Vinterförvaring, vilken metod?

Man kan fortsätta i det oändliga.

OM MAN BÖR BYTA UT SOMMAR LUFTEN I Däcken till vinter kall luft så gummit åldras långsammare.

Fyller man med motor olja i luftburk en till den är full får ventilerna som på Ts hoj fastnar på 4-5 månader rejält med smörja.

Ts. Ursäkta ironin i mångas frågor o svar.

Men ta som ex hur gör folk med gräsklippare som ex eller bortglömda jordfräsar. Bensindrivna snöslungor i Skåne. Osv osv.

Jag fick 2 honda elverk som är från tja mycket tidigt 80tal. Dessa har stått i en Ladugård i minst 20 år utan tillsyn.

Byte olja. Rengöring av förgasare. 2-3 ryck i snöret o bägge gick som att dom var startade varje dag.

Motorer behöver inte bytas olja på mer än va 800-1000 mil herregud på detta forumet är vi kanske 10-15 st som kör mer än 1000 mil om året på hoj.

Personligen rullar min yzf1000r thunderace året runt oavsett väder inklusive snöslask..

Byter olja en gång om året o samma med Bromsvätska. Smörjer kedjan kanske var 100de mil tvättar vid behov.

Thats it. Köper man därimot någon otroligt mystisk enastående ovanlig maskin så kanske man kan fundera på det du funderar på.

Tittade föresten på utube när dom startade en Porsche 917? Lemans räääser. Den hade stått i 40 år helt orörd den är kanske värd 10 millioner+ dom bytte inte olja ens innan dom malde på starten i en timme.. Inga ventiler satt fast, vevaxel hade inte rostat fast heller.

Ts du nojar över ett totalt obefintligt problem. Möjligen att militären konserverar sina fordon som står i beredskap i 40-50 år men då används typ 1 matsked av konservering olja i varje cylinder. Inget mera.

Ta o kör din hoj vad det nu än är o njut av livet istället för att fundera på om din hoj motor klarar av att stå avstängd i 4-5 månader..

Mvh moddler
 
Man kan fortsätta i det oändliga.

OM MAN BÖR BYTA UT SOMMAR LUFTEN I Däcken till vinter kall luft så gummit åldras långsammare.

Fyller man med motor olja i luftburk en till den är full får ventilerna som på Ts hoj fastnar på 4-5 månader rejält med smörja.

Ts. Ursäkta ironin i mångas frågor o svar.

Men ta som ex hur gör folk med gräsklippare som ex eller bortglömda jordfräsar. Bensindrivna snöslungor i Skåne. Osv osv.

Jag fick 2 honda elverk som är från tja mycket tidigt 80tal. Dessa har stått i en Ladugård i minst 20 år utan tillsyn.

Byte olja. Rengöring av förgasare. 2-3 ryck i snöret o bägge gick som att dom var startade varje dag.

Motorer behöver inte bytas olja på mer än va 800-1000 mil herregud på detta forumet är vi kanske 10-15 st som kör mer än 1000 mil om året på hoj.

Personligen rullar min yzf1000r thunderace året runt oavsett väder inklusive snöslask..

Byter olja en gång om året o samma med Bromsvätska. Smörjer kedjan kanske var 100de mil tvättar vid behov.

Thats it. Köper man därimot någon otroligt mystisk enastående ovanlig maskin så kanske man kan fundera på det du funderar på.

Tittade föresten på utube när dom startade en Porsche 917? Lemans räääser. Den hade stått i 40 år helt orörd den är kanske värd 10 millioner+ dom bytte inte olja ens innan dom malde på starten i en timme.. Inga ventiler satt fast, vevaxel hade inte rostat fast heller.

Ts du nojar över ett totalt obefintligt problem. Möjligen att militären konserverar sina fordon som står i beredskap i 40-50 år men då används typ 1 matsked av konservering olja i varje cylinder. Inget mera.

Ta o kör din hoj vad det nu än är o njut av livet istället för att fundera på om din hoj motor klarar av att stå avstängd i 4-5 månader..

Mvh moddler
Känns ändå nice att vara bland de 10/15 som kör mer än 1k mil per år. ?
 
Känns ändå nice att vara bland de 10/15 som kör mer än 1k mil per år. ?
Om det är så är det ok är det flera som har nöjet att köra över service milen per år är det ju ännu bättre då är vi fler som faktiskt njuter av nöjet att köra hoj (sporthoj) ?.

Ts kan ju även kolla då mercedes sätter en ny motor i bänk o kör denna på max vridmoment varvtal med vanlig cervice 100,000 mil och sedan plockar isär denna o mäter upp.. Den är knappt mätbart slitage i.

Så moderna motorer efter 1980 är iprincip outslitliga om dom körs efter cervice boken.
 
Freudiansk flesrkivning? Cervixboken? Vad serverar du där?
Det beror helt på besökaren.
Men varför inte en biff stekt i mineral 10w-40 marinerad i en skvätt slick50 så den kanar ned lätt, detta tillsammans med helstekta ekologiska ekollon från eget tomt.

