vinter projekt

hoppas det..:) drag??:confused: ne... gata:yoparty
nu har nog planerna ändrats lite.. skippar nog den där dyra US 700$ pro flow pumpen o kör en annan lösning.. snickra, banka ihop en elpump (shopp-shopp-snart färdigt) till en kostnad av 1200kr.. om det funkar..:D

Om du inte vill slänga ihop en pump själv så vet jag att vissa kör med en sådan här pump: http://cgi.ebay.com/12-24-volt-oil-pump-gas-turbine-turbo-charger-engine_W0QQitemZ270195360053QQihZ017QQcategoryZ2983QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem 1200:- inklusive frakt. Sägs funka kanon.
 
Skulle aldrig ställa upp i ngn custom-bike-tävling med henne! Där ligger jag i lä med råge! :gnissla

Mvh
J

nu är jag medveten om att det blev ett litet lyft av ett lite väl gammalt inlägg men jag kände mig bara tvungen att kommentera det där!

numera är de flesta hojbyggar/styling-tävlingarna så pass bling- och extremfixerade att det knappt handlar om vettiga bågar längre. tror att ditt bygge är så pass stilrent och snyggt/praktiskt/enkelsnyggt att det skulle falla gemene man i smaken något alldeles ypperligt:tummenupp men det är ju bara min åsikt. tanken bakom det är dock att inga så pass "enkla" byggen som ditt, såna utan en massa bling och sådär, vinner såna tävlingar just pga att de inte ställer upp. tror lätt att du skulle kunna kamma hem klasser som people's choice och dylikt med enkelhet med sothoran:tummenupp så, nu ska jag vara tyst:gnissla
 
få dit en turbo...
för att lära, för att vara udda, för att jag hade en del grunk liggande och för att få en ball stil på min hoj.. hade även tänkt en programerbar insprutning, vilket kan ses som extremt overkill.. men det är något jag vill lära mig.. sen är målet att komma under 15000kr i bygg/renoveringskostnad, inte för att snåla men för att tvinga mig själv att göra allt själv...

kanske mappar o kör en vecka innan jag river den igen för att göra något nytt... sportsterspecialisten tassen trodde att jag skulle kunna plocka 180-200hk ur en orginalsnurra.. tror honom inte men får väl se vad nuffrorna hamnar på efter en stund i bänken..

Ok, då är jag med! Här är en kille som hör till de mest framgångsrika när det gäller turbobyggen och sprut till HD.
http://www.rbracing-rsr.com/
En av deras turbohojar som ägs av Mike Geokan är enligt utsago världens snabbaste gatreggade HD och har Bonneville landspeed-rekordet i sin klass på över 200Mph och hojen utvecklar 255 hp.
http://www.rbracing-rsr.com/hotnews.htm
http://www.rbracing-rsr.com/cinema/mikegeokan.mov

Det finns tydligen några rbr-sprut i sverige

Du för hålla oss infomrerade med text och bilder hur ditt projekt går! :)


/Jörgen



nu är jag medveten om att det blev ett litet lyft av ett lite väl gammalt inlägg men jag kände mig bara tvungen att kommentera det där!

numera är de flesta hojbyggar/styling-tävlingarna så pass bling- och extremfixerade att det knappt handlar om vettiga bågar längre. tror att ditt bygge är så pass stilrent och snyggt/praktiskt/enkelsnyggt att det skulle falla gemene man i smaken något alldeles ypperligt:tummenupp men det är ju bara min åsikt. tanken bakom det är dock att inga så pass "enkla" byggen som ditt, såna utan en massa bling och sådär, vinner såna tävlingar just pga att de inte ställer upp. tror lätt att du skulle kunna kamma hem klasser som people's choice och dylikt med enkelhet med sothoran:tummenupp så, nu ska jag vara tyst:gnissla

Tack. Det var snällt sagt. Ja peoples choice kanske kunde ge mig några röster. Många hojbyggnadsjurus har ju spårat ur så till den milda grad att de kräks om de ser ens en gasvajer. Men sedan så är hojbyggarna enormt duktiga, de kan handknacka till en tank med en hammar och en huggkubbe typ. Jag är en lallare jämfört med de.
Men jag kan ju tex testa att ställa ut den bland de andra publikhojarna i Norrtälje nästa år, så får man se vad vanligt folk tycker.
/J
 
