Vinterförvara bil

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Mina tidigare bilvinterförvaringar har mest bestått i att parkera och sätta batteriet på laddning men nu tänkte jag göra det på riktigt.

Mycket är ju samma som på hojen, men några funderingar kvarstår. Detta är vad jag hade tänkt göra:

-Tvätta och göra rent utvändigt och invändigt
-Fylla på ordentligt med luft i däcken
-Fylla på kylarvätska
-Fylla upp tanken helt
-Lägga i en växel och låta handbromsen ligga ur

Är det bäst att ha helt igenstängt för att försöka få in så lite fukt som möjligt, eller bör man ha rutorna lite på glänt för att inte stänga in den fukt som ändå blir? Kommer ha en torrboll i bilen som jag får tömma emellanåt.

Vågar jag ta ur batteriet och ladda det inomhus? Det hade känts bättre men samtidigt är det mycket som kan krångla när en nyare bil står utan batteri en längre tid.

När det gäller kapell, spelar det någon roll om jag köper ett för inom- eller utomhusbruk? Jag har ett dåligt isolerat kallgarage så bilen får ju utstå mer eller mindre samma klimat som utomhus även om den har tak över huvudet. Ett för inomhusbruk bör dock andas bättre, men det har ett mer begränsat användningsområde. Ett utomhuskapell kan man kanske få användning för även vid andra tillfällen.

Bör man passa på att impregnera suffletten också? Är det någon mening med att vaxa innan avställning? Smörja in skinnet? Spelar det ingen roll får det gärna vänta eftersom det ändå är sådant man vill göra igen till våren.

Något annat?
 
Last edited:
Jag kan svara på batterifrågan i alla fall.
Batteriet mår bättre av att sitta kvar i bilen. Ju varmare ett batteri förvaras desto snabbare åldras det. Om du lämnar det i bilen måste du dock underhållsladda det. Antingen använder du en laddare som är inkopplad hela tiden eller så laddar du batteriet minst en gång i månaden.
 
Den där länken besvarar dock inte en enda av mina frågor. Jag har läst på flertalet forum och diverse artiklar men olika info ges överallt.

syltburk skrev:
Jag kan svara på batterifrågan i alla fall.
Batteriet mår bättre av att sitta kvar i bilen. Ju varmare ett batteri förvaras desto snabbare åldras det. Om du lämnar det i bilen måste du dock underhållsladda det. Antingen använder du en laddare som är inkopplad hela tiden eller så laddar du batteriet minst en gång i månaden.
Isåfall får det sitta kvar i bilen och underhållsladdas. Jag trodde att ett batteri alltid mådde dåligt av kyla, men så är det alltså inte? Det kanske bara gäller när det börjar bli urladdat? Mina mc-batterier står inomhus i ett utrymme där det är några grader kallare än inomhus, skulle dessa alltså må bättre av att stå ute i det kalla garaget?

Slowroller skrev:
Jag hade nog ställt in en avfuktare de första dagarna för att få bort fukt från bromsarna o.s.v.
Även om det är i ett dåligt isolerat kallgarage? Fukt lär ju leta sig in där ändå relativt snabbt. Har dock funderat på om man kunde behandla bromsarna med något lämpligt.
 
Även om det är i ett dåligt isolerat kallgarage? Fukt lär ju leta sig in där ändå relativt snabbt. Har dock funderat på om man kunde behandla bromsarna med något lämpligt.

Ja det kan ju inte göra någon skada. Jag hade en bil stående i garaget länge, typ ett halvår, och när jag tog ut den fick lag lämna in oken på renovering. Det går kanske att undvikas om man smörjer ordentligt med bromscylinderfett.
 
