"Vinterförvara" batteri...

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
En tanke slog mig när jag plockade in batteriet för ett par veckor sedan. Den lilla "avluftningsslangen" som sitter på sidan, ska den pluggas eller vara öppen?

En anledning för pluggning kan ju vara att det avdunstar massa vätska från batteriet och hälsovådliga ångor börjar cirkulera i lägenheten.

En anledning att inte plugga den är ju argumentet att det är varmare ute på sommaren än i lägenheten på vintern, och då är ju slangen "öppen". Samt att det inte är så besvärligt att fylla upp vätskenivåerna igen.

So help me...

/Linus

Linusp3 skrev:
2595431 En tanke slog mig när jag plockade in batteriet för ett par veckor sedan. Den lilla "avluftningsslangen" som sitter på sidan, ska den pluggas eller vara öppen?

En anledning för pluggning kan ju vara att det avdunstar massa vätska från batteriet och hälsovådliga ångor börjar cirkulera i lägenheten.

En anledning att inte plugga den är ju argumentet att det är varmare ute på sommaren än i lägenheten på vintern, och då är ju slangen "öppen". Samt att det inte är så besvärligt att fylla upp vätskenivåerna igen.

So help me...

/Linus

Såväl batteriets processer (laddning/urladdning) som temperaturväxlingar leder till variationer i vätske- och gasvolym. Ett syrafyllt batteri skall därför ha sin luftning öppen.
Det som kan vara riskfyllt är laddning, särskilt om batteriet varit rejält urladdat innan, eftersom det alstras en massa vätgas, så kallad knallgas. Under tiden man laddar får man lov att passa sig för att göra gnistor vid polerna (anslut polklämmorna innan du sätter i laddaren), röka och mysa med levande ljus i batteriets närhet.

Klockringaren skrev:
2595862 Om batteriet är fulladdat - plugga hålet och ställ det i frysen.

Självurladdningfen blir extremt låg i frysen.
:va
Frysa batterier låter som något man inte ska göra. Att ha det svalt kan jag köpa men frysa? Vet ju hur bra batterier som stått ute i snön fungerar :rolleyes:
Har du provat det själv?

Ett uppladdat batteri fryser inte så lätt - ett urladdat gör det - finns massa info - kan kolla om ja hittar.

Enda fördelen med att ha ett uppladdat batteri i kyla är att dom kemiska processerna stannar av och självurladdninge minskar.

Klockringaren skrev:
2595882 Ett uppladdat batteri fryser inte så lätt - ett urladdat gör det - finns massa info - kan kolla om ja hittar.

Enda fördelen med att ha ett uppladdat batteri i kyla är att dom kemiska processerna stannar av och självurladdninge minskar.
Ja just, nu minns jag att ja hört något liknande... Men frysen trodde jag var för mycket.. :tummenupp

Kom inte ihåg några exakta siffror men hitta lite info -ett fulladdat fryser först vid närmare 70 minus - ett urladdat redan under -10.

Lite info www.mazdaklubben.com/teknik/pdf/MAZDA_batteri.pdf

Fördelen iaf att förvara ett batteri i kyla är att man slipper underhållsladda det.
Självurladdningen är normlat c:a 4% per månad i +25 grader.
Vid -10 så tappar man bara c:a 0,5%.

Du kan ju mäta polspänningen på det innan du slänger de bland stekarna - ligger du runt häraden 12,6 och uppåt så kan det betraktas som fullt.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025