Last edited:
Tack. Det var snällt sagt. Ja peoples choice kanske kunde ge mig några röster. Många hojbyggnadsjurus har ju spårat ur så till den milda grad att de kräks om de ser ens en gasvajer. Men sedan så är hojbyggarna enormt duktiga, de kan handknacka till en tank med en hammar och en huggkubbe typ. Jag är en lallare jämfört med de.
Men jag kan ju tex testa att ställa ut den bland de andra publikhojarna i Norrtälje nästa år, så får man se vad vanligt folk tycker.
/J

heh, ingen orsak. jag menade det:tummenupp
jo, precis. det är inte snyggt längre, det är mest utflippat eller mest minimalistiskt som vinner numera. inte snyggt:zpy
men du är duktig du också:pannkyss jag är la ändå ännu mer lallare då?:D
gör det, tror att du får höra en hel del positivt om henne:tummenupp

edit: vad gör du uppe nu egentligen?:D gamla gubbar ska väl ändå sova vid den här tiden?:tungan
 
heh, ingen orsak. jag menade det:tummenupp
jo, precis. det är inte snyggt längre, det är mest utflippat eller mest minimalistiskt som vinner numera. inte snyggt:zpy
men du är duktig du också:pannkyss jag är la ändå ännu mer lallare då?:D
gör det, tror att du får höra en hel del positivt om henne:tummenupp

edit: vad gör du uppe nu egentligen?:D gamla gubbar ska väl ändå sova vid den här tiden?:tungan

Tack du! Det är kul att vara lallare. Man behöver inte ha några krav på sig eller vara pretentiös, bara göra sitt bästa och mikla ihop det till den nivån man är nöjd med själv.

Jag har lite svårt att sova så de blir lite varannannatts sömn för mig, men jag är van vid det.

Du ska ju defintivt ligga i sängen den här tiden din skolpliktiga illbatting, marsch pancake på dig! :)

/J
 
Tack du! Det är kul att vara lallare. Man behöbver inte ha några krav på sig, bara göra sitt bästa.

Jag har lite svårt att sova så de blir lite varannannatts sömn för mig, men jag är van vid det.

Du ska ju defintivt ligga i sängen den här tiden din skolpliktiga illbatting, marsch pancake på dig! :)

/J

jo, det är kanske sant... woho, ingen press:D

ah... sabbad dygnsrytm? du vet, jag är tonåring så sånt vet jag allt om:D

nähädu, för jag är ledig imorgon:7peta dessutom ligger jag som bäst i min säng och skriver det här, har inget databord eller nåt sånt tjaffs:D
 
..nähädu, för jag är ledig imorgon:7peta dessutom ligger jag som bäst i min säng och skriver det här, har inget databord eller nåt sånt tjaffs:D

Aha :brynad

Jag ska med ett morgonplan om några timmar så jag ska begagna den möbeln jag med.
Natti!

/J
 
du ska tro honnom!! jag har redan plockat ut 125hk på 1bar utan ic med för smala/långa krökar 98 ok soppa!! Nu med snurra direkt fram och rätt dim på grenrör + ic har jag siktet inställt på 170hk 160nm!! org 51hk 1 cylle 650cc. Fungerar hur bra som hellst bara vevstakslagret håller ska nu byta till glidlagrat. Vad har en hd? glid? Tipps på turbo Viktigt stort avgashus!! annars hinner inte den våldsamma pulsen ut ur avgashuset och du får avgasmottryck vilket innebär 0 hk + spikning!! Sopa dit en td04 12t eller större inte mindre!! hittas lämpligast på en volvo v40t finns andra bilar med.. likvärdig stor avgasdel. kompressordelen kan du utgå från vad som hellst ,inte så viktigt. Jag skulle Använt en mikuni 40mm-42mm funkar skitbra! Plenium så stort som möjligt. minst 2liter hellst 3-4 . Om du tänker köra ic så kan du nog klara dig med 1,7-3liters plenium. jag skulle gjort ett stort provisoriskt på 3 liter och ställt in motorn. Sedan kan man prova att gå ner i volym. Man tappar effekt på för litet + att svårt att ställa in bränslet!! Lycka till Kommer garanterat att fugera skitbra:tummenupp



en snubbe i usa som hållt på i 15 år med turbosportsters tyckte det var ganska lagom med 140hk, över det så är det dags att bygga växellåda, stakar o kolvar.. vid 175hk var det dags att bygga en jättedyr herejössesmotor.. (sa han) va vet jag?? vad ska jag göra? säga till alla att jag ska ha 200hk o smacka på 1,8 bar ladd på första repan?? nja låter dyrt... då motorkonstruktionen på en hd är lite (hmm) korkad, är det nog bäst att ta det lite försiktigt.. gör man en liten jämförelse: en volvo B23 har en STADIG bottendel i äkta 18 karat järn.. den är nästan dubbelt så stor som min aluminium 1200 med två vevstakar på samma tapp.. skulle du pressa 400hk bara sådär ur en volvosnurra? det går men det är nog lite, hmm,,, spännande.. 200hk bara sådär ur en hd spis med konstruktion från stenåldern? jag tycker det låter för spännande för min plånbok?? plenium har jag nog förhoppningsvis koll på.. mikuni vill jag inte ha då jag ska åka sprut.. turbo har jag redan en (9-5 aero) o den kommer nog funka..

