Vinterbil!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Behöver en vinterbil, då jag inte vill utsätta Jaggan för den svenska vintern och samtidigt måste skära ner lite på bräslebudgeten på grund av arbetslöshet. Så jag behöver något som är snålt, riktigt snålt.

Har tidigare haft några Volvo 300-serie, sjukt rolig vinterbil, driver i rätt ända, men ligger ändå och drar runt 1 liter/mil, så alldeles för mycket. Visst, Jaggan drar över 1,5 liter/mil så 1 liter är ju lite i jämförelse, men ändå för mycket :död

Budgeten är mycket begränsad, men en 4-5 papp är väl max. (då måste vinterdäck ingå) Vill inte ha en skrothög som måste göras vid hela tiden, men jag har ju jobbat som bilmekaniker så om det skulle behövas så har jag tummen på rätt ställe så att säga :tummenupp

Kan ingenting om småbilar, förutom Volvos 300-serie då. Men jag funderar på Fiesta, Golf, Polo, Corsa, Audi 80/90/100, Micra, Sunny osv.

Dela med er av era erfarenheter!:yoparty

(när jag går igenom bilderna på mina gamla 360s så blir jag sjukt sugen på en till) :huvet

Bifogat

• PICT1605.jpg
    PICT1605.jpg
    241 KB · Visningar: 143
  • PICT9574.jpg
    PICT9574.jpg
    251.2 KB · Visningar: 154
  • PICT9575.jpg
    PICT9575.jpg
    249.7 KB · Visningar: 159
  • PICT9586.jpg
    PICT9586.jpg
    238.9 KB · Visningar: 151
  • PICT9593.jpg
    PICT9593.jpg
    241.6 KB · Visningar: 151
  • CIMG1817.jpg
    CIMG1817.jpg
    215.5 KB · Visningar: 170
Last edited:
740 med sand/grus-säckar i bagaget. Både bättre driv och man har sand när man kör fast.
Nästan gratis i inköp, nästan gratis delar och en 5-åring kan skruva i dem.

FWD funkar, men är ingen höjdare utan såpass mycket dubb i framdäcken att farbror blå blir grinig. Dessutom drar de flesta bilar kring litern när pelledalen närmar sig golvet oavsset storlek.

Sierra funkar också helt okej som vinterbilar.

Var det inte leka du tänkte så drar ju inte en 740 GL mer än ~0.8 vid normal körning. Det kombinerat med driftsäkerheten gör dem högt rankade i den prisklassen imo. Gör ju inget ens om kamremmen går av på dem.
Edit: Annars finns ju Volvo 460 2.0, rostar som as men drar inte mer än 0.6-0.7 110hk/1000kg gör en omkörning möjlig på strax under kvarten.
Kan vara lite lurig att hitta för de pengarna, men något ex borde gå att hitta.

Fiesta eller Sunny tar man sig från punGt A till B. Men man överväger ständigt att lämna den i diket och gå istället.

Last edited:
Leka var ju lite av tanken, med tanke på min arbetslöshet för tillfället så behöver jag just nu ingen egentlig transport, mer än ner till macken för en dosa snus :gnissla 740 är inte helt ointressant. 360 är ju mindre och lättare med nästan samma motor, men det är ju inte riktigt samma reservdelsutbud som 740.

400-serien har jag något konstigt hat emot, vet inte varför, men det handlar väl om att den ser ut som en 360 men driver i fel ända :näsblod

Man kanske skulle leta 745a, en kombi är ju alltid bra att ha :)

Jag hade handlat en Tåjjåta Celica.

Mer kul för pengarna får man nog inte. Vi handlade en till skrotbilsrejset förra året (andra bil, snabbt inhandlad då första vagnen rasade). Den var förvånansvärt fräsch. Bromsarna klarade inte mantorp runt utan byte av belägg/vätska bara... :(

Så en Celica modell nyare skulle jag handlat!

Jag hade en Fiesta 1.2 för länge sen. Bombsäker. Helt ok bil som med råge uppfyllde alla förväntningar. Rekommenderas.

Corolla -88 och framåt.
-87 och bakåt funkar säkert lika bra men jag har ingen personlig erfarenhet av dom.
Total milkostnad ink inköp blev strax under 15 kr. Köp!

Renault 5 GTS/TXE/GTE. Sistnämnda drar rätt mycket sås men ger mycket tillbaka med sina hiskeliga 95hk :D

Jag har haft sjukt många såna (8-10st?) och bara EN har dött pga motorhaveri. Då var det inte ens allvarligt, bara en liten brand i -30 grader.
1.4l-motorn har dessutom kamkedja= inget att oroa sig över.
De rostar knappt alls, det brukar bara vara trösklar som behöver åtgärdas.
Perfekt viktfördelning på bilen (framtung som ett as) så man vinner många race på snöiga vägar/isar.
TJÖP!

