Vinterförvaring, vilken metod?

Dima

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2017
Ort
Danmark
Hoj
Ingen
Vilken metod är bäst när det gäller vinterförvaring?

Metod 1, som många numera använder.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
5. Till våren, tuta och kör.

Metod 2, en äldre och inte lika vanlig metod i dag.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Skruva ur tändstiftet och häll en tesked olja i cylindern.
3. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
4. Skruva tillbaka tändstiftet.
5. Fyll på med ny olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.

Edit.

Tror en kombination av 1 och 2 är bäst.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Fyll på me olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
5. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
 
Last edited:
Vilken metod är bäst när det gäller vinterförvaring?

Metod 1, som många numera använder.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
5. Till våren, tuta och kör.

Metod 2, en äldre och inte lika vanlig metod i dag.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Skruva ur tändstiftet och häll en tesked olja i cylindern.
3. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
4. Skruva tillbaka tändstiftet.
5. Fyll på med ny olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
Inte för att vara sådan,
Men gör verkligen folk enl princip 2? Om ja, av ren ängslighet eller annat inbillande?
Skiten vi kör runt på är inte gjort av bomull. Jag skulle säga enl P.1 alla gånger, lite underhållsladdning på det sedan får den stå tills jag klivit ur bastun och är redo för vårens första tur. Dock 30c idag så vinterförvaring känns avlägset.
 
Nu frågar jag efter vilken metod som är bäst och inget annat. ;)

Metod 2 tycker jag låter bäst då hela motorn inuti är dränkt i olja... men vad vet jag!?

Edit: Eller en kombination av 1 och 2.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Fyll på me olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
5. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
 
Last edited:
Men gör det enkelt då och övertänk inte något som inte behöver sönderanalyseras.

Tvätta
Byt olja/filter
Pumpa däck
Underhållsladda batteri
Ställ den där den får plats.

Saker går ju normalt sönder när man använder dem, inte tvärtom. Antar därför att åtgärder tagits för hojens skick innan förvaring.

My 5 cents.
 
Nu frågar jag återigen efter vad som är bäst och inget annat. ;)

Frågar specifikt om detta med oljan. Allt annat med att underhållsladda batteriet etc vet jag.

Att inför vinterförvaring fylla på med olja hela vägen upp i fyllningshålet så att hela motorn är dränkt med olja verkar bättre än att fylla på med den mängd som står i manualen. Då blir ju endast en del av motorn inoljad. Visst finns det en hinna kvar, eller ska finnas i varje fall, men varför chansa? Merkostnaden för ett extra byte av oljan är inget jag bryr mig om.

Att man byter olja är för att motorn inför vinterförvaring inte ska stå med en massa sura rester som en använd olja har, vilket är skadligt.
 
Alt 1 är gott nog men eftersom du bestämt dig för alt 2 så gör du så istället.
Allt gott!
 
Punkt tre i metod nummer ett är direkt skadlig. Hoppa över den punkten eller kör motorn så den blir ordentligt varm.
 
Nu frågar jag återigen efter vad som är bäst och inget annat. ;)

Frågar specifikt om detta med oljan. Allt annat med att underhållsladda batteriet etc vet jag.

Att inför vinterförvaring fylla på med olja hela vägen upp i fyllningshålet så att hela motorn är dränkt med olja verkar bättre än att fylla på med den mängd som står i manualen. Då blir ju endast en del av motorn inoljad. Visst finns det en hinna kvar, eller ska finnas i varje fall, men varför chansa? Merkostnaden för ett extra byte av oljan är inget jag bryr mig om.

Att man byter olja är för att motorn inför vinterförvaring inte ska stå med en massa sura rester som en använd olja har, vilket är skadligt.
Du har glömt att du måste montera ur motorn och rotera den på ett grillspett långsamt en gång i månaden också. Hur ska du annars få runt oljan till toppen till exempel? Eller har du fyllhålet i ventilkåpan?

Du har en oljefilm kvar på allt som behöver det invändigt i motorn när du stängt av efter oljebytet. Du ska förvara hojen över vintern, antagligen inomhus, inte i ett träsk i 40 år, det kommer inte spela nån roll hur du väljer att göra.
 
Lite som i lumpen vi som minns, varför göra det enkelt (metod 1) när man kan göra det svårt (metod 2)
Håll dig till det enkla.
 
Bäst, har ingen aning..
1. Tappar ur gammal olja och byter filter.
2. Fyller på ny olja tills nivån med hojen på plant under lag stående rakt upp ligger vid övre strecket vid synglaset
3. Till våren tuta och kör.
 
Last edited:
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)

Alternativ 3 i punkt 1 är inte alls farligt (mig veterligen) för motorn då den redan är varmkörd när oljan töms ur, så när man fyller på med ny olja och sedan kör på tomgång i 2-3 minuter så att den nya oljan når alla delar så blir det ingen kondens eller liknande.

Edit. Ni som fjantar er och inte svarar seriöst kan väl starta en tråd och hålla till där. ;)
 
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)
Då ska du inte fråga på SH utan läsa MC-tillverkarens handbok !
Bäst är att du lämnar in hojen för service och vinterförvaring på en för märket auktoriserad verkstad.
 
Last edited:
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)

Alternativ 3 i punkt 1 är inte alls farligt (mig veterligen) för motorn då den redan är varmkörd när oljan töms ur, så när man fyller på med ny olja och sedan kör på tomgång i 2-3 minuter så att den nya oljan når alla delar så blir det ingen kondens eller liknande.

Edit. Ni som fjantar er och inte svarar seriöst kan väl starta en tråd och hålla till där. ;)
Bäst torde väl vara att plocka ner allt och renovera hela hojen. Du behöver definiera exakt vad du menar med bäst.

I övrigt finns alternativen "tillräckligt bra för att inte vara någon praktisk skillnad mot helrenovering". Där finns att byta alla vätskor och slitdelar som är i behov att bytas, full tank och välpumpade däck.
Annars går det utmärkt att bara parkera hojen, och ta ut den på våren med i princip.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top