Isåfall får det sitta kvar i bilen och underhållsladdas. Jag trodde att ett batteri alltid mådde dåligt av kyla, men så är det alltså inte? Det kanske bara gäller när det börjar bli urladdat? Mina mc-batterier står inomhus i ett utrymme där det är några grader kallare än inomhus, skulle dessa alltså må bättre av att stå ute i det kalla garaget?
De kemiska reaktioner som gör att batteriet åldras går långsammare vid låga temperaturer, precis som alla andra kemiska reaktioner. Även de kemiska reaktioner som gör att du kan få ström ur batteriet går långsammare. Ett batteri har följaktligen sämre kapacitet när det är kallt. Detta är nog orsaken till att många tror att ett batteri inte mår bra av att förvaras kallt.
 
De kemiska reaktioner som gör att batteriet åldras går långsammare vid låga temperaturer, precis som alla andra kemiska reaktioner. Även de kemiska reaktioner som gör att du kan få ström ur batteriet går långsammare. Ett batteri har följaktligen sämre kapacitet när det är kallt. Detta är nog orsaken till att många tror att ett batteri inte mår bra av att förvaras kallt.
Det låter rimligt. Jag har nog tagit för givet att även ett bra laddat batteri tar stryk av kyla med tanke på hur snabbt ett urladdat fryser. Ser dock att det inte verkar vara några problem så länge vi inte närmar oss -65 grader i vinter och det får vi väl hoppas att vi slipper. Ett problem avklarat. :)
 
Serva bilen om nödvändigt.
Ställ in en torrboll, vrid av nyckeln, underhållsladda.

Mer än så ska inte behövas, visst, skivorna kan rosta lite över vintern, men det går bort i dom första tio inbromsningarna.
 
Angående ventilation så rekommenderar många att man har en en ruta eller två lite på glänt. Behöver inte vara mycket.

Tvättar du bilen se till att den är torr när du ställer undan den. Tvätta alltså inte den det sista du gör. Vid den här tiden på året torkar inte vattnet under listerna bort helt lätt.

En torrboll är ingen dum idé, men den behöver man väl tömma med jämna mellanrum? Gäller att ha möjlighet att göra så.

Drar du på ett kapell bör det nog vara av en sort som andas och är avsett för inomhusbruk. Det är nog främst nödvändigt om ni tar in och ut saker ur garaget och riskerar att dra emot. Skyddar även mot damm och UV ljus. Är det inte så mycket spring och garagedörrarna sluter tätt skulle jag inte oroa mig så mycket för damm. Däremot skulle jag vilja skydda bilen mot UV-ljus om det är fönster som släpper in ljus.

Jag brukar tvätta bilen och köra den ordentligt driftvarm en fin torr dag. Åka förbi bensinmacken och fylla upp tanken och fylla i lite extra luft i däcken. Ställa in den i garaget och koppla på en underhållsladdare på batteriet (CTEK XS3600) via cigarettuttaget. Använder inget kapell. Den blir faktiskt inte så farligt dammig eller smutsig även om jag har tagit för vana att köra bilen driftvarm ca var 6 vecka när och om vädret tillåter. Här finns två skolor. Antingen startar man den inte alls på hela vintern eller så driftkör man den. På bilen har jag valt det senare. Motorcykeln däremot får stå utan uppstart.

En kommentar när det gäller batterier. Många rekommenderar att man inte gör moderna bilar helt strömlösa. Därför bör man nog ha en underhållsladdare inkopplad istället för att koppla ur batteriet eller ta av det helt och hållet och förvara det på annat ställe. Se dock till att det är helt och i bra skick så att det inte riskerar att vara skadat eller läcka och att ventilationen fungerar. Batterisyra kan göra rätt ordentliga skador om det läcker ut.

Här är en gammal klassik text jag läste om vinteravställning för många år sedan:
http://www.cadillacclub.se/service/vinter.html

Sök på engelska så kan hitta riktigt bra skriva artklar om vinteravställning av bilar. Läste en riktigt bra för ett par år sedan som jag tyvärr inte hittar.
 
ja just det, moderna bilar är en helt ny burk med mask som har öppnats.

