Vinterförvaring - uppvärmning 15W

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Har kollat runt lite på sidan om vinterförvaring men inte hittad något om dessa frågor.

Min cykel står i ett garage som är isolerat men ingen värme är på. Är det -15 ute blir det ca -4 i garaget. Jag har batteriladdare på (den sorten som kan vara på hela tiden). Cykeln är övertäckt av MC-överdrag som inte vattentätt-> är mer ett "dammskydd"/ kan/ andas.

En "som tror sig veta allt" förslog att jag skulle placera en 15W glödlampa (tänd) under överdraget vilket då skull göra att det blev alltid +grader under överdraget.

Finns det någon anledning att göra det? Har någon provat? Vad vinner man på det?::va

Finns en de båtägare som praktiserar den metoden. De som inte får använda för mycket el där de har båten brukar då lägga en 100w lampa i motorutrymmet som frostvakt.
Funkar det? Ja
Nackdelar. Brandrisk.

I ditt fall är det nog tveksamt om en 15w glödlampa blir varm nog för att hålla plussgrader under överdraget. Och hur ofta är det 15 minus?
Sen har du inte så mycket nytta av det heller så länge du har glykol i kylarvattnet.

vad spelar det för roll om det blir minusgarader?
med laddat batteri o glykol i kylarn så spelar det väl ingen roll?

vad spelar det för roll om det blir minusgarader?
med laddat batteri o glykol i kylarn så spelar det väl ingen roll?

Usch så du pratar pojk....Va glad att inte min hoj hörde dig nu.....:tuttar

För dig ja. Men antagligen inte för trådskaparen som bor lite längre söderut. :tungan

Helt rätt, det är sällan det är 15 minus här men så länge det är minus ute är det också minus i garaget dvs det är under en förhållandevis lång tid under 0 grader.

Tack för tipsen, en frostvakt för en billig peng ska övervägas.:tummenupp

(Kylarvätskan är ned till -35 => ingen risk att det ens hamnar i närheten där jag bor. Har jobbat i Luleå några veckor en vinter för några år :tummenupp sedan så jag vet ett det kan var skillnad mot här nere.... brrr)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back