Vette fan var allas niva pa vad som ar dragligt leverna men att kunna ha en jagga nar man arbetslos ar helt ok for mig!:tummenupp

Nasta gang nan oppnar kaften och gnaller pa hur svart livet i Svedala ar om man ar arbetslos eller sjukskriven, da vet jag att dom har det knapert med soppa till Maseratin.... Eller?:D

Vette fan var allas niva pa vad som ar dragligt leverna men att kunna ha en jagga nar man arbetslos ar helt ok for mig!:tummenupp

Nasta gang nan oppnar kaften och gnaller pa hur svart livet i Svedala ar om man ar arbetslos eller sjukskriven, da vet jag att dom har det knapert med soppa till Maseratin.... Eller?:D

Haha, är det så illa ställt där nere på andra sidan att inte de arbetslösa har råd med sportbilar :va

*En jagga får du från 20 000:- och uppåt i Svecia*

*Hint* Arbetslös är inget man är hela livet. tror nog limez hade jobb när han köpte den.

Att du ens kan fundera på något annat än en 360 är för mig otänkbart, tilläggas bör att även jag hade nummer 46 på min syns dock inte på bilden som visar en helt vanlig start på 2:an

Bifogat

• 360.JPG
    360.JPG
    21 KB · Visningar: 308
Att du ens kan fundera på något annat än en 360 är för mig otänkbart, tilläggas bör att även jag hade nummer 46 på min syns dock inte på bilden som visar en helt vanlig start på 2:an

Nytaget körkort eller raggare? :gnissla:banana:brinnerup

Edit: Såg att det var taget utanför Lekerydskiosken. Som gammal boende vid Tovrida udde vet jag nu att du säkert börjat ditt fordonsliv med en Wunderbaumstinkande ombyggd PV-EPA. Burnisen med 360n är alltså förståelig... :gnissla

Nytaget körkort eller raggare? :gnissla:banana:brinnerup

Edit: Såg att det var taget utanför Lekerydskiosken. Som gammal boende vid Tovrida udde vet jag nu att du säkert börjat ditt fordonsliv med en Wunderbaumstinkande ombyggd PV-EPA. Burnisen med 360n är alltså förståelig... :gnissla

HAHA! Någon epatraktor har det aldrig varit tal om, på den tiden var det lätt mc för hela slanten.
Jag har fakitkst varit hemma hos dig i Tovrida med herr Nsr_Martin en gång, hade på den tiden flickvän ute i Lekeryd.
Ni kan ju fethaja att hon blev rätt impad av min 360... :rolleyes:

Jag har 745 (-90) med minsta motorn, drar mindre på fyrans växel om man ligger i 90 och är mjuk på gasen! Och som sagt, finns ju inget på den bilen som INTE går att fixa! Bränner man på E6an pratar vi strax under litern.

Rekordet var när jag körde till Stavanger i västra Norge. Eftersom soppamätaren är sönder kör jag på trippen, 52 mil på 39 liter! :tummenupp

Sen har volvon sparat massa pengar på annat håll. Har inte behövt hyra släp på flera år om man ska åka o hämta/lämna/kasta något.

Annars säger jag också en gammal Corolla. Har en kompis som fortfarande har denna som favortibil i "vinterbil-kategorin"!

Köpte mig en mazda-92,minsta modellen med någon 130hk 16ventilare i som andrabil.

Liten,busig och billig,drar 0,65 om man är vettig med gasen och har fått den att ta 0,75.

6papp nybes./skattad med nya sommar och vinterdäck,känns än så länge vettigt så rekommenderas.

Annars vilken japs som helst om du vill ha det billigt och problemfritt,verkar bara gå och gå. :)

Henrik

Jag skulle jagat Honda med 1.5 eller 2.0motorn, antingen Civic, accord eller concerto Slitstark och funkar alltid. Inte världens jätteracer, men det är bra väghållning!
Typ: http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_concerto_1_5_ev_byte_29032600.htm?ca=15&w=3

Golf III funkar ju också om det är 1.8 motorn..

Volvo 740 är slitvarg, men de flesta jag dykt på till bra pris har varit så råttiga att jag gärna undvikit dem.

Vinterbil... en Subaru Impreza WRX STi -06 minst då som gäller
Lite krav på ens tillvaro måste man ju ha :tungan ;)

men vadå inget jobb? finns det inga fler BMW's som behöver service? :va hehe

*Hint* Arbetslös är inget man är hela livet. tror nog limez hade jobb när han köpte den.

Prulle levererar dagens fakta :tummenupp
Och när jag väl har jobb igen i framtiden så känns det nog lite roligare att tanka upp 90liters-tanken och sen komma typ 50 mil :gnissla

Riktigt håriga bilar de där, dock är jag väl inte jättenöjd med driftsäkerheten, de jag haft står nu på skrotar lite här och där. Dock sålde jag "46"an för en platta öl och ett gokart-chassi, så det är ju inte så konstigt att nästa ägare insåg hur hopplös den var :gnissla
Den "fina" köpte jag för 2 papp, la en helg, besiktigade med rent papper, sålde efter 6 mån, fick 5 papp, så det går ju att göra bra affärer :) Fast den hamnade också på skrot efter kanske 6 mån :gnissla

Vinterbil... en Subaru Impreza WRX STi -06 minst då som gäller
Lite krav på ens tillvaro måste man ju ha :tungan ;)

men vadå inget jobb? finns det inga fler BMW's som behöver service? :va hehe

Haha, ja det hade ju inte varit fel :rolleyes:

Vinter nu vettu, lågsäsong för MC-mekar, hade bara anställning över sommarn. Men men, förhoppningsvis hittar jag något annat under vintern:tummenupp

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!