Vinterförvaring, vilken metod?

Skicka PM till mig, jag kan konservera din hoj, vi gör det på jobbet ibland fast oftast lite större maskiner - sist var det ett Maersk-fartyg som skulle malkulas. Det är inte billigt alls, men bäst är det nog allt! :tummenupp
 
Bäst torde väl vara att plocka ner allt och renovera hela hojen. Du behöver definiera exakt vad du menar med bäst.

I övrigt finns alternativen "tillräckligt bra för att inte vara någon praktisk skillnad mot helrenovering". Där finns att byta alla vätskor och slitdelar som är i behov att bytas, full tank och välpumpade däck.
Annars går det utmärkt att bara parkera hojen, och ta ut den på våren med i princip.
Oskruvat är bäst.
 
Det bästa är att köra den regelbundet året runt så att den blir genomvarm och sen tvätta bort salt när det finns.
Med andra ord är frågan felställd.
 
Om ni inte kan lämna ett seriöst svar på min fråga så förstår jag inte varför ni svarar? Får det er att känna er tuffa när ni spelar allan eller försöker göra er roliga? Så oerhört tråkigt när det finns så få svenska motorcykelforum.

Inte så konstigt att man inte besökt detta forum eller varit inloggad sedan 2017.

Jag kommer inte besöka detta forum något mer.
 
Finns väl ingen anledning att låta den stå över vintern med ny olja, det andra alternativet har ingen gjort sen 20 talet, om ens
På 20 talet hade dom flesta fyrtaktshojar färskoljesmörjning, så det var meningslöst att fylla på olja i oljetanken, den rann ut på golvet innan jul. På 30 till slutet på 60 talet var det vanligast med torrsumpsmörjning, alltså en returpump som pumpade tillbaka oljan från vevhuset till oljetanken. Med dom kunde det dröja ända till påsk innan all olja runnit ut på golvet.
 
Om ni inte kan lämna ett seriöst svar på min fråga så förstår jag inte varför ni svarar? Får det er att känna er tuffa när ni spelar allan eller försöker göra er roliga? Så oerhört tråkigt när det finns så få svenska motorcykelforum.

Inte så konstigt att man inte besökt detta forum eller varit inloggad sedan 2017.

Jag kommer inte besöka detta forum något mer.
Å nej.
 
Eller så kör man tills säsongen är över, ställer undan den med underhållsladdning och när asfalten kikar fram så gör man service och börjar säsongen med allt färskt och nygjort. Ingen risk att temperaturväxlingar mm orsakat kondens eller liknande i diverse utrymmen. 4-5 månader måste väl sakerna kunna stå utan att rasa totalt.

Alternativt kör året runt och serva enligt manual....
 
Om ni inte kan lämna ett seriöst svar på min fråga så förstår jag inte varför ni svarar? Får det er att känna er tuffa när ni spelar allan eller försöker göra er roliga? Så oerhört tråkigt när det finns så få svenska motorcykelforum.

Inte så konstigt att man inte besökt detta forum eller varit inloggad sedan 2017.

Jag kommer inte besöka detta forum något mer.
Tjena!
Är själv rätt ny på detta forumet, men grabbarna här kan verkligen sin sak. All respekt till dem. Dem har dessutom gett dig massa info o förslag, däremot verkar inte dem svaren falla dig i smaken och fortsätter på ditt enkelspår. Därav förmodligen alla dessa trollsvar.
Lycka till med vinterförvaringen!
 
Om ni inte kan lämna ett seriöst svar på min fråga så förstår jag inte varför ni svarar? Får det er att känna er tuffa när ni spelar allan eller försöker göra er roliga? Så oerhört tråkigt när det finns så få svenska motorcykelforum.

Inte så konstigt att man inte besökt detta forum eller varit inloggad sedan 2017.

Jag kommer inte besöka detta forum något mer.
Du frågade om bäst. Jag svarade vad jag anser är bäst.

Du fick flera vettiga, rimliga och bra svar i början, men envisades med att det inte var det du frågade efter, utan vad som var bäst.

Vi måste få ha lite roligt. Detta är inte Fråga Lund där du får korrekta akademiska svar levererat på beställning.

Dina alternativ är lite festliga också - det är ju som den där "farsans kompis" som minsann vet att man måste göra massa konstigheter för att få hojen att klara en vinteravställning.

Det ligger (eller låg) ett visst mått av sanning i alla dessa extremt omständiga sätt att fixa med sin hoj inför vintern, eller generellt. Men tiden har gått och utvecklingen framåt. ALLT är mycket bättre nu. Inga förgasare. Ingen rundsmörjning (min första bil hade 12 smörjnipplar i chassiet som skulle smörjas var 500:de mil). Alla hojar har oljefilter. Material, toleranser, elektronik, ja allt är bättre. Bättre som i mer driftsäkert. Men många lever kvar i 60-talet.

