Vinterbil!

volvo 140/240/360/740 utan tvekan.
Köpte min 245 -90 med 30000 mil på mätaren som vinterbil för 3 år sen.
Har kört den varenda dag sen dess och har kostat mig ungefär 7000:- totalt sen dess(inköp&småfix inför besiktning)

Har kollat oljan en gång och det var nåt svart klägg på stickan så jag har inte ens behövt fylla på sånt. :volvopower
 
Men HALLÅH! Blir inte en bil vinterbil när det sätts på vinter däck? :rolleyes:
 
Volvo 740 jag har en gammal super-snik GL med förgasare från 1985 som nu passerat 30k mil, den går på 0.82 l/mil. Med nya vinterdäck och ett antal 50x50 betongplattor i skuffen så är det vinterbilen from hell!

Delar finns på ica om du mot förmodan skulle behöva några. Stirra dig inte blind på bränslekostnaden, det är totalkostnaden som är det viktiga.
 
Citroen AX sport.....

700kg, framhjulsdrift, all vikt på drivhjulen och 105 ystra hästar gör den milt sagt underhållande i halt väglag. Pappa tyckte det var en passande bil för mig att lära mig vinterkörning i....
 
Opel ska du ha!
Här är min kadett,
Ju fler saker som är trasiga desto mindre behöver man oroa sig över att något ska gå sönder :tummenupp
 

Bifogat

  • 47490_10150257516550364_817210363_14353331_4577998_n.jpg
    47490_10150257516550364_817210363_14353331_4577998_n.jpg
    46.5 KB · Visningar: 123
100hk för lite i den a4an bara :gnissla iof en 6:a som det finns lite bottenvrid i, så lite skoj kan man ha på vintern..
Japp, den får min röst som vinterskoj..
 
Damen hade en Audi 80 2.0E förut som aldrig strulade under de fyra åren hon hade den. Helt okej bil som inte kostar många kronor.
 
Har en massa vintersladdsrävar på jobbet å dom är entydiga med att en ascona B är det roligaste man kan ha på vintern.

Själv var jag ute efter en sierra DOHC just för att dom ska roliga att sladda med, billig i soppa, billiga i inköp och lätt att få tag på delar... men det blev något helt annat.
 
Hmm, vill också ha vintertuktar bil, har ju fina dubbsulor på finbilen så det skall ju bara vara nått att vålda med & leka lite isar och sånt, svetsdifffa och leka sönder helt enkelt.

Har kapat ned listan till ett dera en Sierra 2.0l doch (kombi)(mk2) eller en merca 230e (w124). Frågan är ju, är mercan tillräckligt livlig, och kommer sierran att starta när man vill ut och bråka?

Fel, den markerar revir!

Det kallas kontinuerligt oljebyte!



:yoparty

Jag tror på nått sånt här: http://www.youtube.com/watch?v=ByyL-XoPTOQ
:p
 
Last edited:
Har en massa vintersladdsrävar på jobbet å dom är entydiga med att en ascona B är det roligaste man kan ha på vintern.

Själv var jag ute efter en sierra DOHC just för att dom ska roliga att sladda med, billig i soppa, billiga i inköp och lätt att få tag på delar... men det blev något helt annat.

Sierran är inte kul att sladda med, den är lätt att få sladd på, men nervös och svår att åka långa ställ med.

Jag håller med om Ascona B

Fast jag kör ju helst rätthjulsdrivet.
 
Fård Sierra!! Skitkul att köra! Betydligt vackrare än en Volvo (vad är inte det) och startar alltid (iaf de 3st jag haft).

Billiga att köpa, äga, köra och serva!

Bara att slå till! :tummenupp
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top