Vinterförvaring, vilken metod?

Dima

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2017
Ort
Danmark
Hoj
Ingen
Vilken metod är bäst när det gäller vinterförvaring?

Metod 1, som många numera använder.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
5. Till våren, tuta och kör.

Metod 2, en äldre och inte lika vanlig metod i dag.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Skruva ur tändstiftet och häll en tesked olja i cylindern.
3. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
4. Skruva tillbaka tändstiftet.
5. Fyll på med ny olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.

Edit.

Tror en kombination av 1 och 2 är bäst.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Fyll på me olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
5. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
 
Last edited:

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Vilken metod är bäst när det gäller vinterförvaring?

Metod 1, som många numera använder.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
5. Till våren, tuta och kör.

Metod 2, en äldre och inte lika vanlig metod i dag.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Skruva ur tändstiftet och häll en tesked olja i cylindern.
3. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
4. Skruva tillbaka tändstiftet.
5. Fyll på med ny olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
Inte för att vara sådan,
Men gör verkligen folk enl princip 2? Om ja, av ren ängslighet eller annat inbillande?
Skiten vi kör runt på är inte gjort av bomull. Jag skulle säga enl P.1 alla gånger, lite underhållsladdning på det sedan får den stå tills jag klivit ur bastun och är redo för vårens första tur. Dock 30c idag så vinterförvaring känns avlägset.
 

Dima

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2017
Ort
Danmark
Hoj
Ingen
Nu frågar jag efter vilken metod som är bäst och inget annat. ;)

Metod 2 tycker jag låter bäst då hela motorn inuti är dränkt i olja... men vad vet jag!?

Edit: Eller en kombination av 1 och 2.

1. Tappa ur gammal olja och byt filter.
2. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
3. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
4. Fyll på me olja ända upp till påfyllningshålet (överfylla).
5. Lägg i växeln och dra runt motorn några varv med bakdäcket.
6. En gång i månaden, lägg i växeln och dra runt motorn med bakdäcket så att ventilerna inte fastnar.
7. Tappa ur oljan till våren.
8. Fyll på med ny olja enligt den mängd som manualen säger.
9. Starta motorn och låt den gå på tomgång i ett par minuter.
10. Kolla så oljenivån ligger mellan min och max.
 
Last edited:

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Men gör det enkelt då och övertänk inte något som inte behöver sönderanalyseras.

Tvätta
Byt olja/filter
Pumpa däck
Underhållsladda batteri
Ställ den där den får plats.

Saker går ju normalt sönder när man använder dem, inte tvärtom. Antar därför att åtgärder tagits för hojens skick innan förvaring.

My 5 cents.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns väl ingen anledning att låta den stå över vintern med ny olja, det andra alternativet har ingen gjort sen 20 talet, om ens
 

Dima

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2017
Ort
Danmark
Hoj
Ingen
Nu frågar jag återigen efter vad som är bäst och inget annat. ;)

Frågar specifikt om detta med oljan. Allt annat med att underhållsladda batteriet etc vet jag.

Att inför vinterförvaring fylla på med olja hela vägen upp i fyllningshålet så att hela motorn är dränkt med olja verkar bättre än att fylla på med den mängd som står i manualen. Då blir ju endast en del av motorn inoljad. Visst finns det en hinna kvar, eller ska finnas i varje fall, men varför chansa? Merkostnaden för ett extra byte av oljan är inget jag bryr mig om.

Att man byter olja är för att motorn inför vinterförvaring inte ska stå med en massa sura rester som en använd olja har, vilket är skadligt.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Alt 1 är gott nog men eftersom du bestämt dig för alt 2 så gör du så istället.
Allt gott!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Punkt tre i metod nummer ett är direkt skadlig. Hoppa över den punkten eller kör motorn så den blir ordentligt varm.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nu frågar jag återigen efter vad som är bäst och inget annat. ;)

Frågar specifikt om detta med oljan. Allt annat med att underhållsladda batteriet etc vet jag.

Att inför vinterförvaring fylla på med olja hela vägen upp i fyllningshålet så att hela motorn är dränkt med olja verkar bättre än att fylla på med den mängd som står i manualen. Då blir ju endast en del av motorn inoljad. Visst finns det en hinna kvar, eller ska finnas i varje fall, men varför chansa? Merkostnaden för ett extra byte av oljan är inget jag bryr mig om.

Att man byter olja är för att motorn inför vinterförvaring inte ska stå med en massa sura rester som en använd olja har, vilket är skadligt.
Du har glömt att du måste montera ur motorn och rotera den på ett grillspett långsamt en gång i månaden också. Hur ska du annars få runt oljan till toppen till exempel? Eller har du fyllhålet i ventilkåpan?

Du har en oljefilm kvar på allt som behöver det invändigt i motorn när du stängt av efter oljebytet. Du ska förvara hojen över vintern, antagligen inomhus, inte i ett träsk i 40 år, det kommer inte spela nån roll hur du väljer att göra.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Lite som i lumpen vi som minns, varför göra det enkelt (metod 1) när man kan göra det svårt (metod 2)
Håll dig till det enkla.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bäst, har ingen aning..
1. Tappar ur gammal olja och byter filter.
2. Fyller på ny olja tills nivån med hojen på plant under lag stående rakt upp ligger vid övre strecket vid synglaset
3. Till våren tuta och kör.
 
Last edited:

Dima

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2017
Ort
Danmark
Hoj
Ingen
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)

Alternativ 3 i punkt 1 är inte alls farligt (mig veterligen) för motorn då den redan är varmkörd när oljan töms ur, så när man fyller på med ny olja och sedan kör på tomgång i 2-3 minuter så att den nya oljan når alla delar så blir det ingen kondens eller liknande.

Edit. Ni som fjantar er och inte svarar seriöst kan väl starta en tråd och hålla till där. ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)
Då ska du inte fråga på SH utan läsa MC-tillverkarens handbok !
Bäst är att du lämnar in hojen för service och vinterförvaring på en för märket auktoriserad verkstad.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)

Alternativ 3 i punkt 1 är inte alls farligt (mig veterligen) för motorn då den redan är varmkörd när oljan töms ur, så när man fyller på med ny olja och sedan kör på tomgång i 2-3 minuter så att den nya oljan når alla delar så blir det ingen kondens eller liknande.

Edit. Ni som fjantar er och inte svarar seriöst kan väl starta en tråd och hålla till där. ;)
Bäst torde väl vara att plocka ner allt och renovera hela hojen. Du behöver definiera exakt vad du menar med bäst.

I övrigt finns alternativen "tillräckligt bra för att inte vara någon praktisk skillnad mot helrenovering". Där finns att byta alla vätskor och slitdelar som är i behov att bytas, full tank och välpumpade däck.
Annars går det utmärkt att bara parkera hojen, och ta ut den på våren med i princip.
 
Nyheter
Vi kör nya Yamaha MT-09

Vi har precis kommit tillba...

Tidningen kommer!

Leveransproblem av Allt om ...

Ny Ducati-konfigurator online

Ducati har lanserat sin nya...

Ny Husqvarna anslutningsenhet och Ride App

Connectivity Unit Offroad (...

Nordens största hojutställning fyller 50

I år firar Custom Bike Show...

Nya MT-09 premiärkörd!

Ett fyra man starkt team fr...

BMW Motorrad Days åter i Alperna

Efter två framgångsrika BMW...

Bilder: 2024 års KTM MotoGP Team

Årets säsong kommer att rep...

BMW Motorrad Days tillbaka i Garmisch

Efter två framgångsrika BMW...

BMW Motorrad Days tillbaka i Garmisch

Efter två framgångsrika BMW...

Top