Vissa BMW modeller klarar sig väl inte strömlösa, dessutom måste man koppla in en dator och koda in vilket batteri man har monterat.

ÅAS så betvivlar jag att det är en modern bil man ställer bort på vintern.
Några få sportbilar undantaget.
 
ja just det, moderna bilar är en helt ny burk med mask som har öppnats.

Vissa BMW modeller klarar sig väl inte strömlösa, dessutom måste man koppla in en dator och koda in vilket batteri man har monterat.

ÅAS så betvivlar jag att det är en modern bil man ställer bort på vintern.
Några få sportbilar undantaget.

Det med "kodning av batteri" gör man för att generatorn inte ska överladda och förstöra ett batteri. Byter du från 70AH till 90AH så är det bra att göra en "Batteriregistrering" som det heter på BMW språk så att generatorn kan jobba på rätt sätt. Man kan tycka att det inte ska behövas osv men jag förstår tanken bakom det. Sen hör det väl till saken att jag inte sett nån bil hittills som förstört batterier pga att de inte blivit registrerade...men det är väl som vanligt att man gärna överdriver "litegrann" och framställer saker som mkt värre för att få rätt i sak och förlöjliga den/det man talar om.

PS! Jag jobbar på en aukt. BMW verkstad så det är inga fakta som är tagna ur luften. Sen är jag ingen BMW fantast heller, jag har Honda som favorit men man kan ändå hålla sig till sanningen trots att jag har mina egna fördomar om BMW :)

Att BMW-bilar inte klarar sig strömlösa är inte sant, det har inget med BMW att göra utan det är allmänt all elektronik som finns i nyare bilar som kan balla ur men det är inte så att bilarna förstörs i detta fallet heller, en radering av felkoder och ev. initiering/kalibrering av styrvinkelsensorer mm löser saken. Visst det kostar pengar att lämna in den men så är det. Jag hade en BMW Cab från 2006 som jag ställde av förra vintern och det jag gjorde var följande:

Tvätt
Öppen motorhuv (Förhindrar att råttor mm gömmer sig i motorrummet och käkar slangar mm)
Växel i
Handbroms nere
Minuskabel på batteriet lossad och lagd åt sidan
Kapell över bilen

5 månader senare när jag hämtade bilen hos bonden den stod hos så tog jag bort kapellet, jag monterade minuskabeln och vred på nyckeln. Efter lite inställning av klocka mm så körde jag iväg och det var inga som helst problem med det. Inga problem med däck, oljor eller något annat. Samma olja i motorn innan avställningen som efter och bilen självdog inte för det :)

Det är NATURLIGTVIS bra att vara försiktig och ta hand om sina grejer, jag menar bara att det är inte så jävla känsligt som många vill få det till.
 
Serva bilen om nödvändigt.
Ställ in en torrboll, vrid av nyckeln, underhållsladda.

Mer än så ska inte behövas, visst, skivorna kan rosta lite över vintern, men det går bort i dom första tio inbromsningarna.
Jag hade velat serva nu innan vintern kommer men då det redan ligger en del snö här börjar det bli bråttom.

Slappa skrev:
Vadharuförbil?
Porsche Boxster S.

Harmon Rabb skrev:
Angående ventilation så rekommenderar många att man har en en ruta eller två lite på glänt. Behöver inte vara mycket.

Tvättar du bilen se till att den är torr när du ställer undan den. Tvätta alltså inte den det sista du gör. Vid den här tiden på året torkar inte vattnet under listerna bort helt lätt.

En torrboll är ingen dum idé, men den behöver man väl tömma med jämna mellanrum? Gäller att ha möjlighet att göra så.

Drar du på ett kapell bör det nog vara av en sort som andas och är avsett för inomhusbruk. Det är nog främst nödvändigt om ni tar in och ut saker ur garaget och riskerar att dra emot. Skyddar även mot damm och UV ljus. Är det inte så mycket spring och garagedörrarna sluter tätt skulle jag inte oroa mig så mycket för damm. Däremot skulle jag vilja skydda bilen mot UV-ljus om det är fönster som släpper in ljus.

