Vinterdäck, regler?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har lusläst vägverkets sida och en massa andra sidor (som iofs verkar vara "copy" och "paste" av vv-sidan...) angående vinterdäck, och där står ju vilken period det är tillåtet med vinterdäck, och vilken period det är lag på vinterdäck om vinterväglag råder (1 dec - 31 mars), MEN om vinterväglag råder INNAN det är lag på vinterdäck (dvs. innan 1 dec) får jag köra med sommardäck ändå? Trots snö och slask? Hittar inte info om det någonstans... Är kanske ingen bra idé, men det kan vara bra att veta om det krisar.

Nej det får du inte, när första snön har fallit så är det lag på vinterdäck.

1 dec - 31 mars = Du måste ha vinterdäck vid vinterväglag.
1oktober till sista oktober = Du får ha dubbdäck men ej krav.
1 april till sista april = Du får ha dubb däck, men ej krav.
1maj -sista september = Om det inte råder vinterväglag får man inte använda dubb däck.

Inga problem att köra utan vinterdäcken innan 1 dec, dock är det ju mycket säkrare att köra med! :arsele

Last edited:

Du har fel.

Vägförverkningsverket skrev:
Lathund vinterdäck

Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag.

Jag får alltså brassa sommardäck på min födelsedag även om det är 3 meter snö. :fakta

Edit: phan jag var 2:a :gnissla

Då kan jag väl lika gärna tillägga att du även får ha dubbdäck på midsommar OM vinterväglag råder. ^^

Last edited:
Jahaja, tackar för svaren! :) Då klarar jag mig i helgen innan jag fått tag på vinterdäck! Hade däck på fälg hemma från en bil jag haft innan med samma bultmönster och var säker på att de skulle passa, men fälgarna gick inte över bromsoken... skit också. Jag ska egentligen inte köra något i helgen, men det kan vara bra att veta om det blir kris.

Orka tjata om datum/regler.

Idag föll snön här i Mowtala minusgrader vare me´ :mad:

Så jag och dottern gled ut till garaget och bytte däck, simple as that!

Man sätter på v-däcken för sin egen skull inte för att man riskerar böter! ! 11 !

Back