batterierna under stilleståndet.
En ska få bo i källaren denna vinter p g a putsbehov.

Mycket snack om att underhållsladda batteriet här. Jag har haft min Suzuki i drygt åtta år nu och rullat 7500 mil. Har aldrig underhållsladdat den. Är det nåt jag bör börja med? Jag plockar dock ur batteriet vintertid.

Är det inte lite överdrivet vikten av att ha att ha hojen i varmgarage? Kondens i tanken slipper man om man toppfyller den. Hur gör ni med era bilar? I det här avseendet är det ju likvärdigt.

Mycket snack om att underhållsladda batteriet här. Jag har haft min Suzuki i drygt åtta år nu och rullat 7500 mil. Har aldrig underhållsladdat den. Är det nåt jag bör börja med? Jag plockar dock ur batteriet vintertid.
Jag låter batterierna sitta kvar, och hojarna drar lite ström hela tiden.
Men eftersom jag har snabbkontakter så är det enkelt att flytta runt laddaren då och då.
Laddaren sitter aldrig längre än nödvändigt på ett batteri.

Back