Jag brukar tvätta bilen och köra den ordentligt driftvarm en fin torr dag. Åka förbi bensinmacken och fylla upp tanken och fylla i lite extra luft i däcken. Ställa in den i garaget och koppla på en underhållsladdare på batteriet (CTEK XS3600) via cigarettuttaget. Använder inget kapell. Den blir faktiskt inte så farligt dammig eller smutsig även om jag har tagit för vana att köra bilen driftvarm ca var 6 vecka när och om vädret tillåter. Här finns två skolor. Antingen startar man den inte alls på hela vintern eller så driftkör man den. På bilen har jag valt det senare. Motorcykeln däremot får stå utan uppstart.

En kommentar när det gäller batterier. Många rekommenderar att man inte gör moderna bilar helt strömlösa. Därför bör man nog ha en underhållsladdare inkopplad istället för att koppla ur batteriet eller ta av det helt och hållet och förvara det på annat ställe. Se dock till att det är helt och i bra skick så att det inte riskerar att vara skadat eller läcka och att ventilationen fungerar. Batterisyra kan göra rätt ordentliga skador om det läcker ut.

Här är en gammal klassik text jag läste om vinteravställning för många år sedan:
http://www.cadillacclub.se/service/vinter.html

Sök på engelska så kan hitta riktigt bra skriva artklar om vinteravställning av bilar. Läste en riktigt bra för ett par år sedan som jag tyvärr inte hittar.
Tack för bra inlägg!

Planen är att timea in en torr och något varmare dag att tvätta av den ordentligt på och sedan fylla upp tank och däck.

Jag har kommit fram till att jag nog skippar kapellet då det i många fall verkar göra mer skada än nytta. Jag kommer inte springa i garaget mer än för att kolla till grejerna med jämna mellanrum och några fönster har jag inte.

Det här med att ha rutorna på glänt är jag fortfarande lite osäker på då det verkar råda delade meningar om detta, samt om det finns någon nytta med att vaxa, impregnera osv.

Jag får helt enkelt kolla läget då och då så bör man förhoppningsvis märka om det är något som man borde göra annorlunda.
Dani skrev:
Tvätt
Öppen motorhuv (Förhindrar att råttor mm gömmer sig i motorrummet och käkar slangar mm)
Växel i
Handbroms nere
Minuskabel på batteriet lossad och lagd åt sidan
Kapell över bilen

5 månader senare när jag hämtade bilen hos bonden den stod hos så tog jag bort kapellet, jag monterade minuskabeln och vred på nyckeln. Efter lite inställning av klocka mm så körde jag iväg och det var inga som helst problem med det. Inga problem med däck, oljor eller något annat. Samma olja i motorn innan avställningen som efter och bilen självdog inte för det

Det är NATURLIGTVIS bra att vara försiktig och ta hand om sina grejer, jag menar bara att det är inte så jävla känsligt som många vill få det till.
Hade du den helt stängd? Tycker det borde kunna bli mycket instängd fukt och börja lukta unket efter ett tag om man gör så.
 
Last edited:
Ja det hade jag, jag hade visserligen helskinn i bilen så det drar inte åt sig fukt som tyg och den stod i ett garage som var kanske några grader varmare än yttertempen. Jag har haft Hondor som jag ställt av under vintrar oxå förresten, de har haft tygklädsel och de har jag oxå haft helt stängt utan problem med fukt. Nu kanske jag är ett undantag eller så är det kanske så att vissa bilar är mer benägna att dra åt sig fukt? Ingen aning faktiskt men jag har inte haft några problem med fukt och dålig lukt med de bilar jag ställt av.
 
