Vinterförvara bil

Fakta om BMW...

Morsan ska ställa in sin Z4 i garage (kallgarage) över vintern och min tanke var att lyfta ur batteriet och ställa det i hennes källare med en CTEK-laddare kopplad.

Är det nå't man kan göra utan att bilen får tokspel i vår när batteriet åker i och bilen ska startas upp?

Morsan ska ställa in sin Z4 i garage (kallgarage) över vintern och min tanke var att lyfta ur batteriet och ställa det i hennes källare med en CTEK-laddare kopplad.

Är det nå't man kan göra utan att bilen får tokspel i vår när batteriet åker i och bilen ska startas upp?

Det finns som sagt ett YTTERST fåtal bilar som får frispel om de är strömlösa men det har inget med hur länge de är strömlösa att göra eller om batteriet suttit i eller ur. Det är helt enkelt slumpen som avgör och de som vi fått in på verkstaden har inte ens varit vinterförvarade utan de 2-3 vi fått in har bara fått strul helt random.

Ang. mitt "försvarstal", det är inget försvarstal jag vill bara ställa fram fakta så att folk förstår att bilen inte kommer att explodera så fort den stått strömlös och sedan får ett batteri inkopplat igen.

Fakta är det bästa, gissningar och teorier kvittar. Jag har inte mkt fakta och kan inte mkt om speciellt mkt men just detta har jag erfarenhet av så därför "försvarar" jag BMW som jag redan skrivit att jag egentligen inte ens gillar så mkt.

Helt klart sköna och trevliga bilar att åka och busa med men priset för det man får tycker jag personligen är för högt.

Kom att tänka på en sak när det gäller Porsche Boxster och Porsche 996. Luckan framtill öppnas elektroniskt inte sant? Du vill absolut inte ha ett urladdat batteri till våren. Då kommer du inte åt batteriet. Ska väl gå att komma åt det med någon reservkabel eller att man kopplar på ett batteri som ger tillräckligt med ström för att få upp luckan. Jag kan rekommendera CTEK laddare med extra cigarettadapter kabel (tillbehör). Du kan också köpa CTEK laddaren via Porsche som har den fast monterad.

Läs det här angående skötsel av din cab: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=41495

Verkar råda delade meningar. Kolla upp med ditt PC vilka produkter du bör använda. Har svårt att tro att deras egna är de enda lämpliga. De är inköpta från någon annan leverantör precis som CTEK laddaren inte är deras egen även om det står Prosche på den.

Läs detta angående vinterförvaring och förberedelser:
http://www.porschenet.com/JCMS/content/view/85/5/

Jag brukar lämna in min bil på in och utvändig rekond framåt hösten (i år blir ett undantag). Tar det till våren i år. Tror knappast din bil tar skada om du inte vaxar den innan du ställer undan den eller gör en skinnrengöring. Räcker nog om du ställer undan den ren ut och invändigt.

Framåt sensommaren/hösten lämnar jag in bilen på en årsservice. Egentligen är det nog lite overkill. Motorn rymmer 9 liter olja av väldigt hög kvalitet och den går max 500- 600 mil per år. Serviceboken säger dock att bilen ska servas årligen oavsett miltal. Tror att nyare Porsche är vart annat år. Ska bilen ändå servas framåt våren skulle jag göra det redan nu i höst. Känns bättre med fräsch olja om bilen ska stå ett par månader. Åter igen tror jag att folk går lite väl långt när det gäller det här.
Jag tror att åtminstone en av CTEK-laddarna vi har är en XS3600 så då får den ta hand om bilen. Blir nog en cigarettadapter också då många verkar nöjda med det.

Angående impregnering så har jag hört gott om Renovos produkter så det får nog bli ett sådant kit. Måste ändå fixa tjejens cab då hon kör sin året om, så det är lika bra att ta min samtidigt så det är gjort.

Sen är det nog som du säger att folk går lite långt när det gäller detta. Mina föregående sommarbilar har jag bara parkerat, laddat nån gång emellanåt och sen kört iväg utan några problem ett halvår senare. Ska man ändå ta sig tiden att ställa undan ordentligt kan man ju dock försöka göra så många rätt som möjligt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!