men det är kul med svar:) tack tack:tummenupp
 
Ok, då är jag med! Här är en kille som hör till de mest framgångsrika när det gäller turbobyggen och sprut till HD.
http://www.rbracing-rsr.com/
En av deras turbohojar som ägs av Mike Geokan är enligt utsago världens snabbaste gatreggade HD och har Bonneville landspeed-rekordet i sin klass på över 200Mph och hojen utvecklar 255 hp.
http://www.rbracing-rsr.com/hotnews.htm
http://www.rbracing-rsr.com/cinema/mikegeokan.mov

Det finns tydligen några rbr-sprut i sverige

Du för hålla oss infomrerade med text och bilder hur ditt projekt går! :)


/Jörgen
/J

jo jag har spanat lite på rbracings sidor, mycke skojiga grunkor o läsvärd fakta:tummenupp . hade tänkt mig ett megasquirt sprut.. försöker just nu läsa på hur det funkar (det var en stund sen man pillade el senast):va .. prisvärda grejer tror jag.. bilder är det många som vill se men min hund har ÄTIT UPP MIN KAMERA OCH MOBIL!!!!:mad: ingen som vill ha en hund??:D
men det ska väl komma lite bilder o sånt snart........

Om du inte vill slänga ihop en pump själv så vet jag att vissa kör med en sådan här pump: http://cgi.ebay.com/12-24-volt-oil-pump-gas-turbine-turbo-charger-engine_W0QQitemZ270195360053QQihZ017QQcategoryZ2983QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem 1200:- inklusive frakt. Sägs funka kanon.

klart intressant..:) ska kika lite mer på den.. tackar
 
Last edited:
en snubbe i usa som hållt på i 15 år med turbosportsters tyckte det var ganska lagom med 140hk, över det så är det dags att bygga växellåda, stakar o kolvar.. vid 175hk var det dags att bygga en jättedyr herejössesmotor.. (sa han) va vet jag?? vad ska jag göra? säga till alla att jag ska ha 200hk o smacka på 1,8 bar ladd på första repan?? nja låter dyrt... då motorkonstruktionen på en hd är lite (hmm) korkad, är det nog bäst att ta det lite försiktigt.. gör man en liten jämförelse: en volvo B23 har en STADIG bottendel i äkta 18 karat järn.. den är nästan dubbelt så stor som min aluminium 1200 med två vevstakar på samma tapp.. skulle du pressa 400hk bara sådär ur en volvosnurra? det går men det är nog lite, hmm,,, spännande.. 200hk bara sådär ur en hd spis med konstruktion från stenåldern? jag tycker det låter för spännande för min plånbok?? plenium har jag nog förhoppningsvis koll på.. mikuni vill jag inte ha då jag ska åka sprut.. turbo har jag redan en (9-5 aero) o den kommer nog funka..

men det är kul med svar:) tack tack:tummenupp

VAd gäller växellådan så är det en billettrapdoor du behöver om du ska ut med stora vridmoment. Sedan så tål ju S&S-sporsterblocken mycket mer, de är ju byggda för Prostock. Vill man lyxa till det kan man även skaffa Bakers urstarka sexväxlade låda. Jag skaffade alla tre eftersom jag ändå började från scratch när jag satte ihop min S&S-motor som ju levererades utan låda och trans.
 

Bifogat

  • 1640_v5.jpg
    1640_v5.jpg
    74.6 KB · Visningar: 84
VAd gäller växellådan så är det en billettrapdoor du behöver om du ska ut med stora vridmoment. Sedan så tål ju S&S-sporsterblocken mycket mer, de är ju byggda för Prostock. Vill man lyxa till det kan man även skaffa Bakers urstarka sexväxlade låda. Jag skaffade alla tre eftersom jag ändå började från scratch när jag satte ihop min S&S-motor som ju levererades utan låda och trans.

jo tack.. jag är 23år och skitig arbetare med kåk,garagebygge,hoj,bilar,käring,hund....o det va den lönen.... trapdoor är något jag fundrare på men tassen tyckte inte det va nödvändigt...?? han tyckte att jag skulle ha orginalet kvar som en brytbricka så inte blocket skulle riskeras..??
 
jo tack.. jag är 23år och skitig arbetare med kåk,garagebygge,hoj,bilar,käring,hund....o det va den lönen.... trapdoor är något jag fundrare på men tassen tyckte inte det va nödvändigt...?? han tyckte att jag skulle ha orginalet kvar som en brytbricka så inte blocket skulle riskeras..??

Klockrent. In med fet trapdoor! :D Tvåla sönder nipponkillarna.
 
Tassen vet nog vad han pratar om.
Men antagligen har han en något större tolerans mot motorras än gemene man.
Att lämna kvar en svaghet som mekanisk säkring är inte dumt alls.
Men att använda lådan som säkring tycker jag låter dumt.
Vad händer när lådan rasar?
Illvarv eller tvärstopp?
Hur bra är det?

Det som (enligt min erfarenhet) dräper växellådor brukar vara lågvarvsvrid - Eller rättare sagt maximala vridmomentet.
Får man ihop en motor med jämn momentkurva så blir det både lättkört och hållbart.
En turbomotor, med ganska snälla kammar och inte allt för låg grundkompression (original kompressionsförhållande på en HD borde vara lagom) håller antagligen bättre än en illtrimmad storkubikare.
Lågvarvsegenskaper som original, sedan en ökning av vridet med sisådär 20% vid maximalt vridmoment som sedan ligger någorlunda konstant till varvstoppet, låter väl trevligt?
 
Tassen vet nog vad han pratar om.
Men antagligen har han en något större tolerans mot motorras än gemene man.
Att lämna kvar en svaghet som mekanisk säkring är inte dumt alls.
Men att använda lådan som säkring tycker jag låter dumt.
Vad händer när lådan rasar?
Illvarv eller tvärstopp?
Hur bra är det?

Det som (enligt min erfarenhet) dräper växellådor brukar vara lågvarvsvrid - Eller rättare sagt maximala vridmomentet.
Får man ihop en motor med jämn momentkurva så blir det både lättkört och hållbart.
En turbomotor, med ganska snälla kammar och inte allt för låg grundkompression (original kompressionsförhållande på en HD borde vara lagom) håller antagligen bättre än en illtrimmad storkubikare.
Lågvarvsegenskaper som original, sedan en ökning av vridet med sisådär 20% vid maximalt vridmoment som sedan ligger någorlunda konstant till varvstoppet, låter väl trevligt?

det är just dom tankar som snurrat i min skalle ett tag nu.. brytbricka? om det rasar, vad händer? vad är bäst? väldigt svårt att säga... men målet är ju att det ska hålla,frid och fröjd o allt de där... men som många säger "shit happens" och vad exakt shit är går ju aldrig att veta...

iden med mitt bygge är att lära och få en ball hoj med körglädje.. och jag vill inte nöja mig med att få det att funka skapligt på full gas utan allt ska lira med bra bränsleblandning i hela registret, fin effektkurva och hållbarhet så det fortfarande är en hoj att åka på...(hade jag valt en japps så hade det varit enklare) så lite lagom är nog vad jag söker ja.. :tummenupp
 
räcker det me 2 bars tryck till turbon?

Nja, denna pumpen var tänkt att ha som returpump för oljan om turbon hänger under oljenivån. Från turbon till tråget. Där är inte mycket tryck, den ska bara orka evakuera den oljan som kom till och genom turbon, och det är inte såååå mycket.
 
Bildrulle å Sportster hur gåre me byggena?? nåra uppdateringar?

jodå det går väl för sakta som alltid.. ska väl förhoppningsvis hämta ut ett pkt med mitt microsquirt i inom en vecka.. men fick bilskatten OCH försäkringen för hela året den här månaden så det har varit lite tajt men när lönen glider in på kontot så blir det spenderarbyxor igen..:)

funderar på att gå lite längre.. (som vanligt höjs ribban)

någon som har koll på vad stakarna kan hålla för?

S&S har ju ett rod kit som börjar se lockande ut.. sen kan ju några turbokolvar vara lämpliga, någon som har ett förslag??

trapdoor i lådan sägs vara billig om man köper den innan första lådraset så det blev nudlar och en trapdoor..:yoparty

sen är det ju frågan vad man ska göra åt topparna?? har lite portat med standard ventiler nu...

var iväg till stockholm o köpte vitvaror till köket igår.. outmärkt farhinder smekte oljetråget, så det blev bärgare....:mad: murfys law.:huvet
 
ja det är många som gråter den här månaden.. även jag.. hahaha

jaha.. är du höjdhoppare? :)

nja.. ingen aning.. har inte kollat.. i nån trimmbok jag handla eller tror jag.. men jag har för mig att nån dragraceåkare sa att s&s stakarna var lite tunga.. har ju dålig koll på detaljerna så.. blir nya laget på min iaf me orginalstakarna.. angående turbo kolvar så hadde Hillbilly motors i tyskland.. men det är lite omstruktureringar där å nytt företag e på G då Jens kompanjon verkar ha splittat på sig.. kallar sig för fat cat numera nånting.. hadde ju tänkt å handla där själv men det ser mörkt ut.. tänkte kolla lite om det är nån annan som kan ha det... Jörgen K kankse har koll??

trapdor får vi se.. ska isär å kolla allt i lådan nu så kanske man skickar i en starkare sådan själv me..

tja.. du skulle inte vart å handlat just där eller tagit den vägen.. eller nåt.. lagen om all jävlighet..
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top