BMW försvarstal

Det var inte meningen att hacka på just BMW, men det var den enda bilen jag kände till som behövde koda in rätt batteri efter att man hade lossat batteriet, dom allra flesta laddregulatorer gissar bara och det fungerar det med, uppenbarligen även på en BMW om man byter batteri utan att koda om.

Jag antar att kravet på att koda om mest tjänar till att dra in stålar till den auktoriserade verkstaden.
 
Appropå att varmköra bilen är det säkrast att kolla upp hur fungerar med just din bil.

Efter vad jag läst mig till tidigare så orkar t.ex. vissa motorer inte pumpa runt oljan ordentligt på tomgångsvarv. En varmkörning på tomgång skulle i de fallen därför göra mer skada än nytta.

Fukten kanske du kan fixa genom att ställa in en kupévärmare kopplad till en timer. Någon halvtimma eller timma om dagen borde väl hjälpa till att hålla fukten stången? I och för sig, om det är ihållande minusgrader under en längre tid så är den luften torr i sig själv. Jag tänkte mest när luften pendlar kring noll och det blir mycket fukt.
 
Last edited:
Ang batteriet, när jag hade M3:a så stod bilen i kallgarage på vintern, jag tog alltid ut det & laddade upp det då & då under vintern, det var det bästa hade jag hört iaf.
I övrigt, släng i ett kilo extra i däcken för att undvika "flatspots"
Ev en "torrboll" i bilen...

Och starta för i helvete INTE upp den då & då....det blir bara kondens i piporna som leder till rost, låt den vara.
 
Bilar vinterförvaras liggande på taket i lämpligt dike.
Om man sköter detta rätt så ingår vintersemester på lasarett, varvid man får massvis av söta sköterskor att ofreda.
Vid blyghet bör vinterförvaringen administreras med förhöjd hastighet, vilket ger bonusen av morfininjektioner.
En underskattad booster för det sociala umgänget.
 
Det här med att ha rutorna på glänt är jag fortfarande lite osäker på då det verkar råda delade meningar om detta, samt om det finns någon nytta med att vaxa, impregnera osv.

Kom att tänka på en sak när det gäller Porsche Boxster och Porsche 996. Luckan framtill öppnas elektroniskt inte sant? Du vill absolut inte ha ett urladdat batteri till våren. Då kommer du inte åt batteriet. Ska väl gå att komma åt det med någon reservkabel eller att man kopplar på ett batteri som ger tillräckligt med ström för att få upp luckan. Jag kan rekommendera CTEK laddare med extra cigarettadapter kabel (tillbehör). Du kan också köpa CTEK laddaren via Porsche som har den fast monterad.

Läs det här angående skötsel av din cab: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=41495

Verkar råda delade meningar. Kolla upp med ditt PC vilka produkter du bör använda. Har svårt att tro att deras egna är de enda lämpliga. De är inköpta från någon annan leverantör precis som CTEK laddaren inte är deras egen även om det står Prosche på den.

Läs detta angående vinterförvaring och förberedelser:
http://www.porschenet.com/JCMS/content/view/85/5/

Jag brukar lämna in min bil på in och utvändig rekond framåt hösten (i år blir ett undantag). Tar det till våren i år. Tror knappast din bil tar skada om du inte vaxar den innan du ställer undan den eller gör en skinnrengöring. Räcker nog om du ställer undan den ren ut och invändigt.

Framåt sensommaren/hösten lämnar jag in bilen på en årsservice. Egentligen är det nog lite overkill. Motorn rymmer 9 liter olja av väldigt hög kvalitet och den går max 500- 600 mil per år. Serviceboken säger dock att bilen ska servas årligen oavsett miltal. Tror att nyare Porsche är vart annat år. Ska bilen ändå servas framåt våren skulle jag göra det redan nu i höst. Känns bättre med fräsch olja om bilen ska stå ett par månader. Åter igen tror jag att folk går lite väl långt när det gäller det här.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top