Fan jag startade nyss upp hobbybilen med snart två år gammal vanlig mack-bensin i. Det bara ska ju inte gå, tredjedelstank var det också. Men den bara rullade igång, som vanligt.

Don't sweat the small stuff. Konstra inte. Full tank, batteriet på laddning. Om du byter olja/filter på våren, hösten eller mitt i sommaren det kvittar, huvudsaken är att det blir gjort regelbundet.

Vill du verkligen veta vad som är bäst för att ställa av en hoj - allvarligt, ta kontakt med mig så kan jag fixa det. Men det är självklart 100% fullständigt onödigt och överdrivet. Lite som ditt sätt att pusha på kring "bäst". Ger man sig in i leken får man leken tåla.
 
Zx6r, R6 och R1. Inte gjort ett enda skit vid vinterförvaring. Har aldrig varit ett enda problem med hojarna. Dock laddat batteriet och kollat lufttryck vid våren såklart.
 
A och O, tanka fullt för att slippa kondens i tanken. Rosten som annars bildas är modermodemets källa till allt jäkelskap i hårdvaran. Sen att man på våren yrar omkring och försöker få tag på nya däck, nytt batteri och rensa förgasarna från klägg - det hör till. Byta olja och filter gör man när man får dåligt samvete. Byter bromsvätskan när behållarens innehåll ser ut som icke-ruskad Pucko.
 
Inte ens batteri behöver laddas. Mina hojar förvaras utomhus under kapell på vintern. Fungerar utmärkt även utan batteriladdare. Har aldrig haft problem att starta upp dom till våren.
Men det var ju inte det hen frågade efter :) Hen vill veta om hEn ska sörva enligt schema eller fylla hela motorn med olja.. Jag tycker bäst att hälla i rätt mängd olja..

:shrules
 
Om nu stora mängder olja är det enda viktiga så måste det bästa väl vara att ha ett stort tråg, ta loss ventilkåpan, tändstift och oljepluggen på motorn, lägga ner den i tråget, och fylla på med olja så att det lite drygt täcker motorn. Eventuellt efterfylla lite när alla hålrum i motorn är fyllda efter en stund.
 
Det absolut bästa måste väl ändå vara att skaffa en stor oljecistern full med olja, och hissa ner hela hojen i den?
Då både konserveras och smörjs allt… :crash
 
Det absolut bästa måste väl ändå vara att skaffa en stor oljecistern full med olja, och hissa ner hela hojen i den?
Då både konserveras och smörjs allt… :crash
Glöm inte att ha underhållsladdning av batteriet på.
 
Kan ju lägga min 5-centare med att säga att det inte borde behövas göras särskillt mycket alls innan vintern. Bara se till att hojen inte står ivägen, inte blir stulen, och så klart inte rostar. Dagens bensin med alla tillsatser ska kunna sitta still under ett år utan gegga fast, och är hojen bara hel och ren innan förvaringen så hoppar den igång som en glad kossa på våren. Servar gör man ju ändå ganska regelbundet, så ojlan hinner aldrig bli riktigt 'farlig', och är kedjan ren så rostar inte den.

Jag har en Mazda Miata som jag ställer in i ett varmgarage över vintern, som inte har några problem att starta när det är dags efter vintern. Den hostar kanske till ett par gånger innan alla cylindrar kommer igång, men strax spinner den som en bortskämd kisse. Jag laddar bara batteriet, kopplar sedan loss minuspolen så inte klocka och sånt drar, och ställer en avfuktarbalja i bagaget, sen är det god natt och god jul.

Hojen har jag dock några elaka ideer om. Det bästa enligt mig inför vintern vore att helt plocka ut batteriet ur hojen, lätta på däcktrycket till kanske 1 bar i varje däck, skruva löst framhjulet aningens och sätt en lapp "Varning löst framhjul", och ta med sätet hem också. Då står den tryggt, ingen vill ens försöka sno den hojen.

... OCH ta med fotpeggarna hem också! ?
 
Sen får vi inte glömma att kolla med mc-butikerna innan man köper hoj att den stått överfylld med ny olja om hojen stått i hallen mer än 3-4 månader? Eller vart går gränsen tidsmässigt? Även ni som köper reservdelar till motorn kollar väl att de legat i ett oljebad sedan tillverkning? ?
 
Ta inte illa upp TS, ingen vet ju ens vad det är för hoj du har eller hur du tänker vinterförvara den, inne, ute, etc.
Du har fått flera bra tips så läs tråden igen och upp med hakan :krama
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top