Sallad av färskplockade maskrosblad o lite harsyra.

Kan serveras med verkstads kyld Arboga 5,2 lätt skummad.

Verkar detta ok?
 
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)

Alternativ 3 i punkt 1 är inte alls farligt (mig veterligen) för motorn då den redan är varmkörd när oljan töms ur, så när man fyller på med ny olja och sedan kör på tomgång i 2-3 minuter så att den nya oljan når alla delar så blir det ingen kondens eller liknande.

Edit. Ni som fjantar er och inte svarar seriöst kan väl starta en tråd och hålla till där. ;)
Svarar samma som på soe.se , byt till dubbdäck och kör alt 2 byt olja töm bränsle ladda batteri om det finns och låt stå inget fjantande med starter hit o dit o ventiler fastnar inte över vintern så varför krångla så förbannat ?
Antar ju att du kör grushoj när du ställde frågan där ?
 
Om det är så är det ok är det flera som har nöjet att köra över service milen per år är det ju ännu bättre då är vi fler som faktiskt njuter av nöjet att köra hoj (sporthoj) ?.

Ts kan ju även kolla då mercedes sätter en ny motor i bänk o kör denna på max vridmoment varvtal med vanlig cervice 100,000 mil och sedan plockar isär denna o mäter upp.. Den är knappt mätbart slitage i.

Så moderna motorer efter 1980 är iprincip outslitliga om dom körs efter cervice boken.
Möjligen 100000 km.
 
Jag kommer dock avstå vissa råd i denna tråd om att byta olja, fylla tanken full med bensin osv. :lol
 
Man kan fortsätta i det oändliga.

OM MAN BÖR BYTA UT SOMMAR LUFTEN I Däcken till vinter kall luft så gummit åldras långsammare.

Fyller man med motor olja i luftburk en till den är full får ventilerna som på Ts hoj fastnar på 4-5 månader rejält med smörja.

Ts. Ursäkta ironin i mångas frågor o svar.

Men ta som ex hur gör folk med gräsklippare som ex eller bortglömda jordfräsar. Bensindrivna snöslungor i Skåne. Osv osv.

Jag fick 2 honda elverk som är från tja mycket tidigt 80tal. Dessa har stått i en Ladugård i minst 20 år utan tillsyn.

Byte olja. Rengöring av förgasare. 2-3 ryck i snöret o bägge gick som att dom var startade varje dag.

Motorer behöver inte bytas olja på mer än va 800-1000 mil herregud på detta forumet är vi kanske 10-15 st som kör mer än 1000 mil om året på hoj.

Personligen rullar min yzf1000r thunderace året runt oavsett väder inklusive snöslask..

Byter olja en gång om året o samma med Bromsvätska. Smörjer kedjan kanske var 100de mil tvättar vid behov.

Thats it. Köper man därimot någon otroligt mystisk enastående ovanlig maskin så kanske man kan fundera på det du funderar på.

Tittade föresten på utube när dom startade en Porsche 917? Lemans räääser. Den hade stått i 40 år helt orörd den är kanske värd 10 millioner+ dom bytte inte olja ens innan dom malde på starten i en timme.. Inga ventiler satt fast, vevaxel hade inte rostat fast heller.

Ts du nojar över ett totalt obefintligt problem. Möjligen att militären konserverar sina fordon som står i beredskap i 40-50 år men då används typ 1 matsked av konservering olja i varje cylinder. Inget mera.

Ta o kör din hoj vad det nu än är o njut av livet istället för att fundera på om din hoj motor klarar av att stå avstängd i 4-5 månader..

Mvh moddler
Och inte ens i Försvarsmakten konserveras det längre, jo, småmaskiner som typ motorsågar och bergborrmaskiner.
Man kom på att det kostade mer än det smakade, så redan på slutet av 90-talet upphörde konservering av fordon.
Så istället så åkte vi runt i mobförråden och körde fordonen vart 4:e år.
Aldrig några problem med motorerna, däremot så kunde bromsoken kärva.
Jag skulle gissa att ett bromsvätskebyte innnan förrådsställning hade kunnat göra susen.
Men jobbar inte där längre, så hur man gör idag vet jag inte?
Men helt klart finns det många som lägger onödig energi på förrådsställning, speciellt på ett fordon som bara blir stående några månader.
Därför tycker jag att det är trist att behöva lämna in hojen på "årsservice" för att garantin ska gälla, det blir ofta mycket pengar rätt ner i sopkorgen.
 
Trådskaparen har ju lämnat å inte intresserad att läsa förslagen.. Onödigt att fortsätta skriva i tråden ju...
 
Trådskaparen har ju lämnat å inte intresserad att läsa förslagen.. Onödigt att fortsätta skriva i tråden ju...
Tänk om man bara gjorde sånt som verkligen är nödvändigt. Då hade man fått en strid om vem som ska vara Chairman of the bored!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top