Vinterförvaring, hur?

• Thread starter Thread starter iNK
  • Start date Start date
Då struntar jag i att tända ljus hemma helt enkelt. :)

Det är ingen fara. Hade den mängden bensinångor gett upphov till bränder eller explosioner så hade det varit bra mycket vanligare med smällar i garage. :D
Stoppa inte ner ljuset i tanken bara. :fakta

Det är ingen fara. Hade den mängden bensinångor gett upphov till bränder eller explosioner så hade det varit bra mycket vanligare med smällar i garage. :D
Stoppa inte ner ljuset i tanken bara. :fakta

Ännu bättre, fin hoj i vardagsrummet och tända ljus. Nu jävlar blir brudarna imponerade!:tuttar:tuttar

Du bara levererar och levererar Ulvhamne!

Börjar det brinna i lägenheten så är det struntsamma hur många lite det är i, då har jag andra problem.

Undrar mest ifall en "hel" hoj läcker bensinångor eller inte?

Oddsen för att ngt ska hända är väl rätt Ok ändå, men tanken kommer att "andas" minst varje gång som temperaturen i rummet ändras. En del avgår meddelst avdunstning men hur mycket man märker av det beror nog mest hur känslig näsa man har. Fruntimmer känner garanterat lukten...

Sen är det förmodligen ofiffigt att torrbryta under vintern iförd terylenebyxor, nylonskjorta och kattskinnsväst.

Börjar det brinna i lägenheten så är det struntsamma hur många lite det är i, då har jag andra problem.

Undrar mest ifall en "hel" hoj läcker bensinångor eller inte?

Jo. Förvisso kan man tycka att man har värre problem än om det är för mycket bensin i tanken.
Men å andra sidan.

Om man bor i lägenhet och det brinner och brandutredningen sedan kommer fram till att du troligen hade för mycket bensin i tanken (Mer än man får ha i lägenheten enligt reglerna) och att detta troligen påverkat brandförloppet negativt så kan det sluta med att ditt försäkringsbolag inte ersätter skadorna.
Blir det skador på andra lägenheter i huset eller på delar av fastigheten som förvaltas av bostadsrättsförening så kan du komma att krävas på den del kostnader den vägen också.

dvs om du har med bensin än du får ha och det börjar brinna så kan det sluta med djävligt jobbiga skulder också.

Jo. Förvisso kan man tycka att man har värre problem än om det är för mycket bensin i tanken.
Men å andra sidan.

Om man bor i lägenhet och det brinner och brandutredningen sedan kommer fram till att du troligen hade för mycket bensin i tanken (Mer än man får ha i lägenheten enligt reglerna) och att detta troligen påverkat brandförloppet negativt så kan det sluta med att ditt försäkringsbolag inte ersätter skadorna.
Blir det skador på andra lägenheter i huset eller på delar av fastigheten som förvaltas av bostadsrättsförening så kan du komma att krävas på den del kostnader den vägen också.

dvs om du har med bensin än du får ha och det börjar brinna så kan det sluta med djävligt jobbiga skulder också.

Menade mer om jag har 5l eller 10l.

Menade mer om jag har 5l eller 10l.

Nej. så länge som du har mindre än max tillåten mängd så har det ju mest akademisk betydelse.
dock är det nog i praktiken bättre att ha ingen eller väldigt lite bensin i tanken eftersom det minimerar risken för frågetecken om det skulle brinna.

Dom som utreder bränder är rätt så fiffiga när det gäller att se brandförlopp och om det funnits brandfarliga vätskor någonstans. Det är givetvis svårt att se skillnad på om det var 8 eller 12 liter vilket också medför att det kan vara en fördel att ha lite marginal till den godkända mängden. Har du kört ur hojen så det bara är reserven kvar så är risken att dom ska tolka det som att du hade för mycket väldigt liten.

Bensin är lite varierande lätt att tända eld på. I ungdomen brukade en god vän släcka sina cigaretter genom att doppa dem i tanken på moppen. En annan kamrat råkade ut för att tanken sprack på hans Mustang Mamba så det droppade bensin på motorn och vips behövde brandkåren komma till bensinstationen och släcka. Vad jag vill säga är väl att man ska ha respekt för bensinångor.

Bensin är lite varierande lätt att tända eld på. I ungdomen brukade en god vän släcka sina cigaretter genom att doppa dem i tanken på moppen. En annan kamrat råkade ut för att tanken sprack på hans Mustang Mamba så det droppade bensin på motorn och vips behövde brandkåren komma till bensinstationen och släcka. Vad jag vill säga är väl att man ska ha respekt för bensinångor.

Bensinångor brinner bara om de har en koncentration av 1.4 till 7.6%. Problemet är ju att flytande bensin avger ångor väldigt lätt så en droppe hamnar nog inom rätt område ganska fort.

Då struntar jag i att tända ljus hemma helt enkelt. :)

Hahaha! Jag satt med en sån där mindre gasbrännare och wrappa tanken i köket en vinter ;) Uppenbarligen small inget så du kan nog vara lugn och tända några ljus när det vankas dambesök :D

Last edited by a moderator:
Jag hade min hoj i kallgarage hela vintern. Fyllde upp tanken och ställde på depåstöd bara. Temperaturen kröp nog inte under -15 i vintras men det pendlade ganska mycket. Hade inga problem att starta hojen i april och inget hade frusit sönder.

Skickat från min HTC Desire EYE via Tapatalk

En till fråga här som jga kom och tänka på men tror jag redan vet svaret.
Är det bättre eller sämre om man startar hojen ibland under vintern och låter den gå varm?

Jag tror att det inte spelar någon större roll iaf men frågar ändå :glömdet

En till fråga här som jga kom och tänka på men tror jag redan vet svaret.
Är det bättre eller sämre om man startar hojen ibland under vintern och låter den gå varm?

Jag tror att det inte spelar någon större roll iaf men frågar ändå :glömdet

Finns absolut ingen fördel att göra sådär, Nä starta upp den i vår istället när du tar din första tur. Bara onödigt men extra kallstart till ingen nytta.

Gör som jag låte den stå ute utan kapell hela vintern. På våren hade den sån där shysst retro look. Den såg tio år äldre ut. Jag rekomenderar det, inte

Det jag gör inför vintern med mina gathojar:

Full tank med 98 oktan + bränslestabilisator är det bästa. Jag kör också STA-BIL bränslestabilisator.
http://www.lellesmcdelar.se/ovrig_kemi-674/fuel-stabilizer-C674

Depåstöd eller likande är också bra så däcken håller sig runda. Förr hissade jag upp hojen för att spara på packningar i dämpare / gaffel, men nu förtiden orkar jag inte så jag kör depåstöd.
ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/

Om du har hojen inomhus och har tillgång till el så skulle jag koppla på en liten och bra laddare typ Ctek / Optimate 0,8 A. De håller batteriet fräscht och kan till och med fräscha upp batteriet. Jag har samma batteri på min Yamaha som när jag köpte den ny 1997! och jag har alltid laddaren påkopllad hela vintern.
ex. http://froggy.se/se/marin/~0/optimate-batteriladdare-optimate-2~2597/

Sen är det alltid bra om hojen är någorlunda tvättad, kedjan smord och oljan / kylarvätska är ok.

Med rätt hoj är annars vinterkörning riktigt kul. Lycka till!

rickard_sno_2.jpg

Tack för svaren :tummenupp Då får den stå alldeles ensam och skämmas under vintern.

Depåstöd står den redan på, dock bara bakänden så får snurra lite på framdäcket lite då och då

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman